علت درج عکس شش آدم و کفش روی بسته های دخانی

در این مقاله می خوانید :

علت درج عکس شش یا آدم و کفش روی بسته های سیگار و سیگار برگ و توتون و تنباکو بی کیفیتی آن نیست بلکه این دستور العمل واردات و فروش آن می باشد .

دستورالعمل مربوطه :

یکی از مشکلات عمده عصر حاضر همه گیری دخانیات می باشد. در بسیاری از کشورها بطور متوسط سن شروع سیگار زیر ۱۵ سال می باشد و بعلاوه شیوع مصرف دخانیات در بین جوانان بسیار بالاست. استعمال دخانیات عامل ایجاد ۱۴ بیماری کشنده از جمله بیماریهای فلبی عروقی، سرطان های ریه، دهان و .. می باشد وهر ساله موجب مرگ میلیونها نفردر جهان می شود. چنانچه الگوی مصرف دخانیات تغییر نکند پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ بیشترین عامل مرگ و میر و کاهش طول عمر باشد. به همین لحاظ قوانین مختلفی در کشورهای مختلف جهت جلوگیری از شیوع استعمال دخانیات به تصویب رسیده است که در این بین کشور ما هم  پیشگام بوده و قوانینی از جمله ” قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات” و” قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی ” را تدوین و تصویب نموده است.

قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ پانزدهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۵/۷/۱۳۸۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده ، در بیست ماده به شرح زیر می باشد :
ماده ۱ـ به منظور برنامه‌ریزی برای مبارزه با مصرف مواد دخانی و حفظ سلامت عمومی، ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات که در این قانون به اختصار ستاد نامیده می‌شود با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:
ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رئیس ستاد.
ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ـ وزیر آموزش و پرورش.
ـ وزیر بازرگانی.
ـ فرمانده نیروی انتظامی.
ـ دو نفر از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.
ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر.
ـ نماینده یکی از سازمانهای غیردولتی مرتبط با دخانیات به انتخاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
تبصره ۱ـ دبیرخانه ستاد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر خواهد بود.
تبصره ۲ـ گزارش عملکرد شش ماهه ستاد به هیأت وزیران و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.
تبصره ۳ـ نمایندگان دستگاههای دولتی مرتبط با موضوع مورد بحث به تشخیص دبیر ستاد بدون حق رأی برای شرکت در جلسات دعوتمی‌شوند.
ماده ۲ـ وظایف ستاد به شرح زیر است:
الف ـ تدوین دستورالعمل اجرایی مربوط به تعاریف، شمول و ویژگی‌های تبلیغات.
ب ـ تدوین و تصویب برنامه‌های آموزش و تحقیقات با همکاری دستگاههای مرتبط.
ج ـ تعیین نوع پیام‌ها، هشدارها، تصاویر و طرحهای مرتبط با آثار سوء اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و سلامتی دخانیات و دوره‌های زمانی آن، موضوع ماده (۵) این قانون.
مصوبات این ستاد پس از تأیید رئیس جمهور قابل اجراء است.
ماده ۳ـ هر نوع تبلیـغ، حمـایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است.
ماده ۴ـ سیاستگذاری، نظارت و مجوز واردات انواع مواد دخانی صرفاً توسط دولت انجام می‌گیرد.
ماده ۵ ـ پیام‌های سلامتی و زیانهای دخانیات باید مصور و حداقل پنجاه درصد (۵۰%) سطح هر طرف پاکت سیگار (تولیدی ـ وارداتی) را پوشش دهد.
تبصره ـ استفاده از تعابیرگمراه‌کننده مانند ملایم، لایت، سبک و مانند آن ممنوع‌گردد.
ماده ۶ ـ کلیه فرآورده‌های دخانی باید در بسته‌هایی با شماره سریال و برچسب ویژه شرکت دخانیات عرضه شوند. درج عبارت ? مخصوصفروش در ایران? بر روی کلیه بسته‌بندی‌های فرآورده‌های دخانی وارداتی الزامی است.
ماده ۷ـ پروانه فروش فرآورده‌هـای دخـانی توسـط وزارت بازرگانی و بر اسـاس دستورالعمل مصوب ستاد صادر می‌شود.
تبصره ـ توزیع فرآورده‌های دخانی از سوی اشخاص فاقد پروانه فروش ممنوع است.
ماده ۸ ـ هر ساله از طـریق افزایش مالیـات، قیمت فرآورده‌های دخانی به میزان ده درصد (۱۰%) افزایش می‌یابد.
تا دو درصد (۲%) از سرجمع مالیات مأخوذه از فرآورده‌های دخانی واریزی به حساب خزانه‌داری پس از طی مراحل قانونی در قالب بودجه‌های سنواتی در اختیار نهادها و تشکل‌های مردمی مرتبط به منظور تقویت و حمایت این نهادها جهت توسعه برنامه‌های آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی در زمینه پیشگیری و مبارزه با استعمال دخانیات قرار می‌گیرد.
ماده ۹ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است فعالیت‌های پیشگیرانه، درمان و توانبخشی افراد مبتلا به مصرف فرآورده‌های دخانی و خدمات مشاوره‌ای ترک دخانیات را در خدمات اولیه بهداشتی ادغام و زمینه‌های گسترش و حمایت از مراکز مشاوره‌ای و درمانی غیردولتی ترک مصرف مواد دخانی را فراهم نماید.
ماده ۱۰ـ انجام هرگونه تبلیغات مغایر با این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن، جرم و مستوجب مجازات از پانصدهزار (۵۰۰.۰۰۰) ریال تا پنجاه میلیون(۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جزای نقدی است. دادگاه مکلف است علاوه بر مجازات دستور جمع‌آوری محصولات مورد تبلیغ را صـادر نماید و میزان مجازاتهای یادشده براساس نرخ تورم ( هر سه سال یکبار) بنا به اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید هیأت وزیران قابل افزایش است.
ماده ۱۱ـ فروش و عرضه دخانیات به استثنای اماکن موضوع ماده (۷) این قانون، عرضه محصولات بدون شماره سریال و علامت مصوب، تکرار عدم پرداخت مالیات، مستوجب مجازات از پانصدهزار (۵۰۰.۰۰۰) ریال تا سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جزای نقدی است و میزان مجازاتهای یادشده براساس نرخ تورم (هر سه سال یکبار) با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید هیأت وزیران قابل افزایش است.
ماده ۱۲ـ فروش یا عرضه به افراد زیر هجده سال یا به واسطه این افراد، علاوه بر ضبط فرآورده‌های دخانی کشف شده نزد متخلف، وی به جزای نقدی از یکصدهزار (۱۰۰.۰۰۰) ریال تا پانصدهزار (۵۰۰.۰۰۰) ریال محکوم می‌شود، تکرار یا تعدد تخلف، مستوجب جزای ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مجازات است.
ماده ۱۳ـ استعمـال دخانیـات در نهـادهـای موضـوع ماده (۱۸) قانون رسیـدگی به تخلفات اداری ممنوع و مرتکب به شرح زیر مجازات می‌شود:
الف ـ چنانچـه مرتکب از کارکنـان نهادهای مذکور باشد، به حکـم هیأت رسیـدگی به تخلفات اداری به یکی از تنبیهات مقرر در بندهای (الف) و (ب) ماده (۹) قانون رسیدگی به تخلفات اداری و در صورت تکرار در مرتبه سوم به تنبیه مقرر در بند (ج) ماده مذکور محکوم می‌شود.
ب ـ سایر مرتکبین به جزای نقدی از هفتادهزار (۷۰.۰۰۰) ریال تا یکصدهزار (۱۰۰.۰۰۰) ریال محکوم می‌شوند.
تبصره ۱ـ مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی موجب حکم به جزای نقدی از پنجاه هزار (۵۰.۰۰۰) ریال تا یکصدهزار (۱۰۰.۰۰۰) ریال است.
تبصره ۲ـ هیأت دولت می‌تواند حداقل و حداکثر جزای نقدی مقرر در این قانون را هر سه سال یک بار براساس نرخ رسمی تورم تعدیل کند.
ماده ۱۴ـ عرضه، فروش، حمل و نگهداری فرآورده‌های دخانی قاچاق توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی ممنوع و مشمول مقررات راجع به قاچاق کالا است.
ماده ۱۵ـ ثبت هرگونه علامت تجاری و نام خاص فرآورده‌های دخانی برای محصولات غیردخانی و بالعکس ممنوع است.
ماده ۱۶ـ فروشندگان مکلفند فرآورده‌های دخانی را در بسته‌های مذکور در ماده (۶) عرضه نمایند، عرضه و فروش بسته‌های بازشده فرآورده‌های دخانی ممنوع است. متخلفین به جزای نقدی از پنجاه هزار (۵۰.۰۰۰) ریال تا دویست هزار (۲۰۰.۰۰۰) ریال محکوم می‌شوند.
ماده ۱۷ـ بار مالی ناشی از اجرای این قانون با استفاده از امکانات موجود و کسری آن در سال ۱۳۸۵ از محل صرفه‌جویی‌ها و در سالهای بعد ازمحل درآمدهای حاصل از ماده (۸) همین قانون و سایر درآمدها در ماده (۹) هزینه گردد.
ماده ۱۸ـ آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه به وسیله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری شرکت دخانیات ایران تدوین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
ماده ۱۹ـ احکام جزایی و تنبیهات مقرر در این قانون شش ماه پس از تصویب به اجراء گذاشته می‌شود.
ماده ۲۰ـ درآمدهای سالیانه ناشی از تولید و ورود سیگار و مواد دخانی که حاصل تخریب سلامت است به اطلاع کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی برسد.
قانون فوق مشتمـل بر بیست ماده و هفت تبصـره در جلسـه علنـی روز چهارشنبـه مورخ پانزدهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۵/۷/۱۳۸۵ به تأیید شورای محترم نگهبان رسید.

بیشتر بخوانید:  سیگاربرگ‌های نیکاراگوئه در برابر هندوراس

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ غلامعلی حدادعادل

آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

ماده۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌رود :‏

‏۱ـ قانون: قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات ـ مصوب ۱۳۸۵‌ـ‌.‏

‏۲ـ ستاد: ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات.‏

‏۳ـ تبلیغ: هرگونه فعالیت یا اقدام که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در معرفی، ‏تحریک و تشویق افراد به خرید و مصرف

حصولات دخانی انجام شود.‏

‏۴ـ بسته بندی: محصولات دخانی عرضه شده در بسته‌هایی از قبیل پاکت، کارتن، ‏قوطی و لفافه.‏
‏۵ ـ محصولات دخانی: هر ماده یا فرآورده‌ای که تمام یا بخشی از ماده خام ‏تشکیل‌دهنده آن گیاه توتون یا تنباکو یا مشتقات آن (به استثنای مواد دارویی مجاز ترک ‏دخانیات به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) باشد.‏

‏۶ ـ استعمال دخانیات: هرگونه مصرف مواددخانی از قبیل دودکردن، مکیدن، جویدن یا ‏استنشاق از راه بینی و دهان .‏
‏۷ ـ سازمانهای غیردولتی: تشکل‌ها و نهادهای غیردولتی و مردمی از قبیل ? انجمن?، ‏‏? جمعیت?، ? کانون?، ? مرکز?، ? گروه?، ? مجمع?، ? خانه? و ? مؤسسه? که توسط ‏گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط تأسیس ‏شده و به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشگیری از استعمال ‏محصولات دخانی و یا مبارزه با تولید، استعمال و ترویج مواد دخانی هدف اصلی یا از ‏جمله اهداف آنها می‌باشد.‏

‏۸ ـ اماکن عمومی: محل‌هایی که مورد استفاده و مراجعه جمعی یا عموم مردم است ‏از قبیل اماکن متبرکه دینی، بیمارستانها، درمانگاهها، سالنهای نمایش، سینماها، فضاهای ‏عمومی مهمانخانه‌ها و مهمانسراها و میهمانپذیرها، خوراک سراها (رستورانها)، قهوه‌خانه‌ها، ‏کارخانجات، گنجینه‌ها (موزه‌ها)، پایانه‌های مسافربری، فروشگاههای بزرگ، اماکن فرهنگی، ‏اماکن ورزشی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی، ‏وسایل نقلیه عمومی، مؤسسات و سازمانهای دولتی و عمومی، نهادهای انقلاب اسلامی، ‏بانکها و شهرداریها و هرنوع مرکز و محل جمعی دیگر.‏

بیشتر بخوانید:  سیگاربرگ در دنیای ورزش

ماده۲ـ تبلیغ محصولات دخانی به هر نحو ممنوع است.‏

ماده۳ـ استفاده از نام و علامت تجاری شرکتهای تولیدکننده انواع فرآورده‌های ‏دخانی بر روی دیگر کالاها که تبلیغ مصرف مواد دخانی محسوب شود، ممنوع است.‏

ماده۴ـ فروش و عرضه محصولات دخانی توسط عاملین مجاز نباید به نحوی باشد ‏که نمایانگر تبلیغ محصولات دخانی برای عموم باشد.‏

ماده۵ ـ اعطای هر گونه کمک، اعانه و حمایت اعم از مادی و غیر مادی توسط ‏تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی که تبلیغ محصولات دخانی ‏محسوب شود، ممنوع است. ‏

ماده۶ ـ ورود، تولید، توزیع، خرید و فروش هر نوع وسایل و کالای تبلیغی محصولات ‏دخانی ممنوع است. با کالاها و وسایل مکشوفه تبلیغی طبق مقررات عمل خواهد شد.‏

ماده۷ ـ به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی ‏دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است.‏

ماده۸ ـ مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و سایر ‏اماکن مندرج در قانون با مدیران یا کارفرمایان یا متصدیان اماکن مربوط است.‏

ماده۹ـ متصدیان، کارفرمایان و مسئولین اماکن عمومی موظفند تابلوهای ‏هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت مصرف محصولات دخانی در نقاط مناسب و در معرض ‏دید عموم نصب نمایند.‏

ماده۱۰- فروش محصولات دخانی به افراد از طریق اینترنت و دستگاههای خودکار ‏فروش ممنوع است.‏

ماده۱۱ـ فروشنده باید در صورت مشکوک بودن سن خریدار، مدرک شناسایی ‏مبنی بر داشتن حداقل (۱۸) سال سن را از وی تقاضا کند.‏

ماده۱۲- فروش و عرضه محصولات دخانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون ‏پروانه فروش ممنوع است.‏
ماده۱۳ـ وزارت بازرگانی موظف است فهرست اشخاص حقیقی وحقوقی را که ‏طبق ماده(۷) قانون دارای پروانه فروش (فروشندگان مجاز) محصولات دخانی می‌باشند ‏در اختیار ستاد قرار دهد.‏

تبصره ـ مجوز عاملیت بازرگانی محصولات دخانی توسط شرکت دخانیات ایران ‏بر اساس قوانین و مقررات مربوط صادر خواهد شد.‏

ماده۱۴ـ نیـروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است در کلیه مراحل ‏اجرایی عملیات بازرسی اماکن عمومی و محل‏های عرضه مواد دخانی همکاری لازم ‏را با مأمورین و بازرسین وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازرگانی ‏بعمل آورد.‏

ماده۱۵ـ کلیه مأمورین بهداشتی و سایر مأمورین ذی‌ربط در اجرای این قانون ‏موظفند گزارشهای خود را حسب مورد جرایم موضوع این قانون برای مراجع ذی‌صلاح ‏ارسال دارند.‏

ماده۱۶ـ کلیه محصولات دخانی باید در بسته‌بندی و با شماره سریال و برچسب ‏ویژه شرکت دخانیات ایران عرضه یا بفروش برسد. درج عبارت ? مخصوص فروش در ‏ایران? بر روی کلیه بسته‌بندیهای فرآورده‌های دخانی وارداتی الزامی است.‏

تبصره۱ـ فروش محصولات دخانی بصورت فله‌ای، باز و یا نخی ممنوع است.‏

تبصره۲- فروشگاههای واقع در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز ملزم به رعایت این ‏ماده هستند.

تبصره۳ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است محصولات و مواد ‏دخانی قاچاق را در هر نقطه از کشور ضبط و تحویل شرکت دخانیات ایران دهد. در ‏صورت موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت دخانیات ایران محصول ‏را با مشخصات ماده (۱۶) این آیین‌نامه بسته‌بندی و مانند سایر محصولات به فروش رسانده و ‏درآمد حاصله را به حساب درآمدهای عمومی واریز خواهدنمود.‏

تبصره۴ـ از محل درآمد حاصله حق‌الکشف کارکنان نیروی انتظامی، بازرسین و ‏هزینه مربوط به فروش شرکت دخانیات پرداخت می‌گردد.‏

ماده۱۷ـ به منظور جلوگیری از ورود محصولات دخانی، وزارتخانه‌های کشور و ‏بازرگانی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و امور خارجه هماهنگی لازم ‏را با کشورهای همسایه بعمل آورند و گزارش آن را به ستاد ارسال نمایند.‏

ماده۱۸ـ شرکت دخانیات ایران موظف است استانداردهای ملی را در تولید و عرضه ‏محصولات دخانی رعایت نماید. تولید و واردات محصولات دخانی مغایر با معیارهای تعیین ‏شده در قوانین مربوط و این آیین‌نامه و دستورالعملهای مرتبط ممنوع است.‏

شرکت دخانیات ایران موظف است با اعمال برنامه‌ریزی و با هماهنگی ستاد سطح ‏زیر کشت توتون و تنباکو را براساس نیاز کارخانجات داخلی تعیین نماید و از افزایش ‏سطح زیر کشت بیشتر از نیاز کارخانجات داخلی با هماهنگی نیروی انتظامی جلوگیری ‏بعمل آورد.‏

وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی وصنایع و معادن موظفند در صورت کاهش میزان نیاز ‏به توتون و تنباکو کارخانجات داخلی، جایگزین تدریجی زراعت توتون و تنباکو را با سایر ‏محصولات کشاورزی در الگوی کشت مناطق تولید و فرآوری محصولات دخانی مورد مطالعه ‏و اجرا قرار دهند.‏

تبصره – پرداخت یارانه در زمینه کاشت، داشت و برداشت توتون و تنباکو به هر ‏شکل مجاز نمی‌باشد.‏

ماده۱۹ـ تا دو درصد (۲%) از سرجمع مالیات مذکور در ماده (۸) قانون در بودجه ‏سنواتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منظور می‌گردد تا برای تحقق اهداف مبارزه ‏و کنترل استعمال مواد دخانی در اختیار سازمانها، مؤسسات و جمعیتها قرار گیرد.‏

تبصره ـ ستاد ضوابط کمک به سازمانهای غیردولتی را تعیین و تصویب خواهدکرد.‏

بیشتر بخوانید:  سیگاربرگ کوهیبا سیگلو 3

ماده۲۰ـ هر سه سال یکبار، حداقل و حداکثر جزای نقدی مقرر در قانون به پیشنهاد ‏وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس نرخ رسمی تورم سالانه که توسط بانک ‏مرکزی اعلام می‌شود با تصویب هیئت وزیران افزایش می‌یابد.‏

ماده۲۱ـ دستگاههای موضوع ماده (۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، ‏اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند برنامه‌های آموزشی و تبلیغی مصوب ‏ستاد را برای پیشگیری از استعمال دخانیات و مبارزه با آن، اجرا نمایند.‏

ماده۲۲ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است تسهیلات و امکانات ‏آزمایشگاهی لازم را برای تعیین مواد و ترکیبات منتشره مواد دخانی فراهم نماید.‏

ماده۲۳ـ دستگاههای ذی‌ربط به ویژه شرکت دخانیات ایران موظفند اطلاعات ‏موردنیاز در رابطه با مفاد این آیین‌نامه را در اختیار ستاد قراردهند.‏

ماده۲۴ـ دبیرخانه ستاد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر است ‏و معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دبیر ستاد خواهدبود.‏

ماده۲۵ـ وظایف دبیرخانه ستاد به شرح زیر تعیین می‌گردد:‏

‏۱ـ انجام بررسیهای لازم درخصوص پیشنهادهای قابل طرح در ستاد و تنظیم ‏دستورجلسات آن.‏

‏۲ـ پیگیری مصوبات ستاد.‏

‏۳ـ راه‌اندازی کارگروههای تخصصی ملی و استانی و نظارت برآنها.‏

‏۴ـ انجام هماهنگیهای لازم با سایر وزارتخانه‌ها و سازمانها برای دعوت آنها به شرکت ‏در جلسات برحسب مورد.‏

‏۵ ـ تدوین و ارایه گزارش عملکرد ستاد.‏

‏۶ ـ انجام سایر اموری که توسط ستاد به دبیرخانه محول می‌گردد.‏

‏۷ ـ جمع‌آوری و ثبت اطلاعات و آمار.‏

‏۸ ـ هماهنگی امور اجرایی مربوط به قانون.‏

‏۹ ـ تهیه و تدوین دستورالعملها و پیشنهاد راهبردها به ستاد.‏

ماده۲۶ـ تعداد اعضا، ترکیب، وظایف و سایر مقررات مربوط به کارگروههای تخصصی ‏طی دستورالعملی که به تصویب ستاد می‌رسد. تعیین می‌گردد.‏

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی

آیین نامه ” ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی ”  مصوب جلسه مورخ  ۷ / ۸ / ۱۳۷۶ هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با استناد به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :

ماده ۱ –  به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تامین سلامت آنها در برابر زیان ها و بیماری های ناشی از استعمال دخانیات ، استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مسقف به هر نحو ممنوع است .

تبصره ۱ –   اماکن عمومی مسقف به محل هایی اطلاق می شود که محل استفاده و  مراجعه عموم مردم می باشد از قبیل اماکن متبرکه و مقدسه ، مساجد ، مصلی ها ، کارخانجات ، بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، مطب ها ، سالن های نمایش ، سینماها ، سالن مهمانخانه ها ( هتل ها ) و مهمانسراها و میهمان پذیرها ، خوراک سراها ( رستوران ها ) ، گنجینه ها ( موزه ها ) ، پایانه ها ( ترمینال ها ) ، فروشگاههای بزرگ ، اماکن فرهنگی و فرهنگسراها ، کتابخانه های عمومی ، ورزشگا هها ، مدارس ، دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی ، وسایل نقلیه عمومی ، موسسات و سازمانهای دولتی و عمومی ، نهادهای انقلاب اسلامی ، بانک ها ، شرکت های دولتی و شهرداری ها .

تبصره ۲ –   مسؤولان اماکن عمومی موظفند تابلوی ممنوعیت مصرف دخانیات را به تعداد مناسب در محلهایی که قابل رؤیت باشد نصب نمایند و ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی را یادآور شوند .

ماده ۲ –  وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و سایر دستگاههای فرهنگی و شهرداری ها موظفند به منظور جلوگیری از اعتیاد جوانان و تبیین زیان های جانی ، بهداشتی ، اجتماعی و مالی ناشی از مصرف دخانیات از هرگونه اقدامی که موجب تبلیغ ، تشویق یا تحریک افراد به استعمال یا مصرف بیشتر دخانیات شود ، جلوگیری نموده و نسبت به تهیه برنامه های منظم و منسجم فرهنگی و تبلیغی مناسب در زمینه تبیین مضرات و تقبیح مصرف مواد دخانی برای همگان به ویژه جوانان اقدام نمایند و همچنین برای حسن اجرای این قانون اقدامات لازم را به عمل آورند . هیات وزیران هر شش ماه یک بار گزارش چگونگی اجرای این قانون را از سازمانهای مربوط دریافت خواهد کرد .

تبصره ۱ –   شرکت دخانیات ایران موظف است هشدارهای لازم مربوط به مضرات سیگار را در روی بسته های سیگار اعلام نماید .

تبصره ۲ –   تبلیغ و هر گونه اقدامی که به ترتیب مقرر در آیین نامه اجرایی این قانون منجر به تشویق عموم به مصرف دخانیات شود ممنوع است .

ماده ۳ –   سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداریها و مطبوعات باید ترتیبی اتخاذ نمایند که در کارها و انتشارات خود ، فیلم ها و سریالهای تولیدی ، تبلیغ دخانیات به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت نگیرد و شخصیت های مثبت فیلم ها استعمال دخانیات ننمایند .

علت درج عکس شش آدم و کفش روی بسته های دخانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 1 =