تجارت جهانی؛دنیای پیپ و توتون

در این مقاله می خوانید :

تجارت جهانی؛دنیای پیپ و توتون

در دنیای امروزی و در عالم تجارت و اقتصاد گاهی به پارادوکس ها و تناقضاتی برخوریم !

بطور مثال بر خلاف اینکه در دنیای امروز ما به ظاهر در جوامع پیشرفته ، بازار کسب و کار رونق داشته و صحنه برای بازی کسبه و تجار خرده پا مهیا و آماده است و هر روز شاهد تبلیغات گسترده برای به بازی گرفتن بازیگران بیشتری در دنیای تجارت هستیم و با شعارهایی نظیر استارت آپ ها ، مشوق های مالیاتی و یا شعار دهکده جهانی و تجارت جهانی برخورد میکنیم !

اما با کمی دقت و ریزبینی و موشکافی بیشتر و یا شاید با کمی بدبینی !! پی خواهیم برد که در واقع بازار جهانی و یا همان تجارت جهانی در انحصار تعداد محدودی از شرکت ها و کمپانی ها و به طبع آن افراد خاص می باشد !

در واقع عموم مردم در نقش سیاهی لشکر هایی در این نمایش جهانی ایفای نقش میکنند و جالب اینجاست که اکثرا از این موضوع بی خبرند و در خیال خویش در نقش اول نمایش ظاهر شده اند !!

با کمی دقت و بررسی بیشتر متوجه می شوید که در بازی تجارت ، عموم مردم و یا به عبارتی تجار و کسبه عوام ، وظیفه راه اندازی و به سود رساندن ایده و یا پروژه ای را به عهده دارند با تمام مشقات و سختی ها و گرفتاری ها و زمانی که پروژه مذکور به سود دهی لازم رسید کمپانی ها و افراد خاص که انحصار تجارت را در دست دارند همانند اختاپوسی عمل کرده و بازوهای خود را به دور این کسب و کار خرد و نوپا و به سود رسیده حلقه می کنند و راهی جز ادغام شدن در این انحصار و یا از بین رفتن برای این به اصطلاح عوام دنیای تجارت باقی نمی ماند ! یا باید کسب و کار خود را به غول های تجاری واگذار کنند و یا در زیر دست و پای این انحصار طلبان نابود شوند .

بیشتر بخوانید:  پر طرفدارترین توتون در ایران

گذشته از این واقعیت تلخ در دنیای تجارت جهانی شاهد این موضوع نیز هستیم که بسیاری از قوانین و سازمان های دولتی نیز ، در این بازی به نفع این غول های انحصار طلب ، ایفای نقش می کنند ! در هر زمان که لازم باشد در جهت منافع این مافیای اقتصادی در زیر پوشش قوانین ، محدودیت هایی ایجاد میکنند !

متاسفانه دنیای پیپ و توتون نیز از این قاعده و بازی مستثنی نیست !

در سال اخیر ، به دلیل همین قوانین به ظاهر قانونی و گاها حمایتی در جهت سلامت انسان ها ، شاهد این بودیم که کمپانی قدیمی مک کلیلاند از پیشکسوتان تولید توتون در آمریکا ، مجبور به تعطیلی کارخانه و توقف فعالیت خود شد .

و یا در همین چند روز اخیر کمپانی معروف پترسون برای بقا در دنیای بی رحم تجارت جهانی مجبور به واگذاری حق امتیاز برند خود به دو کمپانی توزیع کننده عمده یکی در اروپا و دیگری در آمریکا شد ! که البته به احتمال زیاد با بررسی بیشتر متوجه خواهیم شد که این دو کمپانی سرانجام به یک منبع متصل هستند !

در سال جاری سازمان دارو و غذای آمریکا FDA به بهانه رعایت بهداشت و سلامت ، قوانین سختگیرانه ای در زمینه پرورش تنباکو ، تولید توتون و محصولات دخانی ، وضع کرده است که شامل محدودیت هایی در واردات توتون و تنباکو و وضع قوانین مالیاتی شدید و یا محدودیت هایی در فروش و نوع عرضه محصولات دخانیاتی می باشد .

بهمین دلیل کمپانی ها و تولید کنندگان محصولات دخانی در تنگا قرار گرفته اند !

بیشتر بخوانید:  توتون، گياهی درمانی

و در آخر این مصرف کننده است که باید تاوان این سیاه بازی های تجاری را بپردازد !

محصول تولید شده در آمریکا با قیمتی تا دو یا سه برابر در کانادا بفروش میرسد !! در اروپا نیز وضع بر همین منوال است ! فرضا توتونی که در آمریکا ۱۰ دلار قیمت خرده فروشی دارد در اروپا تا ۳۰ دلار و گاهی بیشتر بفروش میرسد !

و یا مثالی دیگر در دنیای سیگار !

سیگاری در کوبا تولید میشود ، در کشور مبداء چند دلار قیمت دارد ، در آمریکا چند ده دلار بفروش میرسد و وقتی به آسیا و کشورهای شرق دور میرسد تا چند صد دلار قیمت خواهد داشت !!

در این آشفته بازار و اوضاع نابسامان اقتصادی و نبود ثبات ، دیگر صحبت از قیمت بالا ، گفته ای بی مورد است !!

مسئله این است : بودن یا نبودن !!

در روزگار امروزی وجود و یا عدم وجود یک محصول جای بحث دارد و نه قیمت گاها بالای آن !

متاسفانه باید بهمین راضی و خشنود باشیم که محصول مورد نظر ما هنوز در بازار قابل تهیه است ، حالا با چه قیمتی … !!!!

photo_2022-06-02_12-07-05

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + شش =