ترک دخانیات با سیگار الکترونیکی

در این مقاله می خوانید :

آیا سیگار های الکترونیکی (E-Cigarettes) راه حل مناسبی برای ترک دخانیات هستند؟

تحقیقات جدید اطلاعات جالبی را در مورد امکان جایگزینی دخانیات مرسوم با سیگار های الکترونیکی (E-Cigarettes) مطرح کرده‌اند؛ با ما همراه باشید.

استفاده از سیگار الکترونیکی به عنوان راه حلی صد درصدی برای ترک دخانیات محسوب نمی‌شود و از طرف دیگر، پژوهش‌هایی انجام شده‌اند که اعتیادآور بودن این محصول و نقش احتمالی آن در بیماری‌های قلبی را ثابت می‌کنند. با این حال، اخیرا مطالعات دیگری نشان می‌دهند که در مقایسه با شکل‌های مختلف مصرف تنباکو مانند کشیدن سیگار و قلیان که علاوه بر نیکوتین،‌ حاوی محصولات جانبی سمی و سرطان‌زایی هستند، استفاده از سیگار برقی سلامت افراد را کمتر به خطر می‌اندازد.

به طور دقیق‌تر، محققان با استفاده از مدل‌های ریاضی محاسبه کرده‌اند که چگونه در دو سناریو مختلفِ استفاده از سیگارهای معمولی و سیگارهای الکترونیکی که یکی خوش‌بینانه و دیگری بدبینانه بود، سلامت عمومی مصرف‌کنندگان دخانیات در آمریکا در ده سال آینده، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

البته دانشمندان اعتراف کردند که روش آن‌ها با محدودیت‌هایی همراه بوده است؛ به عنوان مثال مدل‌ها بر اساس آمارهای ترک اعتیاد به سیگار و شروع مصرف دخانیات در سال ۱۳۹۱ بوده و رشد مصرف استفاده از سیگار های الکترونیکی در سال‌های اخیر در آن‌ها لحاظ نشده است. به علاوه، دیگر روش‌های استعمال دخانیات هم مانند تنباکوی بدون دود و روش‌های دیگر مورد بررسی قرار نگرفتند.

در سناریو خوش‌بینانه، فرض اولیه بر این بود که افراد بیشتری به صورت سالانه دست از مصرف دخانیات به روش‌های مرسوم برمی‌دارند و از سیگار های الکترونیکی استفاده می‌کنند و از طرف دیگر، این روش‌ نسبت به مصرف سیگارهای تنباکو دار، خطرات کمتری برای سلامتی فرد دارد؛ نتیجه مدل بررسی‌شده با سناریو خوش‌بینانه این بود که آمار مرگ و میر به دلیل استعمال دخانیات در آمریکا، به میزان ۶.۶ میلیون نفر کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:  کاغذ سیگار (سیگار پیچ)

در مدل بدبینانه آمار موجود در مورد ترک سیگار تا سال ۱۳۹۱ در نظر گرفته نشد و فرض بر این بود که افراد هرساله تمایل کمتری برای کنار گذاشتن دخانیات دارند. همچنین، تصورات بدبینانه‌ای در مورد خطرات سیگار های الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت و در نظر گرفته شد که این روش جایگزین، خطرات پیش‌بینی نشده‌ای به همراه دارد؛ نتایج بررسی این مدل هم نشان داد که با وجود بدبینانه بودن فرضیات، تقریبا ۱.۶ میلیون مرگ به دلیل مصرف دخانیات قابل‌ اجتناب است .

نه به قلیان نه به سیگار نه به ویپ

ترک دخانیات با سیگار الکترونیکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها