نه به توتون سیگار فله ای متفرقه !

در این مقاله می خوانید :

نه به توتون سیگار فله ای متفرقه !

ارومیه- ایرنا- افزایش قیمت سیگار طی ماه های اخیر در پی تشدید اقدامات کنترلی مرزی جهت جلوگیری از قاچاق و نوسان ارز، به رونق بازار توتون فله ای خشک در استان مرزی آذربایجان غربی منجر شده و زنگ خطر گسترش استعمال این نوع از مواد دخانی را به صدا درآورده است.
به گزارش ایرنا اگرچه این ماده دخانی که همچون سیگار در لای کاغذ استعمال می شود نیز دچار افزایش قیمت شده اما همچنان در مقایسه با سیگار از قیمت پایین تر برخوردار است و مغازه های مرتبط و غیرمرتبط زیادی در ارومیه به فروش آن اقدام می کنند.
مشتریان توتون های فله ای در ارومیه از یک قشر خاص نیستند و برخی زنان و مردان از کوچک تا بزرگ از مشتریان ثابت توتون فروشی های سطح شهر به شمار می روند و نقصان فیلتر را هم با فیلترهای پلاستیکی موجود در بازار جبران می کنند.
به گفته برخی از مردم هیچ نظارتی در عرضه توتون فله ای وجود ندارد و گاهی نیز برخی از سودجویان مواد دیگری را با آن مخلوط می کنند و به مصرف کنندگان می فروشند.
اما به گفته علی قدرت الهی که ۲۰ سال سابقه توتون فروشی دارد، مصرف کنندگان توتون ضرر این ماده را کمتر از سیگار تلقی می کنند و طعم آن را نیز بیشتر دوست دارند.
این فروشنده توتون خشک و فله ای ادامه داد: پیش از این توتون های خارجی که از ترکیه وارد می شد از مشتریان بیشتری در مقایسه با توتون های ایرانی برخوردار بود اما قیمت توتون خارجی به سه برابر توتون ایرانی افزایش یافته است و در حال حاضر توتون ایرانی بیشتر به فروش می رود.
وی قیمت هر کیلوگرم توتون داخلی را ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم توتون خارجی را در بازار ۳۰۰ هزار تومان عنوان کرد.
محمود شمزین یکی دیگر از فروشندگان توتون نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا کاغذ توتون نیز دچار افزایش قیمت شده است؟ گفت: کاغذی که برای توتون مصرف می شود، همان کاغذ معمول است.
نکته جالب توجه اینکه استعمال کنندگان توتون تمایلی به کشیدن سیگار ندارند و بهرام فیض، یکی از مصرف کنندگان توتون می گوید: ۱۵ سال توتون مصرف کرده ام اما در این مدت حتی یکبار هم به علت وجود مواد شیمیایی در سیگار از آن استعمال نکرده ام.
توحید محمودی، یکی دیگر از خریداران توتون که به گفته خودش به علت افزایش قیمت سیگار در ماه های اخیر به توتون ایرانی روی آورده است، گفت: تاکنون به مضررات توتون یا سیگار فکر نکرده ام اما گرایش به توتون ایرانی با وجود افزایش قیمت سیگار خارجی امری طبیعی است.
مرد ۳۵ ساله ای که در ۱۰ سال گذشته توتون استعمال کرده است در حال خرید این ماده دخانی به خبرنگار ایرنا گفت: طعم و بوی توتون بهتر از سیگار بوده و از طرف دیگر وجود مواد شیمیایی در سیگار مشهود است.
وی نظر متفاوتی در مقایسه با توتون داخلی و خارجی داشت و گفت: توتون ایرانی بهتر از توتون خارجی بوده و دسترسی به آن با قیمت پایین امکان پذیر است.
فوق تخصص ریه و مراقبت های ویژه نیز گفت: دود حاصل از مواد دخانی چه به صورت سیگار و چه به صورت توتون و قلیان دارای ۲۰۰ نوع ماده سمی است که این حجم بالای مواد مضر وارد ریه و دستگاه تنفسی می شود.
دکتر پیام صالحی ادامه داد: ورود مواد سمی حاصل از دود مواد دخانی به ریه فرد استعمال کننده موجب بروز التهاب بافتی ریه و در نهایت بروز عوارضی از قبیل سرطان ریه می شود.
وی با اشاره به اینکه مضرات توتون کمتر از سیگار نیست، افزود: عده ای که باور دارند سیگار ماده شیمایی دارد ولی توتون از این ماده مبراست، سخت در اشتباه هستند زیرا هر ماده دودزای دخانی به سیستم تنفسی و ریوی ضرر می رساند.
فوق تخصص ریه و مراقبت های ویژه ادامه داد: وقتی فرد استعمال کننده از سن ۳۰ سالگی بالاتر می رود، حجم بافت ریه وی کاهش می یابد و این امر در نهایت منجر به تنگی نفس فرد و عوارضی از قبیل تخریب بافت و برونشیت در ریه می شود.
دکتر صالحی اضافه کرد: باید آموزش های لازم و کافی در جامعه داده شود تا مصرف مواد دخانی و دودزا کاهش یابد.
مدیر گروه بهداشت و محیط حرفه ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در خصوص علل گرایش مردم به مصرف توتون، گفت: عوامل زیادی از جمله عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی بر گرایش مردم به مصرف مواد دخانی تاثیرگذار بوده و اینکه کدام عامل نقش پررنگ تری دارد در افراد، متفاوت است.
سعید مینایی مهر ادامه داد: با توجه به وجود ماده اعتیادآور قوی در ترکیبات دخانیات از جمله سیگار، قلیان، پیپ و غیره، افرادی که به صورت تفننی مصرف را شروع می کنند با احتمال بالایی دچار اعتیاد می شوند.
وی افزود: نیکوتین یک آلکالوئید بوده که دارای اثر اعتیاد آوری و آرام کنندگی است؛ این آلکالوئید در مغز جذب می شود و آمونیاک جذب آن را بهتر می کند به همین منظور به سیگار ترکیبات مضر آمونیاک اضافه می کنند تا میزان جذب نیکوتین را افزایش دهد.
وی با اشاره به مضرات مصرف توتون و سیگار افزود: مواد مضر موجود در دود دخانیات از طریق دستگاه گردش خون به تمامی اعضای بدن انسان نفوذ و آسیب های غیر قابل جبرانی را به بدن انسان وارد می کند که بسته به شکل و میزان مصرف، شدت آسیب ها نیز در نقاط مختلف بدن متفاوت است.

بیشتر بخوانید:  مروری بر انواع توتون پایه

نه به توتون سیگار فله ای متفرقه !

وی ادامه داد: توتون که از طریق قلیان مصرف می شود به دلیل حجم بالای دود حاصل از مصرف آن بسیار مضرتر و آسیب رسان تر است.
مدیر گروه بهداشت و محیط حرفه ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: سن شروع به استعمال مواد دخانی در آذربایجان غربی ۱۹.۹ است.
مینایی مهر افزود: مصرف قلیان در برخی خانواده ها عاملی مهم در پایین آمدن سن شروع مصرف دخانیات است زیرا با ورود قلیان به کانون خانواده، گرایش نوجوانان، جوانان و زنان به مواد دخانی و سایر مواد دخانی بیشتر می شود.
وی بیان کرد: افزایش مصرف قلیان در بین دختران و زنان به عنوان مادران آینده آسیبی جدی به سلامتی نسل های آینده وارد می کند.
وی اضافه کرد: آموزش و فرهنگ سازی در کلیه مقاطع سنی اقشار جامعه با استفاده از کلیه امکانات سازمان های دولتی و غیر دولتی، آشنا کردن شهروندان به حقوق شهروندی و حق استفاده از هوای سالم در اماکن عمومی، برنامه ریزی دقیق جهت پرورش و تقویت مهارت های زندگی در آحاد جامعه به خصوص جوانان و زنان از راهکارهای مقابله با افزایش مصرف توتون و سیگار در جامعه است.
به گفته وی اجرای دقیق و بدون قید و شرط قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی آن از مهمترین برنامه های مقابله با مصرف مواد دخانی است.
نوریه دلیلی، رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در رابطه با آمار شیوع مصرف دخانیات گفت: بر اساس آخرین بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، حدود ۱۵ در صد از جمعیت گروه سنی بالای ۱۸ سال استان در مناطق شهری و روستایی، استعمال روزانه دخانیات داشته اند.
به گزارش ایرنا دخانیات هر ساله منجر به مرگ حداقل یک میلیون نفر در دنیا می شود و چنانچه الگوی مصرف دخانیات تغییر نکند پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ بیشترین عامل مرگ و میر و کاهش طول عمر باشد.

بیشتر بخوانید:  حدود ۱۴ درصد از ایرانیان مصرف‌ کننده دخانیات هستند!

منبع:سایت ایرنا

نه به توتون سیگار فله ای متفرقه !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها