اجزاء ساختاری پیپ: لبه آتشگاه

در این مقاله می خوانید :

اجزاء ساختاری پیپ: لبه آتشگاه

لبه آتشگاه یکی از اجزای موجود در تمامی پیپ‌ها می باشد و هر پیپ یکی دارد. پیپ‌ها دارای اتاقک تنباکو، چمبر، آتشگاه و یا کاسه هستند که دارای لبه‌هایی هستند و این لبه‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از پیپ‌کش‌ها به این لبه‌ها توجه ویژه‌ای دارند، به‌ویژه با توجه به اینکه بعد از قسمت‌های داخلی پیپ، به بیشترین مراقبت و تمیز کردن نیاز دارند و روش‌های مختلف، میزان مختلفی از مراقبت را برای جلوگیری از نامناسب شدن تجمع کربن پیشنهاد می‌دهند. اما در درجه اول، اولویت موضوع زیبایی شناسی است و اینکه چه سبک لبه‌ای ممکن است به زیبا شدن بیشتر شکل کلی کمک کند.

لبه‌ها عمدتاً مطابق با سبک پیپ انتخاب می‌شوند، اما تشخیص سبک‌های مختلف لبه ممکن است هنگام در نظر گرفتن پیپ‌ها برای خرید یا صرفاً برای درک بصری مفید باشد. در توصیف پیپ‌ها، اغلب به لبه‌ها اشاره می‌کنیم و دانستن اینکه از چه واژگانی استفاده می‌کنیم ممکن است برایتان مفید باشد.

توضیح اینکه در لیست زیر، ما پیپ‌های Meerschaum را حذف کرده‌ایم که در بیشتر موارد در صورت عدم استفاده از لبه‌ها در فرم‌هایی با حکاکی‌های پیچیده، شبیه به پیپ‌های برایری هستند، همچنین کالاباش با کلاهک و درپوش چوبی که نسبتاً استاندارد است نیز کنار گذاشته شده است.

تخت

اکثر لبه‌ها صاف هستند و نمودارهای شکل استاندارد اغلب این فرم را ارائه می‌کنند. لبه چه فینیش سندبلاست شده باشد، چه روستیک یا صاف و صیقلی، اگر سطحی ثابت در عرض خود داشته باشد، تخت محسوب می‌شود. لبه‌های تخت خطوط برآمدگی واضحی را در اطراف محیط خود و اطراف محفظه تنباکو ایجاد می‌کنند. این لبه‌های تیز تا حدودی در معرض کوبیدن، به خصوص در اطراف و تجمع کربن در اطراف هستند. مانند تمام پیپ‌ها باید مراقب بود تا از شعله گرفتن با بی دقتی که می‌تواند به این قسمت از برایر آسیب برساند، اجتناب شود.

از نظر طراحی، لبه‌های تخت تمایل دارند که جنبه عمودی یک کاسه را به‌طور ناگهانی خاتمه دهند که اغلب برای جلوه‌ای ظریف برای ارائه اثر فشرده‌سازی عمودی برای کاسه‌های کوتاه یا هماهنگی با خطوط معماری در جای دیگر یک شکل استفاده می‌شود. لبه‌های تخت، به‌ویژه زمانی که صاف و صیقلی باشند، ویترینی عالی برای طرح و نقش برایر، چه چشم پرنده یا هر نقش دیگری هستند و در نتیجه به جذابیت بصری هر پیپ کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  مرگ بیش از 8 میلیون نفر سیگاری

اجزاء ساختاری پیپ لبه آتشگاه

گِرد

توصیفات ما گاهی اوقات به لبه‌های گرد به عنوان “متورم” اشاره می‌کنند، زیرا آن‌ها شبیه تیوب داخلی باد شده یک لاستیک هستند. دور تا دور، لبه به صورت مهره‌ای ظریف به سمت بالا منحنی می‌شود. اغلب در ارتباط با سبک‌های دانمارکی دیده می‌شود، اما مطمئناً سازندگان از همه جای دنیا از این عنصر طراحی استفاده می‌کنند. هنگامی که پیپ‌های سندبلاست شده به لبه‌های صیقلی و متورم برای تضاد رنگ و بافت به هم متصل می‌شوند، توجه ویژه‌ای به خود جلب می‌کنند.

لبه‌های گرد در مقایسه با لبه‌های مسطح‌تر معماری، ارتفاع عمودی ظریف‌تری را به کاسه اضافه می‌کند و همچنین حالتی نرم‌تر و ارگانیک‌تر به کاسه می‌دهند. لبه‌های گرد سطوح مسطح ندارد و به همین دلیل کمتر مستعد سوختگی هستند. همچنین هنگام پر کردن پیپ مفید هستند. لبه‌های تخت، به ویژه آنهایی که بافت دارند، می‌توانند جذب کننده توتون باشند. ذرات تنباکو وارد بافت می‌شوند و اغلب باید با یک پیپ پاک کن تا شده پاک شوند، در حالی که لبه‌های گرد هم توتون را نگه نمی دارند و به راحتی با انگشت پاک می‌شوند.

اجزاء ساختاری پیپ لبه آتشگاه

لبه های صدفی

برعکس لبه‌های گرد، لبه‌های صدفی به شکلی درهم و برهم شکل می‌گیرند که از لبه‌های داخل و خارج به صورت شیار پایین و بالا می‌آیند. لبه اسکالوپ یا صدفی غیرمعمول است مگر زمانی که بخشی از یک لبه بسیار پهن یا کاسه بالایی به عنوان بخشی از یک منظره بزرگتر باشد، اگرچه گاهی اوقات در پیپ‌هایی که سازنده با دقت لبه‌ها را حفظ کرده است و در عین با روستیک شدن بین پیپ‌ها تهاجمی‌تر است، دیده می‌شود.

اسکالوپینگ همچنین ممکن است به یک لبه خمیده در صفحه عمودی اشاره داشته باشد که در نیمرخ با یک انحراف مشاهده شود، معمولاً در وسط لبه.

بیشتر بخوانید:  تاریخچه برند پیپ بیگ بن | Big Ben

اجزاء ساختاری پیپ لبه آتشگاه

لبه‌های پلاتو

نمای بیرونی طبیعی برایر است که گاهی در طراحی پیپ گنجانده می‌شود. لبه‌های Plateau حداقل از دهه ۱۹۴۰ استفاده شده‌اند، شاید هم قبل‌تر. شرکت‌های ایتالیایی مانند Savinelli و Castello اغلب پیپ‌هایی با لبه‌های پلاتو می‌سازند و پلاتو از دهه ۱۹۶۰ تا امروز به طور گسترده در پیپ‌های سبک فانتزی دانمارکی استفاده می‌شود.

لبه‌های متشکل از پلاتو می‌توانند تقریباً در هر پیکربندی قابل تصوری باشند تا زمانی که با انحنای طبیعی برش خام اصلی مطابقت داشته باشد. لبه‌های پهن و باریک و سنتی‌تر می‌توانند دارای پلاتو، لکه‌دار یا بدون لکه، نیمه تمام شده یا تقریباً در حالت خام و اولیه باشند.

Plateau را می توان تا حدی سمباده زد تا ظاهری ملایم تر داشته باشد و گاهی اوقات بسته به اثری که سازنده آن را می‌خواهد، تقریباً تا انتها برای طیف گسترده‌ای از بافت سمباده زده می‌شود. برخی از لبه‌های نسبتاً باریک صاف با پلاتو کاملاً در مرکز هستند و خراش‌ها در لبه‌ها سمباده شده‌اند. گاهی اوقات پلاتو ممکن است تنها در یک قسمت از لبه قرار گیرد. هر تغییری ممکن است و با خلاقیت سازندگان پیپ شکل می گیرد.

اجزاء ساختاری پیپ لبه آتشگاه

اُریب یا پخ دار

در توضیحات خود گاهی به لبه‌های اریب یا پخ اشاره می‌کنیم، ما در مورد لبه‌هایی صحبت می‌کنیم که معمولاً به سمت اتاقک تنباکو، چمبر و یا همان کاسه پیپ زاویه‌دار هستند. گاهی اوقات، در حالی که به سمت محفظه پایین می‌رود، یک قسمت از لبه از قسمت دیگر بالاتر می‌رود. با این حال، اغلب، پخ زدن در یک حلقه نسبتا نازک که دور محفظه می‌چرخد، اعمال می‌شود، اگرچه هر سبک و روش و فرمی ممکن است.

اجزاء ساختاری پیپ لبه آتشگاه

درپوش یا کلاهک

برخی از پیپ‌ها با چوب شمشاد، چوب مار یا چوب‌های عجیب و غریب دیگر پوشانده شده‌اند که معمولاً برای اتاقک تنباکو با برایر پوشانده شده‌اند. هدف طراحی تضاد شکلی است که توسط چوبی به جز برایر تاکید شده است و ما پیپ‌های قابل توجهی را دیده‌ایم که کلاهک‌های تزئینی را ارائه می‌دهند که واقعاً طراحی یک پیپ را ارتقا می‌دهند.

بیشتر بخوانید:  پیپ و سابقه...

کلاهک‌ های لبه‌ای که از فلزات گرانب‌ها به تنهایی یا همراه با کلاهک بادگیر ساخته شده‌اند، اغلب توسط سازندگان هنری پیپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها اغلب از نظر جذابیت بصری خیره کننده هستند و مزیت اضافی محافظت از لبه را دارند. درپوش‌های لبه، خود لبه را از شعله‌ای که به محفظه وارد می‌شود مراقبت می‌کند و کلاهک‌های بادگیر، محفظه تنباکو را از سوختن سریع تنباکو در شرایط باد محافظت می‌کنند.

اجزاء ساختاری پیپ لبه آتشگاه

ترکیبی

سازندگان پیپ خود را محدود نمی‌کنند و لبه‌های ساخته شده از چوب‌های ترکیبی با کنتراست زیبایی را، ارائه می دهند. برخی داخل لبه را خالی می‌کنند و نوع دیگری از چوب را در آن به کار می‌برند و حلقه‌ای داخلی در اطراف لبه با رنگ متضاد ایجاد می‌کنند که با برش حاشیه‌دار است.

سبک‌های اساسی و مشخصی از لبه‌ها وجود دارند که هنگام در نظر گرفتن یک پیپ برای خرید یا برای لذت بردن از مهارت‌هایی که سازندگان در ترکیب‌های خود به ارمغان می‌آورند، باید به آن‌ها توجه کنید. همه این مدل‌ها به جهت بالا بردن کیفیت طراحی نهایی بوجود آمده‌اند و برای کسانی که از پیپ‌ها لذت می‌برند، انتخاب بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند.

اجزاء ساختاری پیپ لبه آتشگاه

ما با لبه‌های پیپ‌های خود رابطه صمیمانه‌ای داریم و اغلب هنگام روشن کردن پیپ‌های خود به آن‌ها نگاه می‌کنیم و از آنجایی که تمرکز ما اغلب بر روی آن‌هاست، انتخاب آن‌هایی که بیشتر برای ما به ‌عنوان فردی جذاب هستند مفید است.

ماسترو رحیمی به عنوان اولین طراح و سازنده اصولی پیپ و ادوات مربوطه در دنیای پیپ مطرح هستند و تنوع بی نظیری از انواع محصولات دست‌ساز مربوط به دنیای تدخین اصولی یعنی پیپ و سیگار برگ را برای شما فراهم کردند و وب سایت‌های مختلف آموزشی ایشان به رایگان انواع اطلاعات مربوط به دنیای پیپ و سیگاربرگ و قهوه را برای شما به تصویر کشیدند.

شما می‌توانید برای تهیه پیپ و ادوات آن به صورت آنلاین در وب سایت فروشگاه پاسارگاد تاباک یا بصورت حضوری آن را تهیه کنید.

اجزاء ساختاری پیپ لبه آتشگاه

2 دیدگاه دربارهٔ «اجزاء ساختاری پیپ: لبه آتشگاه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *