انواع پیپ از نظر شکل ظاهری

در این مقاله می خوانید :

انواع پیپ از نظر شکل ظاهری

یکی از بهترین کارهایی که دوستداران پیپ می توانند انجام دهند ، خرید پیپ جدید است . برای این کار نیاز به دلیل و بهانه خاصی نیست اگرچه گاهی داشتن بهانه هم می تواند کمک حال شما باشد .به بهانه تولد خودتان ، تولد فرد دیگری و یا فقط به این بهانه که حال خوشی دارید و برای تکمیل کردن این سرخوشی ، چه کاری بهتر از خریدن یک پیپ جدید .شاید به بهانه جشن گرفتن به خاطر اتفاقی و یا گاهی به بهانه آرام کردن درون خود به جهت اتفاق نیوفتادن چیزی که در انتظارش بوده اید ، گویا فلسفه بوجود آمدن پیپ چیزی جز همین دلایل به ظاهر ساده ، نیست .می توان گفت که پیپ همانند دوست خوب است و داشتن دوستان خوب به هر تعداد ، هیچگاه ، کافی نخواهد بود .یک قانون اسای و غیر قابل تغییر برای پیپ کش ها خریدن پیپی است که آن را دوست دارند و هزینه کردن جهت خرید آن در بالاترین میزان ممکن .با این روش شما هیچگاه از خریدن یک پیپ پشیمان نخواهید شد با این حال برای خرید یک پیپ به چیزی بیش از علاقه صرف ، نیاز است .
بازار فروش پیپ ، امروزه مملو از انواع و اقسام مدل های گوناگون در فرم ها و برند های مختلف ، می باشد . در صورتی که شما ندانید به دنبال چه چیزی هستید ، خریدن پیپ می تواند گیج کننده باشد و یا در صورتی که فروشگاه ، پیپ مورد نظر شما را نداشته باشد یا باید در جای دیگری دنبال پیپ خود بگردید و یا راضی به خریدن پیپ جایگزین دیگری شوید .در هر صورت ، تحت هر شرایطی ، گاهی شما باید تصمیم های سختی بگیرید .در صورتی که شما تازه کار باشید ، شاید بهتر باشد با خرید یک پیپ خوب با قیمت متوسط شروع کنید تا با آن تکنیک های اولیه پیپ کشیدن را تمرین کرده و وارد دنیای پیپ شوید و در خرید پیپ های بعدی می توانید گزینه بهتر و گران قیمت تری را انتخاب کنید ، اگرچه با یک انتخاب آگاهانه ، یک پیپ استاندارد با قیمت متوسط می تواند سالهای سال همراه شما باشد و لذت اسموک دلنشینی را با آن تجربه کنید .اگر پیپ کش با تجربه ای هستید پس مطمئنا می دانید که چه پیپی جهت خرید مدنظر دارید ، اگرچه همیشه می توان به دنبال چیزی جدید و متفاوت بود .
واقعیت این است که یک پیپ کش ، هیچگاه از خریدن پیپ ، دست برنمیدارد و به تعداد پیپ هایی که دارد ، قانع نخواهد شد و گاهی این‌سرگرمی از حد خارج می شود ، فرضا هستند افرادی که چیزی در حدود دو هزار پیپ در مجموعه خویش دارند و همچنان خرید یک پیپ جدید میتواند برایشان ماجراجویی تازه ای به حساب آید .نکته اساسی که باید به آن توجه داشت د مورد خرید پیپ ، این است که اگر پیپ بعنوان هدیه برای کسی خریداری میکنید سعی نکنید طبق سلیقه خود ، خرید کنید ، بلکه باید طبق خواسته فرد مورد نظر ، پیپ را انتخاب کنید .
به عنوان مثال فردی که شغل او ، در محیط بیرون و فضای باز است شاید پیپ های بزرگ و زمخت که در برابر ضربه مقاوم تر هستند را ترجیح دهند و یا یک تاجر و بیزینس من شاید به دنبال پیپ های خاص و ظریف با تزئینات مختلف باشد و یا اینکه فردی که می تواند زمان زیادی را صرف پیپ کشیدن کند شاید به دنبال پیپ هایی با کاسه بزرگ باشد چرا که اسموک وی ، طولانی تر خواهد بود و یا شاید یک دانشجو دنبال پیپ هایی با کاسه کوچک جهت تمدد اعصاب و پیپ کشیدن در زمان های کوتاه مابین کلاس های خود باشد .
در هر صورت کاملا مشخص است که انتخاب یک پیپ برای خود و یا دیگران ، انتخابی کاملا سلیقه ای است با این حال ، حقایق و ظرایفی در این باره وجود دارد که دانستن آنها می تواند در داشتن انتخابی مناسب تر ، به شما کمک کند .

نکته اول اینکه پیپ ها به دو فرم کلی :

خمیده
مستقیم
تقسیم می شوند که این عنوان بندی بر اساس داشتن و یا نداشتن انحنا در قسمت شنک و استم پیپ صورت گرفته است .
در حالت خمیده قسمت شنک و استم به حالت حرف :
S
در الفبای انگلیسی می باشد که انحنای موجود میتواند از کمترین حالت ممکن تا بیشترین زاویه ، باشد به شکلی که این فرم از کمترین انحنای ممکن ، نزدیک به یک خط صاف تا بیشترین زاویه ممکن می تواند ساخته شود .

پیپ

در فرم مستقیم و صاف ، استم و شنک می توانند در هر طولی از کوتاه ترین حالت تا بلندترین اندازه ، ساخته شوند .

پیپ

پیپ های خمیده در اکثر مواقع به جهت قرار گرفتن و نگاه داشتن در دهان و در بین دندان ها برای بیشتر افراد مناسب تر هستند ، به دلیل پایین بودن مرکز ثقل کاسه پیپ ، آویزان بودن و در دهان جای گرفتن اینگونه پیپ ها ، حس بهتری دارد .
بنابراین برای افرادی که عادت دارند در هنگام پیپ کشیدن صحبت کنند در حالیکه پیپ را در دهان خود نگاه داشته اند ، پیپ های خمیده گزینه مناسب تری هستند .
پیپ های صاف و مستقیم ، فرم هایی رسمی تر بحساب می آیند و شاید بتوان از آنها در مراسم سخنرانی و یا در جمع های دوستانه و غیره ، گاهی بعنوان اشاره گر و راهنما در هنگام صحبت ، استفاده کرد ، همچنین در اینگونه پیپ معمولا کاسه پیپ در فاصله بیشتری از صورت قرار می گیرد .
در هر حال افرادی هستند که هر دو فرم خمیده و مستقیم پیپ را در بین دندان خود نگاه داشته و در مدت زمان پیپ کشیدن ، پیپ را در دهان خود نگاه و در بین دندان ها نگا می دارند .
اکثر پیپ کش ها معمولا در مجموعه خود از هر دو فرم پیپ یعنی خمیده و صاف ، تعدادی موجود دارند . در گذشته بطور معمول پیپ های خمیده محبوبیت بیشتری داشتند و شاید بتوان گفت نسبت پیپ های خمیده به پیپ های صاف ، سه به یک بود اما امروزه این محبوبیت تقریبا بطور مساوی در بین این دو فرم پیپ ، تقسیم شده است .
هر دو فرم‌ خمیده و صاف پیپ ، می توانند در اشکال گوناگون ساخته شوند ، از اشکال استاندارد گرفته تا مدل های امروزی و ساختار شکن و بدون در نظر گرفتن شکل پیپ ، اندازه آن می تواند از کوچکترین حالت ممکن ( معمولا در اروپا بیشتر پیپ هایی با ساز کوچک رواج و محبوبیت بیشتری دارند و در آمریکا خلاف آن است ) تا بزرگترین اندازه پیپ ، ساخته می شوند .
معمولا اکثر پیپ کش ها به دنبال پیپ هایی با اندازه کاسه متوسط که مناسب برای داشتن اسموکی در حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه می باشند ، هستند .
در کل فرم ها و شیپ های بسیاری توسط سازندگان از ابتدا تا کنون بوجود آمده است که گاهی با داشتن شیپ و ظاهری یکسان ، نام های مختلف بر روی آنها گذاشته شده است و این آشفتگی و تنوع گاهی با تجربه های این وادی را نیز در انتخاب و بیان درست نام یک پیپ ، دچار سردرگمی می کند .
برای درک بهتر شما عزیزان در اینجا ۸ شیپ و فرم استاندارد و اساسی پیپ را که سایر اشکال پیپ بر اساس آنها ساخته می شوند ، در اینجا توضیح می دهیم :


فرم های مختلف پیپ

پیپ فرم کانادین –  Canadian :

فرمی صاف و مستقیم با شنکی بلندتر و طولانی تر از حد معمول وواستمی کوتاه است .در معمولا این فرم پیپ نسبت با سایر اشکال پیپ کمتر ساخته می شود به دلیل سخت پیدا شدن بلاک برایری مناسب برای ساخت این فرم پیپ با این شنک بلند .به همین دلیل یکی از اشکال مورد علاقه کلکسیونرهای پیپ می باشند .پیپ کانادین دارای مزایای ویژه و البته معایب خاصی نیز هست.

ابتدا مزایا:

یک: پیپ کانادین دارای شنک بلندیست ، به طوری که در بعضی از آنها تقریبا استم حذف و از نظر ظاهری به یک لیپ باتن و بیت و از درون هم تنها یک تنون دیده می شود. شنک بلند این پیپ ها نقش یک فیلتر طبیعی برایری را بازی می کند ، به طوری که بخش قابل توجهی از قطران و نیکوتین توتون پیش از رسیدن به مصرف کننده جذب شنک می شود.
دوم: شنک بلند این پیپ ها گرمای دود را به خود جذب می کنند و در نتیجه دود بسیار خنک می شود که این امر باعث نهایت بهره از مزه و طراوت توتون می شود ، یک پیپ کش ، با تجربه پنجاه سال پیپ کشی معتقد است که این پیپ ها بعد از پیپ های کالاباش مطبوع ترین دود را دارند . دودی که نه مانند پیپ های چرچ واردن سخت به دهان می رسد و نه مانند دیگر پیپ ها داغ است ، پک زدن به این پیپ ها مانند مکیدن یک نوشیدنی گرم با نی است .
وزن این پیپ ها کم است و به راحتی لای دندان قرار می گیرد و به علاوه به دلیل بلند بودن این پیپ ها دود به چشم مصرف کننده نمی رود .
چهارم: پیپ کانادین درست به میزان نیاز هوا می گیرد در نتیجه پیپ نه زود به زود خاموش می شود و نه سریع می سوزد .

اما معایب :

اول : شنک بلند این پیپ ها را باید در فواصل زمانی کم تمیز کرد ، چون این پیپ ها مانند دیگر پیپ ها استم (به شکل معمول) ندارند و جای استم را شنک گرفته و شنک هم بر خلاف استم قطران را به خود جذب می کند و در صورتی که زیاد درون آن بماند به سختی پاک شده و نیاز به ابزار مخصوص دارد .
دوم : ساخت ایر هول بلند نیاز به مهارت ، ابزار دقیق و ظرافت دارد و کوچکترین انحرافی باعث ترک های ریز بر روی شنک و شکستن پیپ می شود .
سوم : ظرافت به کار رفته در پیپ های کانادین باعث آسیب پذیری ابتدایی پیپ می شود ، چوب پیپ های برایر در ابتدا و پیش از نوزده / بیست بار استفاده اولیه ترد و شکننده است و ظرافت این پیپ ها این مسئله را تشدید می کند .
سوم : اصل و مرغوب بودن این پیپ ها بیش از دیگر پیپ ها اهمیت دارد چرا که انواع تقلبی و نامرغوب این پیپ خیلی زود ترک برداشته و شنکشان کج و یا مسدود می شود.

بیشتر بخوانید:  تاریخچه طراحی پیپ دانمارک

برای خرید پیپ خوب به قسمت فروشگاه مراجعه فرمایید.

در سال های اخیر به دلیل رواج پیپ های فیلتری تولید پیپ های کانادین محدود شده چون ظرافت یکی از مهم ترین خصائص این پیپ هاست ، ظرافتی که با یک فیلتر ۹ و یا ۶ میلیمتری خدشه می پذیرد و تنها با فیلتر های سه میلمتری قابل دستیابی است . فیلتر های ۳میلمتری هم به دلیل تولید و استفاده محدود کم تولید شده و گران هستند .


 پیپ فرم ولکانو- Volcano

 برای عامه مردم تشخیص یک کوه آتشفشان که از شکست و چین و چروک پوسته زمین به وجود آمده است در میان طبیعت کار دشواری نیست .به عبارت ساده : اگر شبیه آتشفشان است پس به احتمال زیاد میتواند آتشفشان باشد .اما در دنیای پیپ ، در میان فرم هایی که به صورت بنیادی و به طور قراردادی و استاندارد در بین سازندگان بر سر آن ها توافق شده است تشخیص فرم ولکانو به غیر از ظاهر آن نیازمند یک سری مشخصات و ویژگی های خاص می باشد .اولین ویژگی این که جهت و مسیر طرح های روی چوب در این فرم بسیار مهم است .این طرح ها باید به صورت مستقیم و به شکل پرتو و شعله های آتش از بالا به سمت پایین تابیده شده باشد معمولا تا میانه کاسه و در حالت ایده آل وجود طرح هایی به صورت چشم پرنده در قسمت پایین و زیرین کاسه پیپ .دومین ویژگی اینکه شنک باید به سمت بالا خمیده باشد و معمولا هم اندازه طول استم و گاهی کمی بلند تر .سومین ویژگی اینکه قسمت پایین شنک باید هم سطح و هم طراز با پایین کاسه پیپ باشد تا از قسمت جلوی کاسه پیپ تا انتهای شنک خطی هم سطح و شناور به وجود بیاید  .معمولا شنک ها نیز دارای طرح هایی همانند کاسه هستند .به دلیل ظاهر این فرم که به خوبی طرح های روی برایر را میتواند نشان دهد پیپ ساز ها سعی می کنند که از برایر های کم یاب و نادر و منحصر به فرد با طرح هایی چشم نواز و زیبا در ساخت این فرم استفاده کنند .

شاید دوست داشته باشید با سازندگان پیپ در ایران آشنا شوید…

با توجه به همین ویزگی ها پیپ هایی که با این فرم ساخته میشوند معمولا پیپ های گران قیمت و ارزنده هستند .در فینیش های مختلف ساخته میشوند البته به صورت رستیک توصیه نمیشود و کمتر دیده شده اما به صورت سند بلاست و صاف و مسطح رایج است .معمولا در فینیش سندبلاست سازنده تمام سعی و دقت و مهارت خود را به کار میبرد تا سطح زیرین کاسه دست نخورده و صاف باقی بماند تا طرح های چشم پرنده زیبا و منحصر به فرد بتوانند چشمان بینندگان را نوازش دهند .
image 2020 04 20 13 01 07 1


  پیپ فرم بیلیارد – Billiard

احتمالا هیچ فرمی به اندازه فرم بیلیارد تداعی کننده پیپ و پیپ کشیدن در اذهان عمومی نیست . فرم مورد علاقه بسیاری از افراد مانند تالکین، انیشتین و بسیاری دیگر از مشاهیر علاقه مند به پیپ و تا به امروز هم محبوبیت خود را در بین علاقه مندان حفظ کرده است .ریشه نامگذاری لغت بیلیارد باز میگردد به کلمه فرانسوی Bille که معادل انگلیسی آن  Stick  می باشد . شاید هم به خاطر شنک مدور و مستقیم این فرم باشد که تداعی کننده چوب بیلیارد است .
دارای کاسه استوانه ای شکل از بالا تا پایین و معمولا به ارتفاع ۱.۵ تا ۲ اینچ می باشد .
بیلیارد توسط سازندگان مختلف پیپ با مشخصات گوناگونی تولید می شود :
– Staked or Chimney
کاسه ای بلند دارد .
– Pot
کاسه ای کوتاه دارد .
– Canadian
با شنک بلند ساخته میشود .
– Stubby
با شنک و استم کوتاه ساخته میشود .
– Panelled
دارای کاسه ای با دو وجه صاف میباشد .
– Four-square
دارای کاسه ای با دو وجه صاف و شنک چهارگوش میباشد .
– Hungarian or Oom paul
دارای خمیدگی کامل و به اصطلاح فول بنت میباشد .
پیپ های بیلیارد برای آماتورهایی که میخواهند پیپ کشیدن را شروع کنند و همچنین حرفه ای هایی که هر روز چندین بار پیپ میکشند بهترین انتخاب است.
پیپ بیلیارد برای هر نوع ترکیب توتون یک گزینه عالی می باشد.
بسیاری از بیلیارد ها بصورت استوانه کامل نیستند ودر لبه های بالایی و پایین کاسه و به اصطلاح پاشنه کاسه بصورت گرد و مدور ساخته می شوند همچنین کاسه دارای شیب ملایمی به سمت جلو تقریبا در حدود ۲ درجه می باشد که به زیبایی ظاهری آن کمک شایانی می کند .
همانطور که از نام این فرم بر می آید ، در فرم کلاسیک بیلیارد ، شنک گرد و مستقیم و معمولا طول آن به اندازه ارتفاع کاسه ، می باشد . هر دو فرم استم  Tapered و Saddle در بیلیارد مورد استفاده قرار می گیرد و طول استم در حدود ۲ اینچ می باشد .
فرم بیلیارد در طول زمان الهام بخش بسیاری دیگر از فرم های پیپ بوده است .فرم های Oom Paul , Chimney , Pot , Canadian همگی از بیلیارد الهام گرفته شده اند البته با مشخصات خاص خود .بعنوان فرمی اصالتا صاف و مستقیم شناخته می شود اگرچه امروزه با انحنای ½ و ¾ نیز ساخته می شود .بیلیارد در طیف رنگی وسیع و با انواع فینیشهای رایج ساخته می شود .در سراسر دنیا سازندگان پیپ بیلیاردهایی با سبک و سیاق خاص خود تولید و روانه بازار می کنند .

پیپ فرم بیلیارد و توتون مناسب آن:
پیپ فرم بیلیارد بدون شک شناخته شده ترین و یکی از محبوب ترین شیپ های پیپ است.
مناسب برای آماتورهایی که تازه قصد پیپ کشیدن را دارند و یا حرفه ای هایی که در طول روز چندین بار پیپ میکشند.مشخصات ظاهری فرم بیلیارد کاسه ای استوانه ای با دیواره ای با ضخامت یکسان از بالا تا پایین کاسه و معمولا ضخیم و شنک و استمی نسبتا بلند و استریت (مستقیم)، است.همین مشخصات و ویژگی ها باعث شده تا این فرم پیپ مناسب برای مصرف هر نوع توتونی باشد و براحتی بتوانید با کمی صبر و آرامش از مصرف هر توتونی در این فرم پیپ لذت ببرید.اما خب به دلیل صاف و مستقیم بودن شنک و استم بطور منطقی شاید استفاده از توتون های پرشیره به دلیل حرکت شیره در مسیر مستقیم و به سمت دهان ، مشکل ایجاد کند.البته بعد از گذشت زمان و کسب تجربه به مرور بر این مشکل نیز فائق خواهید آمد.
image 2020 04 20 12 51 50 1


پیپ فرم AUTHOR

  می توان گفت برادر بزرگتر فرم  PRINCE می باشد با همان ظاهر گرد و توپی شکل با کمی فشردگی از بالا و پایین که البته نسبت به PRINCE از نظر اندازه بزرگتر است .این کاسه بزرگ و سنگین در انتها به شنکی درشت و ضخیم که معمولا بصورت خمیده است و با انحنایی از یک چهارم تا یک هشتم ، متصل می شود .دیواره ضخیم در این فرم برای مقابله با حرارت و گرم شدن پیپ بسیار مناسب است و همچنین باعث راحتی قرار گرفتن پیپ در دست می شود .این فرم پیپ معمولا بصورت فینیش صاف و ساده طراحی می شود در رنگهای روشن و گاهی به رنگ طبیعی چوب و حتی بعضی اوقات بدون هیچ گونه رنگ که حتی در این حالت هم به زیبایی می درخشد .درباره ریشه نام گذاری این فرم می توان این طور تصور کرد : نویسنده ای که در خلوت خویش در آرامش و سکوت ، پیپ در دهان و در بین دندان ها ، بر روی کاغذ خم شده و در عالم فکر و خیال خود با جدیت در حال قلم زدن و خلق شاهکاری ادبی است !و شاید بنابر همین تعریف و تصویر این فرم به نام AUTHOR به معنی نویسنده نام گذاری شده است .
image 2020 04 20 13 00 42 1


 پیپ فرم پرنس – PRINCE

همانطور که از نام این فرم میتوان فهمید ، ریشه ها و دلایل سلطنتی در نامگذاری آن دخیل بوده است .در حقیقت این فرم پیپ برای شخص پرنس آلبرت که بعدها بعنوان ادوارد هفتم در بریتانیا تاجگذاری کرد ، طراحی و ساخته شده است .در آن زمان پرنس آلبرت که فردی خوش ذوق و شیک پوش بود به دنبال پیپ ظریف و زیبا که تا آن زمان ساخته نشده بود می گشت .پیپ سازی بنام  Emil Loewe بنیان گذار و مالک شرکتی بنام خود در لندن ، پیپی برای پرنس آلبرت طراحی کرد که در انتهای کار بصورت فرمی کاملا کلاسیک و ساده و بدون هیچ اضافاتی از آب در آمد .تشکیل شده از : کاسه ای گرد و کوتاه که به شنکی مدور و کوتاه متصل است و در انتها به استمی مخروطی شکل و بلند بطول تقریبا ۳/۵ اینچ و بصورت خمیده و با انحنایی در حدود یک هشتم ختم می شود .طرح اولیه این پیپ بصورت ماهرانه ای در قالب یک فرم خمیده طراحی شده بود البته در فینیش های مختلف : در رنگهای روشن و تیره ، بصورت صاف و مسطح و صیقلی و یا سندبلاست و با رینگ هایی از جنس نقره و نیکل و ….این فرم بصورت چرچ واردن هم ساختع می شود که بدلیل اندازه ها و نسبت های کوچک بسیار سبک و مناسب برای نگه داشتن در دهان بین دندان ها می باشد .و در آخر اینکه : فرمی شاهانه و سلطنتی که در بین عوام جایگاه خود را پیدا کرد
image 2020 04 20 13 00 14 1


 پیپ فرم اوال  – Oval CHAMBER

پیپ هایی با کاسه بیضی شکل که به اصطلاح Oval Chamber و یا Oval Bowl نامیده می شوند ، پیپ هایی با ساختمان و طراحی خاص هستند که در دوره ای بسیار رونق داشتند اما به دلیل همین طراحی ویژه و خب کمی سخت تر شدن ساخت آن و زمان بر بودن مراحل طراحی و تولید و همینطور به دلیل نیاز به مهارت در استفاده از آن به دلیل نحوه عملکرد خاص و متفاوت این فرم پیپ که می طلبد مصرف کننده حرفه ای از آن استفاده کند ، ساخت آن از صورت عمومی به حالت خاص و در تعداد اندک تبدیل شد .

بیشتر بخوانید:  آخرین پیپ بربیا در پاسارگادتاباک

طراحی خاص این نوع فرم پیپ به این دلیل بود که ضخامت کاسه پیپ کمتر شود و قرار گرفتن آن در جیب و یا کیف راحت باشد و برجستگی کمتری ایجاد شود .

ولی خب همین طراحی استفاده از آن را نیازمند دقت و مهارت خاص کرد ، به دلیل شکل بیضی کاسه پیپ سوختن توتون طبق روال سایر پیپ ها نیست و اسموک آن نیاز به ترفندهای خاصی دارد .

ساخت این نوع فرم کاسه نیز نیازمند ترفندها و مهارت های ویژه ای است برخلاف سایر پیپ ها که داخل کاسه بصورت گرد و فقط با ایجاد یک سوراخ ساخته میشود ، در ساخت این نوع پیپ نیازمند ایجاد دو سوراخ و اتصال و یکی کردن آنها و ایجاد شکل بیضی در آخر کار است .


 پیپ فرم پوکر:

در فرم پوکر کاسه پیپ بصورت استوانه با قطر درونی و بیرونی یکسان از بالا به پایین می باشد که شنک معمولا عمود بر بدنه کاسه و کوتاهتر از حد معمول ساخته میشود.
در این فرم دیواره داخلی کاسه بصورت موازی با دیواره خارجی کاسه در امتداد طول کاسه کشیده شده است.
به علت کوتاه بدون شنک و راحتی نگه داشتن پیپ در دهان در برهه ای از تاریخ مورد توجه و استقبال کارگران قرار گرفته بود.
به دلیل همین کوتاهی شنک استعمال توتون های پر شیره همانند رول کیک ها و آروماتیک ها و خانواده ویرجینیا در این فرم پیپ توصیه نمیشود چون شیره حاصل به راحتی وارد دهان میشود و لذت اسموک شما از بین میرود.
به شخصه استفاده از توتون های سبک انگلیش و لاتاکیا را در این فرم پیپ ترجیح میدهم.
بدلیل ساختار و شکل این فرم بسیار مناسب اینگونه از توتون ها می باشد به دلیل داشتن دیواره ای ضخیم معمولا بعد از چند مرتبه استعمال توتون طعم و مزه توتون استفاده شده را به خود جذب میکند و اگر ترجیحا از یک نوع توتون در یک پیپ استفاده کنید در اسموک های بعدی لذت بیشتری از پیپ کشیدن خود خواهید برد.
 توجه داشته باشید که فرم چری وود نیز از همین خانواده است.image 2020 04 20 12 58 44 1image 2020 04 20 12 58 53 1


 پیپ فرم Calabash :

 اولین تصویری که از فرم پیپ کالاباش در ذهن نقش می بندد معمولا تصویری از کاراگاه افسانه ای شرلوک هولمز می باشد .اغلب بطور ساده کالاباش نامیده می شود .
گرد کالاباش نام نوعی کدو می باشد که این نوع پیپ از روی ظاهر آن الهام گرفته شده و حتی از خود این کدو جهت ساخت این نوع فرم پیپ استفاده می شود .
ابتدا کدوهایی با سایز و ظاهر مناسب انتخاب و دست چین می شوند سپس با دقت تمیز و خشک می شوند و بعد مرحله سوراخ کاری انجام میگیرد و سرانجام قسمت آتشگاه و استم به آن اضافه می شود .
امروزه پیپ سازها از انوع مواد اولیه دیگر نیز مانند برایر جهت ساخت پیپ کالاباش استفاده می کنند البته با حفظ اصالت و ظاهر و طراحی خاص این نوع فرم پیپ .
قسمت آتشگاه در این فرم ،  جداشدنی می باشد . در پیپ های قدیمی به کمک کمی فشار به قسمت بدنه متصل می شد و امروزه از مکانیسم پیچشی و چرخشی استفاده می شود .
بطور سنتی قسمت آتشگاه از مرشام ساخته می شود اگر چه امروزه از مواد دیگری مانند عاج ،  برایر ،  چوب شمشاد و دیگر چوب های مناسب این کار نیز استفاده می شود .
هنگامی که آتشگاه را در بیاوریم به فضای غار مانندی در داخل بدنه می رسیم که باعث می شود دود حاصل از سوختن توتون قبل از ورود به دهان کاملا خنک و خشک شود .
کالاباش از نظر سایز در انواع مختلفی ساخته می شود اما در هر صورت کاملا از انواع دیگر فرم های پیپ قابل تشخیص است .
کالاباش از روی انحنای خاص بدنه آن که تقریبا به شکل حرف U می باشد شناخته می شود که با شیب نسبتا تند و ممتدی به سمت محل اتصال به استم باریک می شود .
بدلیل مکانیک و فرم و طراحی ذاتی کدوی کالاباش معمولا استفاده از شنک برایری امکان پذیر نیست اگر چه می توان گفت که قسمت شنک در خود کدوی کالاباش بطور طبیعی تعبیه شده است .
در آخر برای ایجاد تناسب بصری بین قسمت بزرگ بدنه با سمت دهانی از یک استم نسبتا بلند و خمیده استفاده می کنند .


 پیپ فرم نت برندی- Brandy

 این فرم یکی از محبوب ترین و مرسوم ترین انواع فرم پیپ در دنیای امروزه است .طراحی و ترکیب بی نظیر و بی نقص از زوایای ملایم و شناور و زیبا که در کنار هم بطور چشم نوازی ظاهری شکیل و برازنده بوجود آورده اند که همانند یک گیلاس برندی جلوه می کند که از همین شباهت نیز نام خود را وام گرفته است.اگر چه ظاهر کاسه می تواند از نظر مقیاس و اندازه و تناسب متفاوت باشد اما این فرم بیشتر از روی قسمت انتهای برآمده و بزرگ کاسه پیپ که به سمت محل اتصال به شنک با شیب محسوسی باریک می شود ، شناخته می شود .
بدلیل شکل ظاهری که می تواند طرح های روی برایر را به بهترین شکل نمایش دهد این  فرم پیپ بیشتر با فینیش مسطح و صیقلی ساخته می شود .در پیپ های دست سازی که با این فرم ساخته می شوند بدلیل نبودن محدودیت های ماشین ، شاهد زیبایی و هنرمندی وصف ناپذیری در ساخت این فرم پیپ به خصوص در قسمت برآمده پایین کاسه پیپ خواهیم بود که به طرز استادانه ای به سمت محل اتصال به شنک باریک می شود و ظاهری زیبا و جذاب بوجود می آورد .شنک معمولا بصورت گرد و مدور ساخته می شود . می تواند صاف و یا خمیده باشد . معمولا به یک استم باریک شونده به سمت دهانی متصل می شود که استم نیز معمولا دارای خمیدگی ۱/۳ تا ۳/۴ می باشد .در کل فرم Brandy دارای ظاهری کلاسیک و در عین حال پیچیده و ظریف و هنرمندانه و راحتی بی نظیری در دست می باشد.
image 2020 04 20 12 59 22 1


پیپ فرم اپل – Apple

معمولا تشخیص این فرم از فرم های دیگری مانند Author , Brandy , Tomato تاحدی مشکل است .این فرم نسبت به فرم شناخته شده Billiard کمی کوتاهتر و ظریف تر است .بیشترین مقدار انحنا و خمیدگی در قسمت بالایی کاسه پیپ و به سمت لبه آتشگاه می باشد و در قسمت میانی به سمت پایین کاسه برامدگی بدنه آتشگاه نسبت به فرم Billiard بیشتر است .به عبارت دیگر برآمدگی قسمت میانی به سمت پایین دیواره کاسه پیپ نسبت به بیلیارد بیشتر و نسبت به فرم های Brandy , Author , Tomato کمتر است .فرم Apple یکی از فرم های محبوب پیپ است که علاقه مندان و هواداران بسیاری دارد و در رنج وسیعی تولید می شود .هم به صورت مستقیم و هم به فرم خمیده با زوایای مختلف و حتی خمیده کامل ساخته می شود .شنک در این فرم معمولا ساده و بدون طراحی خاص و بصورت گرد و مدور و کمی فربه ساخته می شود .انحناهای ملایم و سایز متوسط کاسه در این فرم به آن ظاهری کلاسیک بخشیده و قرار گرفتن در دست را راحت و آسان کرده است.
image 2020 04 20 12 52 30 1


پیپ بولداگ

بولداگ کلاسیک دارای شنکی از لحاظ ظاهری شبیه به الماس میباشد و استم در راستای شنک و با همان شکل ظاهری ، هر چه به سمت قسمت دهانی نزدیک میشود باریک تر میگردد . قسمت پایین کاسه پیپ نیز در محل اتصال به شنک بصورت زاویه دارمیباشد .کاسه بولداگ از لحاظ شکل ظاهری شبیه به دو کاسه مخروطی شکل است که بصورت برعکس و از قسمت قاعده بر روی هم قرار گرفته اند ، انتهای مخروط بالایی بریده شده است و قسمت ورودی آتشگاه را تشکیل میدهد و انتهای مخروط پایینی به صورت زاویه دار به شنک متصل گردیده .معمولا محل اتصال دو قسمت مخروطی بوسیله دو شیار موازی که دورتادور محیط کاسه پیپ کشیده شده اند ، مشخص میگردد .هنر طراحی و ساخت بولداگ در چگونگی اتصال کاسه مدور به قسمت زاویه دار شنک الماسی شکل است .بولداگ میتواند بدون دو شیار موازی بر روی بدنه کاسه پیپ نیز ساخته شود و همینطور به صورت خمیده .در مورد تفاوت بین بولداگ و ” رودزین ” اختلاف نظر وجود دارد . بعضی عقیده دارند که هر بولداگ خمیده ای ” رودزین ” است و بعضی بر این عقیده اند که یک ” رودزین ” حتما باید دارای شنک مدور باشد .
به نظر میرسد نظر دوم مستندتر میباشد .دسته سوم نیز بر این عقیده اند که بدون در نظر گرفتن خمیده بودن یا نبودن ، اگر شنک مدور باشد ” رودزین ” و اگر شنک الماسی مانند باشد ” بولداگ ” نامیده میشود .بهرحال سازندگان پیپ بنا بر عقیده و نظر خود به راه خود ادامه میدهند
image 2020 04 20 12 52 59 1


چرچ واردن

پیپ چرچ واردن به پیپ هایی اطلاق می شود که دهنی (Steam) پیپ چرچ واردن به پیپ هایی اطلاق می شود که دهنی (Steam) بلندی دارد. طول دهنی های پیپ چرچ واردن می تواند تا ۴۰ سانتیمتر هم برسد و به دلیل اسموک نرم و لایت، این پیپ طرفداران فراوانی را به خود جدب کرده است. آلمانی ها به آن پیپ مطالعه هم می گویند چرا که به دلیل بلند بودن پیپ، دود پیپ چشمان مصرف کننده را اذیت نمی کند.
در قرن ۱۷ میلادی و در جریان جنگ های ناپلئون این پیپ در اروپا گسترش یافت و از فرانسه به مجارستان، اطریش و تا روسیه هم رواج یافت. پرتره های نقاشی شده زیادی از سربازان در حال کشیدن پیپ های چرچ واردن در دست است، البته شاید بتوان پیپ چرچ واردن را نواده های پیشرفته چپق دانست. چپق اصالتا پیپ ایرانی / ترکی به حساب می آید و در زمان پادشاهی عثمانی به صورت گسترده ای گسترش یافت. پیپ چرچ به بسیاری از فیلم های مطرح دنیا راه یافته است و مسلما گاندروف شخصیت معروف فیلم ارباب حلقه ها یکی از شناخته شده ترین ها است..

Church Warden Pipe
پیپ چرچ واردن به دلیل باند بودن دهنی آن استایل اسموک خاصی را ایجاد می کند. دود ناشی از سوختن توتون در این پیپ بسیار خنکتر و لایتر است، آتشگاه آن معمولا کوچکتر است ولی به دلیل اسموک آرامتر به اندازه پیپ های معمولی اسموک آن طول می کشد، مقدار توتونکمتری مصرف می کند و البته قیمت این پیپ ها از سایر پیپ ها بالاتر است.جابجایی این پیپ سخت است، به دلیل بلندی دسته امکان شکستن آن زیاد است و معمولا میبایستی در خانه نگهداری شود و کیف مخصوصی برای جابجایی ندارد. اگر که تمایل به خرید پیپ چرچ دارید به عنوان اولین پیپ پیشنهاد نمی شود ولی برای پیپ چندم می تواند انتخاب یسیار خوبی باشد.هاف چرچ نصف قد چرچ واردن را دارد، امکان جابجایی بیشتری دارد و تقریبا اسموک چرچ واردن را تداعی می کند. قبل از خرید پیپ چرچ واردن حتما از فروشنده درخواست راهنمایی کنید، به برند آن توجه کنید و از خرید پیپ های متفرقه و بدون نام بپرهیزید.
پیپ چرچ واردن مدل کالاباش هم طرفداران زیادی به خود جذب نموده است. قسمت چوبی آن شبیه مدل کالاباش است و دهنی آن بلند است، قیمت پیپ های چرچ کالاباش معمولا گرانتر از پیپ های رایج است و هر سازنده ای امکان ساختن آن را ندارد
image 2020 04 20 13 01 35 1

بیشتر بخوانید:  تاریخچه Sandblast در دنیای پیپ

دابلین ( Dublin )

خیلی شبیه به خانواده بیلیارد است با این تفاوت که در فرم دابلین کاسه پیپ از بالا به پایین باریک می شود به این صورت که در دهانه آتشگاه معمولا عرض بیشتر دارد و هر چه به سمت پایین کاسه پیپ پیش میرویم از عرض آن کاسته می شود ، شنک میتواند خمیده باشد ولی استم معمولا در فرم ابلین کلاسیک بصورت مسقیم است .
image 2020 04 20 12 58 15 1

زولو / ووداستاک : Zulu / Woodstock

زیر مجموعه خانواده دابلین است با این تفاوت که در فرم زولو انحنای خاصی در حدود ۱/۸ از ابتدای کاسه تا انتهای دهانی استم بصورت هنرمندانه و استادانه ای موجود است ، توجه داشته باشید که دابلین با استم منحنی با تعاریف گفته شده با نام زولو شناخته می شود .
image 2020 04 20 13 02 04 1


پیپ کاوالیر

طراحی این پیپ بر اساس پیپ های قدیمی تایرولین آلمانی میباشد .
پیپ کاوالیر سیستم عبور هوای غیر معمول و منحصربفردی دارد .استم خمیده بصورت عادی و طبق روال معمول به شنک متصل میشود اما سوراخ هوایی در امتداد شنک به سمت پایین ادامه پیدا میکند و از کاسه پیپ عبور میکند و به انتهای دیگر شنک که توسط درپوشی مسدود شده است ، منتهی میشود .دود ناشی از سوختن توتون از راه روزنه و سوراخ کوچکی به این مسیر هوایی غیر معمول ، راه پیدا میکند .با این سیستم عبور هوا و طراحی خاص ، رطوبت و شیره ایجاد شده در قسمت انتهای مسیر هوایی پایین تر از کاسه پیپ جمع میشود .
درپوش انتهای شنک قابل برداشتن است پس میتوان رطوبت و شیره ایجاد شده را زدود و تمیز کرد .
image 2020 04 20 13 03 51 1


 Cutty

فرمی از پیپ که تاریخچه آن برمی گردد به دوران ساخت پیپ های سفالی ، دارای کاسه ای متمایل به سمت جلو با انحنایی در حدود ۱/۸ است و معمولا زائده ای در زیر کاسه آن در محل اتصال به شنک ، وجود دارد .
image 2020 04 20 13 02 30 1


Hungarian : ( Oom_Paul )
نام دیگر این فرم‌ Oom_Paul است که در زبان آفریقایی به معنای عمو پل می باشد ، برگرفته از نام رییس جمهور آفریقایی جنوبی در طی سال های ۱۸۸۳-۱۹۰۲ ، Paul Kruger .
به خاطر فرم کاملا خمیده آن ، شناخته می شود ، دارای کاسه ای استوانه شکل بسیار شبیه به بیلیارد با شنکی خمیده که معمولا انتهای شنک در محل اتصال به استم ، بالاتر از سطح لبه آتشگاه قرار میگیرد .
فرمی مناسب و بسیار متعادل برای قرار دادن پیپ در بین دندان ها ، با کاسه ای نسبتا عمیق .


Horn :
فرمی از پیپ است که دارای اشکال متنوع در بین سازندگان پیپ می باشد .
بطور کلی دارای شکلی شیپوری و باریک شونده از ابتدای لبه آتشگاه به سمت دهانی استم پیپ می باشد .
دارای کاسه ای با زاویه ای تند به سمت جلو که ظاهری سیال و منحنی به آن میدهد ، معمولا بصورت خمیده ساخته می شود و دارای استم هایی در اشکال مختلف است .
image 2020 04 20 13 02 55 1


Hawkbill :

فرمی از پیپ می باشد که اصالتا توسط کمپانی کستلو ابداع ، ثبت و ساخته شده است .
شکل استاندارد این فرم پیپ ، دارای کاسه ای گرد با زاویه ای متمایل به سمت بالا ، متصل به شنکی بلند با انحنایی با شیب ملایم به سمت بالاست که در انتها به استمی کوتاه و باریک شونده Tapperd Stem ، ختم میشود ، اگر از پهلو به این پیپ نگاه کنید محل اتصال شنک و استم در محلی بالاتر از لبه آتشگاه قرار گرفته است .
شکل کاسه پیپ کمی غیر معمول است اما این انحنای موجو در قسمت شنک پیپ شبیه به منقار عقاب است که این فرم پیپ نام خود را از آن گرفته است.
image 2020 04 20 13 03 20 1


Pickaxe :Pickaxe 1
فرمی مثلثی شکل و سه وجهی و پنل شده Panelled از شیپ اصلی یعنی فرم Acorn می باشد که معمولا انتهای کاسه آن به شکل نوک تیز ساخته می شود .
این فرم پیپ در گروه Freehand طبقه بندی می شود .


Pot :Pot
این فرم زیر مجموعه ای از خانواده پرجمعیت فرم بیلیارد است .
در این فرم کاسه پیپ به شکل بیلیارد اما کوتاهتر و با قطر بیشتر و بزرگ تر ساخته می شود .


Tomato :

Tomatoفرمی از اشکال مختلف پیپ که از نظر فربهی و گرد بودن بسیار شبیه به فرم های Apple و Ball می باشد با این تفاوت که کاسه آن کمی فشرده تر و شبیه به یک گوجه است . معمولا نسبت های ظاهری ساختمان این فرم عضلانی و توپر ساخته می شود ، در هر دو شکل صاف و مستقیم و یا خمیده موجود می باشد .


Vest Pocket :

Vest Pocketفرمی نامعمول در بین فرم های متداول پیپ که شاید بتوان گفت نزدیک ترین قرابت و خویشاوندی را میتواند با فرم Oval داشته باشد .
ویژگی بارز این فرم داشتن کاسه ای بیضی شکل است که اگر از بالا به آن نگاه کنید کاملا مشخص است و اگر از کنار به این فرم پیپ بنگرید شکلی شبیه به دانه عدس مشاهده خواهید کرد ، نسبت ارتفاع کاسه به عرض آن در این فرم بیشتر است و نکته جالب درباره آن این است که شنک آن به نوعی با ساختمان کاسه پیپ یکی شده است که در نگاه اول به نظر می رسد که شنکی در کار نیست ! استمی عمودی به سمت بالا در انتهای شنک تعبیه شده است که در ادامه راه با انحنایی تقریبا ۹۰ درجه به سمت بیرون مواجه می شویم که همین خمیدگی کار را برای نگه داشتن پیپ در بین دندان ها در هنگام اسموک ، راحت میکند .
یکی دیگر از ویژگی های منحصر بفرد این پیپ این است که استم آن حول محل اتصال به شنک قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد و میتوان استم را چرخاند و بالای آتشگاه پیپ قرار داد و در این حالت جهت حمل و نقل میتوان آن را داخل جیب گذاشت .
این فرم پیپ علاوه بر داشتن کاسه ای بیضی شکل معمولا آتشگاهی با فرم بیضی نیز دارد .


Zulu / Woodstock / Yatchsman :

Zulu Woodstock Yachtsmanفرمی از پیپ که با نام های دیگری نیز شناخته شده اما رایج ترین آنها zulu می باشد .
در حالت کلاسیک این فرم پیپ تشکیل شده است از یک کاسه باریک شونده از لبه آتشگاه به سمت پایین کاسه که به سمت جلو زاویه دار می باشد ، دارای اتصال به شنکی عضلانی با شیبی بسیار ملایم است که به شنکی بیضی شکل متصل می شود و در ادامه به استمی باریک شونده با انحنایی به سمت پایین منتهی می شود .
البته امروز این فرم‌ پیپ بنابر سلایق سازندگان میتواند بدون ویژگی های کلاسیک خود مانند کاسه باریک شونده ، شنک بیضی شکل و استم منحنی به سمت پایین و به جای آن استم صاف و مستقیم ، ساخته شود .


Acorn :

Acorn 1یکی از فرم های رایج در ساخت پیپ می باشد.
شکلی مابین یک بیلیارد و یک اپل !
در این فرم ، کاسه پیپ از قسمت لبه آتشگاه به سمت بیرون متورم و برجسته میشود و به سمت پایین کاسه پیش میرود و ناگهان به شکل دراماتیک و چشم نوازی شروع به جمع و باریک شدن میکند! معمولا این باریک شوندگی از محل اتصال شنک و کاسه پیپ نیز عبور کرده و در انتهای کاسه پیپ شکلی نوک تیز و قله مانند ایجاد میکند .


« انواع پیپ‌ از نظر شکل ظاهری »

بر خلاف باور عمومی مردم درباره پیپ ، شیپ های (قیافه) پیپ ها دارای استاندارد خاصی است و سازندگان پیپ از این استاندارد ها تخطی نمی کنند
البته سازندگانی هم هستند که خودشان صاحب سبک هستند ( مانند سزار بارونتینی، بربیا یا تسوگ) اما در تولید پیپ با طراحی های منحصر بفرد خودشان از اصول اصلی پیروی می کنند.
مثلا پیپ های تولیدی یونیک دیزان سزار بارونتینی از ۱۵۰۰ دلار شروع می شود.
لبته کشور هایی هستند که قیمت هنر دست هنوز ارزان است و می شود پیپ های طراحی را با قیمت بسیار پایین تر تهیه کرد.
ماسترو رحیمی همواره تاکید بر استفاده از شیپ های استاندارد دارند و البته شیپ های یونیک ساخت ایشان مورد توجه همگان بوده و هست و البته پیپ ایرانی بسیار قیمت مناسب است
برخی از شیپ های پیپ :
پیپ اپل
پیپ بیلیارد
پیپ بال / تومیتو
پیپ بول داگ
پیپ بول کپ
پیپ بنت برندی
پیپ گرد کالاباش
پیپ کانادین
در این مقاله با ۳۶ مدل از انواع پیپ از نظر ظاهری آشنا می شوید

تصاویر ۳۵ مدل از فرم های مختلف پیپ :

pipe apple 1

پیپ اپل

anvae pipe bilyard 2انواع پیپ بیلیارد

pipe bilyard

Billiard – پیپ بیلیارد

bent billiard 275x300 1

پیپ بنت بیلیارد

ball 275x300 1

 پیپ بال / تومیتو

 

bent apple 275x300 1

پیپ بنت اپل

bulldog 275x300 1پیپ بول داگ

bullcap 275x300 1پیپ بول کپbrandy 275x300 1

پیپ بنت برندی

gourd calabash 275x300 1

پیپ گرد کالاباش

calabash 275x300 1پیپ کالاباش

rhod bulldog 233x300 1

انواع پیپ بولداگ

cavalier 233x300 1پیپ کاوالیر

lovat 233x300 1

انواع پیپ کانادین

 

canadian 274x300 1

پیپ کانادین

com paual hangarian 275x300 1

پیپ اومپال

churchwarden 275x300 1

پیپ چرچ واردن

cheery wood 269x300 1

پیپ پوکر / چری وود

dublin2 275x300 1

 پیپ دابلین

diplomat 275x300 1

پیپ دیپلمات

cutty 275x300 1

پیپ کاتی

foursquare 275x300 1

پیپ فوراسکوئر

egg 275x300 1

پیپ اگ

duke 275x300 1

پیپ دوک

horn 233x300 1

پیپ هورن

hawkbill 275x300 1

پیپ هاک بیل

freehand 233x300 1

پیپ فری هند

pickaxe 233x300 1

پیپ پیکاکس

vestpocket 233x300 1پیپ وست پاکت

oval 275x300 1

پیپ اوال / پاکت

skater 274x300 1پیپ اسکاتر

zulu 275x300 1

پیپ زولو / ووداستاک

prince 275x300 1

پیپ پرینس

ukelele 233x300 1

پیپ اکلله / اسکیمو

volcano 275x300 1

پیپ ولکانو

zulu 275x300 1

پیپ پر / اکوم

parts3 233x300 2

اجزاء پیپ ۳

parts2 233x300 2

اجزاء پیپ ۲

parts1 233x300 2

اجزاء پیپ ۱

tools 233x300 1

ابزار پیپ

parts4 233x300 2

اجزاء پیپ ۴

شرکت های معتبر پیپ سازی پیپ هایی با نام  مدل اصلی تولید می کنند که مدل های لوکسی به حساب می آیند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به دانشنامه آزاد پیپ (www.pipedia.org) مراجعه کنید.

meer7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *