پاکسازی کپک و قارچ رطوبت ساز سیگار برگ

در این مقاله می خوانید :

گرما ، رطوبت و مواد آلی ، عناصر اصلی در رشد و تکثیر کپک و قارچ هستند. متاسفانه همین عناصر برای داشتن یک رطوبت ساز ایده آل جهت نگهداری سیگار نیز الزامی هستند. در این مقاله درباره چگونگی پاکسازی کپک و قارچ رطوبت ساز سیگار برگ صحبت می کنیم.

در حقیقت نگهداری از سیگار برگ ، قدم زدن بر روی لبه تیغ است.اندکی افزایش در میزان رطوبت و گرما باعث رشد و تکثیر قارچ و کپک و از بین رفتن و آسیب دیدن سیگار و رطوبت ساز می شود .از سوی دیگر کمبود رطوبت و دمای لازم جهت نگهداری سیگار نیز باعث خشک شدن و از بین رفتن سیگارها می شود !

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که ، هاگ های کپک و قارچ در شرایط معمول در محیط اطراف و در همه جا هستند پس به خودی خود تهدیدی محسوب نمی شوند فقط در زمانی که شرایط ایده آل برای رشد و تکثیر آنها فراهم باشد به صورت آسیب و تهدید برای سیگار برگ و کپک و قارچ رطوبت ساز ، جلوه خواهند کرد.

در مورد محصول پک Boveda (کنترل رطوبت سیگار برگ ) بخوانید

آستانه پیشنهاد شده برای دما و رطوبت جهت نگهداری سیگار : ۷۲ درجه فارنهایت با رطوبت ٪۷۲ است اگر چه برای نگهداری طولانی مدت رطوبت نسبی بین ٪۵۵ تا ٪۶۰ نیز جوابگو است .
زمانی که المان های دما و رطوبت بیش از این مقدار باشد ، هاگ ها شروع به رشد و تکثیر در داخل رطوبت ساز و بر روی سیگار ها کرده و بصورت کلونی هایی قابل رویت تجمع می کنند که باعث آسیب رساندن از نظر طعم و رایحه به سیگار می شوند .

رشد کپک روندی نسبتا آهسته و کند است پس اگر شما طبق برنامه و روال خاصی به رطوبت ساز خود سر می زنید شاید اولین نشانه از وجود کپک بوی ناخوشایند ماندگی و رطوبت باشد .
در هر صورت فرقی ندارد که در چه مرحله ای متوجه وجود کپک شوید : در مراحل ابتدایی و یا بعد از بوجود آمدن توده های وسیع کپک ، بعد از اطلاع از آن در سریع ترین زمان ممکن شروع به پاکسازی آن باید کرد.

خرید پک کنترل رطوبت سیگار برگ (پک Boveda)

اولین اقدام پاکسازی کپک و قارچ رطوبت ساز سیگار برگ

اولین اقدام خارج کردن سیگار ها از رطوبت ساز و پاک کردن کپک روی آنها بوسیله برسی نرم و زدودن تمامی کپک ها از روی سطح سیگار ها است ، سپس آنها را در طی مرحله پاکسازی رطوبت ساز ، در جایی خنک و خشک نگهداری کنید .سپس رطوبت ساز را در فصای باز قرار داده و با برس اقدام به پاک کردن تمامی کپک ها و قارچ های قابل رویت کنید تا جایی که هیچ کپکی با چشم دیده نشود .

بعد از پایان این مرحله، نوبت به از بین بردن هاگ ها می رسد ، برای این منظور از محلول بسیار رقیق آب مقطر و ایزوپروپیل الکل استفاده میکنیم و با تکه ای اسفنج آغشته به محلول سطح داخلی رطوبت ساز را کاملا شستشو می دهیم سپس آن را در مجاورت هوا و در فضای باز قرار داده تا کاملا خشک شود .
در این مرحله شاید کپک های قابل مشاهده از بین رفته باشند اما باید توجه کنیم که بیشتر هاگ ها غیر قابل دیدن هستند !!!

به این منظور از تکنیک سنباده زنی استفاده میکنیم .با سنباده ای نرم ، به آرامی سطح داخلی رطوبت ساز را کاملا سنباده میزنیم .فراموش نشود که بعد از مرحله سنباده زنی ، با پارچه ای تمیز سطوح رطوبت ساز را از گرد و غبار حاصل از سنباده کاملا پاک کنیم .

احتمال دارد که هنوز هم بوی ماندگی به مشام برسد ، بهمین خاطر از قرار دادن ظرفی حاوی محلول آب و جوش شیرین در داخل رطوبت ساز جهت جذب بوی باقی مانده و عوض کردن مرتب و چندین باره محلول ، استفاده میکنیم .

در پایان امیدوار باشیم که اندک بوی باقی مانده با گذشت زمان و با رعایت شرایط نگهداری استاندارد ، از بین برود .
بعد از اتمام این‌ مراحل نوبت به آماده سازی رطوبت ساز جهت استفاده و راه اندازی مجدد ، میرسد .

پاکسازی کپک و قارچ رطوبت ساز سیگار برگ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *