زرد شدن ریش و سبیل و توتون های بی کیفیت

در این مقاله می خوانید :

موها نقش مهمی در زیبایی و آراستگی فرد دارند . رنگ مو به رنگدانه‌های فولیکول‌های مو گفته می‌شود که از دو نوع ملانین شامل یوملانین و فیوملانین تشکیل شده‌است . اساساً چنانچه مقدار ملانین‌ها بیشتر باشد ، رنگ مو تیره‌ تر و چنانچه کمتر باشد ، رنگ مو روشن‌ تر می‌شود .

وضعیت ملانین‌ها می‌تواند در طول زمان تغییر رنگ پیدا کند(برای مثال عواملی باعث زرد شدن ریش بشوند) یا فولیکول‌های موی یک شخص می‌تواند بیشتر از یک رنگ داشته باشد . عدم تولید کافی ملانین موجب سفید شدن مو می‌شود . رنگ مو از نظر شدت و سایه رنگ می‌تواند در طول زندگی فرد تغییر نماید .

علل تغییر رنگ ریش و مو و زرد شدن ریش و سبیل

ریش از مهم ترین ملاک های زیبایی شناختی در آقایان می باشد که رنگ آن تأثیر ویژه ای بر صورت و ظاهر آنها می گذارد . برخلاف موهای سر ، ریش و موهای بدن از نوع موهای آندروژنیک هستند . در واقع موهای آندروژنیک تحت تأثیر هورمون هایی مانند هورمون تستوسترون رشد می کنند و حمایت می شوند . موهای آندروژنیک از نظر میزان رشد با موهای سر متفاوت اند و همچنین نسبت به آنها ضخیم تر و کدرتر می باشند .

دلیل این امر ، تأثیر هورمون تستوسترون روی فولیکول ها است ؛ زیرا فولیکول های ریش نسبت به فولیکول های پوست سر بسیار حساس تر می باشند . این حساسیت موجب تغییر ترکیب و سریع شدن رشد موهای ریش می شود . گاهی ممکن است در اثر این تغییرات ، ریش به رنگ های سفید ، بلوند یا قرمز نیز دربیاید ، در صورتی که موی سر فرد ، رنگ دیگری است !

هورمون‎ها

هورمون‎ها از دلایل اصلی تغییر موها و زرد شدن ریش و سبیل می‎باشند . با ورود به دوران بلوغ شاهد این تغییرات خواهید ‎بود . در طی سنین بلوغ بدن شما هورمون‎های بیشتری تولید و ترشح می‎کند که می‎توانند باعث ایجاد تفاوت در جنس و ظاهر موهایتان شوند . همانطور که همزمان شاهد رشد مو در نقاط زیادی از بدن خواهید بود . این تغییرات در افراد به شکل تبدیل شدن موهای صاف به شکل حالتدار و یا موهای تیره به روشن یا بالعکس قابل مشاهده می‎باشد .

عوض شدن رنگ موها بستگی به میزان تولید ملانین در بدن دارد . ممکن است فردی با افزایش سن و افزایش تولید ملانین در بدن شاهد تیره شدن موها و چشم‎ها باشد . بعد از عبور از سن بلوغ و ورود به بزرگسالی با ثابت شدن میزان هورمون‎ها تغییرات موها ( در ظاهر ، ساختار و رنگ ) تقریباً متوقف می‎شود و با ورود به دوره دیگری از تغییرات هورمونی مثل بارداری یا یائسگی ممکن است مجدداً شاهد این تغییرات باشید .

بیشتر بخوانید:  مختصری درباره توتون سولانی : TROPICAL MANGO FLAKE

عوامل ژنتیکی

همه ما در طی عمرمان شاهد تغییرات هورمونی هستیم ؛ اما چیزی که روند تأثیرگذاری این نوسانات بر پوست و موها تعیین می‎کند عوامل ژنتیکی است . ژنتیک می‌تواند بافت و رنگ موی شما را تعیین کند .

مراقبت‎های دارویی

استفاده از بعضی داروها عوارض جانبی شدیدی روی موها دارند. بارز ترین مثال این مورد تأثیر داروهای شیمی درمانی می‎باشد . همچنین در موارد خاصی از بیماری‎ها مثل کم کاری تیروئید ، درماتیتیس ، کمبود ویتامین‎ها و حتی آنوریسم مغزی تأثیرات بیماری بر بافت مو قابل مشاهده است .

استرس

بعضی افراد تأثیرات استرس در ایجاد تفاوت‎های فیزیکی مشهود را دست کم می گیرند؛ اما بهتر است بدانید که استرس از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار است که می‎تواند بدنتان را از طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد . ممکن است باعث افزایش وزن ، ایجاد زوائد پوستی و تغییرات مو ( نازک شدن ، ریزش مو ، کم شدن حجم ، کاهش تولید ملانین و جو گندمی شدن زودرس موها ) شود . پس در شرایط بحرانی و استرس زا از خودتان مراقبت کنید .

مواد شیمیایی

استفاده از روشن کننده‌های مو می‌تواند باعث ضعیف شدن ریشه‌های آن گردد و سپس بافت و رنگ آن را به طور کلی تخریب کند . اگر به طور مکرر و دائم موهای خود را رنگ کنید و از مواد شیمیایی مختلف برای موهای خود استفاده نمایید ، رنگ و بافت موهای شما در اثر گذشت زمان از بین خواهد رفت . کراتینه کردن و صاف کردن مو نیز می‌تواند آسیب بسیار جدی به موهای شما وارد کند و بافت و رنگ آن را تغییر دهد .

عوامل محیطی

با توجه به محیط زندگی ، شرایط جوی و آب و هوای محیط موها تغییر می‎کنند . اشعه خورشید و U.V می توانند باعث تغییر رنگ موها و زرد شدن ریش و سبیل شوند .

حرارت داغ

سشوار و مواردی که موها را به شدت گرم می‌کنند باعث تغییر بافت مو و رنگ آن می‌باشند . حرارت حاصل از این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند باعث شکستن مو شود . استفاده از این‌گونه موارد حتی می‌تواند رنگ موها را نیز تغییر دهد . بنابراین بهتر است از ابزارهایی استفاده کنید که برای خشک کردن مو و یا حالت بخشیدن به آن از فناوری سرامیکی بهره می‌برند . مطمئن شوید که در این دستگاه‌ها نیز حرارت را تا حد امکان بر روی مقدار کم تنظیم می‌کنید .

مصرف دخانیات مهمترین علت زرد شدن ریش و سبیل

دانشمندان رابطه ای بین سفیدی زودرس ریش و مصرف دخانیات پیدا کرده اند که نشان می دهد ، افرادی که سیگار می کشند دو و نیم برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار سفید شدن زودرس ریش و مو می شوند .

بیشتر بخوانید:  توتون پیپ دن توباکو|Dan Tobacco

رنگ موهای صورت ما می تواند در طول زمان تغییر کند و عوامل مختلفی می تواند در ایجاد این پدیده موثر باشد . یکی از این عوامل مصرف دخانیات است که تاثیر بسزایی در ظاهر موهای صورت و زرد شدن ریش و سبیل دارد .

تحقیقات نشان داده است که مصرف تنباکو می تواند باعث ایجاد تغییراتی در تولید ملانین در بدن شود که مسئول رنگ مو و پوست ما است . در نتیجه، افرادی که سیگار می کشند یا از محصولات تنباکو استفاده می کنند ممکن است تغییراتی در رنگ موهای صورت خود و زرد شدن ریش و سبیل داشته باشند ، مانند تغییر رنگ از تیره به روشن یا برعکس .

علاوه بر این، استفاده از تنباکو با سفید شدن زودرس موها از جمله موهای صورت مرتبط است . مطالعات نشان داده است که افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری بیشتر در سنین پایین تر دچار سفیدی مو می شوند . این به این دلیل است که سیگار کشیدن می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود که به DNA موجود در فولیکول های مو آسیب می رساند و روند پیری را تسریع می کند .

توجه به این نکته ضروری است که رابطه بین مصرف دخانیات و تغییر رنگ موهای صورت به افراد سیگاری محدود نمی شود . افرادی که از انواع دیگر تنباکو مانند تنباکوی بدون دود استفاده می کنند نیز ممکن است تغییرات مشابهی را تجربه کنند .

توجه به این نکته حائز اهمیت اشت که استفاده از تنباکوی ناخالص که در تهیه انواع سیگارت ها و فراورده های تجاری و بازاری استفاده میشود به دلیل وجود مواد افزودنی ، همچنین مصرف سیگارهای الکترونیکی و مشتقات آن به دلیل استفاده از روغن های موجود در آنها و همینطور توتون های پیپ آروماتیک به دلیل وجود مواد افزودنی در آنها در سرعت بخشیدن به روند تغییر رنگ ریش و سبیل و موها تاثیر دارد .

رابطه بین تغییر رنگ موی صورت و زرد شدن ریش و سبیل و مصرف تنباکو رابطه پیچیده ای است که شامل فرآیندهای بیولوژیکی مختلفی است . در حالی که ترک استعمال دخانیات ممکن است لزوماً تغییرات رنگ موهای صورت را معکوس نکند ، اما می تواند سلامت کلی را بهبود بخشد و از آسیب بیشتر به بدن جلوگیری کند . بنابراین، توصیه می‌شود افرادی که از محصولات تنباکو استفاده می‌کنند ، سیگار را ترک کنند تا خطر ابتلا به مشکلات سلامتی خود را کاهش دهند و روند پیری موهای خود و زرد شدن ریش و سبیل را کاهش دهند .

عدم خواب مناسب و کافی

داشتن خواب با کیفیت برای سلامتی کلی بدن ، ضروری است و همچنین می تواند بر فاکتورهایی تأثیر بگذارد که در تعیین رنگ و کیفیت ریش تأثیر گذارند . به عنوان مثال ، تستوسترون در سیستم بدن اساساً در هنگام خواب آزاد می شود . عدم استراحت کافی ، آپنه خواب و خواب های تکه تکه می تواند بر این روند تأثیر منفی بگذارد . محدودیت خواب در طول شبانه روز ، سطح تستوسترون را در مردان جوان کاهش می دهد .

بیشتر بخوانید:  پر كردن پيپ به روش سه مرحله ای

پیشگیری از تغییرات رنگ مو و زرد شدن ریش و سبیل

در کنار مراقبت‎های اختصاصی از مو باید به تأثیرات زیاد زندگی سالم و طبیعی روی موها هم توجه داشت . داشتن سبک زندگی سالم از خیلی جهات به سلامتی ما کمک می‎کند . بهتر شدن رژیم غذایی با گنجاندن غذاهای سالم بیشتر مثل ویتامین‎ها و مواد مغذی در آن موجب بهبود سلامتی و بهتر شدن ظاهر و جنس پوست و موهایتان می‎شود .

تغییر موها یک جریان اجتناب ناپذیر است ؛ اما راه های بسیاری برای درمان و پیشگیری از این تغییرات منفی وجود دارد . با شناختن دلیل تغییر موهایتان و زرد شدن ریش و سبیل می توانید راحت‎تر از آنها پیشگیری و یا اقدام به درمان کنید .

سوال: روشی برای از بین بردن زرد شدن ریش و سبیل به علت توتون های بی کیفیت؟

زرد شدن ریش و سبیل و توتون های بی کیفیت

در پاسخ این دوست عزیزمون عرض کنم :

معمولا دوستانی که پیپ می کشند و از توتون های کلاسیک استفاده میکنند با همچین مشکلی مواجه نیستند ! چرا که دود پیپ و توتون های کلاسیک باعث زرد شدن ریش و سبیل دوست داشتنی شما نمیشود !

حالا اگر دچار مشکل زرد شدن ریش و سبیل هستید باید در جای دیگه ای دنبال دلیل این معضل باشید ! و آن هم چیزی نیست جز استفاده از سیگارت ، توتون های فول آروماتیک بی کیفیت و گاها تقبلی که متاسفانه توسط برخی کاسبان سودجو در بازار عرضه میشه و در راس تمام اینها توتون معروف ” اسمشو نبر ” !

این توتون ها و سیگارت ها بهمراه قلیان و …. به دلیل داشتن مواد افزودنی و غیر طبیعی و صنعتی بر اثر سوختن مواد شیمیایی تولید می کنند که در برخورد با ریش و سبیل شما و لم دادن بر روی تارهای ریش و سبیل ، باعث زرد شدن ریش و سبیل در طول زمان می شوند !

پس دوست عزیز پیشنهاد میکنم از توتون های کلاسیک و باکیفیت پیپ استفاده کنید و اگر هم زرد شدن ریش و سبیل باعث آشفتگی روحی شما شده تنها راهش تراشیدن و صبر کردن برای رویش مجدد آنهاست اما این بار دیگه سیگارت و قلیان و توتون های بی کیفیت را مصرف نکنید .

زرد شدن ريش و سبيل و توتون های بی كيفيت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها