پاییز ۱۴۰۱ | جنگ شناختی بر علیه مردم ایران

پاییز ۱۴۰۱ | جنگ شناختی بر علیه مردم ایران

عدم تاثیر شایعات بر مصرف کنندگان اصولی پیپ و سیگاربرگ !
پاییز ۱۴۰۱ | جنگ شناختی بر علیه مردم ایران

شاید براتون عجیب باشه ولی تحقیقات نشون داده که
عدم تاثیر شایعات بر مصرف کنندگان اصولی پیپ و سیگاربرگ !
گویا واقعی است
این افراد زود تصمیم نمی گیرند
مخصوصا پیپ کش ها یا اسموکر های حرفه ای پیپ !
جنگ شناختی یا Cognitive warfare اتفاقی که در پاییز ۱۴۰۱ افتاد، قطعا فتنه ای بیش نیست !
حتما اطرافتان کسانی را دارید که دچار تزلزل در افکار و جهت‌های خود شده‌اند. پیشتر نسبت به خاک و وطن خود تعصب و حس وفاداری بی‌حدی داشته‌اند. ولی امروز نسبت به حکومت و ساختار کشور خود تردید دارند و یا با بدبینی و ظن از آن حرف می‌زنند.

این تغییر جریان تفکری ناگهانی نبوده است. اگر شما هم درگیر این تغییرات و تردیدها شده‌اید مطمئن باشید گلوله ها و ترکش‌های جنگ شناختی به شما و اطرافیانتان هم برخورد کرده است.

در این میان شاید باور نکردنی باشد ولی بسیاری از اعضای انجمن پیپ گول دشمن رو نخوردند و وارد این بازی نشدند.

ایران خط قرمز همه ماست
ایران وطن ماست

انواع جنگ‌ها را کنار هم قرار دهید و آنها را باهم مقایسه کنید. همگی در هدف و مقصود با یکدیگر اتفاق نظر دارند، از بین بردن رقیب حال با هر روشی که بهتر و موثرتر باشد. اما اهداف اصلی دشمن در این جنگ از بین رفتن اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت، نابود کردن نیروهای اجتماعی و سرمایه‌های کاری کشور رقیب است.

در جنگ شناختی دشمن از چند سلاح اعتمادزدایی، ناامیدسازی جامعه، ناکارآمد نشان دادن حاکمیت، از بین بردن مشروعیت های جامعه و زیر سوال بردن اعتبار نظام و حاکمیت در راس یک کشور استفاده می کند.

قطعا با کمی فکر به این موضوع متوجه خواهیم شد که این پاییز و اتفاقات آن یک جنگ شناختی بر علیه ملت ایران است .

ماسترو رحیمی همواره تلاش کردند با آگاهی بخشی و پویش های مختلف کمک کنند فرهنگ جامعه بهبود یابد و از گسترش اطلاعات غلط جلوگیری کردند.

کسی به کمک یک جامعه درگیر جنگ شناختی نمی‌آید. مگر اینکه خود جامعه با استفاده از چند سلاح پیشگیرانه و مقابله ای یعنی: ارتقای هوش اجتماعی و آگاه کردن جامعه‌ای که مورد اصابت گلوله های جنگ شناختی قرار گرفته‌اند از این میدان پیروز خارج شوند.
برای ایران عزیز مون دقت بیشتری کنیم

همان زمانی که پیپ یا سیگاربرگ بر لب داریم تامل کنیم و شایعات رو گسترش ندیم و همسوی دشمن نشیم!

اگر حس می‌کنید که از این جنگ آسیبی به شما نمی‌رسد کاملا در اشتباه هستید. این جنگ نفر به نفر نیست و تمام جامعه یک کشور درگیر آن خواهند شد. شما از آسیب‌هایی که می‌بینید هیچ دردی احساس نمی‌کنید. به تیم دشمن ملحق می‌شوید و حتی از ترکش‌هایی که به شما اصابت می‌کند ممکن ابراز رضایت کنید، چرا که افکار شما دیگر دست خودتان نیست.

نگذارید جنگ شناختی به شما خانوادتون و هموطنان شما آسیبی بزنه

این جنگ صورتی شبیه به بیماری های لاعلاج و یا اعتیاد دارد. شما درگیر آن شده و از بین می‌روید. ممکن است از بین نروید و  دیگری را نیز تشویق به ملحق شدن به گروه دشمن کنید، اما بدون اینکه متوجه شوید. بنابراین در جنگ سخت نهایتا از بین می‌رویم درحالی که برای حفظ حریم کشور و ارزهای خود تلاش می‌کنیم.

اما از بین رفتن در جنگ شناختی به منزله این است که فرد ابتدا گرایشش به سوی دشمن کشیده شده است. به این ترتیب با سوق دادن دیگران به سوی دشمن نیز نامحسوس قدرت دشمن را افزایش داده و نیروی های خودی را تضعیف کرده است.

اطلاعات نادرست یا اطلاعات غلط Misinformation اطلاعات و داده‌هایی را می‌گویند که نادرست یا غیر دقیق‌اند . نمونه‌هایی از اطلاعات نادرست عبارتند از شایعات بی‌پایه یا توهین و شوخی جدی‌نما .

بیشتر بخوانید:  برندگان مسابقه های انجمن پیپ

پخش و انتشار غیرعمدی و سهوی اطلاعات غلط را غلط‌رسانی می‌گویند .

به پخش عمدی اطلاعات نادرست و خبرهای جعلی دروغ‌رسانی Disinformation گفته می‌شود که شامل محتوای مخرب مانند حقه و تبلیغات از طریق رسانه می‌شود . دروغ‌رسانی به صورت هدفمند و عمداً و به منظور فریب دادن انجام می‌شود و از تأثیرات اصلی آن افزایش ترس و سوءظن در بین عموم مردم است .

خبررسانی جعلی ، دروغ‌پراکنی یا اخبار جعلی نوعی خبرنگاری زرد یا پروپاگاندا با قصد پخش اطلاعات غلط است که در بستر رسانه‌های چاپی سنتی ، رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد .

اخبار جعلی با هدف گمراه کردن و به منظور آسیب رساندن به یک آژانس، نهاد ، شخص ، به‌دست‌آوردن اهداف مالی یا سیاسی نوشته و منتشر می‌شود که اغلب با استفاده از سرفصل‌های حساس ، نادرست که می‌تواند به جهت افزایش خوانندگان ، اشتراک گذاری آنلاین و درآمد بر اساس کلیک روی اینترنت هم باشد . در مورد دوم ، آن را شبیه به اخبار خنده‌دار آنلاین همچون «کلیک کنید» و مبتنی بر درآمد تبلیغات از این فعالیت ، صرف نظر از صحت داستان منتشرشود .

اخبار دروغین ، آنچه که روزگاری در مجلات زرد شایع بود اکنون با رشد رسانه‌های اجتماعی ، مخصوصا در فید خبری نیز رشد پیدا کرده است . قطبی سازی سیاسی ، تحقیق در راستای تائید نظر خود و الگوریتم های رسانه ی اجتماعی در گسترش اخبار دروغین نیز دخیل‌اند که در بعضی موارد توسط عوامل خارجی متخاصم ، مخصوصا در زمان انتخابات ساخته و تکثیر می‌شود .

اخبار دروغین گمراه کننده و فریبنده از طنز آشکار یا تقلید مبهم است که به جای اینکه مخاطب را گمراه کند ، به طنز می‌پردازد .

خبررسانی جعلی به ویژه با گسترش فناوری در سیاست تأثیرگذار شده‌است .

برای رسانه‌ها ، توانایی جذب بینندگان به وب‌سایت‌هایشان ضروری است تا تبلیغ‌کنندگان را که برای تبلیغات در وب‌سایت‌هایشان نیازمند هزینه تبلیغ است بپردازند .

اگر انتشار یک داستان با محتوای غلط یک علامت بزرگی تولید کند و بیننده را جذب کند ، ممکن است برای تبلیغات تبلیغ‌کنندگان و رتبه‌بندی آنها سودمند باشد . دسترسی آسان به درآمدهای تبلیغاتی آنلاین ، افزایش اعتبار سیاسی و محبوبیت در رسانه‌های اجتماعی ، در درجه اول فید اخبار رسانه ای ، در گسترش خبر جعلی دخیل بوده‌ است که برای رقابت با اخبار قانونی ارائه می‌شود داستان بازیگران دولتی نیز در تولید و پخش اخبار جعلی ، بخصوص در حین انتخابات دخیل بوده‌است .

اخبار دروغین نیز پوشش رسانه‌ای جدی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و کار روزنامه نگاران را برای پوشش اخبار مهم دشوار می‌کند .

تجزیه و تحلیل بازفید مشخص نمود که بالاترین ۲۰ خبر جعلی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ بیشتر در فیس‌بوک از ۲۰ خبرخوان در مورد انتخابات از ۱۹ رسانه عمده سخن گفت .

همچنین وب‌سایت‌های خبر جعلی میزبان ناشناخته‌ای هستند که ناشران ناشناخته دارند که برای فرار از محاکمه منابع خبر جعلی برای قصور دچار مشکل نشوند .

شیوه‌های پخش شدن اخبار جعلی :

– خبرهای ساختگیِ صرفاً منتشرشده به منظور جذب کلیک
– تبلیغات یک‌سویه
– طنز و تقلید جدی‌نما
– دروغ‌رسانی و درج عناوین گمراه‌کننده (روزنامه‌نگاری ناپاک)
– پخش خبرهای مغرضانه یا جهت‌دار به منظور لطمه‌رسانی
پخش سهوی اطلاعات نادرست که به آن غلط‌رسانی می‌گویند

این‌ها ویژگی‌های اخبار جعلی است و آگاه بودن از آن‌ها ممکن است به شناسایی و جلوگیری از موارد اخبار جعلی کمک‌کند .

استفاده از نمادها و سمبل‌ها در ادبیات و رسانه‌ها ، برای ایجاد رابطه میان مخاطب و کاراکترها ، امری رایج است . رسانه‌‌ها ، داستان‌سرایان و نویسندگان ، معمولا برای شخصیت‌سازی ، از نمادهای مثبت و منفی استفاده می‌کنند . نمادهایی که برای جامعه و مخاطبان شناخته شده و مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کرده و به سرعت شخصیت داستان را در ذهن خود تجسم کنند .

بیشتر بخوانید:  تاریخچه طراحی پیپ ایتالیا

«تحریک احساسات و عواطف» کارکرد دیگر نمادها در ادبیات و رسانه است . اگر رسانه در پی تبلیغ شخصیت یا جریانی باشد ، از نمادهای مثبت و اگر هدف‌اش تخریب باشد ، از نمادهای منفی استفاده می‌کند .

عدالت و انصاف ، سخت‌کوشی ، خانواده ، آزادی ، امنیت ، سلامت ، ابتکار ، خلاقیت ، میهن‌پرستی ، نوع‌دوستی ، نمادهای مثبت و خودخواهی ، بی‌انصافی ، تنبلی یا مسئولیت‌ناپذیری ، فساد ، خودشیفتگی ، خشونت ، تقلب ، دیکتاتوری و استبداد ، نمونه‌هایی از نمادهای منفی است .

استفاده نادرست از نمادها گاهی نتیجه معکوس به همراه دارد . اگر استدلال‌ها و اطلاعات منتشره در تطابق با نمادی که استفاده کرده‌ایم نباشد ، نمی‌تواند هدف گوینده یا نویسنده را تامین کند .

اصولا رسانه‌های ایدئولوژیک برای تخریب مخالفان از نمادهای منفی استفاده می‌کنند ولی همیشه استدلال قابل دفاع ، برای تخریب مخالفان ندارند ، به همین دلیل نمی‌توانند بر مخاطب اثر مورد نظر را بگذارند .

جریان بی‌وقفه خبرهای هولناک بر سلامت جسمی و روانی تاثیر منفی دارد . لازم نیست که حتما به صورت مستقیم درگیر فجایع طبیعی یا حوادث و حملات مرگبار باشید تا آثار منفی آن را احساس کنید .

در دورانی که ما از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به بدترین فجایع انسانی ، دسترسی سریع ، نامحدود و بی قید و بند داریم، خودمان باید خبرهایی را که به ما می‌رسد کنترل کنیم تا بتوانیم روان سالم داشته باشیم .

اما در دنیایی که شبانه‌روز در معرض اخبار بد هستیم ، تاثیر روانی این حجم زیاد تراژدی را چگونه کنترل کنیم ؟

نگرانی‌های خود را با دیگران تقسیم کنید :

اگر خبرهای روزانه شما را ناراحت می‌کند ، با کسانی که به آنها اعتماد دارید حرف بزنید . مهم است که آنچه شما را نگران کرده با دیگران تقسیم کنید . به یاد داشته باشید ناراحتی ، نگرانی و عصبانیت از خبرهای بد کاملا طبیعی است . شما تنها فردی نیستید که تحت تاثیر این اخبار ناراحت می‌شوید .

به احساس بد خود از دنبال کردن خبرهای منفی اجازه بروز بدهید ، تا بتوانید با آن کنار بیایید و آن را پشت سر بگذارید .

کارهایی انجام دهید که شما را خوشحال ‌می‌کند. فیلم یا سریال مورد علاقه‌تان را ببینید، ورزش کنید یا با دوستانتان وقت بگذرانید تا اثر منفی اخبار بد روی شما کمتر شود.

سعی کنید در اخباری که دنبال می‌کنید تعادل را رعایت کنید. اگر یک خبر ناراحت‌کننده می‌خوانید، بعد از آن خبری بخوانید که شما را امیدوار می‌کند.

لازم نیست که همه چیز را ببینید :

اگر برای مثال ویدئویی از اجساد قربانیان یک حادثه ، یا بدتر از آن صحنه کشته شدن یک انسان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود ، یادتان باشد که لازم نیست حتما آن تصاویر را ببینید . حتی اگر می‌خواهید در جریان خبرها قرار بگیرید ، روزنامه‌نگارها قبلا کار سخت را برای شما انجام داده‌اند و با دیدن این ویدئوها و راستی‌آزمایی آنها ، بدون انتشار تصاویر دلخراش ، آخرین رویدادها را برای شما گزارش می‌کنند .

از اخبار فاصله بگیرید :

شما نمی‌توانید همه مشکلات جهان را حل کنید و دنیا را نجات دهید ، پس سعی کنید بر وضعیت روانی خودتان مسلط شوید .

تلویزیون را خاموش کنید ، فیسبوک و توییتر و تلگرام را برای مدتی قطع کنید و موبایلتان را شب‌ها به رختخواب نبرید .

سعی کنید بفهمید که دقیقا کدام خبرها بیشتر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد . از اخباری که تاثیر منفی بیشتری روی شما دارد فاصله بگیرید . اگر با واکنش‌های روانی خود در برابر خبرها بهتر آشنا باشید ، راحت‌تر می‌توانید عادت‌های خود در پیگیری خبرها را تغییر دهید .

مسلما قرار نیست که حبابی از بی‌خبری دور خودتان بسازید .

دکتر حسین رجایی ، روانپزشک و کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه ” آگاهی از رویدادهای جهان اطراف همیشه مفید است ” توصیه کرده است که مخاطبان ” تعادل را در پیگیری خبرها رعایت کنند تا شادی غیر واقع‌ بینانه یا اضطراب بیش از حد نداشته باشند . “

بیشتر بخوانید:  اشباع شدن پیپ

برخورد با اخبار نادرست در دنیای پیپ و سیگار :

افرادی که پیپ می کشند ، آدابی شامل تمیز کردن ، روشن کردن ، ضربه زدن ، پرکردن ، کوبیدن و دود کردن را با پیپ اجرا می کنند و این روش مفیدی برای رهایی از فشار در مواجه با چالش های ذهنی است .

تحقیقات نشان داده افرادی که پیپ می کشند معمولأ مدت طولانی تری درمقایسه با سیگاری ها و غیر سیگاری ها صرف تصمیم گیری می کنند و این که آداب کشیدن پیپ اغلب در لحظات پرتنش توسط این افراد بیشتر اجرا می شود .

به نظر می رسد افرادی که پیپ می کشند ، دوست دارند تصمیم گیری را به تأخیر بیندازند و قادرند این کار را به نحو پسندیده ای که از نظر اجتماعی قابل قبول باشد ، انجام دهند .

به قول معروف :

اگر مایل به دریافت یک تصمیم سریع از فردی که پیپ می کشد هستید ، پیپ او را قبل از مذاکره پنهان کنید .

افرادی که سیگار برگ میکشند :

سیگارهای برگ به علت قیمت و اندازه آنها همیشه به عنوان وسیله ای برای نشان دادن برتری استفاده شده اند .

افرادی مانند مدیر عامل یک شرکت بزرگ ، رهبر یک گروه و اشخاصی که در مقامات بالا قراردارند ، اغلب سیگار برگ می کشند .

سیگار برگ برای جشن گرفتن یک پیروزی ، تولد یک نوزاد ، عروسی ، قطعی کردن یک معامله ی تجاری یا برنده شدن دربخت آزمایی استفاده می شود . تعجب آور نیست که بیشتر دود حاصل از کشیدن سیگار برگ به سمت بالا خارج می شود .

به گفته دزموند بس موریس ، عمل قراردادن اشیاء روی لب ها یا داخل دهان یک تلاش لحظه ای توسط برای زنده کردن امنیتی است که در کودکی در حال مکیدن سینه مادر تجربه کرده .

ضربه زدن مداوم به سیگار یا فشار دادن سیگار برروی جا سیگاری نشان می دهد که یک مبارزه درونی درحال وقوع است و شاید نیاز باشد که به فرد سیگاری اطمینان خاطر بدهید .

یک پدیده جالب دیگر در سیگار کشیدن این است که اکثرسیگاری ها ، سیگار را تا یک فاصله ی خاصی از انتهای آن دود می کنند چنانچه یک فرد سیگاری سیگارش را روشن کند و به طور ناگهانی قبل از معمول آن را خاموش کند ، نشان از گرفتن تصمیم نهایی است .

و اما در پایان :

در برخورد با اطلاعات نادرست در دنیای امروز بهتر است که در ابتدا مشخص کنید چه کسی ، چه زمانی ، و چرا این اخبار را پراکنده کرده است !

اولین مساله ، تعیین حقیقت در مورد این اخبار است . آیا مطمئن هستید که با هدف تخریب انجام شده یا گفته ای است که بین مردم پخش می شود ؟

از دوستان ، اطرافیان و افراد دیگر بپرسید و از آنها بخواهید که از دیگران نیز بپرسند ، تا در حد امکان به حقیقت موضوع نزدیک تر شوید !

و هیچگاه بعنوان فردی از جامعه پیپ و سیگار فراموش نکنید :

حفظ آرامش در رسیدن به نتیجه ای مطلوب همواره راهی بهتر است .

وطن یعنی گذشته حال فردا
تمام سهم یک ملت ز دنیا
وطن یعنی چه آباد و چه ویران
وطن یعنی همین جا یعنی ایران

رشته استوری های ماسترو رحیمی در اینستاگرام ایشان همواره تلاش جهت آگاهی بخشی بیشتر است!

همچنین اگر علاقمند به تحولات منطقه هستید، توییت های ماسترو رحیمی را دنبال کنید!

و میتوانید از طریق شماره تماس ۰۹۳۵۲۲۰۰۰۷۷ در پیام رسان بله با ما در ارتباط باشید!

در ایران 🇮🇷
در حال حاضر 🤕
ما در
جنگ شناختی Cognitive warfare
هستیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *