قانون ممنوعیت سیگار برای نوجوانان در نیوزلند !

در این مقاله می خوانید :

قانون ممنوعیت سیگار برای نوجوانان در نیوزلند !

نیوزیلند قانون ممنوعیت خرید سیگار برای افراد ۱۴ ساله و زیر ۱۴ سال را تصویب کرد تا این کشور تا سال ۲۰۲۵ عاری از سیگار شود.هدف از تصویب «لایحه اصلاحی محیط‌های بدون سیگار و قانون‌گذاری برای محصولات (تنباکوی کشیدنی)» ممنوعیت فروش تنباکو به همه متولدان اول ژانویه ۲۰۰۹ به بعد و نیز کاهش تعداد خرده‌فروشی‌های سیگار است.دولت جاسیندا آردرن همچنین مقدار نیکوتین مجاز در محصولات تنباکوی کشیدنی را نیز کاهش خواهد داد.

هزاران نفر، عمری طولانی‌تر خواهند داشت و سالم‌تر خواهند بود؛ ضمن اینکه نظام سلامت پنج میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد کرد

این لایحه روز سه‌شنبه با حمایت حزب کارگر حاکم، حزب سبزها و حزب ته‌پاتی مائوری به تصویب نهایی رسید.عایشه ورال، معاون وزیر بهداشت، اعلام کرد تعداد خرده‌فروشان مجاز فروش تنباکو در سراسر این کشور حوزه اقیانوس آرام به یک‌دهم تعداد فعلی که شش هزار است، کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر بهداشت افزود به‌موجب این قانون، که به گفته او روند حرکت به سوی آینده عاری از سیگار را تسریع می‌کند، تا پایان سال آینده، حداکثر ۶۰۰ خرده‌فروش تنباکو اجازه فعالیت خواهند داشت.ورال گفت: «هزاران نفر عمری طولانی‌تر خواهند داشت و سالم‌تر خواهند بود؛ ضمن اینکه نظام سلامت پنج میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد کرد. زیرا دیگر به درمان بیماری‌های ناشی از سیگار کشیدن مانند انواع سرطان، حملات قلبی، سکته مغزی، و قطع عضو نیازی نیست.»این تصمیم نشان‌دهنده یکی از سختگیرانه‌ترین رویکردهای جهان در مهار مرگ‌های ناشی از مصرف سیگار است و بر اثر بیش از حد این موضوع بر جمعیت مائوری‌ها تمرکز دارد. وزیر بهداشت گفت این اقدام‌ها سبب خواهد شد پایین بودن میزان امید به زندگی در زنان مائوری به میزان ۲۵ درصد و در مردان مائوری تا ۱۰ درصد بهبود یابد.طبق داده‌های وزارت بهداشت که در نوامبر منتشر شد، در سال ۲۰۲۲، میزان مصرف دخانیات در نیوزیلند به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش یافت، و در مقایسه با یک سال و نیم قبل که ۹.۴ درصد بزرگسالان هر روز سیگار می‌کشیدند، این شاخص به ۸ درصد کاهش یافت.

اما روزانه ۸.۳ درصد افراد سیگار الکترونیکی می‌کشیدند که از ۶.۲ درصد در سال گذشته بیشتر بود.این کشور همچنین اعتبارات بخش سلامت برای اجرای خدمات ترک سیگار و مقابله با قاچاق تنباکو را نیز افزایش داد. در بودجه امسال، بیش از ۱۰ میلیون دلار به مقابله با عملیات «پیچیده» قاچاق تنباکو اختصاص داده شد.مکا وایتری، وزیر گمرک، اوایل ماه مه گفت: «گمرک در سال‌های اخیر با افزایش قابل‌ملاحظه قاچاق فراورده‌های تنباکو به نیوزیلند مواجه بود. همچنین می‌دانیم احتمال دارد با تداوم اثرگذاری خط‌‌مشی منع دخانیات آئوتیروا ۲۰۲۵ بر مصرف دخانیات، میزان تقاضا برای محصولات تنباکوی غیرقانونی افزایش یابد.»نیوزیلند سالانه دست‌کم پنج هزار مرگ مرتبط با مصرف دخانیات گزارش می‌دهد و این عامل در صدر عوامل مرگ‌های قابل‌ پیش‌گیری در این کشور قرار دارد. بنا بر اعلام دولت، از هر پنج فرد سیگاری چهار نفر قبل از ۱۸ سالگی به کشیدن سیگار روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید:  افزایش آسیب به دی ان ای با مصرف سیگارت و سیگار الکترونیکی !
قانون ممنوعیت سیگار برای نوجوانان در نیوزلند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *