اصطلاحات رایج در دنیای پیپ (بر اساس حروف الفبا)

در این مقاله می خوانید :

Acorn

یکی از فرم های رایج در ساخت پیپ می باشد.
شکلی مابین یک بیلیارد و یک اپل !
در این فرم ، کاسه پیپ از قسمت لبه آتشگاه به سمت بیرون متورم و برجسته میشود و به سمت پایین کاسه پیش میرود و ناگهان به شکل دراماتیک و چشم نوازی شروع به جمع و باریک شدن میکند! معمولا این باریک شوندگی از محل اتصال شنک و کاسه پیپ نیز عبور کرده و در انتهای کاسه پیپ شکلی نوک تیز و قله مانند ایجاد میکند .

piprayej1


Acrylic

نوعی پلاستیک است که در پیپ سازی برای ساخت استم و تنون و … به کار برده میشود .
به دلیل فرم پذیری و راحتی کار و اکسید نشدن بر خلاف ولکانیت ، بیشتر مورد استفاده سازندگان پیپ قرار میگیرد .

africanblock 1


African Block Meerschaum

این ماده در کشورهای مختلف آفریقایی موجود است و فرم و ساختاری متفاوت با میرشام ترکیه ای دارد .

در مقایسه با میرشام ترکیه ای ، ساختاری سخت تر و سنگین تری دارد و اغلب توسط سازندگان پیپ در انگلستان مورد استفاده قرار میگیرد و امروزه نیز می توان نمونه های از آن را میتوان مشاهده کرد .

کاسه پیپ ها معمولا از این جنس ساخته میشوند و مقاوم در برابر آتش و حرارت و بدنه آنها با رنگهای روشن بعنوان فینیش نهایی رنگ آمیزی میشوند .

معمولا در این گونه پیپ ها لبه های آتشگاه به رنگ تیره و مشکی رنگ میشوند .

 اصطلاحات رایج در دنیای پیپ (بر اساس حروف الفبا)


 Air Cured

روشی برای خشک کردن توتون می باشد که بصورت قرار دادن در مجاورت هوا و به دور از نور مستقیم خورشید انجام میگیرد. بطور کلی Burley تنها توتونی است که به این روش خشک و آماده سازی میشود به همین دلیل است که گاهی به جای استفاده از Burley در جاهای مختلف از اصطلاح Air Cured استفاده میشود .

در توضیحات نوشته شده بر روی بسته بندی توتون ها گاهی به نوشته Air Cured leaf برخورد خواهید کرد که منظور همان توتون Burley است .

عمل خشک کردن توتون ممکن است روی تمام قسمت گیاه صورت گیرد و یا فقط قسمت برگ گیاه تنباکو ، که معمولا در حدود یک تا دو ماه زمان میبرد .

عمل خشک کردن مقداری قند و میزان شیرینی توتون را کم میکند بهمین دلیل است که Burley نسبت به دیگر توتون ها شیرینی کمتری دارد و در عوض میزان روغن و شیره و نیکوتین بیشتری دارد که باعث گیرایی بیشتر آن میشود که در نتیجه ترکیبات حاوی Burley نیز معمولا سنگین تر و گیرا تر هستند .

معمولا Burley به دو صورت Dark , White موجود است که از آن در تهیه Black Cavendish و Dark Fired Kentucky و همچنین Perique استفاده میشود .

African Block Meerschaum :


Amber

Amber :کهربا نوعی صمغ فسیل شده است ، شیره ای که در زیر پوست درختان جاری بوده و در گذر زمان بصورت فسیل درآمده .
برای ساخت استم پیپ مورد استفاده قرار میگیرد که معمولا فرم دادن اینگونه استم ها بصورت دست ساز انجام میگیرد .
ابتدا در روغن غوطه ور میشود سپس حرارت داده میشود تا از شکنندگی و تردی آن کاسته شود .
استم های کهربایی بسیار آسیب پذیر هستند و براحتی دچار شکستگی و ترک خوردگی میشوند .
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بسیار رایج بوده ولی امروزه به ندرت از آن استفاده میشود .
برای تشخیص استم ساخته شده از کهربای خالص روش هایی وجود دارد :
– اول اینکه : در اینگونه استم ها ، Tenon معمولا از استخوان ساخته میشود با شیار های پیچ مانندی روی آن .
– دوم اینکه : کهربا بار مغناطیسی را در خود ذخیره میکند پس برای شناخت آن میتوانید از تکه های کاغذ و باردار کردن استم کهربایی به روش مالشی و گرفتن آن بر روی تکه های کاغذ ، استفاده کرد .
استم های آکریلیک اینگونه نیستند .

American Blend


American Blend

این نوع ترکیبات معمولا حاوی Virginia ویرجینیا ، برلی Burley و اورینتال Oriental می باشند که با طعم دهنده ها و اسانس های مختلف بصورت محصولات آروماتیک روانه بازار مصرف میشوند .
Apple :
Appleاین فرم از اشکال پیپ ، در حقیقت شکل مدور فرم بیلیارد می باشد ! کاسه پیپ در این فرم در تمام جهات گرد و منحنی است همانند شکل میوه ای که نام خود را از آن به عاریه گرفته است : سیب !


Army Mount

Army Mountروشی است برای محافظت و تقویت محل اتصال Mortise / Tenon که بطور ذاتی ضعیف و در معرض خطر شکستن است .
در این روش روی قسمت Mortise بوسیله قطعه ای فلزی پوشیده میشود و بجای استفاده از Tenon در انتهای Stem از یک استم باریک شونده Tapperd Stem استفاده میکنند که بدون داشتن قسمت Tenon دارای انتهایی باریک شده تست که در قسمت Mortise محافظت شده با روکش فلزی ، فرو رفته و محکم میشود .

با این روش هم ضعف ذاتی این اتصال کاسته میشود و هم به دلیل وجود استم باریک شونده Tapperd Stem سطح اتصال استم با قسمت Mortise کمتر شده و در نتیجه فشار کمتری به این نقطه وارد میشود و همچنین متصل و جدا کردن استم نیز تسهیل میشور و در عین حال در حین استفادا از پیپ به دلیل وجور گرما و حرارت قسمت Mortise منبسط شده و انتهای باریک شده استم را محکم در بر میگیرد و مانع از جدا شدن استم در حین استفاده از پیپ میشود .


Aromatic

Aromaticهمانند اکثر ترکیبات دیگر توتون در این نوع ترکیب نیز ، توتون توسط طعم دهنده های مختلف مزه دار میشود تا محصول نهایی هم دارای طعم و هم دارای عطر مورد پسند مصرف کننده در حین مصرف توتون باشد .
بر خلاف سایر ترکیبات که از عطر و طعم طبیعی موجود در انواع مختلف توتون جهت مزه دار کردن ترکیب نهایی استفاده میشود در ترکیبات آروماتیک از افزودنی های بیرونی و جداگانه مانند :
انواع نوشیدنی های الکلی
انواع سیروپ های میوه ای
محلول آب / شکر / قند
و ….. استفاده میشود و به همین دلیل این نوع ترکیبات نسبت به سایر ترکیبات توتون بسیار معطر تر هستند و در مقیاس با آنها معمولا دارای رطوبت بیشتری نیز می باشند .


Author

Author
این فرم پیپ در اصل همان فرم Prince است اما با کاسه ای بزرگتر ، عضلانی تر و متراکم تر با استمی معمولا منحنی که میتواند چیزی در حدود ۱/۴ تا ۱/۸ خم داشته باشد .


Band

bandعموما بعنوان جنبه تزئینی استفاده میشود که میتواند از جنس : نیکل ، نقره ، طلا ، آکریلیک و … باشد .
معمولا در انتهای شنک در محل اتصال به استم قرار میگیرد .
بیشتر به دو منظور مورد استفاده قرار میگیرد :
_ به جهت آب بندی و جلوگیری از نفوذ مایعات مثلا در هنگام بارندگی .
_ بعد از انجام تعمیرات بخصوص در قسمت Mortise به جهت پوشش و محافظ قسمت تعمیر شده .


Bent

bentاصطلاحی است که بطور عمده در دنیای پیپ مورد استفاده قرار میگیرد .
به انحنای ایجاد شده در شنک و یا استم گفته میشود .
اکثر فرم های متداول پیپ هم بصورت صاف و مستقیم و هم به شکل خمیده ساخته میشوند .


Billiard

biliardمتداول ترین فرم در بین اشکال پیپ است .
دارای کاسه ای استوانه ای شکل و شنکی که طول آن با ارتفاع کاسه پیپ برابر است ، میباشد .
میتواند استم هایی با اشکال مختلف داشته باشد .
مشتقات دیگر این خانواده به شرح ذیل هستند :
_ با شنکی بلندتر :
Lumberman
Lovat
Liverpool
Canadian
_ با کاسه ای با ارتفاع بیشتر :
Stack , Chimney


Birdseye

birdseyeبه نوعی از طرح و نقش بر روی سطح برایر گفته می شود که شبیه به دسته و گروهی متشکل از چشم های ریز می باشد .
بسته به اینکه در هنگام برش بلاک برایری در چه جهت و وجهی برش صورت گرفته است این طرح و نقش میتواند در هر قسمت از سطح بدنه پیپ خودنمایی کند .


Bit

bitبه قسمتی از پیپ که برای قرار گرفتن در دهان طراحی شده است گفته می شود .
به تمام استم می تواند اطلاق شود اما معمولا منظور یک اینچ انتهایی استم به سمت دهان است که خود شامل قسمتهای : Botton و Slot میشود .


Blowfish

bowlfishفرمی از اشکال پیپ است که منشاء آن از مکتب پیپ سازی دانمارک می باشد و خیلی زود فراگیر شده و امروزه بیشتر در بین پیپ سازهای شرق دور مثل ژاپن و همچنین سازندگان آمریکایی رواج دارد .

میتوان این فرم پیپ را اینگونه توصیف کرد :
شکلی بر اساس کاسه ای مدور و گرد با دو وجه کناری صاف و تقریبا موازی اما نامتقارن و با اندازه های مختلف که تا محل اتصال به شنک امتداد پیدا کرده است .
در حقیقت این فرم پیپ به جهت نمایش بیشتر طرح و نقش های Birdseye موجود در بلاک های با کیفیت در دو وجه کناری کاسه پیپ ، ابداع شده است.


Bowl

bowlبه قسمتی از بدنه پیپ که آتشگاه Chamber را در برگرفته است ، کاسه Bowl گفته میشود .


Bowl Coating

bowlcoatingبه لایه ای که در سطح داخلی دیواره آتشگاه توسط برخی سازندگان پیپ کشیده میشود ، گفته میشود .
بیشتر به منظور تسریع در تشکیل لایه کربنی محافظ در داخل آتشگاه پیپ به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به پیپ در اثر حرارت در اسموک های اولیه ، ایجاد میشود .
در مورد بودن و یا نبودن این لایه در بین سازندگان و مصرف کنندگان بحث های زیادی انجام گرفته است که در آخر به مسئله زیبا شناختی و سلیقه ای در این باب تایید شده است .


Brandy

brandyفرمی از اشکال پیپ است که در بین سازندگان مکتب دانمارک بسیار شناخته شده و محبوب است .
در کل بر اساس یک پیپ با کاسه ای با نشیمنگاه عریض و بزرگ که هر چه به سمت لبه آتشگاه نزدیک تر میشود ، باریک تر میشود ، ساخته شده است .

معمولا دارای استم باریک شونده Tapered Stem و با انحنایی در حدود ۱/۴ ساخته میشود که البته در اشکال گوناگون با انحناها و استم های مختلف نیز ساخته میشود .

برای خرید اینترنتی پیپ به منوی فروش پیپ مراجعه نمایید.


Briar

briarانتخاب اول در بین چوب ها و متریال ساخت پیپ است .
نام خود را از کلمه فرانسوی Bruyere که به درختچه ای خاص مناطق مدیترانه ای در اروپا ، اطلاق میشود ، گرفته است .
برایر بسیار با کیفیت و اصیل تنها از ریشه خشک و کهنه درختچه هایی با عمر بالای ۲۵۰ سال بدست می آیند که متاسفانه دستیابی به این نوع برایر ها در حال حاضر امری تقریبا ناممکن است .


Bulldog

bulldogفرمی کلاسیک در بین اشکال مختلف پیپ است که بر اساس پیپی با کاسه ای شیب دار ساخته میشود .
ابتدا از لبه آتشگاه به بیرون شیب پیدا میکند تا میانه کاسه و از میانه راه به سمت پایین آتشگاه به سمت داخل شیب دار ساخته میشود .
عموما دارای شنکی الماس مانند و چند وجهی است .
معمولا دارای یک و یا دو خط و یا شیار در ناحیه میانی کاسه به شکل یک کمربند که به اصطلاح به آن Bead_Lines گفته میشود ، میباشد .


Burl

burlبه توده ای متراکم از جنس چوب که در ریشه درختچه Heath Tree و یا با نام علمی Erica Arborea ، قرار گرفته است ، گفته میشود و در حقیقت از همین توده غده مانند است که پیپ های برایری ساخته میشوند .


Burley

burleyتوتونی است که به روش Air_Cured عمل آوری میشود و دارای درصد بسیار ناچیزی قند است که بهمین علت بسیار آرام و خنک میسوزد .
به دلیل خاصیت جذب عطر و طعم بالا در بیشتر ترکیبات آروماتیک مورد استفاده قرار میگیرد .
در مقیاس با دیگر توتون ها درصد نیکوتین بالایی دارد .
در دو گونه کلی موجود است :
White Burley
Dark Burley
در تهیه و ساخت ترکیبات مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد مانند :
Black Cavendish
Dark Fired Kentukey
Perique


Button

buttonبه قسمت برآمده انتهایی استم گفته میشود که خود شامل Slot و یا شکاف انتهایی استم است که محل خروج دود از استم و ورود آن به دهان مصرف کننده است .

یکی از اجزاء بسیار مهم در ساخت پیپ تلقی میشود چراکه به عقیده بسیاری از سازندگان قسمتی از پیپ است که در ارتباط مستقیم با فرد مصرف کننده قرار میگیرد و میتواند نقش مهمی در برقراری ارتباط بین پیپ با پیپ کش ، بازی کند ! به همین دلیل است که در ساخت آن دقت و وسواس بسیاری صرف میشود و شاید بتوان گفت که شخصی شده ترین قسمت ساخته شده در یک پیپ است که برای بسیاری از سازندگان به عنوان امضاء آن سازنده شناخته میشود .


Calabash

Calabashاین فرم از اشکال پیپ تعبیر و تفسیری از فرم اصیل و کلاسیک Gourd Calabasb می باشد .
با لبه آتشگاهی برآمده و مشخص و متفاوت و کاسه ای باریک شونده به سمت پایین که معمولا با شنکی خمیده و گاهی با خمی بسیار زیاد ساخته میشود .


Canadian

canadian dاین فرم نیز از خانواده Billiard می باشد با شنکی بلندتر و بیضی شکل و معمولا دارای استمی باریک شونده Tapperd Stem است.


Cake

cakeبه دو معنی به کار میرود :
_ اگر درباره توتون باشد به حجم فشرده و پرس شده ای از توتون که بصورت ریبون برش خورده اند ، گفته میشود ! توجه داشته باشید که این Cake با برش های Plug و Flake که از برگ های کامل توتون تهیه میشوند متفاوت است و از توتون های برش خورده بصورت ریبون تهیه میشود . چگالی Cake های موجود میتواند متفاوت باشد .

_ در مورد پیپ به لایه کربنی تشکیل شده در دیواره داخلی آتشگاه پیپ که بر اثر سوختن توتون و مرور زمان ایجاد میشود گفته میشود که وجود به اندازه آن مفید و خارج از اندازه آن مضر برای پیپ است .


Carnuaba

carnuabaماده ای از برگ درخت پالم است که برای واکس و پولیش کاری سطح برایر مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل درجه ذوب بالا دیر کدر شده و از بین میرود .
در صنایع غذایی هم کاربرد دارد مثلا بر روی آبنبات ها لایه ای از آن کشیده میشود تا مانع از ذوب شدن آبنبات در اثر حرارت دست گردد .


Casing

Casingبه مرحله ای در فرآیند تولید توتون گفته میشود که بر روی توتون های خام اولیه قبل از ترکیب شدن با یکدیگر برای تولید محصول نهایی ، صورت میگیرد .
این پروسه به منظور بیرون کشیدن مزه اصلی از برگ توتون های خام انجام میگیرد ، با این کار کمی شیرینی و به نوعی شکلی از مزه و طعم به برگ های خام توتون اضافه میشود .


Cavalier

Cavalier

فرمی قدیمی با ظاهری متمایز که در ساختمان آن قسمتی به عنوان تله رطوبتی Moisture Trap طراحی شده است که رطوبت موجود در دود حاصل از سوختن توتون در آن به دام افتاده ، متراکم شده و تبدیل به مایع گشته و از دود جدا میشود تا به سمت دهان مصرف کننده هدایت نشود .

در این فرم پیپ ، شنک بطور کامل و سراسری سوراخ میشود و انتهای شنک بوسیله درپوشی مسدود میگردد ، همان منطقه ای که بعنوان تله رطوبتی Moisture Trap مورد استفاده قرار میگیرد .


Cavendish

Cavendish

بهترین قیمت توتون پیپ را از ما بخواهید…

روشی برای عمل آوری توتون است و نه نام نوعی توتون !

معمولا در این روش از توتون های Virginia و Burley استفاده میشود که تحت حرارت و بخار داغ قرار گرفته و سپس برای روزها و یا هفته ها تحت فشار قرار میگیرند تا به مرحله تخمیر برسند .


Chamber

Chamber

اگر چه گاهی به تمام کاسه پیپ بطور یکجا اطلاق میشود اما در اصل به سوراخ داخل کاسه پیپ که در آن توتون ریخته میشود آتشگاه Chamber گفته میشود که در پایین به سوراخ حمال Draft Hole و در ادامه به مسیر هوایی Air Way منتهی میگردد .

بیشتر بخوانید:  روز جهانی پیپ کش ها

Cherrywood

Cherrywood

به دو معنی به کار میرود :

_ یکی از اشکال پیپ است که در حقیقت از خانواده فرم پوکر می باشد با این تفاوت که نشیمنگاه شیب داری دارد که وقتی کاسه پیپ روی سطحی صافی قرار میگیرد کاسه پیپ به سمت جلو متمایل خواهد شد .

میتواند دارای شنکی مستقیم و یا خمیده باشد .

استم معمولا طوری طراحی میشود که تقریبا حالتی موازی با سطح افق داشته باشد با انحنایی بسیار ملایم ! بنابراین خم استم معمولا در جهت مخالف خم شنک میباشد تا بتواند حالت افقی خود را حفظ کند .

_ به نوعی چوب که در حقیقت همان چوب ریشه آلبالو است گفته میشود که زمانی بنا بر دلایلی استفاده از آن برای ساخت پیپ رواج داشت ولی امروزه بطور بسیار محدود برای ساخت پیپ مورد استفاده قرار میگیرد .


Churchwarden

Churchwarden

برخلاف اکثر فرم های پیپ که بنابر ظاهر کاسه آنها شناخته میشوند ، چرچ واردن ها به خاطر استم بلند خود شناخته شده هستند .
معمولا دارای کاسه ای در فرم های مختلف و اکثرا در سایزهای متوسط و کوچک ساخته میشوند .


Clay

Clay

پیپی از جنس سفال که در دو گونه کلی ساخته میشود :

Hand Rolled :

در این روش خاک رس بوسیله دست رول شده و شکل داده میشود و به شکل پیپ در می آید و قبل از فرآیند پخت آن و خشک شدن با عبور دادن مفتولی فلزی درون پیپ مسیر هوایی لازم از انتهای کاسه تا خروجی استم را ایجاد میکنند .

Slip Cast :

در این روش بوسیله قالب گیری توسط خاک رس شل و روان درون قالب های مخصوص ، پیپ ساخته میشود .

در کل پیپ های سفالی دست ساز ارزنده تر هستند .


Corncob

Corncobپیپی ساخته شده از قسمت چوبی ذرت که ابتدا قسمت چوبی خشک و عمل آوری شده و سپس سوراخ می شود و به شکل کاسه پیپ در می آید ،
دارای شنکی معمولا از جنس نی و یا چوبی ساده است و استمی از آکریلیک ،
در مقایسه با دیگر پیپ ها ارزان تر ولی دارای طول عمر کمتری است .


 Cube

Cube

نوعی برش توتون که در این نوع برش ، برگ های توتون به صورت مکعب های بسیار کوچک ، در می آیند ، فرمی رایج در برش توتون برلی می باشد.


 Cumberland

Cumberland

نوعی پلاستیک سخت شده توسط سولفور با روشی بسیار مشابه به روش تهیه ابونیت و ولکانیت ، است ، با این تفاوت که برای تهیه کامبرلند از رنگ دانه های قرمز و قهوه ای به جهت ایجاد رگه هایی زیبا و مواج در ساختار نهایی ، استفاده می شود .

یکی از مواد رایج در ساخت استم پیپ است .
همانند ولکانیت بافت نرمی دارد و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به لوسیت و آکریلیک دارد .

ریشه نامگذاری آن برمیگردد به اسطوره دنیای پیپ ، آلفرد دانهیل که برای اولین بار از این ترکیب رنگی در فینیش های پیپ و سپس در ساخت استم برای پیپ های خود ، بهره برد .


 Curing

Curing

پروسه عمل آوری بر روی توتون های تازه برداشت شده است و به روش های مختلفی مانند Air Curing , Flue Curing , … انجام می پذیرد .


 Cutty

Cutty

فرمی از پیپ که تاریخچه آن برمی گردد به دوران ساخت پیپ های سفالی ، دارای کاسه ای متمایل به سمت جلو با انحنایی در حدود ۱/۸ است و معمولا زائده ای در زیر کاسه آن در محل اتصال به شنک ، وجود دارد .


 Derlin

Derlin

نوعی پلاستیک که جهت مصارف عمومی مورد استفاده قرار میگیرد و به خاطر چند منظوره بودن و کارایی بالا ، امروزه در صنعت مورد استقبال زیادی قرار گرفته است . در دنیای پیپ برخی سازندگان از آن برای ساخت تنون استفاده میکنند .


DGT ( Delayed Gratifiction Technique )

DGT

نوعی تکنیک در کشیدن پیپ است که بیشتر جهت تست و بررسی توتون کاربرد دارد . به این صورت که در ابتدا بصورت یکسره و بدون خاموش شدن توتون ، نصف حجم توتون داخل آتشگاه مصرف می شود ، سپس اجازه میدهند توتون خاموش و سرد شود و دوباره آن را روشن کرده و مصرف میکنند جهت دستیابی به طعم و مزه های جدید .


Diplomat

Diplomat

فرمی از پیپ که از زیر مجموعه خانواده فرم Author می باشد با این تفاوت که در این فرم شنک بیشتر بصورت بیضی است تا دایره ای شکل و نسبت به فرم اصلی همان Author رواج کمتری دارد .


 Dottle

Dottle

به تکه های نسوخته توتون در کف آتشگاه گفته می شود .


Draft Hole

Draft Hole

به سوراخ کف آتشگاه که به مسیر هوایی متصل است گفته میشود که طراحی و تعبیه جای مناسب آن در کیفیت اسموک پیپ بسیار با اهمیت است .


 Dublin

Dublin

در این فرم پیپ دیواره خارجی کاسه پیپ از لبه اتشگاه که معمولا صاف است ، به سمت پایین باریک می شود ، در شکل خمیده و یا مستقیم با فرم های مختلف شنک و استم میتواند ساخته شود ، فرم آتشگاه نیز به شکل مثلثی است که باعث میشود طعم و مزه توتون بیشتر درک شود ، همچنین شاهد دیواره هایی با ضخامت مناسب دورتادور آتشگاه در این فرم پیپ هستیم.


 English

English

ترکیبات انگلیش معمولا ترکیباتی هستند بر پایه ویرجینیا که به آن توتون های اورینتال و لاتاکیا و گاهی پریک اضافه می شود . بطور معمول ترکیبات انگلیش بدون رایحه های مصنوعی و مواد عطری افزودنی هستند و فقط گاهی عطر و رایحه ای طبیعی از نوع گلی و میوه ای از آنها به مشام می رسد .


 Ebonite

Ebonite

ابونیت و ولکانیت هر دو از یک خانواده هستند و تحت فرآیند ولکانیزاسیون به پلاستیک سخت و محکم تبدیل شده اند .

در فرآیند ولکانیزاسیون با افزودن سولفور و ایجاد جرقه و حرارت بسیار بالا به درجه سختی لاستیک افزوده میشود ، تغییر رنگ به تم قهوه ای و زرد ایجاد میگردد و امکان پولیش خوردن آن فراهم می گردد .

ابونیت نامی است که توسط Charles Goodyear به پلاستیک ولکانایز شده اطلاق شده است . ولکانیت در انواع و شکل های مختلف در بازار موجود است و از آن برای ساخت استم‌ پیپ استفاده می شود . همچنین بصورت مایع و مذاب نیز از آن استفاده میشود بصورت تزریق در قالب های آماده و از قبل طراحی شده برای ساخت استم های تزریقی که بیشتر در کارخانه ها و در ساخت پیپ هایی با تعداد بالا و بصورت ماشینی مورد استفاده قرار میگیرند .

معمولا سازنده های پیپ هایی با کیفیت ، از ولکانیت هایی با کیفیت بالا که زمان اکسید شدن آنها بسیار بالاست و در برابر ترکیب شدن با اکسیژن هوای موجود مقاومت بیشتری از خود به نمایش می گذارند ، استفاده می کنند .


Ferrule

Ferrule

به احتمال زیاد این کلمه برای بسیاری ناآشنا می باشد ! اگرچه شاید بدون اینکه اطلاعی در مورد آن داشته باشید هر روز در ساختار پیپ خود به آن نگاه میکنید !
فرول به قسمتی که در ساخت برخی پیپ ها به انتهای شنک اضافه می شود ، گفته میشود .
میتوان از یک ماده خالص و یا از یک ماده ترکیبی در ساخت فرول استفاده کرد .
برخلاف حلقه های فلزی مرسوم و سنتی که در ساخت برخی پیپ ها ( بخصوص پیپ های پترسون ) بصورت روکش در انتهای شنک و در محل اتصال قسمت مورتیس استم به شنک قرار میگیرد ، در پیپ های فرول دار ، مورتیس و یا همان تنون استم بطور مستقیم در داخل فرول جای گرفته و به اصطلاح داخل فرول برای جای گرفتن تنون ، دریل میشود و فقط نقش روکش فلزی ندارد بلکه خود قطعه ای مستقل است .
از مواد گوناگونی ساخته میشود : شاخ ، عاج ، اکریلیک ، چوب های سخت مختلف و …. !


Fill

Fill

به نقاطی بر روی بدنه پیپ گفته می شود که دارای زده گی ها و معایب طبیعی بوده و توسط نوعی ملات و بتونه مخصوص چوب پوشیده شده اند .
بسیاری از پیپ ها دارای این زده گی های طبیعی بر روی بدنه خود هستند ولی در کار نهایی ، مصرف کننده ، اثری از آنها نمیبیند و کار ارائه شده بدون هیچ گونه زدگی و نقصی در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد .

برایر یک ماده طبیعی است که در زیر زمین پرورش یافته و رشد می کند پس طبیعتا دارای خراشیدگی ها ، زده گی ها ، سنگ خوردگی ها و ترک های سطحی و …. طبیعی خواهد بود که البته هیچکدام بر روی کیفیت اسموک پیپ ساخته شده ، تاثیری نخواهد داشت .

در بسیاری از موارد این زده گی ها برداشته شده تمیز میشوند و با نوعی بتونه مخصوص پر میشوند .
بلاک برایری که فاقد هر گونه زده گی و خراشیدگی و ترک سطحی و نقصی باشد ، ماده ای بسیار ارزشمند و گران قیمت و کمیاب است .


 Finish

Finish

به مجموعه ای از تکنیک ها ، رنگ ها ، واکس و پولیش نهایی که بر روی سطح خارجی بدنه پیپ جهت ارائه کار نهایی ، صورت میگیرد ، گفته می شود .
رایج ترین فینیش ها عبارتند از : Smooth , Rusticated , Sandblasted , Carved , Natural


 Fire_Cured

Fire Cured

به فرآیند عمل آوری توتون تحت شرایط و رطوبت کنترل شده در انبارهایی مخصوص و در معرض حرارت ناشی از سوختن چوب های جنگلی ، اطلاق می شود و معروف ترین محصول بدست آمده توسط این روش : Kentucky Fire Cured می باشد .

نیاز به مراقبتی خاص در تمام مراحل برای رسیدن به رنگ زرد مورد نظر و مهارتی خاص برای کنترل رطوبت مورد نیاز و حرارت مناسب جهت جلوگیری از سوختن توتون و در آخر رسیدن به محصول با کیفیت نهایی ، دارد .

نتیجه نهایی کار ، داشتن توتونی با طعمی دودی و عطری شیرین _ دودی ، خواهد بود .

این محصول تند و تیزی و قدرت کمتری نسبت به لاتاکیا دارد .


Flake

Flake

به شکلی از ارائه توتون گفته می شود که در آن توده های بزرگ توتون در زیر فشار و زمان طولانی پرس و فشرده شده و در آخر به صورت ورقه هایی مستطیل شکل برای ارائه به مصرف کننده برش داده شده و بسته بندی می شوند .


Flame Grain

Flame Grain

به نوعی از نقش و نگار بر روی بلاک برایری و بدنه پیپ گفته می شود که به صورت مستقیم هستند اما با عرض های مختلف ، رگه هایی با عرض های مختلف به صورت مستقیم بر روی بدنه پیپ که معمولا سازندگان سعی می کنند این طرح ها بصورت عمودی و از پایین با بالا بر روی کاسه پیپ قرار گیرند تا طرحی شبیه به شعله آتش ایجاد شود .

این طرح شبیه به طرح سنگ جواهر چشم ببر است : Tiger’s Eye Gemstone


Foot

Foot

به قسمتی در جلوی و پایین پایین درست قبل از رسیدن به ناحیه زیر کاسه پیپ ، گفته می شود .

در برخی از فرم های پیپ ، به قسمتی استوانه ای و یا هرمی شکل در پایین و نشیمنگاه پیپ اطلاق می شود .


Freehand

Freehand

به طور کلی به فرم هایی از پیپ که امکان ساختن کاسه و یا شنک آن بوسیله دستگاه تراش نباشد ، اطلاق می شود .

همچنین گاهی به پیپ‌هایی که توسط سازنده ابتدا شکل و فرم نهایی بدنه ساخته شده و سپس سوراخ کاری های لازم انجام شود نیز گفته می شود .

بر خلاف فرم های استاندارد پیپ که قوانین و استانداردهای مشخصی برای ساخت دارند در فرم فری هند ، به کارگیری خلاقیت ، ابتکار ، نوآوری و تخیل در ساخت پیپ ، امکان دارد .

نمونه هایی از فرم های فری هند به شرح ذیل می باشند : Olifant , Blowfish , Ramses , Elephant’s Foot , Horn , Fig … !


 Flue Cured

Flue Cured

توتون های عمل آوری شده با این روش در طیف رنگی لیمویی ، نارنجی و یا ماهاگونی با درصد قند بالا و نیکوتین متوسط رو به بالا هستند .

در این روش نیاز به فضایی بسته با یک سیستم تهویه و منبع گرمایی است .

با کنترل رطوبت و گرمای محیط ، رنگ برگ های توتون تغییر می کند ، رطوبت زیادی از بین می رود و برگ‌ها و ساقه های توتون خشک شده و به کیفیت مورد نظر می رسند .


 Gourd

Gourd

جهت ایجاد تمایز بین پیپ کالاباش برایری و کالاباش ساخته شده از کدو ، از اصطلاح گورد Gourd که در حقیقت نام کدویی است که پیپ از آن ساخته میشود ، استفاده می شود .

نوعی کدوی آفریقایی که جهت ساخت پیپ رشد و پرورش داده می شود .

بعد از برداشت و خشک شدن و سوراخ کاری های لازم ، آتشگاهی از جنس میرشام در آن تعبیه شده و تبدیل به یکی از بهترین ترین پیپ ها در داشتن اسموکی خنک و خشک و با کیفیت ، می گردد .


 Hawkbill

Hawkbill

فرمی از پیپ می باشد که اصالتا توسط کمپانی کستلو ابداع ، ثبت و ساخته شده است .

شکل استاندارد این فرم پیپ ، دارای کاسه ای گرد با زاویه ای متمایل به سمت بالا ، متصل به شنکی بلند با انحنایی با شیب ملایم به سمت بالاست که در انتها به استمی کوتاه و باریک شونده Tapperd Stem ، ختم میشود ، اگر از پهلو به این پیپ نگاه کنید محل اتصال شنک و استم در محلی بالاتر از لبه آتشگاه قرار گرفته است .

شکل کاسه پیپ کمی غیر معمول است اما این انحنای موجود در قسمت شنک پیپ شبیه به منقار عقاب است که این فرم پیپ نام خود را از آن گرفته است .


 Heath

Heath

نام درختچه ای با نام علمی Erica Arborea است که بیشتر در مناطق خشک مدیترانه ای و آسیای صغیر و ترکیه رشد و نمو میکند و از غده های موجود در قسمت ریشه و در زیر سطح خاک آن ، بلاک های برایری جهت ساخت پیپ بدست می آید .


 Heel

Heel

به قسمت کف داخل آتشگاه پیپ گفته می شود .


 Horn

Horn

فرمی از پیپ است که دارای اشکال متنوع در بین سازندگان پیپ می باشد .
بطور کلی دارای شکلی شیپوری و باریک شونده از ابتدای لبه آتشگاه به سمت دهانی استم پیپ می باشد .
دارای کاسه ای با زاویه ای تند به سمت جلو که ظاهری سیال و منحنی به آن میدهد ، معمولا بصورت خمیده ساخته می شود و دارای استم هایی در اشکال مختلف است . .


 Hungarian ( Oom_Paul )

Hungarian

نام دیگر این فرم‌ Oom_Paul است که در زبان آفریقایی به معنای عمو پل می باشد ، برگرفته از نام رییس جمهور آفریقایی جنوبی در طی سال های ۱۸۸۳-۱۹۰۲ ، Paul Kruger .
به خاطر فرم کاملا خمیده آن ، شناخته می شود ، دارای کاسه ای استوانه شکل بسیار شبیه به بیلیارد با شنکی خمیده که معمولا انتهای شنک در محل اتصال به استم ، بالاتر از سطح لبه آتشگاه قرار میگیرد .
فرمی مناسب و بسیار متعادل برای قرار دادن پیپ در بین دندان ها ، با کاسه ای نسبتا عمیق .


 Humidor

Humidor

وسیله ای جهت نگهداری توتون ، ترجیحا مقاوم در برابر رطوبت و عایق هوا تا بتواند رطوبت موجود در توتون جهت مصرف و داشتن اسموکی لذت بخش را ، حفظ کند .
استفاده دیگر آن رطوبت رسانی مجدد به توتون های خشک شده است که برای این منظور نیاز به منبع رطوبت در داخل هیومیدور است .

بیشتر بخوانید:  خرید پیپ بربیا

Latakia

Latakia

این توتون با دود حاصل از سوختن چوب درخت کاج و یا بلوط فرآوری میشود که باعث طعم دودی و تند و بوی شدید لاتاکیا میشود . بیش از حد قوی برای استعمال ، از لاتاکیا به عنوان چاشنی در توتون های تیپ انگلیسی و برخی از ترکیبات کلاسیک آمریکایی استفاده می شود.

توتون مخصوصی که در اصل در سوریه تولید شده و به نام شهرستان بندر لاذقیه (لاتاکیا) نامگذاری شده است .

در حال حاضر این توتون به طور عمده در قبرس تولید می شود.


Lovat

Lovat

فرمی از خانواده کانادین ها که خود زیر مجموعه ای از بیلیارد هستند . دارای کاسه ای به فرم بیلیارد ، شنکی بلند و گرد و استمی به شکل زین اسبی Saddle Stem .


 Lucite

Lucite

نام تجاری گونه ای پلاستیک که در ساخت استم پیپ کاربرد دارد در طیف رنگی متنوع و انواع گوناگون که به دلیل تشابه رنگی با کهربا در ساخت استم پیپ های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت .
از لحاظ بافت و ساختار و حسی که زیر دندان در دهان القا میکند کاملا با ولکانایت Vulcanatie متفاوت است .


 Meerschaum

Meerschaumسنگ میرشام ! که از ترکیه و یا آفریقا وارد می شد .
میرشام Meerschaum که در زبان آلمانی به معنی کف روی امواج دریا می باشد در حقیقت بقایای اسکلتی موجودات میکروسکوپی ساکن دریاها است که در بستر دریاهای باستانی دفن شده و در طی میلیون ها سال متراکم و فشرده شده و بصورت سنگ امروزی درآمده است .
با کیفیت ترین نوع سنگ میرشام در منطقه اسکیشهیر در نزدیکی استانبول ترکیه یافت می شود .
این ماده گچ مانند سفید و جذاب در ابتدا بافت و تراکمی همانند تکه ای پنیر سفید دارد و همین بافت باعث تسهیل در امر کنده کاری و تزئین این ماده و ساخته شدن پیپ های میرشام زیبا می شود .

با گرم کردن این تکه های سنگ در برابر نور خورشید و یا در گرم خانه های مخصوص به سختی این ماده افزوده میشود و نتیجه آن ، داشتن اسموکی خنک و خشک و لذت بخش می باشد .
به دلیل خاصیت و بافت این ماده که امکان کنده کارهای تزئینی و بسیار زیبا را فراهم میکند ، استفاده از پیپ های میرشام خاص طبقات بالای جامعه قدیم بود .


 Mixture

 

به ترکیبی از انواع توتون ها که هر یک دارای خواص و ویژگی های خاص و منحصر به فرد هستند ، توسط استاد تهیه توتون Tobacco Blender ، برای رسیدن به محصولی نهایی با طعم و عطر مورد نظر ، میسکچر ، گفته می شود .


 Mortise

Mortise

سوراخی در انتهای شنک که قسمت استومل را به قسمت استم متصل میکند .

این قسمت بصورت دستی با قسمت دیگر یعنی تنون که زائده ای در انتهای استم است ، باهم جفت میشوند .

تنون بعنوان قسمت نرینگی و مورتس بعنوان قسمت مادگی ، در کنار هم اتصالی را ایجاد میکنند که در واقع ضعیف ترین قسمت در ساختار هر پیپ نیز است .

بنابراین در هنگام باز و بسته کردن این قسمت کمال دقت و احتیاط را همواره داشته باشید و سعی کنید هنگامی که پیپ هنوز گرم است استم را از کاسه جدا نکنید .


 Mouthpiece

Mouthpiece

در کل به تمام قسمت های پیپ از محل اتصال شنک به کاسه تا انتهای استم ، که جز کاسه پیپ محسوب نمی شوند ، Mouthpiece گفته می شود .


 Oom_Paul : ( Hungarian )

Oom Paul

نام دیگر این فرم‌ Hungarian است که در زبان آفریقایی به معنای عمو پل می باشد ، برگرفته از نام رییس جمهور آفریقایی جنوبی در طی سال های ۱۸۸۳-۱۹۰۲ ، Paul Kruger .

به خاطر فرم کاملا خمیده آن ، شناخته می شود ، دارای کاسه ای استوانه شکل بسیار شبیه به بیلیارد با شنکی خمیده که معمولا انتهای شنک در محل اتصال به استم ، بالاتر از سطح لبه آتشگاه قرار میگیرد .

فرمی مناسب و بسیار متعادل برای قرار دادن پیپ در بین دندان ها ، با کاسه ای نسبتا عمیق .


 Opera / Oval Chabmer

Opera Ovalپیپ هایی با کاسه بیضی شکل که به اصطلاح Oval Chamber و یا Oval Bowl نامیده می شوند ، پیپ هایی با ساختمان و طراحی خاص هستند که در دوره ای بسیار رونق داشتند اما به دلیل همین طراحی ویژه و خب کمی سخت تر شدن ساخت آن و زمان بر بودن مراحل طراحی و تولید و همینطور به دلیل نیاز به مهارت در استفاده از آن به دلیل نحوه عملکرد خاص و متفاوت این فرم پیپ که می طلبد مصرف کننده حرفه ای از آن استفاده کند ، ساخت آن از صورت عمومی به حالت خاص و در تعداد اندک تبدیل شد .

طراحی خاص این نوع فرم پیپ به این دلیل بود که ضخامت کاسه پیپ کمتر شود و قرار گرفتن آن در جیب و یا کیف راحت باشد و برجستگی کمتری ایجاد شود .

ولی خب همین طراحی استفاده از آن را نیازمند دقت و مهارت خاص کرد ، به دلیل شکل بیضی کاسه پیپ سوختن توتون طبق روال سایر پیپ ها نیست و اسموک آن نیاز به ترفندهای خاصی دارد .

ساخت این نوع فرم کاسه نیز نیازمند ترفندها و مهارت های ویژه ای است برخلاف سایر پیپ ها که داخل کاسه بصورت گرد و فقط با ایجاد یک سوراخ ساخته میشود ، در ساخت این نوع پیپ نیازمند ایجاد دو سوراخ و اتصال و یکی کردن آنها و ایجاد شکل بیضی در آخر کار است .


 Oriental

Orientalتوتون هایی مانند: Yenidje , Basma , Dubeck , Bashi Bagli , Smyrna , Xanthia , … و بسیاری دیگر .
حاوی میزان قند بالا و رایحه بسیار.
توتون های بومی منطقه مدیترانه شرقی هستند، شامل ترکیب حداقل یک و اغلب چندتا از گونه های مختلف توتون ترکیش می باشد.
توتون ترکیش، به خاطر عطر زیادش (تا حدودی شیرین و ترش) شناخته شده است.
ترکیش به همراه لاتاکیا یکی از اجزای اصلی توتون های تیپ انگلیسی رو تشکیل میدهند .
همچنین از این خانواده در تهیه توتون سیگار هم است استفاده می شود.


 Panel / Panelling

Panel Panellingدر این روش دیواره های کاسه و یا حتی شنک بصورت وجوه موازی و صاف که میتواند دو وجه و یا بیشتر باشد ساخته می شود در قدیم برای قرار گرفتن پیپ بر روی سطح صاف از این روش در ساخت شنک استفاده می شد ، همچنین در مورد پیپ هایی که بعد از مرحله تراشکاری بر روی سطح خارجی بدنه ترک و یا زدگی دیده میشد جهت از بین بردن این نواقص و داشتن سطحی صاف و بی عیب از این روش استفاده می شد .

اما امروزه سازندگان پیپ به این روش جنبه هنری بخشیده اند و از وجوه محدب و و مقعر و حتی نامتقارن نیز در ساخت بدنه پیپ استفاده می کنند هم به جهت زیبا شناختی و خلق فرم های جدید و هم به جهت ارائه طرح و نقش و نگار روی بلاک برایری به صورت انتخابی توسط سازنده به مصرف کننده .

یکی از شناخته شده ترین فرم های ساخته شده توسط این روش که امروزه به فرمی رایج تبدیل شده است ، فرم Blowfish است .


Perique

Perique

همانند لاتاکیا ، پریک نیز نوعی برگ توتون نیست بلکه نام محصول نهایی از فرایند عمل آوری خاصی است که بر روی برگ توتون انجام می پذیرد پریک از نوعی برگ توتون برلی که در منطقه سنت جیمز لوئیزیانا در آمریکا کاشت و برداشت میشود ، تهیه میشود.

برگهای توتون تحت شرایط خاص زیر فشار قرار میگیرند تا شیره آنها خارج شود سپس این برگها طبق دستور العملی نگهداری میشوند تا تخمیر شوند و سپس شیره استخراج شده دوباره طی فرایندی با برگ های تخمیر شده ترکیب میشوند و این کار چندین بار و با روشی خاص در طی زمانی نسبتا طولانی که شاید تا دو سال به طول انجامد، تکرار میشود.

محصول نهایی ترکیبی است به رنگ قهوه تیره مایل به قرمز با طعمی شیرین و تند ! طعمی شبیه فلفل و آلو …! و دارای اسموکی خنک می باشد.
این محصول در تهیه ترکیبات مختلف توتون پیپ بعنوان یک عنصر فرعی مورد استفاده قرار میگیرد و معمولا به عنوان جز اصلی و غالب به کار گرفته نمی شود


Pickaxe

Pickaxeفرمی مثلثی شکل و سه وجهی و پنل شده Panelled از شیپ اصلی یعنی فرم Acorn می باشد که معمولا انتهای کاسه آن به شکل نوک تیز ساخته می شود .
این فرم پیپ در گروه Freehand طبقه بندی می شود .


 Pipe

Pipe 1پیپ به زبان خیلی ساده:پیپ ابزاری است که بطور خاص برای استعمال و تدخین توتون و تنباکو طراحی و ساخته شده است
ساختمان پیپ :
کاسه پیپ : چمبر یا اتشگاه که همان قسمت داخلی کاسه میباشد کهتوتون را در آن میریزیم
شنک پیپ : که قسمت واصل بین کاسه و قسمت دیگر ساختمان پیپکه همان استم است ،میباشد
استم پیپ : که قطعه ای است باریک و بلند و در انتها قسمت دهانی .
پیپ ها در کلاس های مختلف ساخته میشوند از پیپ های ماشین ساز گرفته که گاها از مواد نامرغوب تولید میشوند تا پیپ های دست ساز که توسط هنرمندان و اساتید ساخت پیپ با مواد با کیفیت ساخته میشوند که پیپ های ارزنده و کلکسیونی در زمره همین گروه قرار میگیرند .
به یاد داشته باشیم که استفاده از پیپ برای استعمال توتون یکی از قدیمی ترین روشهای شناخته شده در تاریخ مصرف دخانیات است


 P_ Lipe

P Lipeاین فرم اولین بار توسط کمپانی پترسون در ساخت دهانی استم ابداع ، ثبت و استفاده شده است . در این فرم سوراخ خروجی هوا در بالای سطح استم قرار می گیرد بر خلاف فرم قدیمی تر Fishtail که سوراخ خروجی هوا در انتهای استم قرار میگیرد .
این ابداع توسط Charles Peterson برای جلوگیری از سوزش زبان در هنگام اسموک ابداع و ثبت شد به این شکل که دود خارج شده از سوراخ دهانی استم مستقیم به سطح زبان برخورد نکند و به طرف سقف دهان هدایت شود .


 Plug

Plugاگر برگ های توتون را که پرس شده بصورت مکعبی و یا مکعب مستطیل های کوچک برش دهند به آن پلاگ گفته میشود .
برای مصرف باید آم را بصورت فلیک و بر خلاف جهت لایه های برگ توتون برش داد .
معمولا توتون های لایه ها متفاوت هستند و طعم نهایی از در کنار هم قرار گرفتن انواع گوناگون توتون حاصل میشود .


 Poker

pokerدر فرم پوکر کاسه پیپ بصورت استوانه با قطر درونی و بیرونی یکسان از بالا به پایین می باشد که شنک معمولا عمود بر بدنه کاسه و کوتاهتر از حد معمول ساخته میشود.

در این فرم دیواره داخلی کاسه بصورت موازی با دیواره خارجی کاسه در امتداد طول کاسه کشیده شده است.
به علت کوتاه بدون شنک و راحتی نگه داشتن پیپ در دهان در برهه ای از تاریخ مورد توجه و استقبال کارگران قرار گرفته بود.
به دلیل همین کوتاهی شنک استعمال توتون های پر شیره همانند رول کیک ها و آروماتیک ها و خانواده ویرجینیا در این فرم پیپ توصیه نمیشود چون شیره حاصل به راحتی وارد دهان میشود و لذت اسموک شما از بین میرود.

به شخصه استفاده از توتون های سبک انگلیش و لاتاکیا را در این فرم پیپ ترجیح میدهم.
بدلیل ساختار و شکل این فرم بسیار مناسب اینگونه از توتون ها می باشد به دلیل داشتن دیواره ای ضخیم معمولا بعد از چند مرتبه استعمال توتون طعم و مزه توتون استفاده شده را به خود جذب میکند و اگر ترجیحا از یک نوع توتون در یک پیپ استفاده کنید در اسموک های بعدی لذت بیشتری از پیپ کشیدن خود خواهید برد.
توجه داشته باشید که فرم چری وود نیز از همین خانواده است.


Prince

Princeهمانطور که از نام این فرم میتوان فهمید ، ریشه ها و دلایل سلطنتی در نامگذاری آن دخیل بوده است .
در حقیقت این فرم پیپ برای شخص پرنس آلبرت که بعدها بعنوان ادوارد هفتم در بریتانیا تاجگذاری کرد ، طراحی و ساخته شده است .
در آن زمان پرنس آلبرت که فردی خوش ذوق و شیک پوش بود به دنبال پیپ ظریف و زیبا که تا آن زمان ساخته نشده بود می گشت .

پیپ سازی بنام Emil Loewe بنیان گذار و مالک شرکتی بنام خود در لندن ، پیپی برای پرنس آلبرت طراحی کرد که در انتهای کار بصورت فرمی کاملا کلاسیک و ساده و بدون هیچ اضافاتی از آب در آمد .

تشکیل شده از : کاسه ای گرد و کوتاه که به شنکی مدور و کوتاه متصل است و در انتها به استمی مخروطی شکل و بلند بطول تقریبا ۳/۵ اینچ و بصورت خمیده و با انحنایی در حدود یک هشتم ختم می شود .

طرح اولیه این پیپ بصورت ماهرانه ای در قالب یک فرم خمیده طراحی شده بود البته در فینیش های مختلف : در رنگهای روشن و تیره ، بصورت صاف و مسطح و صیقلی و یا سندبلاست و با رینگ هایی از جنس نقره و نیکل و ….

این فرم بصورت چرچ واردن هم ساختع می شود که بدلیل اندازه ها و نسبت های کوچک بسیار سبک و مناسب برای نگه داشتن در دهان بین دندان ها می باشد .
و در آخر اینکه : فرمی شاهانه و سلطنتی که در بین عوام جایگاه خود را پیدا کرد .


Pot

Potاین فرم زیر مجموعه ای از خانواده پرجمعیت فرم بیلیارد است .
در این فرم کاسه پیپ به شکل بیلیارد اما کوتاهتر و با قطر بیشتر و بزرگ تر ساخته می شود .


 Rack

Rackاستندی جهت نگهداری پیپ ها .
برای داشتن اسموکی لذت بخش نیاز به داشتن تعداد زیادی پیپ است و جهت نگهداری و سامان دهی پیپ ها نیاز به استند برای قرار دادن آنها در کنار هم .
این استند ها در فرم ها و از جنس های مختلف ساخته می شوند .


 Reamer

Reamerابزاری است جهت ساییدن و از بین بردن کیک اضافی داخل آتشگاه و به ضخامت مناسب رساندت لایه کربنی بر روی دیواره داخلی پیپ به جهت داشتن اسموکی با کیفیت و استفاده و نگهداری پیپ در شرایط مناسب .
در اشکال و سایزها و جنس های مختلف ساخته می شوند .


 Ribbon

Ribbonنوعی برش که در آن توتون به شکل رشته های بلند و باریکی بریده می شود البته نه بلندی برش شک Shag .


 Rotation

Rotationروش و سیستمی جهت نگهداری پیپ ها در بهترین شرایط ، به این صورت که بعد از استفاده از هر پیپ معمولا حداقل ۴۸ ساعت تا استفاده بعدی به آن پیپ استراحت میدهند .
بدیهی است برای این منظور نیاز به تعدادی بالایی پیپ جهت استفاده روزانه حس می شود ، با این حال برای داشتن اسموکی با کیفیت و نگهداری پیپ ها در شرایط ایده آل ، پرداخت این هزینه ضروری است .


 Rubbed Out

Rubbed Outبه خرد کردن برش های فلیک و تبدیل کردن آنها به تکه های ریز تر جهت بارگذاری راحت تر در داخل پیپ ، گفته می شود .


 Rusticated

Rusticatedتکنیکی در فینیش نهایی پیپ که در آن سازنده به وسیله ابزاری مخصوص سطح خارجی پیپ را از شکل صاف به سطحی ناهموار و دارای فرورفتگی و برآمدگی تبدیل میکند .
معمولا بلاک های برایری که برای این فینیش مورد استفاده قرار میگیرند ، بلاک هایی با مقاومت بالا هستند و پیپ های ساخته شده با این فینیش مقاومت بیشتری نسبت به آسیب های بیرونی و ضربه از خود نشان میدهند و تغییر رنگ در اینگونه فینیش بعد از اسموک دیده نمیشود .

بیشتر بخوانید:  پيپ سری First Calabash بربيا

 Sandblast

sandblastبطور کلی سندبلاست کردن به منظور حکاکی بر روی اجسام و یا لایه برداری و تمیز کردن سطوح مختلف ، مورد استفاده قرار میگیرد .
بطور مثال برای از بین بردن آلودگی از سطوح که به روش های معمول قابل زدودن نیست از سند بلاست استفاده میشود و یا برای شستن و تمیز کردن نمای ساختمان ها که به مرور زمان کثیف و آلوده شده اند میتوان از سندبلاست استفاده کرد .
حال این سوال مطرح میشود که :
سندبلاست بر روی چوب و بخصوص پیپ های ساخته شده از برایر چه استفاده و کاربردی دارد !؟
در این باره نیز طبق روال معمول باید به اسطوره و پیشرو دنیای پیپیعنی Alfred Dunhill مراجعه کنیم !
فردی که مخترعی توانا در کسوت یک تاجر موفق بود .

شخصی که در زمان خویش ابداعات و اختراعاتی کرد که به فکر هیچ کسی نرسیده بود ! شکست های فراوانی خورد و البته به پیروزیهای ارزشمند و ماندگاری نیز دست یافت .

بر اساس اسناد و مدارک موجود تا جایی که ما می دانیم اولین فرد در زمینه سندبلاست کردن پیپ کسی نبود جز Alfred Dunhill .
البته به نظر میرسد در آن دوران خود مجموعه زیر نظر دانهیل هم برداشت مشخص و دقیقی از سندبلاست کردن پیپ نداشتند !

پیپ های سند بلاست به خاطر نوع فینیشی که روی آنها استفاده شده و بافت نرم از بین رفته بسیار مقاوم تر هستن و اگر نگران تغییر چهره پیپ بعد از استفاده هستید کمترین تغییر چهره را دارا می باشد و همیشه پیپتون همون ظاهر همیشگی رو تقریبا داره ، برعکس پیپ هایی که فینیش براق دارن و حتی با عرق دست مات می شند ..
پیپ های سند بلاست برای اسموک های طولانی هم مناسب تر هستند.


 Shag

Shagبرشی از توتون که در آن توتون به صورت رشته های بسیار نازک و باریک و بلند بریده می شود .
نام دیگر این برش Losse Cut است .


Shank

Shankقسمتی از پیپ که وظیفه اتصال کاسه پیپ به استم‌ را به عهده دارد و معمولا از همان جنس کاسه ساخته می شود .


 Slot

Slotدر طراحی های مدرن و امروزی شکاف قسمت دهانی استم و یا همان Slot بصورت برشی افقی و در ادامه سوراخ هوایی موجود درون استم که به قسمت Button منتهی میشود ، اجرا میشود که این فرم طراحی خارج شدن دود در هنگام پیپ کشیدن و همچنین تمیز کردن پیپ با نخ تمیز کننده بعد از پیپ کشیدن را راحت تر میکند .


Spigot

Spigotروشی است در ساخت پیپ جهت تقویت محل اتصال تنون به مورتس .
به دو صورت انجام میشود :
در روش Army Mount بر روی قسمت مورتس در انتهای شنک روکش و لایه ای فلزی به جهت تقویت محل اتصال با تنون در برابر فشارهای وارده ، قرار میدهند .
در این روش قسمت تنون نیز دست خوش تغییراتی میشود به این صورت که تنون برخلاف فرم و شکل مرسوم که به صورت استوانه ای ساخته میشود در این روش به صورت باریک شونده به سمت جلو ساخته میشود و در قسمت مورتس جای میگیرد . به این فرم تنون به اصطلاح Tapered Tenon گفته میشود .

با این وصف در روش Army Mount یک مورتس روکش شده با فلز و یک تنون باریک شونده جهت تقویت محل اتصال استم به شنک خواهیم داشت .

در روش دوم Spigot Mount همان شیوه برای ساخت مورتس در پیش گرفته میشود و در ساخت تنون نیز از همان روش قبلی یعنی تنون باریک شونده ، استفاده میشود تنها تفاوت در این است که در این روش بر روی تنون نیز روکشی فلزی که معمولا نقره است ، کشیده میشود .

در مورد پیداش استفاده از این روش ها جهت تقویت محل اتصال استم و شنک داستانی نقل میشود که در جنگ جهانی اول سربازی شنک ترک خورده پیپ خود را با جنسی نامعلوم روکش میکند و همین کار باعث میشود که ترک بیشتر نشود و شنک نشکند و به این صورت بوده که این دو روش به جهت تقویت محل اتصال استم و شنک ابداع شده !
استفاده از تنون باریک شونده نیز باعث کمتر شدن فشار وارده بر تنون شده و احتمال شکستن آن را کمتر میکند .


Stain

Stainرنگی گیاهی و یا معدنی که در انتهای کار به جهت جلوه بیشتر ، بر روی پیپ زده می شود .


.Stem

Stemقسمتی از پیپ که ارتباط بین شنک و دهانی Bit را فراهم می کند و در فرم ها و جنس های مختلف ساخته می شود .


Straight

Straightاصطلاحی است که به فرمی از پیپ گفته می شود که در آن شنک و استم هیچ گونه خمیدگی و انحنایی ندارند و به اصطلاح صاف و مستقیم هستند


.Straight Grain

Straight Grainبه دسته ای از خطوط متراکم و نمایان بر روی بلاک برایری گفته می شود که به شکل خطوط مستقیم و موازی نمایان هستند و در بسیاری از پیپ های ساخته شده بر روی کاسه پیپ تحت نام طرح های شعله های مواج Wavy Flame_Grain خودنمایی می کنند .


 Stummel

Stummelدر حقیقت Stummel شامل تمامی قسمت های اصلی پیپ بجز استم و متعلقات مربوط به آن و افزودنی های دیگر مانند درپوش پیپ و … میباشد .
البته امروزه در فرمهای جدید و به اصطلاح Free Hand تشخیص و تمایز قسمتهای مختلف ساختار پیپ تا حدی پیچیده و دشوار شده است .
از این کلمه در محافل سازندگان پیپ در مباحث مربوط به طراحی ساختار پیپ و ایجاد هارمونی بین اجزاء مختلف بدنه پیپ برای رسیدن به فرمی ایده آل و نهایی ، زیاد استفاده میشود .


 Sun Cured

Sun Curedبه عمل آوری و خشک کردن توتون زیر نور مستقیم خورشید و در فضای باز گفته می شود .
معروف و معمول ترین توتون هایی که به این روش آماده می شوند خانواده اورینتال از مناطق ترکیه و یونان و … هستند .
این نوع توتون ها دارای میزان قند و نیکوتین کمی هستند .


 Tamp

Tampبه عمل فشرده سازی سطح توتون در داخل آتشگاه پیپ گفته می شود که برای ایجاد تماس بین توتون های روشن بالا و توتون های خاموش پایین به جهت روشن و شعله ور بودن توتون در داخل پیپ در طی فرائند اسموک ، صورت می گیرد .


 Tamper

Tamperابزاری است برای کوبیدن و تمپ کردن سطح توتون در داخل آتشگاه پیپ که در اشکال ، سایز و جنس های مختلف مانند چوب ، فلز ، استخوان ، عاج … ساخته می شود .


Tapered Bit / Stem

Tapered Bit Stemبه شکلی از استم گفته می شود که در آن ساختمان استم از قسمت تنون به سمت دهانی باریک می شود و میتواند در سطح مقطع های مدور ، بیضی ، چند وجهی و … ساخته شود .


 Tenon

Tenonبخشی از استم پیپ است که درون قسمت Mortise در شنک قرار می گیرد و وظیفه اتصال استم به بدنه پیپ را بر عهده دارد .


 Tomato

Tomatoفرمی از اشکال مختلف پیپ که از نظر فربهی و گرد بودن بسیار شبیه به فرم های Apple و Ball می باشد با این تفاوت که کاسه آن کمی فشرده تر و شبیه به یک گوجه است . معمولا نسبت های ظاهری ساختمان این فرم عضلانی و توپر ساخته می شود ، در هر دو شکل صاف و مستقیم و یا خمیده موجود می باشد .


 Tongue bite

Tongue Biteبه احساس سوزش زبان در هنگام پیپ کشیدن گفته می شود ، در ابتدا تصور بر این بود که به دلیل حرارت ناشی از سوختن توتون ایجاد میشود اما امروزه مشخص شده که به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی ناشی از سوختن توتون و تاثیر آن بر روی زبان ایجاد می شود .


 Transition

Transitionمعمولا به محل اتصال کاسه به قسمت شنک پیپ گفته می شود .
همچنین به تغییرات ایجاد شده در سطوح مختلف ساختمان پیپ نیز گفته می شود مانند تغییر سطح مابین شنک و استم پیپ .


 Twist

Twistبه توتونی گفته می شود که مرطوب و درهم پیچیده شده بصورت یک طناب و اگر طول و درازای آن زیاد باشد میتواند بر روی خود برگردد و پیچیده شود . در ابتدا به جهت سهولت در حمل و نقل و ماندگاری بیشتر رطوبت در این حالت ، مورد استفاده قرار میگرفت . در هنگام استفاده هم میشود بوسیله دندان ( بیشتر در دوران قدیم ) و هم بوسیله چاقو به تکه های کوچکتر جهت بارگذاری در پیپ ، تبدیل شود .


 Vest Pocket

Vest Pocketفرمی نامعمول در بین فرم های متداول پیپ که شاید بتوان گفت نزدیک ترین قرابت و خویشاوندی را میتواند با فرم Oval داشته باشد .

ویژگی بارز این فرم داشتن کاسه ای بیضی شکل است که اگر از بالا به آن نگاه کنید کاملا مشخص است و اگر از کنار به این فرم پیپ بنگرید شکلی شبیه به دانه عدس مشاهده خواهید کرد ، نسبت ارتفاع کاسه به عرض آن در این فرم بیشتر است و نکته جالب درباره آن این است که شنک آن به نوعی با ساختمان کاسه پیپ یکی شده است که در نگاه اول به نظر می رسد که شنکی در کار نیست ! استمی عمودی به سمت بالا در انتهای شنک تعبیه شده است که در ادامه راه با انحنایی تقریبا ۹۰ درجه به سمت بیرون مواجه می شویم که همین خمیدگی کار را برای نگه داشتن پیپ در بین دندان ها در هنگام اسموک ، راحت میکند .

یکی دیگر از ویژگی های منحصر بفرد این پیپ این است که استم آن حول محل اتصال به شنک قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد و میتوان استم را چرخاند و بالای آتشگاه پیپ قرار داد و در این حالت جهت حمل و نقل میتوان آن را داخل جیب گذاشت .
این فرم پیپ علاوه بر داشتن کاسه ای بیضی شکل معمولا آتشگاهی با فرم بیضی نیز دارد .


 Virginia

Virginia 2جدای نام، این توتون در بسیاری از نقاط جهان قابل کشت است.
نه فقط در ایالت ویرجینیا. ویرجینیا مورد توجه ترکیب کنندگان و خبرگان امر است به جهت طعم پیچیده و تغییراتی که در طول زمان می کند.

ویرجینیا در شروع به رنگ لیمویی روشن است و بعد به سمت طلایی می رود و نهایتا به رنگ قرمز در می آید.
ویرجینیا به سبب آنکه محتوی قند است و اغلب طعم تند شیرینی دارد
و نیز به دلیل و ترکیبات روغنی که در خود دارد مصرف آن کمی احساس سوزش در زبان ایجاد می کند.
به دلیل انعطاف پذیری این نوع، آنرا بطور رایج در بسیاری از ترکیبات توتون می توان یافت.
یکی از مهم ترین اجزا تشکیل دهنده انواع ترکیبات توتون پیپ است.
حاوی مقدار قند بالا و روغن پایین که همین عامل طعم و مزه ویژه آن را در ترکیبات توتون باعث می شود.
در طیف رنگی از زرد لیمویی تا قهوه ای متوسط موجود است.
هر چه دارای رنگ روشن تر باشد طعم اسپایسی بیشتر و هر چه تیره شود طعمی قوی تر و شیرین تر و پیچیده تری خواهد داشت.


 Volcano

Volcanoبرای عامه مردم تشخیص یک کوه آتشفشان که از شکست و چین و چروک پوسته زمین به وجود آمده است در میان طبیعت کار دشواری نیست .

به عبارت ساده : اگر شبیه آتشفشان است پس به احتمال زیاد میتواند آتشفشان باشد .
اما در دنیای پیپ ، در میان فرم هایی که به صورت بنیادی و به طور قراردادی و استاندارد در بین سازندگان بر سر آن ها توافق شده است تشخیص فرم ولکانو به غیر از ظاهر آن نیازمند یک سری مشخصات و ویژگی های خاص می باشد .

اولین ویژگی این که جهت و مسیر طرح های روی چوب در این فرم بسیار مهم است .این طرح ها باید به صورت مستقیم و به شکل پرتو و شعله های آتش از بالا به سمت پایین تابیده شده باشد معمولا تا میانه کاسه و در حالت ایده آل وجود طرح هایی به صورت چشم پرنده در قسمت پایین و زیرین کاسه پیپ .

دومین ویژگی اینکه شنک باید به سمت بالا خمیده باشد و معمولا هم اندازه طول استم و گاهی کمی بلند تر .
سومین ویژگی اینکه قسمت پایین شنک باید هم سطح و هم طراز با پایین کاسه پیپ باشد تا از قسمت جلوی کاسه پیپ تا انتهای شنک خطی هم سطح و شناور به وجود بیاید .
معمولا شنک ها نیز دارای طرح هایی همانند کاسه هستند .
به دلیل ظاهر این فرم که به خوبی طرح های روی برایر را میتواند نشان دهد پیپ ساز ها سعی می کنند که از برایر های کم یاب و نادر و منحصر به فرد با طرح هایی چشم نواز و زیبا در ساخت این فرم استفاده کنند .
با توجه به همین ویزگی ها پیپ هایی که با این فرم ساخته میشوند معمولا پیپ های گران قیمت و ارزنده هستند .
در فینیش های مختلف ساخته میشوند البته به صورت رستیک توصیه نمیشود و کمتر دیده شده اما به صورت سند بلاست و صاف و مسطح رایج است .

معمولا در فینیش سندبلاست سازنده تمام سعی و دقت و مهارت خود را به کار میبرد تا سطح زیرین کاسه دست نخورده و صاف باقی بماند تا طرح های چشم پرنده زیبا و منحصر به فرد بتوانند چشمان بینندگان را نوازش دهند .


 Vulcanite

Vulcaniteابونیت و ولکانیت هر دو از یک خانواده هستند و تحت فرآیند ولکانیزاسیون به پلاستیک سخت و محکم تبدیل شده اند .
در فرآیند ولکانیزاسیون با افزودن سولفور و ایجاد جرقه و حرارت بسیار بالا به درجه سختی لاستیک افزوده میشود ، تغییر رنگ به تم قهوه ای و زرد ایجاد میگردد و امکان پولیش خوردن آن فراهم می گردد .

ابونیت نامی است که توسط Charles Goodyear به پلاستیک ولکانایز شده اطلاق شده است . ولکانیت در انواع و شکل های مختلف در بازار موجود است و از آن برای ساخت استم‌ پیپ استفاده می شود . همچنین بصورت مایع و مذاب نیز از آن استفاده میشود بصورت تزریق در قالب های آماده و از قبل طراحی شده برای ساخت استم های تزریقی که بیشتر در کارخانه ها و در ساخت پیپ هایی با تعداد بالا و بصورت ماشینی مورد استفاده قرار میگیرند .

معمولا سازنده های پیپ هایی با کیفیت ، از ولکانیت هایی با کیفیت بالا که زمان اکسید شدن آنها بسیار بالاست و در برابر ترکیب شدن با اکسیژن هوای موجود مقاومت بیشتری از خود به نمایش می گذارند ، استفاده می کنند .


 Zebrawood

Zebrawoodنامی عامیانه برای گروهی از چوب های سخت جنگلی که طرح هایی نواری شکل و واضح بر روی خود دارند و در گذشته و امروزه بصورت اندک در ساخت پیپ مورد استفاده قرار می گرفته اند .


 Zulu / Woodstock / Yatchsman

Zulu Woodstock Yachtsmanفرمی از پیپ که با نام های دیگری نیز شناخته شده اما رایج ترین آنها zulu می باشد .
در حالت کلاسیک این فرم پیپ تشکیل شده است از یک کاسه باریک شونده از لبه آتشگاه به سمت پایین کاسه که به سمت جلو زاویه دار می باشد ، دارای اتصال به شنکی عضلانی با شیبی بسیار ملایم است که به شنکی بیضی شکل متصل می شود و در ادامه به استمی باریک شونده با انحنایی به سمت پایین منتهی می شود .
البته امروز این فرم‌ پیپ بنابر سلایق سازندگان میتواند بدون ویژگی های کلاسیک خود مانند کاسه باریک شونده ، شنک بیضی شکل و استم منحنی به سمت پایین و به جای آن استم صاف و مستقیم ، ساخته شود .

اصطلاحات رایج در دنیای پیپ (بر اساس حروف الفبا)

1 دیدگاه دربارهٔ «اصطلاحات رایج در دنیای پیپ (بر اساس حروف الفبا)»

  1. این کامل ترین مطلب و حروف الفباب پیپ بود
    واقعا ازتون منونم که کمک به ارتقای دانش ما میکنید ممنونم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *