ته سیگار رتبه یک پس مانده درجهان

در این مقاله می خوانید :

ته سیگار رتبه یک پس مانده درجهان

ته سیگار رتبه یک پس مانده درجهان را دارد،سالانه ۴.۵ تریلیون عدد ته سیگار روی زمین انداخته میشود که هرکدام به مدت ۵ تا ۴۰۰ سال برای تجزیه نیاز دارند !
فرهنگ غلط و اشتباهی است که بعد از تدخین سیگارت ته سیگار را در طبیعت پرتاب می کنند

ته سیگار، پسماند ظاهرا کوچکی است که به راحتی در هر جایی رهایش می‌کنیم و فکر می‌کنیم که کار تمام شده است، در حالی که ماجرا تازه شروع شده است. از کوچه‌ و خیابان تا پارک‌ها و مناطق خارج شهر ته ‌سیگار دیده می‌شود. معضل و دردسرهای ‌سیگار تازه بعد از دود کردن آن چند برابر می‌شود. دود و ایجاد حرارت و حتی خاکستر سیگار که خود منشا آلودگی زیست‌محیطی است، اما رها کردن ته مانده آن فاجعه‌ای در پیش روی انسان قرار می‌دهد که انسان همچنان در خواب غفلت سعی درکتمان دردهای پنهان آن دارد. علی‌رغم اطلاع انسان از مواد سمی موجود و تجریه‌ناپذیر سیگار، چرا همچنان مصرف آن رو به تزاید و سن مصرفش رو به کاهش است؟ چرا هیچ نگرانی از آینده محیط زندگی رو به آلودگی خود نداریم؟ چرا در جلوگیری از آلوده کردن محیط زندگی موجودات زنده حساسیتی نداریم؟ چرا قانونی که قابلیت اجرایی داشته باشد؛ تصویب نمی‌شود؟
مسئول برنامه کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره میزان مصرف و هزینه مصرف سیگار در کشور با بیان اینکه حدود ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال کشور از انواع محصولات دخانی استفاده می‌کنند، می‌گوید: سن جمعیت مصرف‌کننده به ۱۳ تا ۱۵ سال کاهش یافته است.
به گفته بهزاد ولی‌زاده، طبق برآورد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۴۰ میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار در کشور است و طبق برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت مصرف سیگار در کشور حدود ۵۵ میلیارد نخ می‌باشد، که از این مقدار حداقل۵۰ درصد آن در محیط رها می‌شود.
ولی‌زاده گفت:۱۰هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دخانیات در کشور می‌باشد، که دو تا سه برابر از این میزان یعنی ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه بهداشتی و سلامتی دارد.
وی درباره تبعات زیست‌محیطی سیگار در کشور، اظهارداشت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود هفت هزار ماده شیمیایی در دخانیات شناسایی شده که از این میزان ۷۰ ماده سرطان‌زا است و پسماند ناشی از سیگار نیز جزء پسماندهای خطرناک شناخته می‌شود. !

بیشتر بخوانید:  مطالعات جدید و نکات جالبی در مورد اسکیزوفرنی؛
ته سیگار رتبه یک پس مانده درجهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *