آسیب سیگار الکترونیکی بر روی انسان

در این مقاله می خوانید :

آسیب سیگار الکترونیکی بر روی انسان

سیگارهای الکترونیکی خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می‌دهند.
یک گزارش جدید نشان می‌دهد سیگارهای الکترونیکی (E-Cigarettes) نیز برای بدن بسیار مضر بوده و خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را در بدن انسان افزایش می‌دهند.
شاید رگولاتوری‌ها تنها تغییراتی در وضعیت قلب را با استفاده ار سیگارهای الکترونیکی تایید کرده‌اند، اما دانشمندان جور دیگری فکر می‌کنند. یک تحقیق تازه انتشار یافته توسط دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را به شدت در شما افزایش می‌دهند. موش‌های آزمایشگاهی در معرض حدود ۱۰ سال سیگار کشیدن انسان‌ها (در واقعیت ۱۲ هفته) قرار داشته‌اند آسیب‌هایی به دی ان ای مثانه‌ها، قلب‌ها و ریه‌های آن‌ها وارد شد. علاوه بر این، بازسازی دی ان ای و پروتئین‌های ریه آن‌ها نیز به طور قابل توجهی محدود شد. به عبارت ساده نیکوتین، بدون توجه به نحوه انتقال آن، می‌تواند در بدن به یک ماده سرطان زا تبدیل شود.
با توجه به زمانی که محققان دیگر مواد شیمیایی مضر را نیز شناسایی کرده‌اند، این تحقیق خیلی هم شوکه آور نبوده و البته قطعی هم نیست. در حالی که این آزمایش‌ها سیگارهای الکترونیکی را مضر نشان می‌دهند، اما در معرض سیگار قرار گرفتن برخلاف موش‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند، در زندگی عادی ما به مراتب کمتر است. این مطالعه همچنین تایید می‌کند که نیتروزامین‌های تنباکو (که به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می‌شود) در مایعات بدن کسانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند ۹۷ درصد کمتر از افراد سیگاری است. این کاربران استفاده کننده از این نوع دخانیات الکترونیکی را در سطح مشابه‌ای از کاربرانی قرار می‌دهد که از نیکوتین‌ها استفاده می‌کنند.
شما شاید نتایج قطعی بیشتری را تا آزمایش‌های حیوانی دیگری که در طول سال انجام می‌شود نیابید. این مدت زمان برای انسان‌ها به مراتب طولانی‌تر هم خواهد بود. Moon-shong Tang، نویسنده‌ی اصلی این تحقیق به بلومبرگ گرفته است که واضح نیست سیگارهای معمولی و سیگارهای الکتریکی کدام یک مضرتر از دیگری هستند.
سیگارهای الکترونیکی ایمنی بدن را کاهش می‌دهند
در حالی که این مطالعات نشان می‌دهند که خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها همراه با مصرف سیگارهای الکترونیکی کمتر است، اما نشان می‌دهد که باعث به وجود آمدن نیترات نیکوتین در بدن انسان می‌شود. به طور کلی این ماده توسط تنباکو‌ها در فرآیند تنفس به وجود می‌آید. بنابراین شما همچنان با خطرهایی مشابه سیگار روبرو هستید و ممکن است با کشیدن سیگارهای الکترونیکی به ایمنی بدن خود لطمه بزنید.

بیشتر بخوانید:  ترک سیگار

تحقیقات جدید از تاثیرات سیگار الکترونیکی و ضررهای آن برای ریه خبر می‌دهند
یکی از این مطالعات به تازگی از طرف محققان دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا به چاپ رسیده است و نتایج آن از تاثیرات سیگار الکترونیکی بر روی سیستم دفاعی بدن و ایجاد بیماری‌های التهابی ریه خبر می‌دهند.
به طور دقیق‌تر، پژوهشگران بزاق دهان ۴۴ نفر از سه گروه افراد سیگاری، مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی و اشخاص غیر سیگاری را آزمایش کردند و پس از بررسی‌ها، مشخص شد که نمونه‌های گروه دوم حاوی مقادیر زیادی پروتئین‌های وابسته به گرانولوسیت نوتروفیل و شبکه‌های NET بوده است. محققان در مقاله چاپ‌شده اظهار کردند که نوتروفیل‌ها با وجود نقش خود در مبارزه با پاتوژن‌ها، باعث بروز بیماری‌های ریوی چون COPD و فیبروز سیستیک (Cystic Fibrosis) می‌شوند؛ از طرف دیگر بزاق هر دو گروه افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی حاوی نشانه‌های بیولوژیکی دیگری مرتبط با مشکلات دستگاه تنفسی بود.
البته همانطور که پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی اظهار کرده‌اند، تعداد افراد مورد آزمایش کم بوده و بسیاری از داوطلبان گروه اول هم قبل از استفاده از سیگار برقی، به روش‌های سنتیِ استعمال دخانیات وابسته بوده‌اند، که این امر باعث سخت‌تر شدن امکان ارتباط دادن نتایج به دست آمده، به تاثیرات سیگار الکترونیکی می‌شود. با این وجود یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مطالعه جدید انجام‌شده به این حقیقت مربوط می‌شود که مقاله‌های گذشته، مضرات سیگار الکترونیکی و تاثیرات بد آن به نسبت سیگارهای تنباکو دار را موردبررسی قرار می‌دادند و از آنالیز مشکلات ایجادشده توسط این وسایل به صورت جداگانه و مطلق، صرف‌نظر می‌کردند.
محمت کسیمر (Mehmet Kesimer)، نویسنده ارشد مقاله چاپ‌شده در این رابطه می‌گوید که مقایسه تاثیرات سیگار الکترونیکی با سیگار معمولی همانند مقایسه دو موضوع کاملا متفاوت است؛ او اظهار می‌کند که داده‌های به دست آمده نشان دهنده تاثیرات منفی و منحصر به فرد سیگار برقی بر روی ریه هستند و این تصور که استفاده از این وسایل جایگزین مناسبی برای سیگارهای تنباکو دار است را به چالش می‌کشند.
از آنجایی که استفاده از سیگارهای برقی موضوعی نسبت جدید است، تاثیرات درازمدت آن‌ بر روی سلامت هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقاتی مانند مقاله چاپ‌شده توسط تیم کسیمر بر روی این آثار طولانی مدت تمرکز داشته و با وجود تایید تفاوت تاثیرات سیگار الکترونیکی و مضرات آن نسبت به سایر روش‌های سنتی استعمال دخانیات، نشان می‌دهند که کنار گذاشتن سیگار معمولی و جایگزینی آن با سیگار برقی آن‌طور که انتظار می‌رود، سالم و بی‌ضرر نخواهد بود.
با افزایش استفاده از سیگارهای برقی، تحقیقات گسترده‌ای در مورد تاثیرات سیگار الکترونیکی بر روی ریه انجام شده است و نتایج این پژوهش‌ها بسیار قابل توجه‌اند. همانطور که اشاره شد مصرف نیکوتین به این روش، به خصوص در میان افراد جوان، روز به روز افزایش می‌یابد؛ برخی آمارگیری‌ها نشان می‌دهند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی در میان جوانان دبیرستانی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، حدودا نه برابر شده است. با این حال، مطالعات جدید و گسترده در زمینه تاثیرات سیگار الکترونیکی نشان می‌دهند که استفاده از این وسایل مضرات سیگارهای تنباکو دار را نداشته،‌ اما وارد کردن نیکوتین به بدن به این روش ممکن است که سلامتی را به نوعی دیگر به خطر بیاندازد.
نیکوتین سیگارهای الکترونیکی علاوه بر ایجاد اعتیاد، باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود!
تحقیق جدیدی از طرف انجمن قلب آمریکا ادعا می‌کند که نیکوتین سیگارهای الکترونیکی (Electronic cigarette) تاثیرات زیان باری بر روی سلامتی می‌گذارد.
در این مطالعه نشان داده شده است که استفاده از سیگار الکترونیکیِ حاوی نیکوتین، باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود و از طرف دیگر، تاثیرات مضر نیکوتین بر سلامتی هم بررسی شده اند؛‌ تاثیراتی که اعتیاد یکی از آن‌هاست.
بر اساس اظهارات هالی میدلکاف (Holly Middlekauff) متخصص قلب دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان مقاله چاپ شده، در میان مردم این باور وجود دارد که نیکوتین برای سلامتی ضرر نداشته و محصولات جانبی سیگار باعث مرگ افراد می‌شوند؛ چنین اعتقاداتی در دهه هفتاد میلادی منجر به توسعه روش‌های مختلف ترک اعتیاد به سیگار شد. روش‌هایی شامل استفاده از برچسب‌ها و آدامس‌های نیکوتین‌دار که با پیشرفت علم، سیگار الکترونیکی هم به آن‌ها اضافه شد.
از آنجایی که مدت زیادی از اختراع این نوع سیگارها نگذشته است، برای پی بردن به تاثیرات بلند مدت استفاده از آن‌ها نیاز به انجام تحقیقات بیشتری وجود دارد. از طرف دیگر دانشمندان در مورد سلامت این روش درمانی به توافق نرسیده‌اند؛ سال گذشته یک گروه پزشکی از بریتانیا برای کنار گذاشتن مصرف دخانیات، استفاده از نیکوتین سیگارهای الکترونیکی را پیشنهاد کردند،‌ اما از طرف مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعلام شد که هیچ دلیلی برای اثبات صحت این پیشنهاد پزشکان بریتانیایی وجود ندارد.
همزمان با این اتفاقات، تحقیقات بیشتری در رابطه با مضرات سیگارهای الکترونیک چاپ شدند؛ در سال ۱۳۹۴ دانشمندان در یک مطالعه از آسیب رسیدن به سیستم ایمنی موش‌های در معرض دود این سیگارها خبر دادند و در تحقیق دیگری، در سال گذشته،‌ نشان داده شد که سیگار برقی ۳۱ نوع ماده شیمیایی خطرناک، که برخی از آن‌ها باعث بروز سرطان می‌شوند را وارد ریه مصرف‌کننده وارد می‌کند.
در یکی از مقاله‌های سال ۱۳۹۵ میدلکاف هم اظهار شد که در بدن مصرف‌کنندگان دائمی سیگار الکترونیکی، همان نشانه‌های بیولوژیکی مرتبط با بیماری‌های قلبی بروز می‌کنند که در وابستگان به استفاده از تنباکو دیده می‌شوند. یکی از این نشانه‌ها افزایش سطوح آدرنالین در قلب است که احتمال بروز حملات قلبی، تپش قلب، مرگ ناگهانی، افزایش استرس اکسایشی و ایجاد اختلال در قابلیت بدن برای محافظت از خود در مقابل تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. استرس اکسایشی باعث تغییر چربی موجود در خون شده و شانس ابتلا به آترواسکلروز (گرفتگی عروق) را بیشتر می‌کند.
از آنجایی که در این تحقیق عامل ایجاد این تغییرات در بدن به طور دقیق مشخص نشده بود و همچنین، نیکوتین سیگارهای الکترونیکی همگی یکسان نیستند و انواع مختلفی از این ابزار جایگزین دخانیات وجود دارند، میدلکاف تصمیم گرفت که در پژوهش بعدی خود از ۳۳ شخص غیر سیگاری که تا به حال از سیگار برقی استفاده نکرده بودند، دعوت کند تا در سه روز مختلف و با فاصله یک ماه از یک دیگر، به مدت سی دقیقه از سه نوع سیگار الکترونیکی استفاده کنند؛ سیگار نوع اول حاوی هیچ نیکوتینی نبود، در نوع دوم نیکوتین وجود داشت و نوع سوم هم یک دستگاه ساده با بخار بی‌اثر بود.
پس از بررسی شرایط قلبی و نتایج تست خون داوطلبان، مشخص شد که نیکوتین سیگارهای الکترونیکی باعث افزایش آدرنالین قلب شده است؛ در حالی که پس از استفاده از دو نوع دیگر سیگارهای برقی، میزان آدرنالین موجود در قلب داوطلبان تغییری نکرده بود.
البته نتایج ارائه شده توسط میدلکاف محدودیت‌هایی هم دارند؛ به عنوان مثال کم بودن تعداد داوطلبان، تایید یافته‌ها را مشکل می‌کند و از طرف دیگر با قبول نتایج تنها مشخص می‌شود که نیکوتین سیگارهای الکترونیکی یکی از شاخص‌های بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و مستقیما باعث بروز بیماری نمی‌شود؛ تایید این ارتباط مستقیم نیاز به انجام آزمایش‌های گسترده‌تر و درازمدت‌تری دارد.
میدلکاف اظهار کرده است که تحقیق او با وجود این محدودیت‌ها، باور اشتباه به بی‌خطر بودن نیکوتین را زیر سوال برده است؛ او می‌گوید که شانس ابتلا به سرطان با مصرف سیگارهای معمولی، نسبت به سیگارهای برقی، بسیار بیشتر است، اما استفاده از این روش درمانی آنقدرها هم بی‌خطر نیست.
با این اوصاف آیا به راستی استفاده از سیگارهای الکترونیکی راه حل خوبی برای ترک دخانیات است؟
ویپ سرطان زاست
نه به قلیان نه به سیگار نه به ویپ

آسیب سیگار الکترونیکی بر روی انسان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 7 =