برایر ، الماس دنیای پیپ

در این مقاله می خوانید :

برایر ، الماس دنیای پیپ

بطور عمده پیپ ها از قسمت های خاصی از نوعی گونه گیاهی بوته ای شکل به نام (Erica Arborea)  که در ارتفاعات ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری از سطح دریا در مناطق کوهستانی مدیترانه ای رشد میکند ، ساخته میشوند .

بهترین ماده برای ساخت پیپ ، در دامنه های صخره ای و تپه های دور از دسترس یافت میشود ، جایی که برای دهه ها و قرن ها بدور از دخالت آدمیزاد در حال رشد و نمو بوده است ، چه بسا اگر در زمین های حاصل خیز و در دسترس بشر رشد میکرد ، یا بر اثر رقابت با دیگر گیاهان از بین میرفت و یا به دلیل قابل دسترس بودن بعنوان هیزم و یا سایر موارد مورد استفاده انسان قرار میگرفت .
برایر کورسیکایی Corsica اولین و قدیمی ترین برایر تولیدی در دنیای پیپ بوده و در حال حاضر نیز بطور محدود تولید و عرضه می شود .
تولیدات ایتالیایی عمدتا توسط سازندگان و اساتید ایتالیایی مورد استفاده قرار میگیرد و بطور محدود به خارج ایتالیا نیز صادر می شود .
برایر یونانی نیز در مقادیر قابل قبولی هنوز تولید و عرضه میشود.

برایر ، الماس دنیای پیپ

الجزایر نیز زمانی سرآمد تولید کنندگان برایر جهان بود تا زمانی که در دهه ۱۹۶۰ فرانسه از این کشور بیرون رانده شد و تجارت و صادرات برایر ممنوع شد ، بعد از مدتی افراد متخصص در زمینه تجارت برایر از صحنه تجارت به دور افتادند و آرام آرام نسل جدید با این بازار نا آشنا شدند و توان شروع مجدد این تجارت را از دست دادند .
بعد از الجزایر ، مراکش جایگزین این کشور شد و برایر مصرفی سازندگان عمدتا فرانسوی را تامین میکرد و همچنان نیز تامین کننده عمده برایر برای اساتید و سازندگان فرانسوی است .
در زمان های بسیار دور ، آلبانی نیز از تامین کنندگان ممتاز برایر بود که البته بعد از دوران جنگ ، بطور کامل از صحنه تجارت برایر خارج شد . البته شایعاتی به گوش میرسد که در زمین های این کشور مجدد برایر رشد و نمو کرده که هنوز در بازار مصرفی دیده نشده است .

بیشتر بخوانید:  روز جهانی پیپ کش ها

پیپ ها معمولا از قسمت های گره مانندی که در گیاه بوته ای Erica Arborea وجود دارد ، ساخته می شوند .

جایی که این گیاهان بوته ای می رویند ، به دلیل وجود شیب های تند سنگی و صخره ای مانع از رشد عمودی ریشه می شود ، و از طرفی وزش بادهای تند میتواند هر گیاه با ریشه ی سطحی را براحتی از جا دربیاورد ، در چنین شرایطی گیاه مورد نظر ما با استفاده از سیستمی منحصر بفرد به بقای خود ادامه میدهد ! با داشتن قسمت های غده ای شکل ما بین ساقه و ریشه که به عنوان لنگری بقای گیاه را در چنین مکانی تضمین میکند .

این غده از پایین ریشه هایی در زمین میداوند و با آنها آب و مواد غذایی را جذب میکند و سپس‌ به بالا و به سمت ساقه و شاخه ها منتقل میکند .

به دلیل خشکی منطقه و غنی نبودن خاک ، معمولا در حدود ۳۰ سال طول می کشد تا این غده ها رشد کرده و به وزنی در حدود ۵ تا ۱۰ پوند برسند که مناسب ساخت ۵ تا ۶ عدد پیپ باشند ، غده های کوچکتر ارزش بیرون آورون جهت ساخت پیپ را ندارند و مسلما غده های بزرگتر از ارزش بیشتری برخوردار خواهند بود .

در حال حاضر در بهترین شرایط برای ساخت پیپ های با کیفیت و گرید بالا از غده هایی با طول عمری در حدود ۶۰ سال استفاده می شود ، اما قبل از جنگ جهانی دوم از غده هایی با عمری در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ سال استفاده می شده است و بوده است زمانی که برای ساخت‌ پیپ از غده هایی با عمری در حدود ۳۵۰ سال استفاده می شده است که متاسفانه در حال حاضر اثری از آن گوهر های ناب ، باقی نمانده است .

بیشتر بخوانید:  درباره ARDOR بیشتر بدانیم : قسمت دوم

استفاده از برایر جهت ساخت پیپ میتواند به دلایل زیر باشد :

اول اینکه ، به اندازه کافی سخت و محکم و مقاوم است که بتواند در برابر حرارت بالای ایجاد شده به دلیل سوختن توتون که به ۷۰۰ درجه فارنهایت میرسد و گاهی به دلیل اسموک های محکم و پیاپی از این هم بالاتر میرود ، مقاومت کند .
برایر بدست آمده از غده ای که تحت شرایط بسیار سخت محیطی و جغرافیایی رشد کرده و برای رسیدن به مرحله لازم‌ جهت ساخت پیپ ، سالهای سال زمان سپری کرده ، بهترین عملکرد و ساختار و بافت را خواهد داشت .
ایده آل ترین حالت زمانی رخ میدهد که گیاهی می میرد و ریشه آن در زیر خاک در طی سالیان کهنه میشود که به اصطلاح به این غده ها Dead Root گفته میشود که در دنیای پیپ سازی جواهری کمیاب محسوب میشوند .

دوم ، خاصیت جذب بسیار بالای برایر است که به دلیل ساختار و بافت خود ، قادر است رطوبت موجود در توتون را که بر اثر احتراق و سوختن تبخیر شده و در ادامه مسیر به سمت قسمت دهانی ، به دلیل دمای پایین تر به مایع تبدیل میشود را جذب کند .
جذب رطوبت باعث داشتن اسموکی خشک تر میشود که برای دوستداران توتون که به دنبال درک بهتر مزه توتون هستند ، مزیتی ارزشمند به حساب می آید .

بهترین و ایده آل ترین قسمت و بافت و ساختار غده برایری برای جذب حداکثری رطوبت ، قسمتی از غده است که در واقع وظیفه انتقال آب و مواد غذایی از ریشه به ساقه را بر عهده دارد که همان قسمت خارجی غده برایری است .

بیشتر بخوانید:  تاریخچه طراحی پیپ دانمارک

به بلاک های برایری تهیه شده از قسمت خارجی غده برایری به اصطلاح Plateau Briar گفته می شود و معمولا سازندگان پیپ برای اثبات اینکه پیپ از Plateau Briar ساخته شده ، در ساخت و طراحی پیپ ، پوشش بیرونی سطح خارجی بلاک برایری را در پیپ تولید شده ، دست نخورده و بکر باقی می گذارند .

photo_2022-06-02_12-05-17

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 14 =