جایگاه زنان در دنیای پیپ

در این مقاله می خوانید :

جایگاه زنان در دنیای پیپ

همواره در طول تاریخ در دنیای مردسالارانه، حضور زنان گذرا و کمرنگ بوده است و دنیای پیپ نیز از این قائده مستثنی نبوده است و در این عرصه که راهبرد و پیشرفت در زمینه ساخت پیپ بیشتر در دست مردان بوده، حضور زنان اندک اما تاثیرگذار بوده است و شاید بهتر است اینگونه بگوییم که حضور زنان در زیر سایه مردان کم پیدا و کمرنگ شده است.

در حالی که در طول تاریخ هنر پیپ سازی، با نگاهی دقیق می‌توانیم حضور همیشگی زنان را در صنعت پیپ‌سازی و در کارگاه‌های مربوط به ساخت پیپ به عنوان نیروی کار متخصص و ماهر در تمام زمینه ها از طراحی تا ساخت، فینیش و بازاریابی مشاهده کنیم.

حتی در طول جنگ‌های جهانی در برهه‌ای از تاریخ، در نبود مردان، زنان به عنوان سازندگان مستقل در صنعت پیپ، حضوری پررنگ داشتند، به طوری که در تاریخ انگلستان زنان به عنوان سمبلی از فرهنگ پیپ و توتون چه به عنوان همسر در خانه، چه به عنوان سازنده و کارگر در محیط کار و چه به عنوان کارفرما، در دوران جنگ شناخته می‌شوند.

شواهدی در دست است که در اوایل دهه ۶۰ میلادی زنان، پیپ‌سازی بوده‌اند که در کارگاه‌های شخصی خود به ساخت پیپ مشغول بوده‌اند و حتی مردان را به عنوان کارگر در کارگاه‌های خود استخدام می‌کرده‌اند.

اکثر این زنان کارآفرین و کارفرما از نسلی بوده‌اند که در سال ۱۹۰۹ میلادی با جنبش ملی کارگری زنان به عرصه جامعه مدرن بریتانیا قدم گذاشته بودند.

در ابتدا اکثر اعضای این جنبش از کسانی بودند که در کارگاه‌های فندک‌سازی و یا ساخت پیپ‌های سفالی و یا بسته‌بندی توتون به عنوان کارگر مشغول به کار بودند، به عنوان مثال در آن سال‌ها تمام ۲۴ کارگر مشغول در خط تولید پیپ در قسمت فینیش، در کارگاهی در شهر گلاسکو، زن بودند، همچنین در حدود ۸۶ زن دیگر نیز در شهرهای منچستر و نیوکاسل در همین حرفه، مشغول به کار بوده‌اند.

در قرن هجدهم در کارگاه‌های ساخت پیپ‌های سفالی عموماً پسرها خاک‌های رس را آماده می‌کردند، مردها قالب‌گیری و ساخت پیپ را انجام می‌دادند و زن‌ها تنها وظیفه پولیش و تمیزکاری نهایی را برعهده داشتند به عبارتی در این صنعت زن‌ها به گونه‌ای نادیده گرفته می‌شدند.

بیشتر بخوانید:  ایجاد جرقه حین اسموک پیپ

قدیمی ترین زن سازنده پیپ‌های چوبی و یا به عبارتی بهتر حکاکی پیپ‌های چوبی، به نامSophia Isberg  از کشور سوئد بوده است که در سال ۱۸۷۵ فوت کرده است.

دو زن دیگر در قرن ۱۹، اولی بنام: Carla Nielsenکه احتمالا اصالتی دانمارکی داشته و دیگری بنام: Maddalena Bianchiدر ونیز ایتالیا، در تاریخی پیپ‌سازی به چشم می‌خورند، اگر چه جزئیاتی از چگونگی و کیفیت کار آن‌ها در دسترس نمی‌باشد.

در کمپانی: Kapp & Petersonدر قدیم، ۸۴ نفر مشغول به کار بوده‌اند اما کمتر از ۲۰ نفر از آن‌ها زن بودند که اکثراً نیز در قسمت پولیش و تمیز کاری نهایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در تاریخ معاصر آمریکا نیز در طی جنگ جهانی اول چیزی در حدود ۱۱۰ نفر زن و دختر در کارخانه پیپ‌سازی میسوری مرشام مشغول به کار بوده‌اند.

در سال ۱۹۵۰ نیز دو زن به نام های: Anna & Louise Wilkeبه عنوان تنها زنان شناخته شده در صنعت پیپ‌سازی در آمریکا به ثبت رسیده‌اند.

در زیر لیستی از اسامی تعدادی از زن‌های فعال در دنیای پیپ و پیپ‌سازی که به واسطه پیوند خانوادگی، خونی و یا شاگردی نزد یکی از اساتید مرد سازنده پیپ در تاریخ ثبت شده‌اند را مشاهده می‌کنید:

  • Yoki Tokutomi دختر Hiroyuki.
  • Asomi Kikuchi شاگرد Seb Tsuge.
  • Nanna Ivarssen نوه Sixten Ivarssen

از اساتید سبک پیپ سازی دانمارک که در سال ۲۰۰۱ فوت شده.و همچنین دختر Lars Ivarssen یکی دیگر از اساتید سبک دانمارک که وی نیز در سال ۲۰۱۸ فوت کرده است.

  • Marlene Micke دختر Jorn.
  • Anne Julie همسر Poul Rasmussen.
  • Manduela شاگرد Poul Ilsted.
  • Wilma Armellini دختر Mauro

از اساتید پیپ‌سازی که در سال ۲۰۰۴ فوت کرد.

  • Karine Romeo همسر Domenico Romeo معروف به میمو.
  • Michaela Daniels دختر Klaus Hahn.
  • Avril Gan شاگرد Lee Van Erck.
  • Silver Gray شاگرد Brad Pohlmann.

گفته می‌شود که اولین زن سازنده پیپ دانمارکی شخصی بوده به نام Else Larsen  که در ابتدا به عنوان خدمتکار در منزل یکی از اساتید بنام پیپ‌سازی دانمارک یعنی: Ole Larsen مشغول به کار شده و سپس به دلیل اشتیاق و علاقه و استعدادی که از خود نشان داده وارد این کار شده است، در ابتدا کارگاه کوچکی جهت تعمیرات پیپ در پشت کارگاه اصلی برای خود راه اندازی کرده و سپس به مرور به یکی از نام‌های شناخته شده در دنیای پیپ تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:  روش های پر کردن توتون در پیپ

اگرچه وی را بیشتر به دلیل تخصص و مهارت در تعمیر و مرمت پیپ و به ویژه فینیش نهایی بر روی تمپرهای ساخته شده از کهربا و شاخ توسط: Ole Larsenدر دنیای پیپ، می‌شناسند. وی در سال ۱۹۷۷ فوت کرده است.

جایگاه زنان در دنیای پیپ

زنان پیپ کش در تاریخ

در طول تاریخ و به طور خاص در بیست سال اخیر تمام تحقیقات و مطالعات در زمینه زنان و توتون و استعمال دخانیات به طور ویژه درباره رابطه زنان و مصرف سیگارت و عوارض آن در سلامت آن‌ها صورت گرفته است و کمتر نوشته و تحقیق و مطالعه‌ای در زمینه زنان و پیپ کشیدن صورت گرفته است.

با این حال با جستجو در مقالات و نوشته‌های درج شده در مجلات و نشریات از گذشته تا حال به نمونه‌هایی درباره زنان و پیپ کشیدن برخواهیم خورد.

شاید بتوان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مطالب درج شده در نشریات به نمونه زیر اشاره کرد که در سال ۱۹۰۹ توسط J.Elliot Hodgkin تحت عنوان Women And Pipes به رشته تحریر در آمده است و یا نمونه جدیدتری که در روزنامه گاردین در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسیده تحت عنوان Why should Pipe-smoking be a hobby limited to men? و به عنوان جدیدترین مطلب انتشار یافته در این زمینه می‌توان به مطلبی که توسط Loren Stein در سایت Consumer.healthday.com به عنوان نظرات شخصی وی در سال ۲۰۱۸ منتشر شده اشاره کرد که در آنجا به این نکته اشاره می‌کند که: «امروزه اکثر پیپ‌کش‌ها از میان جامعه مردهای بالای ۴۵ سال هستند که شاید دلیل این امر و متمایل نشدن نسبت به کشیدن پیپ در میان جوان‌ترها و زنان نبودن جذابیت لازم این کار برای این قشر از جامعه می‌باشد!»

البته با احترام به چنین نظراتی باید گفت که در جامعه امروزی شاهد پیشرو بودن زنان به عنوان سیگار اسموکر و یا حتی پیپ‌کش هستیم و در مراسم و گردهمایی‌ها و جلسات گوناگون در سراسر جهان شاهد این حضور گسترده هستیم.

بیشتر بخوانید:  فراخوان سازندگان پیپ

جایگاه زنان در دنیای پیپ

به عنوان اولین کلوپ مخصوص زنان می توان به Women’s Pipe Smoking Club که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شده است اشاره کرد و همچنین به عنوان مستندات غیر قابل نقض در این باره می‌توان به عکس‌های موجود در اینترنت از گردهمایی Chicago Women’s Pipe Smoking Clube  در سال ۱۹۵۴ که به صورت سیاه و سفید گرفته شده است اشاره کرد.

در یکصد سال گذشته پیپ‌کش‌های بسیاری در رویدادهای محلی، ملی یا بین‌المللی شرکت کرده که در میان آن‌ها حضور زنان نیز به چشم می‌آید.

اولین رقابت ثبت شده رسمی در تاریخ آمریکا در سال ۱۹۰۷ در میدان مدیسن گاردن تحت عنوان Tobacco Trades Exposition برگزار شده است و برگزاری آن تأثیر مستقیمی بر دنیای پیپ و توتون در سراسر جهان داشته است.

همچنین می‌توان به پخش آنلاین پیپ کشیدن زنان در سال‌های ۲۰۰۹ ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ در برنامه Biritish Pathe به عنوان رویدادهای نسبتاً جدید در دنیای پیپ با حضور زنان اشاره کرد و نمونه دیگری از برنامه‌های خاص زنان رقابتی است که در سال ۱۹۶۳ توسط کمپانی Erinmore Tobacco در میان زنان برگزار شد و جایزه آن یک پیپ سفالی بود.

شاید مهمترین و معتبرترین رقابت ها در دنیای پیپ برگزاری مسابقات Slow Smoking  توسط Commite International of pipe smokers clube  باشد.

اولبن دوره مسابقات اروپایی آن در سال ۱۹۶۹ و رقابت‌های جهانی آن در سال ۱۹۷۱ آغاز شده است.

جایگاه زنان در دنیای پیپ

در اولین سال برگزاری رقابت‌های اروپایی در سال ۱۹۶۹ یک زن به نام F.Feretti با زمان ۲ ساعت و ۴۱ دقیقه و ۴۶ ثانیه، برنده مسابقات شد.

از سال ۱۹۹۵ که در در آن دوره از مسابقات جهانی نیز، زن دیگری از بلژیک با نام Madame de Wolf با ثبت رکوردی به مدت ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه و ۵ ثانیه، نزدیک به رکورد قبلی شد، تا کنون زنان و مردان بسیاری سعی بر شکستن اولین رکورد ثبت شده در این دوره از رقابت‌ها کرده‌اند.

جایگاه زنان در دنیای پیپ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =