در مورد قلیان

در این مقاله می خوانید :

چگونه اعتیاد به قلیان را ترک کنیم؟

با ترک قلیان، قلیانی نشدن فرزندانتان را تا حد زیادی تضمین می کنید؛ زود نمی میرید و کودکان و همسرتان به جای از دست دادن شما، فردی مصمم، با اعتماد به نفس بالا و شجاع را به عنوان یار و پشتوانه خود، خواهند داشت.
اگر شما قلیانی قهاری نیستید و روزی چند بار قلیان نمی‌کشید، مطمئن باشید که ترک قلیان راحت و بدون دردسری خواهید داشت. برای ترک قلیان تنها نیاز به تحولی روحی و روانی دارید تا خود را وادار به شروع ترک کنید.
می‌توانید پس از ترک قلیان، مزه غذاها را بهتر درک کنید، زندگی را شفاف ببینید و از وقت و پول خود بهتر استفاده کنید. با ترک قلیان، قلیانی نشدن فرزندانتان را تا حد زیادی تضمین می‌کنید و بالاخره اینکه زود نمی‌میرید و کودکان و همسرتان به جای از دست دادن شما، فردی مصمم، با اعتماد به نفس بالا و شجاع را به عنوان یار و پشتوانه خود، خواهند داشت.

پیش از ترک قلیان چه کنیم؟

۱-پیش از ترک کامل قلیان، سعی کنید مکان هایی را به عنوان مکان های ممنوعه برای استعمال قلیان قلمداد کنید، سپس در این مکان ها مثلاً منزل، محل کار و یا اماکن عمومی، به هیچ عنوان قلیان نکشید. همسر و فرزندان فرد قلیانی، افراد بسیار مناسبی برای کمک به ترک هستند.
استفاده از این دو اهرم، هنگام ترک قلیان، بسیار کمک کننده و مفید است. اولین فکری که به ذهن افراد قلیانی خطور می کند، این است که چرا باید قلیان را ترک کنم؟ دلایل شما برای ترک قلیان نقش مهمی را در ادامه روند ترک، برعهده دارند. در جواب باید گفت با ترک قلیان خطر عوارض قلیان به تدریج از شما فاصله گرفته و شما شخصیتی مقبول و معقول در میان اطرافیان خود به دست خواهیدآورد.
۲- برای ترک قلیان باید ایجاد انگیزه کرد. انگیزه یعنی تلاش برای رسیدن فرد قلیانی به اینکه خود بخواهد نه دیگران. به عبارت دیگر اطرافیان تنها می توانند در ایجاد انگیزه، کمک کننده باشند و این خود فرد است که باید انگیزه را در خود ایجاد کند.
۳- لیستی از معایب و فواید قلیان را تهیه کنید. آن را منصفانه بخوانید. با توجه به کلیه جزییات، اگر تمایل به ترک قلیان پیدا کردید، آن را عقب نیندازید و حتماً شروع کنید.
۴- زمان و نوع کاری را که با آن قلیان می کشید، مشخص کنید و به دلایل قلیان کشی خود در آن زمان، و احساسی که بعد از مصرف قلیان داشته اید، فکر کنید.
۵- در پایان هر روز، الگوی قلیان کشیدن خود را مرور کرده ببینید که چه چیزی شما را وادار به قلیان کشیدن می کند؟ کار سخت؟ عصبانیت؟ کسالت؟ تفریح و تفنن؟ بی کاری و یا موقعیت های خاص دیگر؟ بعد از شناخت آن، روش های دیگری را برای رو به رو شدن با احساسات و شرایط خود جستجو کنید.

طلب یاری از دوستان:

درترک قلیان، از دوستان خود یاری بطلبید. درست مانند هنگامی که کار یا مشکلی دارید و از دوستان خود کمک می خواهید، در این زمینه هم از دوستان خود طلب یاری کنید زیرا وقتی بار مسوولیت کاری را با دوستان تقسیم می کنید، راحت تر مشکل حل می شود. اگر هم زمان با دوستی دیگر ترک می کنید، به تقویت انگیزه خود کمک کنید، یکدیگر را درک کرده و در لحظات سخت با یکدیگر هم صحبتی و همفکری کنید. با نقل وانتقال تجربیات خود و دیگران به یکدیگر، در راه ترک قلیان قدم های محکم و موثری بردارید.
ترک قلیان را آسان نگیرید
همان گونه گه گفته شد، ترک قلیان را نباید ساده و سهل پنداشت. برعکس تصور عام که بر این عقیده اند که با مشکل دانستن یک کار، تمایل فرد به انجام آن کار کمتر می شود و از ترس سختی آن کار، تن به آن نمی دهد، باید گفت که اگر اطرافیان فرد و خود فرد این کار را بزرگ بدانند، هم با آمادگی بیشتری پیش می روند و هم برای انجام کار بزرگ تر تشویق شده و از اعتماد به نفس فزاینده ای برخوردار می شوند.
چه بسا با ادامه روند ترک قلیان و علم به اینکه این کار بزرگ را انجام داده اند، اعتماد به نفس بالا و بالاتری پیدا کرده و در نتیجه قدم های بعدی را موثرتر بر می دارند. این موضوع سبب می شود که اگر یک بار موفق نشدند، ناامید نگردند و باز هم دلگرم باشند چرا که حتی تلاش برای انجام کاری سخت و مقاومت نسبی در برابر آن، خود نوعی پیروزی است. مانند مساوی با شکست در مسابقات با گل کمتر، در مقابل حریفی قدرتمند.

یک سوال؟

دراینجا این سوال پیش می آید که چرا شروع ترک قلیان سخت است؟ اصولاً انسان ها از هر تغییری در زندگی خود هراسان هستند چرا که هر تغییری، انرژی و وقت آنان را به طور مضاعف گرفته و نیاز به تلاش و حرکتی فزاینده را بیشتر می کند، پس انسان ها از هرگونه تغییری در ابتدا گریزان اند. این اصل در همه اجزای دنیا حکم فرماست بنابراین عیب محسوب نمی شود. چه بسا ماشینی که در حال هل دادن آن هستیم،در چند ثانیه اول حرکت، انرژی و وقت بیشتری را می طلبد.
به عبارت دیگر هر حرکت و تغییری در ابتدا سخت و انرژی گیر است. با این شناخت، بهتر و با اعتماد به نفس بیشتری جلو می رویم. از خطاها و کندی ابتدایی حرکت خود دلسرد نمی شویم بلکه با گذشت هر لحظه، این امید را تقویت می کنیم که هر لحظه از لحظه قبل آسان تر خواهد بود و با این امید پیش می رویم.
poyesh33


شاید براتون جالب باشه که بدونید درخت سرخدار که شانس ثبت در فهرست میراث طبیعی بشری یونسکو رو داره و به دلیل رنگ و نقش مساحت کمی که در دنیا داره منحصر به فرده، داره تو ایران به چوب قلیون تبدیل میشه

10

قلیان دشمن انسان
آسیب جدی برای نسل جدید
نه به دختران قلیانی
قلیان دشمن محیط زیست
شما هم به پویش مردمی
نه به قلیان نه به سیگار نه به ویپ
بپیوندید .

اجزاء قلیان

قلیان وسیله‌ای آبی است برای کشیدن تنباکو که در خاورمیانه و آسیای مرکزی متداول است. قلیان توسط ایرانیان و هندی‌ها اختراع شد. در فارسی به صورت قالیان و غلیان نیز ثبت شده و گاه نارگیلی نیز نامیده شده‌است. در افغانستان به کل مجموعه قلیان،

چلم نیز می‌گویند. در کشورهای عربی به نام شیشه و نارجیله معروف است و در شبه قاره به حقّه معروف است. قلیان برای استفاده از دود حاصل از تماس زغال گداخته و تنباکو است که به این عمل «کشیدن قلیان» می‌گویند.
اجزاء قلیان
ساختار قلیان
قلیان به صورت سنتی از چندین جز تشکیل شده که در دانشنامه ایرانیکا چنین ذکر شده‌اند.
بادگیر
آتشدان؛ محل قرارگیری تنباکو و ذغال گداخته.
تنه یا میانه که می‌تواند فلزی باشد یا از چوب ساخته‌شود.
میلاب
نی پیچ یا شلنگ
کوزه (یا قُلک) که منبع آب است و می‌تواند به اشکال مختلف باشد از جمله به شکل نارگیل، یا به شکل ساده. جنس آن نیز می‌تواند فلز، سفال، شیشه یا کریستال و یا برنج باشد.
تاریخچه
بنا به نوشتهٔ سیریل الگود (اگر چه وی مأخذ خود را ذکر نکرده‌است) «اولین بار ابوالفتح گیلانی (متوفی ۱۵۸۸) پزشک ایرانیِ دربار اکبر اول، سلطان مغول هند بود که دود تنباکو را از یک ظرف آب عبور داد تا آن را خالص‌تر و سرد نماید و از این طریق قلیان که در شبه قاره به حقّه معروف است را ابداع نمود.» اما از سوی دیگر، یک رباعی از اهلی شیرازی (درگذشته در ۱۵۳۵) به استفاده از قلیان اشاره می‌نماید و از این رو پیشینه استفاده از قلیان را می‌توان به حداقل به دوران شاه طهماسب یکم صفوی بازگرداند و روایت ابوالفتح گیلانی را می‌توان شاهدی بر معرفی قلیان، که در ایران مورد استفاده بوده‌است، در شبه قاره هند دانست.
ایران
به گزارش فرارو، گرایش مردم ایران به قهوه‌خانه‌ها مدتی است بیشتر شده است و ۳۷ درصد زنان ایرانی حداقل یکبار مصرف قلیان را تجربه کرده‌اند، اما کشیدن قلیان در فضاهای عمومی برای زنان ممنوع بود. طرح «قهوه خانه ویژه بانوان» که اتحادیه قهوه‌خانه‌داران ارائه داده بود نیز بعد از یک روز به مخالفت شدید مسئولان انتظامی و متولیان سلامت برخورد. بنا بر گزارش ایسنا در سال ۱۳۹۱، امروزه هزینه ماهیانه سرانه مصرف قلیان در ایران حدود ۲۱۵ هزار ریال است.
پیشینه
بنا بر دانشنامه ایرانیکا، تاریخ دقیق اولین استفاده از قلیان مشخص نیست. اولین تصویری که از قلیان به وسیله هنرمندان ایرانی کشیده شده، احتمالاً تصویر نشمی کماندار کار رضا عباسی، نقاش مشهور دربار شاه عباس بزرگ است، که تا اواخر نیمه اول قرن یازدهم هجری زنده بوده‌است.
سیاحان اروپایی که به ایران سفر کرده‌اند از جمله تاورنیه که در دوران صفویه به ایران آمد به قلیان و کشیدن تنباکو در ایران اشاره کرده‌اند. از جمله وی نوشته‌است که «ایرانیان تنباکو را با دستگاهی کاملاً اختصاصی می‌کشند. در کوزه گلی دهان گشادی به قطر سه انگشت، تنه قلیانی از چوب یا نقره که سوراخی در وسط دارد قرار می‌دهند، و بر سر آن مقدار تنباکوی نم‌دار با کمی آتش می‌گذارند، و در زیر قلیان سوراخ ممتدی است که، در حالی که نفس را بالا می‌کشند، دود تنباکو با شدت از امتداد سوراخ پایین آمده و داخل آب که به رنگهای مختلف می آمی‌زد داخل می‌شود. این کوزه مرتباً تا نصفه آب دارد. دود که در آب است به سطح می‌آید و هنگامیکه نفس را بالا می‌کشند، از نی قلیان دود به دهان وارد می‌شود. به واسطه آبی که به قلیان می‌ریزند دود تنباکو تصفیه می‌شود و کمتر ضرر می‌رساند. والا با این همه قلیان که می‌کشند، مقاومت برای آنها غیر ممکن است. ایرانیان زن و مرد، به طوری از جوانی عادت به کشیدن تنباکو کرده‌اند، که کاسبی که باید روزی پنج شاهی خرج کند، سه شاهی آن را به مصرف تنباکو می‌رسانند. می‌گویند اگر تنباکو نمی‌داشتیم چطور ممکن بود کیف و دماغ داشته باشیم.»
اولئاریوس نیز که در سال ۱۰۴۶ در ایران بوده می‌نویسد که «چندین گونه ظرف قلیان در ایران ساخته می‌شد. شیشه‌ای، کوزه‌ای، از جوز هندی (نارگیله)، کدوئی که تا نیمه آب می‌شد و گاهی در آن عطر می‌ریختند».
شاردن، دیگر سیاح دوران صفوی، در سفرنامه خود می‌نویسد که، شاه عباس بسیار کوشید تا از استعمال قلیان در بین مردم جلوگیری کند. برای این کار، روزی در مجلسی رسمی دستور داد که به جای تنباکو قلیان مهمانان را با پهن چاق کنند، و سپس در حالیکه آنان مشغول کشیدن قلیان خود بودند گفت که، این تنباکو را که وزیر همدان برای من فرستاده‌است و ادعا می‌کند که بهترین تنباکوی دنیاست، چگونه است؟ آنان همگی از این تنباکو تعریف کردند. آنگاه شاه خطاب به آنان گفت «مرده شوی چیزی را ببرد که نمی‌توان آن را از پهن تشخیص داد». سرانجام کار مخالفت شاه عباس بزرگ با تنباکو به تحریم آن کشید، و هنگامیکه در گرجستان متوجه شد، سربازان او پول خود را صرف کشیدن تنباکو و توتون می‌کنند آن را ممنوع ساخت، و تجاری را که توتون و تنباکو به اردوی او آورده بودند با تنباکوی خود یک جا سوختند، و سربازانی که مرتکب کشیدن توتون و تنباکو می‌شدند بینی و لبانشان را می‌بریدند.
قلیان در دوران قاجار بخشی از ضرورتهای زندگی بود. اشراف و بزرگان در خانه‌های خود انواع قلیان نگهداری می‌کردند که بعضی از آنها جواهرکاری شده بودند. واقعه قیام تنباکو در دوران قاجار و در نتیجه فتوایی توسط میرزا حسن شیرازی مبنی بر تحریم مصرف و فروش تنباکو رخ داد.
انواع تنباکو
در ایران انواع تنباکو مانند تنباکوی بنیاد، برازجان، کاشان، بوشهر و غیره وجود دارد که بیشتر آنها به نام شهرهایی است که تنباکو در آنجا کشت می‌شود. همچنین در دهه‌های اخیر تنباکو با طعم‌های میوه‌ای نیز به بازار عرضه می‌شود که به صورت صنعتی تولید می‌شوند. طبق بررسی‌های به عمل آمده قلیان اگر با تنباکوهای میوه‌ای (توتون‌هایی که به روش شیمیایی به عمل آمده و دود آن بوی میوه می‌دهد) به عمل آمده باشد خطرناک و ضرر آن از ضرر سیگار بیشتر است. چون دودی که وارد ریه می‌شود دودی است که محصول مواد شیمیایی می‌باشد.
تنباکوی میوه‌ای
تنباکوی میوه‌ای هم چند سالی است که به دست اعراب تولید شده و با انواع اسانس و طعم‌های گونا گون در دسترس همگان است حتی در کشورهای دیگر. البته به گفته پزشکان این نوع تنباکو از بدترین نوع برگ توتون تهیه شده که در کارخانه‌ها معمولاً دور ریز تولیدات آنها است ولی به واسطه مواد شیمیایی معطر و بسته بندی‌های پر زرق و برق آنها را با نام تنباکوی میوه‌ای در ایران و نام عربی معسل در کشورهای عربی بفروش می‌رسانند. استعمال قلیان میوه‌ای در برخی شهرها و کشورهای اروپا هم شیوع پیدا کرده و خیلی از جوانان هم در اروپا قلیان میوه‌ای را به عنوان تفریح انتخاب کرده و ساعتی را در کافی شاپ برای سرو قلیان اختصاص می‌دهند

بیشتر بخوانید:  "تنهایی" به اندازه‌ی دخانیات باعث مرگ و میر می‌شود!

s


انواع تنباکو:

۱ – دو سیب :
سنگین ترین نوع تنباکوی میوه ای بوده و جزو تنباکوهای گرم محسوب می شود. در تولید این تنباکو نسبت به سایر تنباکوها از مواد شیمیایی بیشتری استفاده می شود. در هنگام مصرف آن به انسان حالت استرس دست می دهد و انسان حالات دلشوره و نگرانی
به وجود می آید. همان طور که گفته شد این تنباکو بسیار سنگین می باشد و معمولا برای سبک تر کردن آن، آن را با یک یا چند تنباکوی سرد مانند نعناع مخلوط می کنند…
۲. هلو :
جزو تنباکوهای گرم محسوب میشود و رایحه آن بسیار قوی می باشد. این تنباکو نشاط آور است. همان طور که گفته شد رایحه این تنباکو نسبت به سایر تنباکوها بسیار قوی تر است و معمولا در سفره خانه ها بوی این تنباکو بیشتر احساس می شود.
۳. پرتقال :
از تنباکوهای سرد است اما چندان هم سبک نیست. این تنباکو آرامش بخش بوده و در برخی افراد ایجاد سردرد می کند. معمولا افرادی که به تازگی استفاده از قلیان را آغاز کرده اند از این تنباکو استفاده می کنند (به این دلیل که نه زیاد سبک است و نه سنگین) .
۴. نعناع :
بسیار سرد است و بسیار سبک! باعث خوشبو شدن دهان می شود و در بسیاری از افراد ایجاد سردرد و گاها معده درد می کند. معمولا از این تنباکو به صورت جدا گانه استفاده نمی شود و مقدار بسیار کمی از آن را با تنباکوهای دیگر مخلوط می کنند.
۵. آلبالو :
از تنباکوهای گرم محسوب می شود. مانند تنباکوی دو سیب تا حدودی در انسان ایجاد استرس می کند. دود حاصل از کشیدن این تنباکو نسبت به سایر تنباکو ها بیشتر است اما سنگینی آن به اندازه دو سیب نمی رسد.
۶. انگور :
از تنباکوهای گرم است و کمی نشاط آور است. طعم خاص این تنباکو باعث شده که طرفداران زیادی پیدا کند.
۷. لیمو :
از تنباکوهای سرد است و در تولید آن نسبت به سایر تنباکوها از مواد شیمیایی کمتری استفاده می شود. در انسان به شدت احساس آرامش به وجود می آورد. این تنباکو بسیار سبک است.
۸. دارچین :
از تنباکوهای سرد است و باعث خوشبو شدن دهان می شود. همچنین نشاط آور است. متاسفانه معمولا در سفره خانه ها عرضه نمی شود. اما در اکثر مغازه ها به فروش می رسد.
بیشتر تمرکز ما روی پیپ و سیگاربرگ است که ضرر کمتری دارد
تماس یا تلگرام ۰۹۳۵۲۲۰۰۰۷۷


ذغال برقی

ذغال برقی همون زغال خودمونه ولی کلی تفاوت.این زغال با برق کار میکنه و کاراییش دقیقا مثل زغال معمولیست.یک ترانس داره و یک سیم پیچیه ساده.به برق میزنی و روی سر قلیان میگذاری.یک پیچ تنظیم ولتاژ هم داره که میتونی ولتاژ رو کم و زیاد کنی.اولین
بار در جهان توسط یک فرد ایرانی این زغال ساخته شد.نمونشم تو بازار هستش.بهترین مزیت این زغال نداشتن ضرر برای بدن هستش.و تنها موردش که بده اینه که پول برق رو زیاد میکنه.و هرجایی نمیشه ازش استفاده

بیشتر بخوانید:  سیگار الکترونیکی در بریتانیا

 ذغال خوب

ذغالی که برای قلیان کشیدن استفاده میکنیم باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
دو یا سه سالی هست که ذغالهای لیمو و پسته زیاد شدند و اکثر مردم از این ذغالها استفاده میکنند.در سفره خانه های سنتی هم از این ذغال استفاده میشود.البته بیشتر کافه ها از ذغال پسته استفاده میکنند چون ارزونتر و به صرفه تر است.ذغالی که برای قلیان باید استفاده بشه باید سریع سرخ بشه و کامل.به نظر من شما میتوانید از ذغال لیموی فله استفاده کنید.این ذغال نه بو داره, نه سر درد میاره و زود هم خاموش نمیشه.از همه مهمتر جرقه نداره.این ذغال بصورت باز و بسته بندی در بازار موجود است.البته من بهتون توصیه میکنم از ذغال باز استفاده کنید چون بسیار به صرفه تره.اما ذغال پسته زود خاموش میشه و بسیار زیاد جرقه داره.تنها مزیت ذغال پسته اینه که سر درد نمیاره .یک ذغال دیگه که میخوام بهتون معرفی کنم , زغال طوق است.این ذغال در شرق کشور بیشتر است چون فقط در شهزستان قوچان این ذغال تولید میشه.این ذغال به جرات میتونم بگم که از بهترین ذغالهاست و فقط برای قلیان کشیدن مناسب است.دوام این زغال بالای ۲ ساعت است.هر سوالی در مورد زغال داشتید بپرسید.


فواید زردآلو برای قلیانی ها
اگر قلیان می کشید برگه زردآلو بخورید تا از ریزش مو وچین و چروک ناشی از قلیان جلوگیری بشه و دیرتر دچار سرطان ریه بشید.
(بنزن موجود در تنباکوهای اسانس دار مهمترین عامل ابتلا به سرطان خون است)


 روش تنباکو گذاشتن در سر قلیان
باید توجه کنیم که چگونه تنباکو در سر قلیان بریزیم.
بسته تنباکو رو که باز میکنید تنباکوها به هم چسبیده هستند.
اول از همه سعی کنید کل تتنباکو رو در داخل یک بطری یا ظرف ببریزید که در داشته باشد .این کار باعث میشود تنباکو خشک نشود.سپس با دست تنباکوها رو از هم جدا کنید و بصورت پر پر داخل سری بریزید.
بعد اندازه یک سر انگشت وسط تنباکو رو باز بزارید که هوا بکشه.
۳ الی ۴ قطره آب هم روی تنباکو بریزید.تنباکوهارو فشار ندهید داخل سری.نه زیاد بریزید و نه کم.تنباکو باید اندازه باشه.
اگر هم خواستید چند طعم رو با هم ترکیب کنید بهتره طعم ها رو داخل یک نعلبکی یا بشقاب بریزید و بعد با هم قاطی کنید .


 مطالبی در مورد زغال و تنباکو
شاید قبلا کسانی بودند که بلد نبودند قلیون درست کنند و به خودشون زحمت نمیدادند که قلیان درست کنند.و معمولا به کافه سنتی میرفتند.اما الان همه تقریبا بلدند. ولی به هر حال روشی رو بهتون میگم.
ریختن تنباکوی زیاد باعث این نمیشه که قلیون بهتر باشه و بیشتر کام بده.اصلا اینطور نیست.تنباکو نه باید کم باشه و نه زیاد .اندازه سریتون باید باشه.
فاصله زغال تا تنباکو در سری هم باید اندازه باشه.من خودم از سری دو تیکه استفاده میکنم.فکر کنم همتون این سری رو توی کافه سنتی ها دیدید.پائینش سفالیه و بالاش فلزی.این سری خوبیش این است که فاصله خوبی تا تنباکو داره.و همین باعث میشه تنباکو دیرتر بسوزه.
خیلی ها میگن باید تنباکو رو فشار بدیم داخل سری و کلا توشو پر کنیم.اینکار باعث خفه شدن قلیان میشه و کام قلیون رو میگیره.تنباکو رو باید بصورت پر پر داخله سری بریزیم نه اینکه کامل ریز ریزش کنیم.باید فقط یه مقدار از هم جدا بشن.داخله تنباکوها یه سری برگهایی هستند که شبه چوب هستند.اونهارو به عنوان آشغال بیرون نریزید.اتفاقا اونها بهتر از برگ هستند.اگر هم خواستید تنباکوها رو با هم مخلوط بکشید باید قبلش داخل یک ظرف بریزید و کاملا با هم قاطی کنیم.نه اینکه یه مقدار از یکی بریزید و یه مقدار از یکی دیگه.
زغال هم نباید ریز باشه.زغال ریز خیلی زورش بیشتر از زغال درشته.ولی هم زود خاموش میشه و هم اینکه میسوزونه .از ۲ یا ۳ تیکه زغال بزرگ یا متوسط استفاده کنید.با اینکار دوام قلیون بیشتر میشه.و طعم ملایم باقی میمونه.زغال کامل باید جرق بشه.از زغال گردون میتوننید استفاده کنید.


صدای بلند کول کول قلیان
راههای زیادی برای افزایش صدای کول کول قلیان میتونیم انجام بدیم.
اول از همه دقت کنید که حتما قلیان آب بندی شده باشه.قلیون ساز حتی یک ذره هم نباید هوا بده.ابی که داخل شیشه میریزین خیلی مهمه که اندازه باشه.معمولا یکبند انگشت باید آب نی قلیون در آب فرو بره.
به سری هم بستگی داره صدای قلیون.هرچه سری گود تر باشه صدا خفنتر میشه.اما مهمتر از همه این مسائل شیشه قلیان است.شیشه در کام دهی تاثیری نداره.اما تو صدا خیلی تاثیر داره. بهترین صدا تو شیشه عدسیه است.ولی از سطح اتکا خوبی برخوردار نیست و احتمال چپ شدنش زیاده.
نوع دیگه شیشه ها مثلثی هستند.اسم این شیشه ها ته چک است .این شیشه خوب رو زمین قرار میگیره و چپ نمیشه ولی صدای قلیون رو کاهش میده.
نوع دیگه شیشه ها هم شیشه های کافه هستند که به قلندری معروفند.این شیشه ها همه چیزشون متعادله.
سعی کنید تنباکوها رو فشار ندید در داخل سری.چون باعث میشه تنباکوها فشرده بشن و باعث خفه کار کردن قلیان بشن.


شلنگ قلیان
در این بخش میخوام اطلاعات کاملی درباره شلنگ قلیان رو بهتون بگم. اولین چیزی که باید در خرید شلنگ دقت کنید کام دادن شلنگ است. تو مغازه قلیان فروشی که میرید میبینید چندین نوع شلنگ اونجا هست.سعی کنید همه ی شلنگهارو امتحان
کنید.ببینیدکدوم کامش بهتره. دوم جنس شلنگ که معمولا شلنگهای ایرانی پارچه ای هستند و شلنگهای چینی چرمی.از نظر کامدهی شلنگهای ایرانی بهتر از چینی ها هستند ولی جنس شلنگهای چینی بهتره.به فنرهای روی شلنگ دقت کنید.دقت کنید که منظم و محکم بسته شده باشند. معمولا از تنها چیزی که رنج میبریم درباره شلنگ , زنگ زدن شلنگ.شلنگهای ضد زنگ راه حل مشکل ماست.ظاهر خوبی ندارند ولی کارایی خوبی دارند. از شستن شلنگ پرهیز کنید.این کار باعث تمیز شدن شلنگ نمیشه.بلکه فقط باعث زنگ زدن اون میشه.
مطالبی در مورد شلنگ قلیان
چند نمونه شلنگ رو بهتون توضیح میدم.
اول از همه بگم که چیزی که از همه چی در قلیون خطرناکتره شلنگ قلیونه.شاید میگید اشتباهه.ولی شلنگ قلیان وقتی داخلش زنگ بزنه خیلی خطرناکه.حتی از بقیه چیزها بیشتر.
شلنگی که میخرید سعی کنید به هیچ عنوان داخلشو نشوئید.شستن باعث زنگ زدن میشه و داخله شلنگ رو بدتر میکنه.بهتون پیشنهاد میکنم هر ۲ ماه شلنگ قلیونتون رو عوض کنید.
حتی اگر هم نشوئید به علت رطوبتی که آب قلیون داره شلنگ به مرور زمان زنگ میزنه.البته به تازگی شلنگهایی وارد بازار شده که ضد زنگ هستند.
این شلنگها از همه شلنگها بهتر هستند.
داخل این شلنگ روکش پلاستیکی داره که زنگ نمیزنه.


طریقه حلقه دادن دود
خیلی ها دوست دارن با دود بازی کنن.مثلا حلقه بدن بیرون یا دود رو قورط بدن یا کارهای دیگه.ولی حلقه درست کرن با دود از همه جالبتر میتونه باشه .
برای حلقه درست کردن باید اول از همه قلیونتون ساز باشه.یعنی دودتون به اندازه کافی زیاد باشه.البته برای شروع کار باید دودتون زیاد باشه.ولی حرفه ای ها با دود کم هم حلقه درست میکنن.
برای حلقه درست کردن یک کام سنگین بکشید و دود رو نگه دارید.
بعد دود رو جلوی دهانتون نگه دارید و با زبونتون دود رو به آرامی بیرون بدید.لبها هم باید به اندازه باز باشند.
سعی کنید لبها رو به شکل ماهی در بیارید.
بعد به آرامی و با کمی دقت میتونید حلقه درست کنید.


پرورش تنباکو

مزرعه کشت تنباکو در شهر اینترکورس، پنسیلوانیای آمریکا
تنباکو یا توتون، گیاهی با برگ‌های پهن است که در اصل به آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌کرد و امروزه در سراسر جهان کشت می‌شود. به برگ‌های خشک و بریده شدهٔ این گیاه هم تنباکو می‌گویند. مصرف اصلی این گیاه تدخین دود حاصل از سوزاندن برگ‌های خشک آن است که دارای نیکوتین است. این کار با پیچیدن آن در کاغذ یا پیچیدن برگ‌های برش نخوردهٔ آن به صورت سیگار یا سیگار برگ و یا ریختن آنها در سر قلیان و تدخین (کشیدن) آنها انجام می‌شود.
این گیاه به طور معمول یک تا دو متر رشد می‌کند، برگ‌های آن بزرگ و پهن بوده و حدود نیم متر ارتفاع دارند که با موهای بلند و نرم پوشیده شده است و دارای شیرهٔ چسبنده ای است
خشک کردن تنباکو به روش آفتابی در منطقهٔ بسطام استان آذربایجان غربی
در اواخر قرن پانزدهم میلادی پس از آن که کریستف کلمب قاره آمریکا را کشف کرد، و استعمال تنباکو را از سرخ‌پوستان آموخت، از نظر سرخ‌پوستان تنباکوگیاهی مقدس بود و آنها را با عالم ارواح ارتباط می‌داد. تنباکو به اقتصاد آمریکا کمک شا یانی کرد وبه اروپا و سپس دیگر نقاط جهان راه یافت.
پرورش تنباکو..
روش‌های بسیاری برای پرورش این گیاه وجود دارد ولی تمامی گیاهان تنباکو نیازمند مراقبت شدید هستند تا گیاهی با کیفیت به دست آید.
۱. تخم تنباکو را باید پیش از کشت با کود و آرد ذرت و پنبه مخلوط کرد.در نواحی گرم، تخم‌ها به پارچه ای پنبه ای پوشیده می شوند ولی در نواحی سرد این کار به وسیله پشم شیشه انجام می گیرد.
۲. در اکثر نواحی، گیاه در عرض ۶ الی ۱۰ هفته، حدودا ۲۰ سانتی متر رشد می‌کند و در طول این مدت ، ۴ تا ۶ برگ روی نشا ظاهر می شود.در این مرحله گیاه آماده انتقال به کشتزار هایی است که از قبل به دقت آماده شده و کود داده شده اند.
۳. هنگامی که بوته‌ها شروع به گل دادن می کنند، نوک هر یک قطع می‌شود تا برگ‌ها کلفت تر و پررنگ تر شوند.۳ یا ۴ ماه پس از قرار دادن نشا در کشتزار، گیاه آماده درو است.
۴. برای درو دو روش به کار می رود.چیدن برگ رسیده یا بریدن ساقه
– چیدن برگ رسیده : در این روش، هر برگ به طور جداگانه کنده می شود.هر هفته ۲ تا ۴ برگ از یک بوته برداشته می شوند که این نوع برداشت ، ۵ تا ۸ هفته به طول می انجامد.
– بریدن ساقه : در این روش، پس از بزرگ شدن برگ‌ها، گیاه از ساقه چیده می شود.
– بعد از درو کردن، تنباکو به اصطلاح باید بهبود یابد. هدف این کار، خشک کردن برگ‌ها و ایجاد رنگ حقیقی در آن‌ها است.یک برگ تنباکو به وسیله حرارت، هوا یا خورشید قابل بهبود یافتن است.
– بهبود با حرارت : در این روش، برگ‌های سبز تنباکو در یک انبار کاه عایق دار کوچک که توسط بخار، گرم می‌شود آویزان می شوند.
– بهبود با هوا : این روش برای برگ هایی که به روش چیدن ساقه درو شده باشد، مفید است که باید در معرض هوا قرار گیرد.
– بهبود با خورشید : سایر اشکال تنباکو در مجاورت با نور خورشید بهبود می یابند بدینصورت که باید مقابل خورشید آویزان شوند.
– مرحله نهایی، که به انگلیسی aging نامیده می‌شود، مرحله مراقبت از برگ‌های بهبود یافته است که برای جا افتادن برگ‌ها و بهتر شدن طعم آن‌ها صورت می گیرد.
امروزه تنباکوهای زیادی در بازار به فروش میرسد که شاید بعضی از آنها از کیفت خوبی برخوردار نباشند.اما بعضی تنباکوها در همه جا نام آشنا هستند.تنباکوی نخل از جمله همین تنباکوهاست.تنباکوی نخل دیگه الان در کشور ما در همه جا یافت میشه و در تمام سوپر مارکتها وجود داره.اما این تنباکو دو نوع به ایران وارد میشه.
از زمان قدیم یادمون میاد که اولین تنباکویی که همه استفاده کردند نخل بوده.اما امروزه تنباکوهایی مثل الفاخر , الواحه , احمد , محمود , جزیره و …. به ایران وارد میشن.
تنباکوی نخل رو از کجا بفهمیم که اصلی یا تقلبیه؟؟؟
یک سری تنباکوهای نخل که بیشتر در سوپر مارکتها زیاد شده وقتی بسته تنباکو رو باز میکنید مینید تنباکو داخله یک پلاستیکه شفافه و روکش تنباکو آرم نخل رو نداره.این تنباکوها کاملا تقلبی هستند.روش شناسایی ای تنباکو روی جلدش هست.آرم ها و نوشته ها بصورت سایه دار چاپ شدند.اگه این تنباکو رو دیدید اصلا نخرید.
تنباکوهای جدید نخل در بسته بندی هایی با آرم شش بر روی جلد آنها و داخل این بسته ها تنباکو بصورت شکلاتی بسته بندی شدند.این تنباکو ها جدید هستند یا به اصطلاح ما سبک.به تاریخ تولید هم حتما دقت کنید.نباید تاریخ تنباکو از یک سال بگذره.
اما نوع دیگر تنباکوهای نخل جلد روی تنباکو با تنباکویهای جدید یکی میباشد ولی داخل بسته بندی از ۲ روکش پلاستیک تشکیل شده.پلاستیک روئی آرم نخل.و پلاستیک زیری شفاف است.به این تنباکو اصطلاحا سنگین گفته میشه و از کیفیت بالاتری برخوردار است.تنباکوی اصلیه نخل که شرکت دخانیات ایران هیچ دخالتی در تولیدش نداره همین تنباکوی سنگین است.پیدا کردن این تنباکو یه کم سخته.
اما روش تشخیص تنباکوی سنگین از سبک.
شما اگر بسته تنباکو رو از بغل بگیرید و به سمت چپ و راست تکان دهید اگر صدای لغ لغ یا تکان خوردن داد , تنباکو سبک و جدید است.اما اگر تکان نخورد تنباکوی قدیم و سنگین است.قیمته این تنباکو هم گرانتر از جدید است.
آخرین نوع این تنباکو هم بسته بندیه اصلیه نخل است.

بیشتر بخوانید:  نقش قشر خاکستری مغز در سیگاری شدن نوجوانان!

ترکیب طعمها

معمولا در حال حاضر بیشتر افراد طعمها رو با هم قاطی میکنن و یک طعم جدید رو تولید میکنن.من چند تا از او ترکیبهایی که خوب در میاد رو بهتون میگم.
لیمو با انگور البته لیموش باید النخله باشه و انگورش الفاخر.
هلو پرتغال -هلو النخله و پرتغال الواحه
دوسیب لیمو – دوسیب الواحه و لیمو النخله
کاپوچینو گل محمدی – جفتش باید النخله باشه
طالبی هلو – جفتش النخله
هندوانه نعنا – هندوانه الفاخر و نعنا النخله
دوسیب پرتغال – دوسیب الواحه و نعنا النخله
لیمو آلبالو – جفتش النخله
هلو هندوانه – هلو النخله و هندوانه الفاخر
معمولا طعم نعنا با همه طعم ها ترکیب میشه.
کاپیچینو , کافه لایت , قهوه و شکلات رو سعی کنید فقط با شیر بکشید .یعنی به جای آب از شیر استفاده کنید.عالی میشه.
طعمهای پرتغال , آلبالو و هلو رو هم با شربت همون طعم بکشید.


 سر گلی
سرگلی یکی از مهمترین اجزای قلیان به حساب میاد و باید در انتخاب سر دقت کنیم.انواع سر گلی در بازار موجود هست.اول از سر گل های بزرگ براتون توضیح میدم.سر گلی بزرگ مزیتهای زیادی داره.اول اینکه طعم توش دیرتر میسوزه.دوم اینکه صدای قلیان رو
سازتر میکنه و بدیش اینه که خوراک تنباکوش بالاست.و در بعضی وقتها دیر به دود میاد.
اما سر گل کوچک بر عکسه عمل میکنه.در این سر تنباکو کم قرار میگیره .زود دود میاد قلیان.زود هم میسوزه.ذغال هم روش کم جا میگیره.ما باید یکی را بگیریم که اندازه باشه.نه کوچک و نه بزرگ.فاصله ذغال تا تنباکو هم در سری باید اندازه باشه.اگه زیاد باشه این فاصله که فشار زیادی به خودمون باید بیاریم.ولی اگه کم باشه هم که زود میسوزه.


روشهای کمتر کردن مضرات قلیان برای بدن

با اومدن تنباکوی میوه ای روند رو به رشد افراد قلیانی در سراسر جهان باعث شد تا محقق ها و دانشمندان روی تنباکوی میوه ای تحقیق کنند و ببینند چی داره توش.من به شخصه میگم که قلیان ضرر داره و همه هم اینو میدونیم.جلوی ضررشو نمیشه کامل گرفت
ولی میشه کمش کرد.
محقق ها میگن تنباکوی میوه ای از پس مانده ها ی سیگار که باید در کارخانه دور ریخته بشند درست میشه.درست میگن.ولی تنباکوهایی هستند که از خود میوه درست شدند و ما میتونیم از اونها استفاده کنیم.ضررشم خیلی کمتره.یا خودمون تنباکو درست کنیم.روش درست کردن تنباکو هم بزودی براتون میزارم.
آب قلیان فیلتر خوبی نمیتونه باشه برای فیلتیرنگ دود.پس ما میتونیم از چیزای دیگه استفاده کنیم.مثلا شیر , شربت و غیره….
میگن هر پک زدن به قلیان چون باید فشار زیادتری نسبت به سیگار به خودمون بیاریم تا دود بیاد بیرون باعث میشه که بیشتر به ریه ها نفوذ کنه.خوب ما میتونیم یک قلیان بگیریم که بسیار روان به دود بیاد.قلیان میاه بهترین قلیون در ایرانه.
از شلنگ کوتاه و باز استفاده کنیم و از سرگلی کوچک استفاده کنیم…

در مورد قلیان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *