اثر سیگار بر سلامت دهان و دندان

در این مقاله می خوانید :

مصرف سیگار می تواند طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را ایجاد کند و اثرات مضر آن به سیستم تنفسی محدود نمی شود .

یکی از مواردی که اثر سیگار بر آن مشهود است؛ سلامت دهان ، به‌ویژه دندان‌ها است .

مصرف سیگار می‌تواند تأثیر شدیدی بر روی دندان‌ها داشته باشد و باعث ایجاد مشکلات دندانی از زردی و لکه‌گرفتن گرفته تا از دست دادن دندان و بیماری لثه شود .

در اینجا برخی از راه هایی که سیگار کشیدن می تواند به دندان ها آسیب برساند ، آورده شده است :

اثر سیگار بر لک و تغییر رنگ دندان

نیکوتین و قطران دو ماده اصلی موجود در تنباکو هستند که می توانند به مرور زمان باعث لکه دار شدن دندان ها شوند . نیکوتین ماده ای قهوه ای مایل به زرد است که جذب مینای متخلخل دندان می شود و باعث تغییر رنگ زرد یا قهوه ای می شود . قطران ماده ای چسبناک و سیاه رنگ است که روی دندان ها جمع می شود و باعث ایجاد لکه های نامناسبی می شود که از بین بردن آنها دشوار است .

به پویش نه به سیگار الکترونیکی بپیوندید

اثر سیگار بر بوی بد دهان

سیگار باعث بوی بد دهان می شود . سیگار بوی قوی از خود به جا می گذارد که می تواند در دهان باقی بماند و منجر به بوی بد دهان شود . این بو ناشی از دود است که ذرات و بقایایی در دهان و گلو باقی می گذارد .

تاثیر سیگار بر بیماری لثه

سیگار کشیدن یکی از علل اصلی بیماری لثه است . بیماری لثه عفونت لثه و بافت های اطراف آن است که از دندان ها حمایت می کنند . استعمال دخانیات سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و بدن را برای مبارزه با عفونت ها از جمله عفونت هایی که باعث بیماری لثه می شوند دشوار می کند . همچنین جریان خون به لثه ها را کاهش می دهد و بهبود آنها و مبارزه با عفونت ها را دشوارتر می کند .

خرید پیپ اصل از فروشگاه پایپ ژورنال

تاثیر مخرب سیگار بر پوسیدگی دندان

سیگار کشیدن می تواند باعث خشکی دهان شود که می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود . بزاق به خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط باکتری در دهان کمک می کند . هنگامی که بزاق کافی وجود نداشته باشد ، این اسیدها می توانند مینای دندان را فرسایش دهند و باعث پوسیدگی دندان شوند .

بیشتر بخوانید:  روز ولنتاین؛ تهاجم یا کمبود فرهنگی ؟!

چرا سیگار باعث از دست رفتن دندان می شود؟

سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای از دست دادن دندان است . لثه ها و استخوان هایی که از دندان ها حمایت می کنند در اثر سموم موجود در دود سیگار ضعیف شده و منجر به بیماری لثه و در نهایت از دست دادن دندان می شود .

در نتیجه ، سیگار کشیدن برای سلامت دهان و دندان مضر است و برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها ترک سیگار ضروری است . اگر سیگاری هستید ، توصیه می‌شود که معاینات منظم دندانپزشکی را برای نظارت و رفع مشکلات دندانی برنامه‌ریزی کنید . دندانپزشکان می توانند توصیه ها و گزینه های درمانی را ارائه دهند که می تواند به کاهش آسیب های ناشی از سیگار کشیدن و بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند .

ماسترو رحیمی همیشه در آموزش های تدخین صحیح یعنی پیپ و سیگاربرگ گفته اند که زمان اسموک پیپ یا سیگار برگ حتما از نوشیدنی مورد علاقه خود استفاده کنید تا دهان شما شستشو داده شود و هم طعم ها را بهتر آزاد خواهید کرد هم عطر را بهتر متوجه خواهید شد و هم دندان هاتون از دود در امان خواهد ماند ، به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهید ، روغن نارگیل از جمله بهترین دهان شویه های طبیعی دنیا می باشد که می توانید از آن استفاده کنید .

اثر سیگار بر سلامت دهان و دندان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *