زیپو، ۸۰ سال تجربه

در این مقاله می خوانید :

زیپو، ۸۰ سال تجربه

با ۷۰۰ مدل فندک زیپو تنوعی بی نظیر از این فندک در میرداماد رز میرداماد طبقه دوم برای شما فراهم کردیم

۰۹۳۵۲۲۰۰۰۷۷

zippo lighter


در این مقاله به صورت کلی به فندک زیپو، انواع آن، روش های شناسایی و کلکسیونری زیپو خواهیم پرداخت.
چه چیزی فندک زیپو را خاص می کند؟
اختراع فندک زیپو توسط “شرکت تولیدی زیپو” صورت یافته است و این علامت به ثبت رسیده و  بیش از ۷۵ سال است که تولید می شود. سطح آن کاملا صاف، عکس مکان های تاریخی، رویدادها، نقاشی ها و سوژه های خاصی روی آن چاپ، لیزر و یا حکاکی می شود و این فندک به بخشی از تاریخ امریکا تبدیل شده است. این فندک در مرور زمان به کالای مورد علاقه هنرمندان و کلکسیونرها تبدیل شده است.

کلکسیون های زیپو چگونه جمع آوری و ارزشمند می گردند؟
فندک زیپو در بیش از ده ها هزار مدل تولید و توزیع گردیده است و همه آنها ارزش جمع آوری و نگهداری را برای یک مجوعه دار حرفه ای را ندارد. کلکسیونر ها معمولا فندک هایی با چاپ خاص یا مربوط به رویداد های خاص را خریداری و به صورت کلکسیونری نگهداری می کنند. برخی از آنها به شرح ذیل است:
– بزرگداشت وقایع تاریخی، مانند فرود اولین انسان بر روی کره ماه
– تبلیغات تجاری یک برند، مانند کوکاکولا یا اسپرایت
– حکاکی شخصیت های خاص
– حمل و نقل، توتون، محصولات خاص و…
– کمل (شتر) فندک مورد علاقه کلکسونرهاست
– تم نظامی (امریکا). کشتی، شاخه های نظامی خاص، ماشینهای نظامی که معمولا بسیار رنگی و جذاب هستند. جنگ ویتنام که در تاریخ امریکا بسیار تاثیر گذار بوده است.
– سازمان های دولتی (مانند ناسا)
– سفارشات استودیوهای فیلم سازی که برای تقدیر از ساخته هایشان تولید می شود.
– تم های ورزشی و تم هایی در فضای بازی و مسابقات
– گوزن، سگ، اسب، ماهی و سایر حیوانات
– سال ساخت
– عکس هنرمندان
– فندک زیپوهایی که سالها قبل تولید شده اند ولی تم آنها با سیاست روز دنیا مطابقت ندارد.
– فندک زیپو هایی با روکش چرم که بسیار سفارشی ساخته می شوند

– فندک های ارمور (مخصوص تریک)
– اندازه های خاص (اسلیم، باتمز آپ، وینتیج و…)
– لولا (لولا از داخل، لولا از خارج یا لولاهای پرس)
– مجلات و بولتن های زیپو
– تبلیغات زیپو (کالای تبلیغاتی)
– فندک های زیپوی چاپ لایسنس (چاپ شده در اروپا یا ژاپن)
در صورتی که شما تمایل به جمع آوری و کلکسیونری فندک زیپو دارید، بهتر است یکی از شاخه های ذکر شده در بالا را انتخاب کنید. چرا که کلکسیون های جمع آوری شده به صورت بالا ارزش بالاتری نسبت به جمع آوری بدون هدف و متفرقه فندک زیپو دارد.

آیا کلکسیونرهای فندک زیپو سیگار می کشند؟
بسیارند افرادی که تصورشان از صاحبان فندک زیپو “سیگاری قهار” یا “Heavy Smoker” است در حالی که حقیقت به گونه ای دیگر است. حقیقت این است که “سیگار” بسیار زیان آور و عامل اصلی سرطان است و در دنیای امروزی بسیاری از افراد سیگاری باید دنبال جایی بگردند که استعمال دخانیات در آنجا آزاد باشد.
مثلا تا ۵۰ سال پیش فرد سیگاری در هر جایی می توانست سیگار خود را روشن کند (تاکسی، اتوبوس، رستوران، اکثر تجمعات و حتی میهمانی ها) ولی با فرهنگ سازی هایی که صورت یافته در اکثر محافل و اماکن استعمال دخانیات ممنوع است. (مثلا در سال های بین ۱۹۰۰ تا ۱۹۴۸) استعمال دخانیات یکی از نشانه های تجدد و پیشرفت به حساب می آمد ولی در دهه های اخیر با توجه به زیان های سیگار این امر نکوهیده به شما می آید.
پس استعمال دخانیات در حال حاضر امری سخت، نا هماهنگ با جامعه و نکوهیده است. پس چطور استفاده از فندک زیپو رایج گردید؟
سربازان و خیل عظیم طرفداران فندک زیپو:
در طول جنگ جهانی دوم ارتش امریکا خیل عظیمی از مصرف کنندگان سیگار را دارد تا جایی که سیگارهایی با نام “Lucky Strike” متولد شدند. سربازان سیگار می کشیدند و تقریبا سیگار به رایگان بین سربازان توزیع می شد ولی وسیله روشن کردن آن به عهده سرباز بود.

بیشتر بخوانید:  رويای مجموعه دار پيپ بودن

فندک زیپو، با بدنه بسیار مقاوم و همچنین وسیله ای مورد نیاز برای هر سرباز پا به صحنه می گذارد. روی آن کنده کاری می شود، وسیله تجملاتی یک سرباز است (خیلی از سربازان با فندک زیپو خود به سایر سربازان فخر می فروختند) و وسیله ای برای روشن کردن سیگار!
” مدل دیگر آن در جامعه، خودرو هامر است که ذاتا خودرویی جنگی طراحی می گردد ولی خریداران خصوصی زیادی را به خود جذب نموده است”
در حال حاضر بسیاری از کلکسیونر های فندک زیپو اصلا سیگاری نیستند. آنها فندک زیپو های خاص را خریداری و نگهداری می کنند. نو بودن فندک زیپو خریداری شده امر واجب برای آنهاست. حتی بعضی از آنها فتیله را از مغزی فندک جدا کرده و به صورت جداگانه نگهداری می کنند تا به هیچ یک آسیبی نرسد. کلکسیونرها معمولا از دسته های اشاره شده در بالا (طبقه بندی کلکسیونر های زیپو) پیروی می کنند و این گروه ها حتی کلوب های زیپو را هم دارند که چند کلکسیونر (۱۰ تا ۲۰۰) کلکسیون خود را با هم به نمایش می گذارند.
آیا کلکسیونری فندک زیپو یک سرمایه گذاری است؟
فندک زیپو یک محصول خوب و با کیفیت با طرح ها و چاپ های بسیار مخصوص است. بدنه مقاوم و ساختار و طراحی بسیار ساده ولی در عین حال کارا این وسیله را ارزشمند ساخته است.
بعضی از زیپو های قدیمی با توجه به تم تولید شده آن حتی تا هزاران دلار فروخته می شوند و طالبان زیادی دارد، زیپو هایی که شاید چندصد دلار خریداری شده باشد.
“به نظر من فارق از هزینه ای که برای خرید فندک زیپو می شود (مثلا شخصی می تواند هر سال ۱ فندک زیپو بخرد) بعد از ۱۰ سال کلکسیون مطلولی خواهد داشت و خود این امر (کلکسیونری) کار جالبی است”

بیشتر بخوانید:  تاریخچه طراحی پیپ دانمارک

فندک زیپو جعلی یا فیک:
فندک زیپو غیر اصل یا فیک یا جعلی فندک هایی هستند که توسط شرکت زیپو “Zippo Manufacturing Company” ساخته نشده است. ممکن است این فندک ها خوب طراحی و ساخته شده باشند یا حتی بصورت بصری تمایزی بین آن و یک زیپو دیده نشود ولی حقیقت این است که این یک زیپوی فیک است و یک کلکسیونر زیپو یا عرضه کنندگان حرفه ای زیپو به راحتی این امر را تشخیص می دهند!

چگونه می توان بفهمیم که کدام فندک زیپو فیک است؟
زیپو های فیک را کلکسیونرهای با تجربه تشخیص می دهند. به شما توصیه می شود اکیدا از خرید فندک زیپو از فروشندگان متفرقه بپرهیزید چرا که بسیاری از فروشندگان با فروش فندک فیک به جای اصلی و آنهم با تخفیف دادن، در حقیقت کالای قلابی به شما می فروشند. در حالی که فروشندگان معتبر حتما کالای اصل را به شما خواهند فروخت.

همچنین کلوب کلکسیونر های فندک زیپو و پیپ ایران می تواند به شما کمک کند. کافی است عکس فندک زیپو خود را با تلفن همراه به شماره وایبر کنید و نظر کارشناسی ما را بدانید.
در صورتی که تمایل به عضویت در این کلوب را دارید، با توجه به شرایط عضویت در این مجموعه می توانید این شماره را ذخیره کنید و عضو این گروه در وایبر شوید. شما می توانید سوالات و مباحث خود را با سایر کاربران به اشترک بگذارید و به تبادل نظر بپردازید.
شرایط عضویت در کلوب کلکسیونرهای پیپ و فندک زیپو ایران:
این کلوب فقط مخصوص مباحث عنوان شده فوق است. لذا با توجه به سیاست کلی و عدم ورود افراد بدون تقرب به کلکسیونرها و پرداختن به مباحث دیگر و یا جک گویی (منظور طنز گویی نیست) و یا هرز نوشتاری خلاف مقررات این کلوب می باشد. رعایت این مطلب، فضای باز و کاملا شفاف و دوستانه را به همراه خواهد داشت، شاید هم این یکی از میراث ما به آیندگان باشد.
قیمت گذاری فندک زیپو:
قیمت گذاری فندک های زیپو بر اساس استاندارد های خاصی توسط کارشناسان و خبرگان خصوصی و کلکسیونرها یا عرضه کنندگان حرفه ای باید صورت گیرد.
تعدد چاپ: هر چقدر آن فندک بیشتر چاپ شده باشد ارزش بیشتری دارد. (پر طرفدار تر است)
وضعیت فندک : فندک اگر استفاده نشده باشد ارزش بیشتری دارد.
سن زیپو: هر چقدر زیپو مسن تر باشد گرانتر خواهد بود.
لیمیتد ادیشن: هر چقدر تیراژ تولید آن محدود باشد (زیر ۱۰ هزار) ارزش بیشتری دارد.
حکاکی: نوع حکاکی آن هر چقدر عمیقتر باشد گرانتر است. اگر روی آن نقاشی شده باشد گرانتر است. (نقاشی لیزر)
اندازه:فندک زیپو ها شکل های مختلفی دارند. اسلیم، رگولار، ۱۹۴۱، باتمز آپ و …
استیک (چسب): فندک زیپو هایی که روی آن چیزی چسبیده است، ادیشن خاصی به شما می آیند.
جمع بندی، ارزش فندک زیپو به همه موارد بالاست!

بیشتر بخوانید:  پیوستن به جامعه جهانی ارتش پیپ کش ها

فندک زیپو من چند ساله است؟
وب سایت هایی که به شما کمک می کنند بفهمید فندک زیپو شما چند ساله است کم نیستند. در اینجا از نظر آقای دیوید پور که خود نگارنده کتاب “زیپو، فندک برتر” است استفاده شده است. در ضمن از مرجع وب سایت smokerstuff.com نیز می توانید استفاده کنید که بسیار معتبر است.
۱۹۹۳: زیر فندک صاف است. از همه مدل ها بلندتر است.
۱۹۳۴-۱۹۳۶: زیر صاف، گوشه ها مربع و لولا خارج است.
۱۹۳۶-۱۹۳۷: زیر صاف، گوشه ها مربع و لولا بیرون است.
۱۹۳۸-۱۹۴۵: پایین گرد و گوشه ها گرد است.
۱۹۴۶-۱۹۵۳: ۲۰۳۲۶۹۵#
۱۹۵۳-۱۹۵۵: ۲۵۱۷۱۹۱#
۱۹۵۵-۱۹۶۵: زیر صاف، نوشته زیپو و تعدادی نقطه برای تصریح تاریخ.
۱۹۶۶-۱۹۷۳: تعدادی خطوط عمودی
۱۹۷۴-۱۹۸۱: تعدادی اسلش
۱۹۸۲-۱۹۸۶: تعدادی بک اسلش
۱۹۸۷-۱۹۹۹: اعداد لاتین
۲۰۰۰: حک زیپو، سال به دو رقم نوشته شده یعنی ۱۳ به معنای سلل ۲۰۱۳ یا ۰۷ به معنای سال ۲۰۰۷ و حروف برای ماه تولیدی. A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L به معنای ۱۲ ماه از ژانویه تا دسامبر.
شناخت فندک زیپو های ساخت سالهای زیر ۱۹۵۳ دشوار است. توجه به آلیاژ نوع ضرب، حروف عنوان شده عمق ضرب و.. به شما کمک خواهد کرد، در این زمینه از نظر کارشناسان این فن استفاده کنید.
چگونه می شود بیشتر در مورد فندک زیپو دانست؟
مسلما دانش و تجربه در هر کاری رهنمون انسان بوده است. شما هر چقدر بیشتر بدانید انتخاب درست تری انجام خواهید داد، حتی به دیگران هم می توانید کمک کنید. استفاده از منابع و سایت های خارجی، مجلات و کاتالوگ ها، نظر مخصصان و سایر کلکسیونرها راهنمای شما خواهد بود.
از کجا فندک زیپو پیدا کنم؟
شاید کمی ابزار تمایل، شما را راهنما شود. دوستان، پدر بزرگ ها، خاله ها و بسیاری حاضرند فندک زیپو خاک خورد خودشان را به شما بدهند، شاید هم برای شما هدیه بخرند.
زیپو را می توان در عتیقه فروشی ها، دست دوم فروشی ها و یا در کمد سمساری ها هم جست.
در ضمن می توانید از فروشگاه های معتبر اصل آن را بخرید.

زیپو چه چیز های دیگری تولید می کند؟
زیپو تا تا حالا بجز فندک اقلامی مانند سگک پول، سگک کمربند، نامه بازکن، خودکار، ساعت مچی، ساعت جیبی، چاقو، زنجیر کمربند و فندک زیپو بلو (فندک توربینی از جنس سرامیک، با شعله تیز و سوخت گازی که تا ۸۰۰ درجه گرم می شود) را تولید کرده است.

از منابعی کمک جسته ایم:
www.zippo.com
www.smokerstuff.com
www.zippogallery.com
www.en.wikipedia.org/wiki/Zippo

www.encyclopedia.com/topic/Zippo_Manufacturing_Company.aspx
چهت خرید فندک زیپو  و بنزین زیپو و فیتیله زیپو به میرداماد جنب مترو میرداماد پاساز رز میرداماد طبقه دوم واحد ۱۲ مراجعه کنید  و یا تلگرام ۰۹۳۵۲۲۰۰۰۷۷

زیپو، ۸۰ سال تجربه

1 دیدگاه دربارهٔ «زیپو، ۸۰ سال تجربه»

  1. زیپو، ۸۰ سال تجربه
    به جرغت می تونم بگم که فروشگاه شما معتبر ترین فروشگاه در خرید محصولات اورجینال هستش. ممنونم که هستید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها