رطوبت رسانی و کهنه کردن توتون

در این مقاله می خوانید :

رطوبت رسانی و کهنه کردن توتون

توتون پیپ با گذشت زمان خراب یا فاسد نمیشود و خواص خودش و کامل حفظ میکنه. برای همین است که مانند داروها یا مواد غذایی؛ روی هیچ بسته از انواع مارک های توتون؛ تاریخ انقضا یا مدت زمان مصرف نوشته نمیشه.
تنها با گذشت زمانی که مدتش به شرایط و محل نگهداری وابسته است خشک میشود .

توتون خشک برای بسیاری نامطلوب است چون جدای اینکه خشک و با حرارت بالا می سوزد، طعم و عطر واقعی خود را نیز نشان نمیدهد.
توتون خشک را می شود کنار گذاشت و استفاده نکرد یا به نحوی برای احیای دوباره به رطوبت دهی به آن پرداخت که ممکن است کمی طول بکشد.
توتون خشک نسبت به تر دود بیشتری تولید میکنه و پیپ پایدارتر روشن میمونه فقط دود حاصله کمی خشک تر حس میشه.

خشک شدن توتون به منطقه آب و هوایی شهر شما و محل نگه داری توتون بستگی کامل داره. یک بسته توتون باز شده در تهران خیلی زودتر خشک میشه تا اینکه همون بسته رو در شهر لاهیجان یا رشت بازش کنید؛ همینطور باز فرق میکنه بین دو بسته توتون که یکیش رو طاقچه کنار شوفاژ یا نزدیک بخاری قرار داره با اونی که تو کشو یا روی میز در اطاقی با دمای ملایم نگه داری میشه.
علتش اینه که رطوبت در هوای شهری مثل تهران بسیار کمتر از شهر رشت است که گاه در آن، رطوبت هوا به ۱۰۰% درصد نیز میرسد.
با باز کردن در هر نوع توتون ( بسته پاکتی یا قوطی فلزی ) و باز شدن پلمپ بسته توتون؛ از درز ها و منافذ ریز باقی مانده؛ هوا بداخل بسته ورود و خروج خواهد کرد که در دراز مدت توتون شما را خشک خواهد کرد. هر نوع تلاش برای مسدود کردن این منافذ؛ در بسته بی فایده خواهد بود ( شاید کمی زمان خشک شدن طولانی تر بشه ).
علت اینه که با هر بار استفاده و باز و بسته کردن قوطی؛ هوای داخل قوطی با هوای تازه خارج عوض شده و هر چقدر که شما سعی کنید در بسته توتون را بخوبی ببندید علاوه بر منافذ ریز باقی مانده؛ با جایگزین شدن هوای تازه؛ بمرور زمان سبب خشک شدن توتون خواهد شد.

توتون به مرور زمان رطوبت و طراوت خود را از دست میدهد:

نگه داری توتون در شرایط مناسب مستلزم آن است که در ظرف محتوی توتون هوا جریان نداشته باشد . اگر توتون را در طی یک هقته یا کمتر مصرف میکنید میتوانید در همان بسته بندی اولیه نگه داری
کرده به شرط آنکه بعد از هر بار مصرف درب بسته بندی تا جای ممکن خوب بسته شود . در هر بار باز کردن درب بسته بندی هوای مرطوب داخل با هوای تازه بیرون که رطوبت کمتری دارد جایگزین شده ودر نتیجه به مرور زمان رطوبت توتون از بین رقته وتوتون طراوت وشادابی وکیفیت اولیه خود را از دست میدهد .
میتوان توتون را مشابه شراب دانست همانطور که با نگه داری مناسب و گذشت زمان وکهنه شدن شراب طعم وکیفیت بهتری میگیرد قند طبیعی موجود در توتون نیز با گذشت زمان به مرور تخمیر شده و عطر و طعم و کیفیت توتون بیشتر میگردد . هر چه قند موجود در توتون بیشتر باشد کیفیت حاصله با گذشت زمان بیشتر میشود .
ترکیبهای که حاوی توتونهای ویرجینیا هستن به دلیل دارا بودن قند طبیعی بالا برای کهنه کردن مناسب ترند و برای مدت زمان نگهداری و روند کهنه کردن آنها محدودیت زمانی وجود ندارد بلکه هر چه بیشتر کهنه شوند کیفیت بالاتری نیز پیدا میکنند .
در ترکیبهای انگلیسی / بالکان روند تخمیر کمی کندتر انجام میشود چرا که توتون لاتاکیا میزان قند کمتری دارد همچنین طعم ادویه ای و تند توتون اورینتال موجود در این نوع ترکیب به مرور زمان کمتر و ملایم تر میگردد به همین دلیل با گذشت زمان طعم دودی توتون لاتاکیا کاهش میابد . به طور معمول توتون لاتاکیا را بیش از پنج سال کهنه نمیکنند ولی اگر مایلید طعم دودی وتند توتون رو کاهش بدهید میتوانید تا ده سال نیز روند کهنه سازی را ادامه دهید .
در مورد توتون های آروماتیک کهنه کردن اثر چندانی ندارد به دلیل وجود اسانس های شیمیایی و طبیعی افزوده شده بعد از گذر زمان تاثیر آنها به مرور کاسته میشود وعطر و طعم اولیه از بین میرود پس توصیه میگردد در صورتی که خواهان کهنه کردن این نوع توتونها هستید حداکثر تا دو سال روند کهنه سازی را ادامه دهید .

بیشتر بخوانید:  چرا حضرت امام خمینی(ره) سیگار را ترک کرد؟

بدون شک برای هر پیپ کشی این مورد پیش اومده که پس از اینکه درب (پاکت/قوطی) توتون رو باز میکند، توتون به مرور زمان شادابی و رطوبت خودش رو از دست میده و خشک میشه.
نگهداری توتون در شرایط مناسب نیازمند اینست که در ظرف توتون هوا جریان نداشته باشد. بسته بندی پاکتی و حتی قوطی توتون پس از باز شدن مناسب نگهداری طولانی مدت توتون نیستند. اگر بسته توتون رو در زمانی کمتر از یک هفته مصرف میکنید، میتونید توتون رو در بسته بندی خودش نگهداری و مصرف کنید، ولی باید تا جایی که میتونید درب بسته رو کمتر باز و بسته کنید و پس از هر بار استفاده درب بسته توتون سفت ببندید.
دلیل اصلی از دست دادن رطوبت و خشک شدن توتون به این دلیل هست که هر باری که درب قوطی توتون رو باز میکنید هوای مرطوبت داخل قوطی خارج شده و هوا تازه وارد قوطی میشود (که رطوبت پایینی دارد)، زمانی که درب قوطی رو میبندید پس از مدتی هوا تازه موجود در قوطی رطوبت توتون رو جذب کرده تا رطوبت شون یکسان بشه… دفعه بعدی که بخواهید از توتون استفاده کنید و درب اون رو باز کنید باز هم همین روند تکرار میشه و به مرور توتون خشک میشه و طراوت و تازگی خودش رو از دست میده….

هر نوع تلاش مبتدیانه برای بازگرداندن رطوبت به توتون خشک شده نظیر اضافه کردن تکه های میوه – آب – قراردادن در یخچال و.. کاملا اشتباه بوده و به هیچ وجه توصیه نمیشود.

برای درک بهتر به این مثال توجه کنید: رطوبت طبیعی توتون مثل رطوبتی هست که در یک برگ درخت یا گلبرگ یک گل سرخ وجود دارد؛ حال همین گلبرگ را بعد از جدا شدن از گل و خشک شدن در نظر بگیرید که بخواهید با پاشیدن آب آنرا دوباره به حالت تازه و اولش برگردانید!
مسلما کاری بسیار احمقانه و بیهوده ای است و فقط سطح برگ مرطوب خواهد شد چون رطوبت برگ تازه در داخل غشای سلول های گلبرگ بشکل کاملا یکنواخت قرار دارد نه در سطح آن ( به اصطلاح رطوبت در نهاد و جان برگ قرار داره ). اینکار جز پوسیده و فاسد کردن برگ هیچ ثمر دیگری ندارد. توتون هم همین است؛ رطوبتی که بشکل طبیعی در توتون وجود دارد را نمیشود بعد از خشک شدن با اضافه کردن آب به حالت اول برگرداند.

 توتون پیپ باید چقدر مرطوب باشد؟

توتون پیپ باید به قدری کم رطوبت داشته باشد تا اثر کند سوزی توتون را به همراه داشته و طعم مطلوبی از آن را ارائه دهد. توتون پیپ میبایستی با پک های آرام و منظم به خوبی بسوزد و زمانی که توتون را بین انگشتان خود قرار می دهید دست شما به هیچ وجه خیس نشود و آنقدر هم خشک نباشد که توتون به آسانی بشکند.توتون هایی که مصرف کننده خیلی آنها را مرطوب کرده باشد به سختی روشن شده و پک های سنگینی هم لازم دارند و مرتبا خاموش خواهند شد. توصیه ما بر این است که بهتر است از توتون های قوطی فلزی استفاده کنید چون زمان خرید به دلیل پلمب هوا بودن کیفیت اصلی خود را دارند و بهتر است توتون را به درستی نگهداری کنید تا کار به مرطوب کردن مجدد نرسد.
دمای مناسب برای نگهداری توتون بین ۱۹ تا ۲۱ درجه و رطوبت لازم بالای ۶۰% هست !

با این اوصاف فکر نکنم بشه در یخچال نگهداری کرد که حداکثر دمای ۶ درجه دارد بعلاوه اینکه در یخچال به دلیل وجود میکرو ارگانیزم های دیگر بعد از مدتی طعم و عطر توتون عوض میشه و کمی بعد غیر قابل استفاده .
بهتر است از جارهای شیشه ای و سنگ رطوبت ساز و یا خاک ژله ای برای ایجاد رطوبت لازم استفاده کنید فراموش نشود که حتما از آب مقطر استفاده کنید .
اگر هم هیومیدور یا همان دستگاه رطوبت ساز در دسترس دارید که چه بهتر.


چگونه توتون خشک را دوباره مرطوب کنیم؟

اول از همه اینکه بهترین کار، پیشگیری از خشک شدن توتون است که نیاز به نگهداری صحیح از توتون دارد که شامل ظرف مناسب نگهداری و رطوبت دهی به موقع در صورت لزوم است.

در ابتدا باید به این نکته بپردازم که همه توتون ها نیاز به مرطوب کردن ندارند و برخی افراد توتونهای با رطوبت کمتر را دوست دارند. من خود علاقه دارم که برخی توتونها را خشکتر استفاده کنم ولی عده ای اعتقاد دارند توتون خشک، طعم خود را از دست داده و نیاز به مرطوب کردن دارد.بهرحال این مساله تا حدی سلیقه ای هم هست.توصیه می کنم شما نیز بر اساس خواسته خود عمل کنید و در صورت نیاز توتون را مرطوب کنید.لازم است ذکر کنم چون توتون پیپ از توتون سیگار برگ زبرتر است نیاز به مرطوب کردن تدریجی نخواهد داشت.

 ۱.استفاده از دیسک مرطوب کننده:

این روش بهترین روش نگهداری توتون خارج از هیومیدور به شمار میرود و طرفداران بسیار زیادی دارد. می توان با غوطه ور ساختن یک دیسک سکه ای مرطوب کننده در داخل آب مقطر (سه دقیقه) و سپس قرار دادن آن داخل جعبه توتون،آن را مرطوب نمود. دیگر نیازی به بیرون آوردن رطوبت ساز نیست و هرگاه احساس می کنید رطوبت توتون کم شده است این کار را دوباره انجام خواهید داد.رطوبت سازها زمان انقضا نداشته و کافیست با نگهداری صحیح مانع شکستن آن بشوید.

بیشتر بخوانید:  تاریخچه پوشل تاباک ( poschl tabak )

negahdari toton 1

۲.استفاده از اسفنج برای رطوبت رسانی به توتون پیپ:

اسفنج تازه و استفاده نشده ای بردارید، تکه ای چهار گوش از آن را بریده و پس از مرطوب کردن با آب مقطر، داخل ظرف توتون قرار دهید.

۳.روش دستمال کاغذی برای رطوبت رسانی به توتون پیپ:

توتون را درون کاسه ای از جنس شیشه قرار داده و دستمالی را که آغشته به آب مقطر است درون آن قرار دهید.همچنین می توان از آب گرم استفاده نمود یا دستمال مرطوب شده را روی ظرفی گذاشت و داخل مایکروویو قرار داد تا بیشتر به مرطوب کردن کمک کند.به هرحال این دستمال را روی ظرف شیشه ای حاوی توتون قرار دهید و با تکه ای پلاستیک، به نرمی در ظرف را بگذارید و چند ساعت صبر کنید تا توتون مرطوب شود.

۴.روش اسپری با آب برای رطوبت رسانی به توتون پیپ:

توتون را روی سطح صافی از دستمال یا کاغذ قرار دهید و به آرامی با ظرفی حاوی آب مقطر،آب را روی توتون اسپری کنید.دقت کنید از ظروفی که قبلا حاوی مواد شیمیایی بوده استفاده نکنید.پس از اسپری کردن آب مقطر،به آرامی توتونها را کمی جابجا کنید و سپس به داخل ظرف قبلی برگردانید.بعد از حدود یک روز توتون مرطوب خواهد شد.

رطوبت رسانی و کهنه کردن توتون

۵ – خاک ژله ای  برای رطوبت رسانی به توتون پیپ :

که طبق دستورالعمل بسته بنده داخل آب ریخته میشه بعد از اینکه بقدر کافی آب جذب کرد داخل ظرف توتون قرار میدین اونم ترجیحا در تماس مستقیم با توتون نباشه .
پیشنهاد میکنم تا جایی که ممکن هست از توتون تازه استفاده کنید چون طعم و عطر دیگه ای داره .

۶ – مخلوط کردن توتون خشک با توتون تازه :

یک اره دیگه هم که تجربه شخصی خودم اینه که: توتون خشک را به نسبت ۲ به ۱ یا ۳ به ۱ با توتون تازه از همان مارک و همان جنس بخوبی مخلوط کنید. اکثر بسته های توتون که برای اولین بار باز میشوند از رطوبت طبیعی خوب و بالایی برخوردارند؛ این مخلوط حس خشکی توتون شما رو از بین میبره.
۲ قسمت یا بیشتر از توتون تازه را با ۱ قسمت توتون خشک شده مخلوط کنید و مخلوط حاصل و در Humidors مخصوص توتون قرار بدید چون بدون همیدور این مخلوط نیز با گذشت زمان یقینا خشک خواهد شد.
پاسارگاد تاباک در بهترین شرایط توتون رو نگهداری و عرضه می کند.

۷ – سنگ رطوبت ساز برای رطوبت رسانی به توتون پیپ :

سنگ رطوبت سازهم که استفاده ساده و آسانی دارد , چند دقیقه ای سنگ را داخل آب قرار بدید بعد با دستمال کمی خشک کنید و داخل ظرف توتون قرار بدید ترجیحا در تماس مستقیم با توتون نباشد .

روشی ابداعی برای رطوبت رسانی به توتون های کهنه و خشک شده :

با استفاده از دستگاه بخار پز , طبق عکس های زیر به مدت سه دقیقه توتون در معرض بخار قرار میگیره و سپس برای چند روز به اون استراحت میدیم .
اینم روشی برای دوستانی که صبر و حوصله ندارن و عجله دارن .

رطوبت رسانی و کهنه کردن توتون

رطوبت رسانی و کهنه کردن توتون


یادتان باشد در هنگام ایجاد رطوبت در همه روشها فقط از آب مقطر استفاده کنید.تنها توتونی را مرطوب کنید که از خشکی در حال خرد شدن است.اگر توتون را زیاد از حد مرطوب کنید ممکن است کپک بزند. بعنوان آخرین نکته یادتان باشد که وقتی توتون مرطوب شد،ابزار رطوبت ساز را از داخل جعبه خارج سازید تا توتون بیش از حد مرطوب نشود. (در مورد دیسک رطوبت ساز این مورد الزامی ندارد)ساخت هومیدور برای توتون پیپ:هومیدور وسیله ای است چوبی که برای نگهداری توتون پیپ و یا سیگار برگ به کار میرود. این جعبه منفذ خروج هوا تقریبا ندارد و با کمک یک رطوبت ساز، رطوبت مورد نیاز برای توتون پیپ یا سیگار برگ را مهیا می کند.
بهزاد ن.

رطوبت مناسب برای توتون پیپ :

اصطلاحی در زمینه میزان رطوبت در توتون وجود دارد تحت عنوان :

بیشتر بخوانید:  توتون پیپ بلک سیل، توتونی جایگزین و با کیفیت در برابر کاپتان بلک

Moisture By Weight ( MBW )

به معنی میزان رطوبت نسبت به وزن ! یعنی میزان رطوبت موجود نسبت به مقدار وزن توتون .

حال این میزان رطوبت اگر در رنج ۸_۱۰ باشد توتون خشک می شود که البته هستند پیپ کشهایی که دوست دارند اینگونه توتون ها را مصرف کنند .

در توتون های مختلف و در برش های گوناگون ممکن است این میزان رطوبت برای گروهی قابل قبول باشد .

مثلا در خانواده لاتاکیا و یا ویرجینیا و برلی و در برش های فلیک و روپ و کیک …!

میزان این متغیر در رنج ۱۲_۱۴ خوب و قابل قبول محسوب میشود برای توتون هایی که در مرحله استفاده شدن هستند یعنی مصرف کننده در حال استعمال توتون می باشد.

در رنج ۱۵_۱۸ مقدار قابل قبول و مطلوب برای تولید کنندگان و در مرحله تولید و بسته بندی توتون می باشد.
در این مرحله میزان رطوبت بیشتری لازم است تا وقتی به دست مصرف کننده برسد رطوبت مطلوب را داشته باشد.

و در آخر در رنج ۱۸_۲۴ توتون به مرحله چسبناکی و خراب شدن می رسد و برای مصرف و استعمال دارای رطوبت بالایی است و هر چه این متغیر بالاتر رود روند خراب شدن توتون سرعت میگیرد مخصوصا در آب و هوای گرم.

توجه داشته باشید که رطوبت مناسب برای سیگار و توتون پیپ متفاوت است.

سیگار در رطوبت محیطی بین e تا p نگهداری میشود !

در حالی که میزان رطوبت لازم برای توتون پیپ کمتر و در حدود ` می باشد.

در این میزان رطوبت توتون می تواند به میزان MBW مناسب که در حدود ۱۲ می باشد دست پیدا کند.

با بالا رفتن میزان رطوبت محیط میزان MBW نیز به سرعت افزایش پیدا میکند و به طور مثال در رطوبت محیطی ۶۶% میزان MBW به ۱۴ خواهد رسید که خب مسلما میزان مطلوبی برای نگهداری توتون مصرفی نخواهد بود.


 کهنه کردن توتون پیپ :

همانطور که پیش تر گفتم توتون پیپ با نگهداری مناسب و کهنه شدن طعم و کیفیت بسیار بهتری پیدا میکند. هرچه قند طبیعی موجود در توتون بیشتر باشد با گذر زمان این قند تخمیر شده و موجب بهتر شدن طعم و کیفیت توتون میشود.
ترکیب های ویرجینیا به این دلیل که توتون ویرجینیا قند طبیعی به نسبت بالایی دارد برای کهنه کردن بسیار مناسب هستند، و هیچ محدودیتی برای این توتون ها برای کهنه شدن وجود ندارد! بلکه هر چه بیشتر کهنه شوند کیفیت بالاتری نیز پیدا میکنند.
در ترکیب های انگلیسی/ بالکان روند تخمیر کمی کند تر صورت میگیرد، چرا که توتون لاتاکیا میزان قند پایین تری نسبت به توتون ویرجینیا داراست. همینطور طعم ادویه ای و تند توتون اورینتال موجود در این ترکیب ها به مرور ملایم و دلپذیزتر میشود. به این دلیل که پس از گذران زمان، طعم دودی توتون لاتاکیا کمی کاهش پیدا میکند پیشنهاد میکنم توتون لاتاکیا رو بیش از ۵سال کهنه نکنید. البته در صورتی دوست دارید طعم دودی و تند توتون لاتاکیا و اورینتال کمی کاهش پیدا کند، میتونید تا ۱۰ سال هم این ترکیب ها رو کهنه کنید.
در مورد توتون های عطری (آروماتیک) کهنه کردن طولانی مدت اثر چندان مثبتی ندارد! به این دلیل که بطور معمول به این توتون های طعم دهنده (اسانس) های شیمیایی و یا طبیعی افزوده میشود و پس از گذر زمان این طعم این اسانس ها به شدت کاهش پیدا میکند. پیشنهاد میکنم اینگونه ترکیب ها رو حداکثر تا ۲ سال کهنه کنید.

توتون معطر ارزش کهنه کردن ندارد و نتیجه نا مناسب است
توتون ویرجینیا برای کهنه کردن بسیار مناسب است
توتون های لاتاکیا در صورت شرایط نگهداری صحیح نتیجه ای خوب و ارزنده دارد.

رطوبت رسانی و کهنه کردن توتون

1 دیدگاه دربارهٔ «رطوبت رسانی و کهنه کردن توتون»

  1. قبلا تو یکی از گروه های پیپ ایرانی که خیلی هم ادعا داشتند
    من راجب احیای توتون پرسیدم
    بهم گفتند که از سیب درختی استفاده کنم
    ولی متاسفانه توتون نازنینم کپک زد
    وقتی هم اعتراض کردم که که این چه آموزشی بود در کمال ناباوری بلاکم کردن!!!

    خوشحالم که با مجموعه پاسارگادتاباک و ماسترو رحیمی عزیز آشنا شدم و یاد گرفتم هرچیزی اصول و قواعد خودشو داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *