سیگار و خطرات !

در این مقاله می خوانید :

سیگار و خطرات

استفاده از سیگار برگ به مراتب بهتر از سیگار معمولی است اگر درست استفاده شود و داخل ریه داده نشود … سیگار استوانهٔ کاغذی کوچکی معمولاً به طول کمتر از ۱۲ سانتی‌متر و قطر نزدیک به ۱۰ میلی‌متر است که از برگ‌های بریده شده یا عمل‌آمدهٔ تنباکو پر می‌شود.


طرز استفاده آن این طور است که یک طرف آن را آتش می‌زنند، و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر دارد) هوا را به درون ریه‌ها می‌کشند (پُک زدن). نیکوتین موجود در دود تنباکو سبب مسمومیت خفیف و بروز حالت سرخوشی کوتاه‌ مدت می‌شود. سیگار را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می‌کنند، و یا، در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌های تولید سیگار را خریداری می‌کنند. تفاوت سیگار با سیگار برگ در آن است که سیگار برگ در برگ تنباکو پیچیده می‌شود و فیلتر ندارد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد. تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌کند.

از خطرات مصرف ETS یا Environmental tobacco smoke

آمار موجود از اوایل قرن نوزدهم نشان می دهد که کشیدن سیگار میان اقشار تحصیل کرده و مرفه بین سنین ۳۵ تا ۶۴ مرسوم بوده است اما امروزه کشیدن سیگار میان نوجوانان (۱۸- ۲۴ ساله) بخصوص آنها که از رفاه کامل برقرار نیستند رایج می باشد. همچنین رشد مصرف سیگار از دهه ۱۹۹۰ به بیش از ۵۰ درصد رسیده است که عامل اصلی آن را تبلیغات می دانند. در ادامه مطلب قبل در این قسمت به گوشه ای از خطرات کشیدن سیگار اشاره می شود.

خطرات کشیدن سیگار برای سلامتی فرد

آزمایشها و شواهد پزشکی نشان داده است که تمامی محدوده هایی که در برخورد با دود سیگار در بدن قرار دارند مانند لب، دهان، گلو، حنجره، مری، ریه و … در خطر ابتلا به سرطان می باشند. همچنین ارتباط بسیار نزدیکی میان کشیدن سیگار و سرطان لوزالمعده نیز وجود دارد. از دیگر خطرات مشخص شده که به سیگار مربوط می باشد انواع غیر سرطانی بیماری های ریوی و قلبی می باشند.
نکته بسیار مهم آن است که کشیدن مداوم تنها یک یا دو سیگار در طول روز احتمال مبتلا شدن به سرطان را در مقایسه با یک فرد عادی که سیگار نمیکشد تا دو برابر بیشتر می کند. بدتر از آن اینکه کشیدن سه یا چهار سیگار در روز بصورت مداوم احتمال ابتلا به سرطان را به هشت برابر یک فرد عادی افزایش می دهد.نگاه داشتن سیگار روی لب باعث تشدید خطرات آن می شود. بخصوص هنگامی که دود سیگار در بزاق دهان حل می شود و شما آنرا می بلعید، سموم و مواد سرطان زا با تمامی قسمت های جهاز هاضمه برخورد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  دلیل استفاده از چوب سرو اسپانیایی در صنعت سیگاربرگ

تفاوت سیگار معمولی و برگ

علاوه بر ابعاد که معمولا” سیگارهای برگ بزرگتر هستند نوع و میزان تنباکویی که در آنها بکار رفته نیز متفاوت می باشد. سیگارهای معمولی که معمولا” سایز واحدی دارند کمتر از یک گرم تنباکو را در خود دارند. در حالی که سیگار های برگ با توجه به ابعادشان می توانند بین ۵ تا ۱۷ گرم تنباکو را در خود داشته باشند. کشیدن سیگار برگ های بزرگ ممکن است تا یک ساعت هم بطول انجامد اما سیگار های معمولی حدود ۱۰ دقیقه بیشتر عمر ندارند.
اینکه کدام نوع از سیگارها خطر بیشتری دارد به میزان مصرف و استنشاق دود و همچنین مقدار کشیدن دود به داخل ریه بستگی دارد. چرا که سموم و مواد سرطان زایی که در هر دو وجود دارند تقریبا” مشابه می باشد.
اغلب افرادی که به سیگار معمولی اعتیاد دارند، هر روز و به مقدار زیاد آنرا مصرف می کنند در حالی که آمار نشان می دهد افرادی که سیگار برگ می کشند بصورت گاه و بیگاه آنرا مصرف کرده و نیز کمتر از افراد معتاد به سیگار معمولی دود آنرا به درون ریه خود می کشانند بنابراین معمولا” افرادی که سیگار برگ می کشند در معرض خطر کمتری هستند. در هر صورت چه دود سیگار را به درون ریه خود بکشانیم چه نه، لب، زبان، دهان، گلو و حنجره در معرض خطر سرطان خواهند بود.

خطر استنشاق دود سیگار در محیط برای افراد غیر سیگاری

دود سیگاری که در محیط وجود دارد به Environmental tobacco smoke یا ETS معرف است. ETS ناشی از سیگار معمولی یا برگ همانند دود سیگاری که به دهان وارد می شود شامل همان سموم و مواد سرطان زا می باشد. تنها نکته آن است که سیگار برگ به علت دارا بودن میزان تنباکوی بیشتر ETS بیشتری طولید می کند. با این حال میان ETS این دو نوع سیگار تفاوت هایی وجود دارد که به نحوه ساخت آنها بر می گردد. در قسمتی از پروسه ساخت سیگار برگ مرحله تخمیر وجود دارد که در این پروسه مواد سرطان زای تولید شده بگونه ای در می آیند که با روشن شدن سیگار برگ به راحتی می سوزند و بصورت گاز آزاد می شوند. اما در سیگارهای معمولی بخصوص آنهایی که لفاف کاغذی نا مرغوب دارند سوختن نا مناسب کاغذ باعث می شود که تنباکو بصورت ناقص بسوزد و این مواد خطرناک کمتر آزاد شوند. بنابراین در کل می توان گفت که ETS حاصل از سیگار برگ خطر بیشتری دارد.

نیکوتین
نیکوتین عاملی است که در تنباکو موجود است و نماینده خطر بسیار بزرگ سیگار یعنی اعتیاد می باشد. سیگارهای معمولی حدود ۹ میلی گرم و سیگارهای برگ بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم نیکوتین در بر دارند. نیکوتین به محض آنکه به داخل ریه کشیده شود جذب می شود و اثر اعتیاد آور خود را باعث می شود علت آنکه افراد کمتر به سیگار برگ معتاد هستند آن است که آنها دود سیگار را به داخل ریه خود نمی کشند. اما نیکوتینی که در دهان می ماند بیشتر حالت یک سم خطر دارد تا یک ماده اعتیاد آور.

سیگار و زخم اثنی ‌عشر

شهرام آگاه ، عضو انجمن گوارش و کبد ایران گفت: مهم ترین عامل تشدید کننده ی زخم اثنی‌عشر که مانع بهبودی آن می ‌شود، کشیدن سیگار است. زخم اثنی عشر از مهم ترین علل شکایات بیماران دستگاه گوارش فوقانی است که معمولا علائم آن به صورت دردهای همراه با غذا خوردن است و درد این زخم با غذا خوردن کاهش می‌ یابد. زخم اثنی عشر در سنین جوانی و دهه ۲ تا ۴ زندگی، فرد را بیمار می ‌کند.

بیشتر بخوانید:  سیگاربرگ ایتالیایی توسکانو مارِمانو

علل: دو علت عمده برای ایجاد زخم اثنی عشر وجود دارد:
۱- ابتلا به میکروب هلیکوباکتر که ۹۰ درصد زخم های اثنی عشر به این علت است.
۲- مصرف داروهایی از جمله آسپیرین که داروی ضد التهاب غیراستروئیدی است. این داروها معمولا توسط مردم برای تخفیف دردهای مختلف مصرف می ‌شوند که اغلب از خطرات آن ها خبری ندارند، به نحوی که دومین علت ایجاد زخم اثنی عشر همین داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و … هستند. معمولا زخم‌هایی که به علت مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می ‌شوند، زخم هایی هستند که احتمال خونریزی، یا ایجاد پارگی، یا مزمن شدن آن ها بیشتر است و باید به آنها توجه کرد. علائم: زخم اثنی ‌عشر اغلب بدون علامت است و فرد متوجه آن نمی ‌شود، تا زمانی که با آندوسکوپی یا عکس برداری متوجه آن می ‌شود. در زخم ‌های علامت دار، شایع ‌ترین علامت، درد است که می تواند به صورت تهوع، نفخ، سنگینی سردل و بوی بد دهان و استفراغ خونی و دفع مدفوع سیاه خود را نشان دهند. از عوارض زخم، انسداد در مسیر خروجی اثنی عشر است. این زخم با تهوع، استفراغ و دردهای شکمی خود را نشان می ‌دهد.

 درمان
زخم‌ های عارضه ‌دار ممکن است به درمان پزشکی جواب دهند و در مواردی نیاز به درمان با کمک اندوسکوپ داشته باشند و در مواردی هم نیاز به جراحی به وجود می ‌آید.در زخم‌هایی که عارضه ‌دار نشده باشند، معمولا درمان علت زمینه لازم است و اگر در فرد باکتری هلیکوباکتر علت ایجاد زخم باشد، تشخیص و ریشه ‌کنی باکتری در بهبود زخم، نقش مهمی دارد.در رابطه با زخم‌ هایی که به دلیل مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ایجاد می ‌شوند، میزان مصرف این داروها تحت نظر پزشک مهم است و برای بهبود زخم در کنار درمان با قرص یا شربت‌های ضد اسیدی، از داروهایی مانند رانیتیدین یا امپرازول می ‌توان استفاده کرد.

سیگار باعث نازایی زن می‌شود

راجع به مضرات سیگار زیاد شنیده اید. عوارض وحشتناک سیگار و مشکلاتی که در طی زمان برای افراد سیگاری و اطرافیان‌شان به وجود می‌آید تقریبا برای همه شما آشناست. راجع به خطرات سیگار برای خانم‌های باردار و جنین‌شان هم، پزشکان هشدارهای فراوانی داده‌اند. اما اگر سیگار باعث شود خانمی بادار نشود چه؟ تحقیق جدیدی نشان می دهد خانم‌هایی که والدین‌ یا همسرشان سیگاری هستند، ممکن است دچار مشکلاتی در زمینه باروری شوند. این مطالعه جدید بیان می‌کند خانم‌هایی که در محیط‌های حاوی دود سیگار در مدت زمان طولانی حضور داشته باشند، نسبت به افراد دیگر احتمال باروری‌شان کمتر است. از نظر محققان این مساله، دلیل مهم دیگری است که می‌تواند باعث شود خانم‌ها نه تنها خود سیگار کشیدن را کنار بگذارند، بلکه باعث ترک سیگار اطرافیانشان هم بشوند.
در این مطالعه به غیر از مساله ناباروری، مشکلات دیگر هم مورد بررسی قرار گرفتند و یافته‌ها نشان داده که دودهای دست دوم سیگار ( یعنی خود فرد سیگار نمی کشد، ولی دود سیگار اطرافیان خود را استنشاق می کند.) می‌توانند مشکلات و عوارض ناگواری را در طی بارداری و همچنین بعد از زایمان، برای نوزاد و مادر به وجود آورد. به غیر از این مطالعه، مطالعات دیگری هم در مورد تاثیر دودهای دست دوم سیگار بر احتمال سقط جنین انجام شده است.

بیشتر بخوانید:  15 سیگار برگ کوبایی برتر

آمار تکان‌دهنده

در این مطالعه جدید، بیش از ۴۸۰۰ خانم مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد خانم‌هایی که والدین‌شان سیگاری بوده اند، برای باردار شدن مشکلات بیشتری داشته‌اند. یکی از مشکلات این بود که آنها مجبور بودند حداقل یک سال برای باردار شدن منتظر بمانند. علاوه بر این در بین خانم‌هایی که در زمان خردسالی یا بزرگسالی در معرض دودهای دست دوم بوده اند، ۳۹ درصد بیشتر احتمال سقط جنین یا به دنیا آوردن نوزاد مرده وجود داشت. ۶۸ درصد این خانم‌ها هم عنوان کردند که به سختی و با مشکلات زیاد باردار شده‌اند. لوک پپون، محقق دانشگاه روچستر نیویورک و مسئول اصلی این تحقیق می‌گوید: «این آمار تکان‌دهنده است و به وضوح یکی دیگر از خطرات جدی مواجهه با دود سیگار را نشان می‌دهد. همه ی ما می‌دانیم که دود سیگار چقدر مضر است، اما به نظر می‌رسد این دود برای خانم‌ها در سنین باروری خطرات بیشتری داشته باشد.»

تنباکو علیه جنین

نتایج مطالعه دکتر پپون و همکارانش اولین بار در دسامبر سال ۲۰۰۸ در مجله «کنترل تنباکو» منتشر شد. برای انجام این مطالعه که در مدتی طولانی انجام شده بود، محققان نتایج بررسی روی ۴۸۰۰ خانم را که در بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ به مرکز بیمارستانی رزول پارک در نیویورک مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. تمام این خانم‌ها به منظور آزمایش‌های غربالگری سلامت و یا درمان سرطان به این مرکز مراجعه کرده بودند و این مطالعه در واقع یکی از نتایج جانبی پرسشنامه‌های آینده‌نگری بود که از آن زمان در اختیار خانم‌ها قرار گرفته بود. همه این خانم‌ها حداقل یک بار در طول زندگی‌شان باردار شده بودند. ۱۱ درصد این خانم‌ها مشکلاتی در زمینه بارداری و یک‌سوم این خانم‌ها حداقل یک بار سابقه سقط جنین یا مرده‌زایی داشتند. نکته مهم در این مطالعه این بود که دانشمندان متوجه شدند خطر به وجود آمدن این مشکلات با توجه به افزایش مدت زمان تماس با دود سیگار، افزایش پیدا می‌کند. این مساله خود دلیل واضحی برای وجود داشتن حالت علت و معلول بین دود سیگار و مشکلات بارداری بود. طبق گزارش پپون و همکارانش علت تحت تاثیر قرار گرفتن قدرت باروری خانم‌ها با دود دست دوم سیگار این است که سموم تنباکوی موجود در این دود به‌ طور مستقیم باعث آسیب ساختار ژنتیکی سلول‌ها می‌شوند. همچنین در پدیده لقاح دخالت می‌کنند و یا باعث مرگ جنین و سقط در همان روزهای اول می‌شوند. سموم موجود در دود سیگار، هورمون‌هایی را که برای کنترل باروری و نگهداری تخم لقاح یافته در رحم احتیاج هستند، تحت ‌تاثیر قرار می‌دهند و باعث می‌شوند احتمال بارداری موفق بسیار کاهش یابد.

سیگار و خطرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =