مروری گذرا بر فرایند کهنه سازی توتون پیپ و اراِیه روشی جدید

در این مقاله می خوانید :

مروری گذرا بر فرایند کهنه سازی توتون پیپ و اراِیه روشی جدید

بسیاری از پیپ کشها این نکته را دریافته اند که استفاده از توتونهای کهنه لذت بیشتر و خوشایندتری بهمراه دارد . با وجود نکات و ریزه کاریهای بسیار در این زمینه مسلما ناگفته ها و ناشنیده هایی میتواند وجود داشته باشد که بد نیست نگاهی گذرا به برخی از آنها داشته باشیم :

در ابتدا : کدام یک از انواع توتون برای کهنه سازی مناسب هستند و یا بهتر بگوییم با کهنه سازی شاهد بهبود در طعم و عطر آنها میشویم و بدنبال آن لذت بیشتر از مصرف آن .
ویرجینیا و ترکیبات ویرجینیا / پریک ، مسلما یکی از انواعی هستند که در طی فرآیند کهنه کردن بطور کاملا محسوس و ملموس باعث تغییر در طعم و عطر و ملایمتر و دلنشین تر کردن آن میشوند .
در مورد ترکیبات انگلیسی / بالکان هم بطور واضح شاهد کاسته شدن از سختی و خشکی و شدت گیرایی این نوع ترکیب با گذشت زمان در فرآیند کهنه سازی خواهیم بود و به سطحی از تازگی و ملایمت میرسیم .
در مورد ترکیبات لاتاکیا نیز با کهنه سازی میتوان تا حدودی به توتونی جاافتاده تر ، ملایمتر و دلنشین تر دست پیدا کرد .
اما ترکیبات برلی و آروماتیک برای کهنه سازی مناسب نیستند و نتیجه مطلوبی از کهنه کردن این نوع ترکیبات نمیتوان انتظار داشت .

نکاتی در فرآیند کهنه سازی :

مراحل کار در مورد توتونهایی با بسته بندی قوطی آسانتر خواهد بود اما باید نکاتی را در نظر داشته باشیم .
اگر از توتونهایی با بسته بندی قوطی وکیوم شده و خلا استفاده کنید ( که معمولا برای باز کردن درب آنها باید در ابتدا از سکه یا چیزی شبیه به آن استفاده کرد ) به این نکته توجه داشته باشید که نگهداری توتون در همان بسته بندی قوطی اولیه به کهنه کردن آن منجر میگردد اما روند کار بسیار آرام و کند انجام خواهد شد . اکسیژن باقی مانده در قوطی روند کهنه سازی را کند تر میکند در مقایسه با قوطی هایی که وکیوم نیستند و تبادل اکسیژن موجود باعث انجام سریعتر فرآیند میگردد .
در مورد قوطی های وکیوم شده میتوان به محصولات کمپانی مک بارن و قوطی های وکیوم نشده میتوان به کمپانی های ، جی ال پیز / مک کلاند و … اشاره کرد .
روش پیشنهادی برای کهنه کردن توتون :
اگر میخواهید فرآیند کهنه کردن را با حجم نسبتا زیاد توتون و یا با  استفاده از توتونهای دارای بسته بندی قوطی وکیوم شده انجام دهید روش ترجیحی استفاده از جارهای شیشه ای با درپوش پیچی همانند جارهایی که برای نگه داری مواد غذایی ( ترشی و مربا و … ) استفاده میگردد ، میباشد اما با روشی متفاوت .

بیشتر بخوانید:  زرد شدن ريش و سبيل و توتون های بی كيفيت

جارها را تا حدود سه چهارم حجم آنها با توتون پر کنید مقداری فضای خالی در قسمت بالایی باقی بگذارید اگر طبق روشی که برای مواد غذایی استفاده میگردد جارها را درون آب در حال جوش قرار دهید ، حرارت بالا باعث تغییر و خرابی توتون میشود پس آب جوشیده شده با دمای حدود ۷۵ تا ۸۰ درجه سانتیگراد را درون ظرفی ریخته و جارها را درون آن قرار میدهیم بطوری که سطح آب همسطح توتون داخل جارها باشد . جارها را بمدت ۱۵ دقیقه درون ظرف آب قرار میدهیم سپس قبل از درآوردن جارها درپوش آنها را میبندیم ، جارها را بیرون آورده تا سرد شوند ، در حین فرآیند خنک شدن بطور طبیعی درون جارها مکشی ایجاد میشود و باعث میگردد تا درپوش جارها در جای خود محکمتر شوند .

برخی در مرحله آخر جارها را بطور کامل عایق بندی میکنند که با این کار همان مشکل کند شدن روند کهنه سازی که در مورد قوطی های ویکوم شده بیان شد ، اتفاق می افتد .
استفاده از کیسه های زیپ دار و یا ظروفی با درپوش لاستیکی راندمان لازم را فراهم نمیکند و به دلیل تبادل هوای زیاد باعث از بین رفتن رطوبت و خشکی توتون میگردد .
به هنگام مصرف ، درپوش جار یا قوطی یا ظرف محتوی توتون کهنه را باز کرده و به مدت یک ساعت و یا بیشتر در معرض هوا قرار دهید و اجازه دهید که تبادل هوای اطراف باعث بیرون کشیدن طعم ومزه واقعی توتون کهنه شما ، شود .

مروری گذرا بر فرایند کهنه سازی توتون پیپ و اراِیه روشی جدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *