طعم و بوی توتون

طعم و بوی توتون

تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که طعم و عطر و بوی مواد غذایی با حرارت دیدن تغییر میکند.فرضا مرغ خام و پخته شده! نکته دیگر اینکه تفاوت در طعم و مزه و بو با میزان حرارتی که به مواد غذایی میدهیم نیز تغییر میکند یعنی اینکه مرغ آب پز شده یا پخار پز و یا سرخ شده و یا کباب شده دارای مزه  و طعم و بوی متفاوتی دارد و جالب اینکه اگر غذای پخته شده را سرد کنید و در مرحله بعدی بخواهید گرم کنید و مصرف کنید دیگر طعم و مزه و بوی اولیه را نخواهید داشت.تمام مطالب گفته شده بالا در مورد توتون هم صدق میکند.


هنگامی که اولین شعله بر روی توتون گرفته میشود طعم و مزه و بوی توتون شروع به تغییر میکند .بهترین مرحله برای درک بهترین طعم و مزه و بو از توتون مصرفی همان مرحله اول که منظور شعله اول و دوم است که برای روشن کردن پیپ استفاده میشود و بعد از آن با شعله ور شدن توتون و بالا رفتن و تغییر حرارت در طی فرایند پیپ کشیدن طعم و مزه و عطر توتون با هر اسموک اندکی تغییر میکند و شما به هیچ عنوان نخواهید توانست انتظار درک یک عطر و طعم ثابت از توتون مصرفی خود را داشته باشید .
بعضی از دوستان روشهایی ارائه میدهند مانند اینکه بجای تمپ کردن خاکستر سوخته شده را خالی کنید و سپس به پیپ کشیدن ادامه دهید !
شاید اندکی کمک کند اما توجه داشته باشید که توتون زیرین از  حرارت بالایی خود تاثیر گرفته و گرم شده و مرحله تغییر عطر و مزه آن شروع شده پس حتی با خالی کردن خاکستر هم هیچگاه به طعم و عطر اولیه دست پیدا نخواهید کرد .
نکته بسیار مهم در این گفتار این است که هدف از پیپ کشیدن اصلا داشتن عطر و طعم اولیه و یکسان از توتون نیست !
توجه داشته باشید که عطر و طعم توتون را مشابه عطر و ادکلن مصرفی خود بدانید که بعد از اسپری شدن و در طول زمان دارای رایحه های مختلف است اگرچه با استشمام آن متوجه خواهید داشت که کدام عطر است اما این را هم میدانید که این عطر در ابتدای اسپری شدن یک عطر و بو دارد و بعد از آن به مرور تغییر میکند .
پس در هنگام پیپ کشیدن و مصرف توتون با این فکر که باید عطر و بوی ثابت داشته باشید جلو نروید بلکه خود را آماده تجربه ای زیبا و دلنشین از تغییر در توتون مورد علاقه خود کنید و از آن لذت ببرید .فقط سعی کنید به روشی صحیح پیپ بکشید .

بیشتر بخوانید:  ترکیبات مختلف توتون پیپ

درک و دریافت طعم و مزه توتون

بسیاری از دوستان بطور مکرر در مورد طعم و مزه توتون سوال می پرسند که چطور میشه طعم و مزه توتون را حس کرد و یا به اصطلاح چطور میشه مزه توتون را درآورد !!!اول اینکه مزه توتون درآوردنی نیست !
به این معنی که شما نمیتوانید مزه توتون را در بیاورید بلکه هر توتون با هر ترکیب و سبکی که باشه خب مسلما طعم و مزه خاص خودش را دارد و در هنگام شعله ور شدن چه شما بلد باشید و چه بلد نباشید مزه و طعم خود را آزاد میکند !
پس سوال درست این است که بپرسیم چطور میشود مزه و طعم توتونی که استعمال میکنیم را حس کنیم !؟
برای رسیدن به جواب این پرسش باید موارد متعددی را در نظر داشت :
اول اینکه باید نسبت به انواع برگ توتون، انواع ترکیبات توتون، انواع روشهای تهیه و بلند کردن توتون ، انتخاب درست پیپ مناسب با توتون ، انتخاب توتون مناسب با زمان مصرف ، روش صحیح نگهداری توتون ، روش صحیح پرکردن پیپ ، روش صحیح اسموک پیپ و ….. ! حداقل اطلاعاتی داشته باشید .
مسئله بعدی اینکه برای درک مزه و طعم توتون باید توانایی ذاتی این کار را هم داشته باشید ! به این معنی که برخی افراد قدرت درک طعم و مزه بیشتر و قوی تری نسبت به دیگر افراد دارند ! و این مسئله ذاتی است ! برخی قدرت چشایی و بویایی قوی تری دارند و این موضوع به درک بهتر و بیشتر طعم و مزه توتون کمک شایانی می کند . حتی شاید در فردی حساسیت نسبت به طعم و مزه خاصی نسبت به مزه های دیگر بیشتر باشد ! فرضا شوری را بیشتر و بهتر نسبت به مزه های دیگر حس کند !
گذشته از مسائل فنی و تاریخی و جسمی و فیزیکی به این مسئله هم باید توجه داشته باشید که طعم و مزه و بوی توتون نسبت کاملا مستقیم و تنگاتنگ با نوع برش و کات توتون دارد .
یکی از دوستان سوال کرده بودند که در مورد درک مزه توتون های فلیک مشکل دارند !
باید به این موضوع توجه کنین که هر چه کات و برش توتون ریزتر باشد ، سطح تماس توتون با مولکول های هوا بیشتر و در نتیجه پخش بو و مزه آن توتون بیشتر است.
در مورد توتون های فلیک به دلیل فشرده بودن و تراکم زیاد سطح تماس توتون با هوا کمتر و در نتیجه بطور طبیعی درک مزه و طعم آن کمی پیچیده تر از انواع دیگر برش های توتون است .
برای درک موضوع مثالی میزنم :
دانه های قهوه بو و رایحه بسیار دلنشینی دارند ولی با این حال اگر آنها را آسیاب کنین بو و رایحه و طعم و مزه حاصل از قهوه آسیاب شده چندین برابر می شود .
و نکته دیگری که باید توجه داشته باشین این است که از هر توتون و ترکیب خاص باید انتظار چه طعم و مزه ای داشته باشیم تا در هنگام مصرف آن توتون با تمرکز بیشتر و با پیش زمینه ذهنی از طعم و مزه آن توتون بتوانیم درک و دریافت بهتر و بیشتر از استعمال توتون مذکور داشته باشیم که در این مورد در آینده ای نزدیک توضیحات بیشتری خواهم داد.

بیشتر بخوانید:  سوسک توتون یا لازیردرما

 ارتباط بین تعداد پیپ ها و طعم و مزه توتون

در پاسخ به این دوستان و دیگر افراد که در مورد طعم و مزه توتون مصرفی مشکل دارند در قالب جواب سوال دیگری به این شرح که چند تا پیپ باید داشته باشیم !؟ به ذکر چند مورد می پردازم .

اول اینکه دوستان توجه داشته باشند که توتون های سبک انگلیش خب معمولا رطوبت کمتری دارند و این میزان رطوبت را هم زودتر از دست میدهند که این برمیگردد به ذات توتون پس اگر از این سبک توتون مصرف میکنید باید در نگهداری و رطوبت رسانی به توتون کوشا باشید که در غیر این صورت با تلخی و سوزش و حرارت زیاد در هنگام مصرف مواجه خواهید شد.
دوم اینکه درک طعم و مزه توتون به مقدار زیادی جدا از رعایت اصول فنی در کشیدن پیپ ، به ذائقه و خصوصیات چشایی و بویایی فرد مصرف کننده بستگی دارد مثلا شاید فردی به راحتی مزه و طعم و رایحه توتونی را درک کند ولی برای فرد دیگری این کار دشوار باشد.
سوم اینکه برای درک طعم و مزه توتون نکات زیادی را باید مورد توجه قرار داد.

شرایط اب و هوایی:
چه ساعتی از روز مصرف شود.
در کنار چه نوشیدنی و یا خوراکی مصرف شود، قبل و یا بعد از وعده غذایی!
تازگی توتون و درصد رطوبت آن چقدر باشد.
چه پیپی و با چه فرم و کیفیتی و مناسب با چه توتونی مصرف شود.
و حتی حال و احوال روحی مصرف کنند.
چگونگی اسموک پیپ
و….

گذشته از تمام این نکات به این مسئله هم توجه داشته باشید که اگر خواهان درک بهتر و بیشتر طعم و مزه توتون هستین راه حل ساده اما نسبتا پرهزینه ای وجود دارد!
توجه داشته باشید که بطور معمول بعد از استفاده از یک پیپ و تمیز کاری بعد از آن بطور نرمال تا ۴۸ ساعت از آن استفاده مجدد نمیکنند!
حالا این نکته را هم در نظر بگیرید که هر توتون به روش خاص خود تهیه شده و با ترکیب خاص و منحصر به فرد و هیچ توتونی مشابه توتون دیگر نخواهد بود از نظر طعم و مزه و …
این نکته هم حائز اهمیت است که پیپ از جنس چوب است و دارای خاصیت جذب طعم و مزه توتون که این خود هم مزیت است و هم باعث ایجاد مشکل!
چطور !؟
به این صورت که اگر شما برای یک توتون از پیپ خاص استفاده کنید به مرور زمان طعم و مزه توتون شما جزئی از پیپ خواهد شد پس در دفعات بعدی پیپ و توتون شما یکی شده و لذتی بینظیر از مصرف توتون مورد نظر خواهید برد .
اما !
اگر شما از یک پیپ برای توتون های مختلف استفاده کنید همین جذب پیپ بلای جان شما خواهد شد و ایجاد مشکل خواهد کرد و طعم و مزه توتون ها با هم آمیخته شده و گاهی باعث آزار مصرف کننده می شود .
با در نظر گرفتن تمام مسائل و نکات گفته شده و نشده به این پاسخ میرسیم که :
هر چه تعداد پیپ ها بیشتر، لذت بیشتر !

بیشتر بخوانید:  فراخوان

طعم و بوی توتون

حال اینکه نکته دیگری نیز در اینجا قابل ذکر است و آن مسئله زیبا شناختی و هنری پیپ است!
اگر به پیپ به دید یک دست ساخته هنری نگاه کنیم پس هر پیپ یعنی یک دنیای خاص و منحصر به فرد و غیر قابل قیاس با دیگری!
با یک دیدگاه ایده آلیستی به این پاسخ خواهیم رسید که:
برای هر توتون، یک پیپ!
با ارفاق حداقل برای هر خانواده توتون مشابه یک پیپ
البته به این نکته توجه کنید که شاید از لحاظ سبک، توتون ها یکی باشند ولی هر توتون خاص و منحصر بفرد و با طعم و مزه مخصوص به خود است.
پس اگر خیلی مشتاق هستید همان شعار: “هر توتون، یک پیپ را در پیش بگیرید.”
اگر مسئله هزینه محدود کننده است پس حداقل ها را رعایت کنین!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *