همه چیز درباره روشن کردن پیپ

در این مقاله می خوانید :

همه چیز درباره روشن کردن پیپ

اکنون نوبت به مرحله روشن کردن پیپ و شعله ور شدن توتون رسیده است . برای این کار بهتر است از کبریت های چوبی و یا فندک های گازی مخصوص پیپ استفاده کنید که مناسب این کار هستند و شعله تمیزتری دارند . اگر از کبریت چوبی استفاده می کنید بعد از شعله ور شدن کبریت چند ثانیه ای صبر کنید تا بوی سولفور از بین برود و سپس از شعله آن جهت روشن کردن پیپ استفاده کنید و اگر از فندک گازی مخصوص پیپ استفاده میکنید توجه داشته باشید که حرارت شعله فندک بیشتر از کبریت است پس مراقب باشید که هم لبه آتشگاه پیپ شما آسیب نبیند و هم اینکه شعله زیاد باعث سدختن نامطلوب توتون نشود . استفاده از سایر موارد جهت روشن کردن پیپ توصیه نمی شود .
در حالت ایده آل ، روشن کردن پیپ فرآیندی دومرحله ای است . مرحله اول و یا روست کردن ویا نیمسوز کردن که به اصطلاح Charring Light گفته می شود . هدف از این مرحله ایجاد سطحی یکنواخت از توتون نیمسوز بر روی توتون بارگذاری شده است که باعث می شود علاوه بر دریافت طعم و مزه توتون در همین مرحله ، این امکان نیز فراهم می شود تا در صورتی که بارگذاری توتون به درستی انجام شده باشد ، توتون بصورت یکنواخت تا انتهای کاسه بسوزد . برای این کار ، شعله کبریت و یا فندک را روی سطح توتون بصورت یکنواخت و به آرامی حرکت می دهید و در همین حال به آرامی کام میگیرید تا تمام سطح توتون روشن شود ، سپس پیپ را از دهان دور کنید و توتون نیمسوز و خاکستر شده را که به بالا حرکت کرده و احتمالا از لبه آتشگاه بالاتر آمده ، بوسیله تمپر و یا کوبه بع آرامی فشرده کنید تا با سطح توتون نسوخته زیر خود تماس برقرار کند . حال نوبت به شعله دوم می رسد ، همانند مرحله اول شعله را بر روی سطح توتون نیمسوز شده بطور کامل و یکنواخت حرکت می دهید و کام بگیرید تا اینکه سطح توتون شعله ور شود و دود حاصل از سوختن توتون بصورت ابری خاکستری در هوا پخش شود ، هنگامی که توتون شما کاملا روشن شد ، شعله را کنار برده ، پیپ شما جهت اسموک آماده است ، توجه داشته باشید که تمپ کردن به موقع و متصل کردن توتون سوخته بالایی با توتون نسوخته پایین تر و کام گیری آرام و یکنواخت و مناسب باعث می شود ، توتون شما روشن باقی بماند و نیاز کمتری به استفاده مجدد از شعله جهت روشن کردن دوباره پیپ خود داشته باشید ، شاید به همین دلیل باشد که افرادی که در هنگام پیپ کشیدن صحبت می کنند در حالیکه پیپ خود را در دهان دارند ، نیاز کمتری به روشن کردن مجدد پیدا می کنند ، چرا که در حین صحبت کردن در پیپ هوا جریان پیدا می کند و توتون را روشن نگه می دارد .
در مدت زمان اسموک رطوبت ناشی از سوختن توتون در انتهای آتشگاه و یا در داخل مسیر هوایی انباشته می شود ، گاهی همراه با صدای ناخوشایند قل قل که از داخل پیپ شنیده می شود ، می باشد . معمولا برخی توتون ها از جمله توتون های آروماتیک نسبت به برخی دیگر از توتون ها مانند توتون های سبک انگلیش در هنگام سوختن ، رطوبت بیشتری تولید می کنند . همچنین برخی افراد دارای اسموک مرطوب تری هستند چرا که بزاق دهان در هنگام اسموک ممکن است وارد مسیر هوایی شود ووبا دود حاصل از سوختن توتون ، ترکیب شود . نتیجه کار احساس نوعی مزه اسیدی و تلخ می باشد که ناگهان وارد دهان می شود ، پس برای لذت بردن از اسموک باید رطوبت اضافی را ازبین برد . گاهی اوقات رطوبت موجود توسط فیلتر استفاده شده در پیپ جذب می شود اما در مورد پیپ های بدون فیلتر بهترین راه استفاده از یک نخ تمیز کننده پیپ است ، به این صورت که آن را از سر نازک تر از قسمت شکاف دهانی پیپ وارد کنید و تا جایی که امکان دارد به داخل فرو می برید تا رطوبت موجود جذب شود .
این کار برای پیپ هایی با فرم صاف و مستقیم آسان است اما در مورد پیپ هایی با فرم خمیده با کمی صبر و صرف وقت و دقت بیشتر امکان پذیر است . هیچگاه سعی نکنید در هنگامی که پیپ گرم است استم را از پیپ جدا نکنید چرا که احتمال آسیب رسیدن به استم در این حالت بسیار زیاد است . توجه داشته باشید که هر پیپی ، اگر از آن کام گرفته نشود بعد از مدتی خاموش خواهد شد ، پس اینکه چطور بارگذاری کرده اید و یا آیا به روش درستی آن را روشن کرده اید ، هنگامی که از پیپ کام نگیرید مهم نیست و پیپ بعد از مدتی خاموش می شود پس روشن کردن مجدد پیپ و دیدن رقص ابرهای خاکستری دود که از سطح پیپ بالا می رود ، خود می تواند بسیار لذت بخش باشد . توجه داشته باشید اینکه در طول مدت اسموک خود چند بار پیپ را روشن میکنید و یا چند عدد کبریت مصرف میکنید و یا اینکه اسموک شما چقدر طول می کشد ، مهم نیست ، مهم این است که اگر پیپ شما نو می باشد توتون بارگذاری شده را تا انتها مصرف کنید و بتوانید بدنه داخلی آتشگاه پیپ خود را بدرستی آب بندی کنید .
سعی کنید تمام توتون بارگذاری شده در پیپ را مصرف کنید اگرچه می توانید این کار را در طول چند ساعت انجام دهید ، اما اگر توتون نیمسوز داخل پیپ را به روز دیگر موکول کنید به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی ، طعم آن تلخ می شود و نمیتوانید لذت لازم را از اسموک خود ، داشته باشید . از سال ۱۷۲۳ برخی رقابت های اسموک آرام در بسیاری از کشورها در میان پیپ کش ها برگزار می شود تا معلوم شود چه کسی آرامتر اسموک می کند با پیپ هایی مشابه و مقدارتوتون پیپ یک اندازه و مشابه که معمولا ۳.۳ گرم توتون برلی بصورت برش مکعبی می باشد و با استفاده از تنها دو کبریت جهت روشن کردن اولیه پیپ . اگرچه بسیاری بر این باور هستند که زمان پیپ کشیدن ، فرصتی جهت آرامش است و در زندگی روزانه به اندازه کافی چالش و مشکلات وجود دارد و برگزاری رقابت و وضع قوانین جهت مسابقه برای پیپ کشیدن خلاف فلسفه وجودی آن و برخلاف آرامش ذاتی پیپ کشیدن است . چند توصیه درباره پیپ کشیدن : برای اینکه متوجه شوید چه موقع پیپ شما بیش از حد گرم شده است دو راه ارائه می شود : اول اینکه کاسه پیپ را به آرامی و با احتیاط به پوست گونه خود تماس دهید ، اگر نتوانستید گرمای آن را تحمل کنید ، پیپ شما داغ شده است و بهتر است آن را کنار بگذارید تا کمی خنک شود . دومین راهکار ، روش شمارش است به این صورت که کاسه پیپ را بطور کامل در میان انگشتان و کف دست خود گرفته و شروع به شمارش کنید و به آرامی تا شش بشمارید و هنگانی که به عدد شش رسیدید شروع به شمارش معکوس کنید و به عدد یک برگردید اگر نتوانستید گرمای پیپ را تحمل کنید ، پیپ شما بیش از حد گرم شده است . توجه داشته باشید که حتی در زمانی که پیپ را اسموک نمیکنید عمل سوختن به آرامی و تا مدتی ادامه دارد پس ممکن است بعد از خنک شدن پیپ هنگامی که دوباره اقدام به کشیدن پیپ کنید ، شاید در برخی موارد نیازی به روشن کردن مجدد و استفاده از شعله نباشد .
مطلب دیگر اینکه پیپ کشیدن در محیط بیرون و در مجاورت هوا باعث گرم شدن سوختن توتون به دلیل اکسیژن جریان هوای بیشتر می شود پس توجه داشته باشید که در محیط بیرون ، اسموک ملایم و آرام تری داشته باشید و نگران داغ شدن پیپ خود باشید . شاید یکی از دلایلی که برایر مناسب ترین گزینه برای ساخت پیپ است این ویژگی برایر است که می تواند تنفس داشته باشد پس در عین حال که روشن است اما نمیسوزد و خاکستر نمی شود اما با این وجود هنوز گونه ای چوب است و گرما و حرارت زیاد می تواند به آن آسیب برساند . سوختن دیواره داخلی آتشگاه به دو دلیل می تواند اتفاق بیوفتد : یا به دلیل اسموک شدید و سریع و داغ شدن بیش از حد پیپ مخصوصا در مورد پیپ های نو .
و یا به دلیل شکاف و ترک های ریز در داخل دیواره اتشگاه . پس در هنگام خرید پیپ حتما دقت و وسواس به خرج دهید و بررسی کنید که در داخل اتشگاه پیپ ، ترک و شکافی وجود نداشته باشد که باعث آسیب رسیدن به پیپ خواهد شد ، همچنین سوختن با دمای بالا می تواند در هنگام اسموک پیپ در فضای باز و در مجاورت وزش باد نیز به دلیل وجود جریان هوا و اکسیژن زیاد ، اتفاق بیوفتد که برای مقابله با این مشکل بسیاری از کمپانی های سازنده ، درپوش هایی معمولا فلزی بر روی اتشگاه تعبیه می کنند که در هنگام استفاده پیپ در فضای باز و در مجاورت باد ، بتواند از عبور جریان هوای زیادی ،جلوگیری کند . علاوه بر سلامت فیزیکی پیپ ، زیبایی ظاهری آن نیز مهم است و چه چیزی بهتر از یک فینیش براق با پولیش نهایی جذاب است .
اگرچه این براق بودن بعد از روشن کردن پیپ و استفاده از آن به دلیل گرما و جذب واکس و پولیش روی پیپ ، کم شده و به مرور از بین می رود و باعث ایجاد نوعی طیف رنگی تیره و روشن بر روی بدنه پیپ می شود که این امر نیز خود در طول زمان یکی از زیبایی های ظاهری پیپ شما خواهد شد . اگرچه امکان پولیش مجدد و برگرداندن براقیت بدنه پیپ امکان دارد اما خود این تغییر رنگ و ایجاد طیف رنگی تیره و روشن بر روی بدنه پیپ یکی از جذابیت های پیپ های قدمی و استفاده شده است و برخی افراد برای رسیدن سریع تر به این بافت رنگی از ترفندهایی نیز استفاده می کنند . به عنوان مثال : برخی افراد هنگامی که پیپ گرم است کاسه و بدنه آن را به اطراف بینی و با پیشانی خود که غدد چربی بیشتر ترشح دارند و چرب تر هستند ، می مالند تا این چربی جذب پیپ شده و باعث شود زودتر رنگ کهنگی به خود بگیرد و سرانجام همانند تمام اتفاقات و خوشی های زندگی ، زمان پیپ کشیدن نیز به پایان خواهد رسید و لذت و آرامش آن باقی خواهد ماند ، در این مرحله نوبت به فرآیند تمیز کردن پیپ می رسد : گرچه هستند افرادی که علاقه ای به انجام این کار ندارند و خب مسلما پیپ هایی با دیواره هایی از کیک های ضخیم کربنی و کیفیت اسموکی بد در اختیار خواهند داشت و هستند افرادی دیگری که این کار را کسر شان خود می دانند و ترجیح می دهند که بجای نظافت توسط خود آن را با پرداخت هزینه به دیگران بسپارند .
اگرچه نظافت و تمیز کردن پیپ امری است ضروری اما توجه داشته باشید برای این کار عجله نداشته باشید ، حتما صبر کنید و اجازه دهید که پیپ کاملا سرد شود چرا که اگر پیپ گرم باشد احتمال شکستن شنک و یا استم ( تنون ) بسیار بالاست . پس از سرد شدن اولین کار خالی کررن خاکستر و تکه های نسوخته توتون در آتشگاه است که می توانید با ضربه زدن آرام به کف دست ، سعی در خارج کردن تکه های نیمسوز باقی مانده در کف آتشگاه ، کنید . هیچگاه برای انجام این کار پیپ خود را به سطوح محکم و زمخت و یا پاشنه کفش خود نزنید که به پیپ شما آسیب خواهد دید . پس از خالی کردن آتشگاه نخ تمیز کننده ای را از سوراخ دهانی استم وارد کنید و تا انتها به داخل فشار دهید و برای مدتی در همین حال ان را رها کنید تا باقی مانده رطوبت ، بطور کامل توسط نخ جذب شود .

بیشتر بخوانید:  نگاه تاریخی به سیر تحولی پیپ‌های فلزی
همه چیز درباره روشن کردن پیپ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *