عوامل وجود تمایل به کشیدن دخانیات و مواد مخدر

در این مقاله می خوانید :

عوامل وجود تمایل به کشیدن دخانیات و مواد مخدر

نه به مواد مخدر

چه عواملی باعث به وجود امدن تمایل به کشیدن دخانیات و مواد مخدر میشود و چه شخصیت هایی جذب اینگونه مسایل میشوند ؟

بارها بارها مشاهده شده که تنها عوامل محیطی اثر گذار برای مصرف مواد یا دخانیات نبوده و چگونه افراد وابستگی شدید به مصرف قلیون یا سیگار پیدا میکنند که در ادامه خواهیم پرداخت.
تجربیات اولیه، نقش موثری را در رشد شخصیت هر فرد ایفا می‌کنند و تاثیرات آن‌ها در رفتارهای بعدی انسان در زندگی تداوم پیدا می‌کند. نظریه رشد شخصیت فروید، از معروف‌ترین و بحث برانگیزترین نظریه‌ها می‌باشد. فروید اعتقاد داشت که شخصیت انسان‌ها در طی یک سری مراحل و از دوران کودکی شکل می‌گیرد و این مراحل بر نواحی تحریک‌پذیر خاصی در بدن متمرکز هستند. در حقیقت این حالت مانند یک رفتار روانی-جنسی است که به عنوان نیروی محرکی در پشت رفتارهای هر فرد قرار می‌گیرد. اگر مراحل تثبیت دهانی با موفقیت سپری شوند، شخصیت سالم در فرد حاصل می‌گردد. و در صورتی که مشکلی در هر یک از مراحل تثبیت دهانی صورت گیرد و آن مشکل حل نشده باقی بماند، اصطلاحا می‌گویند که فرد دچار “تثبیت” شده است. تثبیت به معنای ماندگاری فرد بر روی یک مرحله روانی- جنسی است و تا وقتی که حل نشود فرد در آن مرحله گرفتار می‌ماند. فردی که در مرحله دهانی تثبیت شود امکان دارد بیش از حد ممکن به دیگران وابسته باشد و به دنبال تحریک دهانی از طریق سیگار کشیدن، نوشیدن و یا خوردن باشد.

بیشتر بخوانید:  روز ولنتاین؛ تهاجم یا کمبود فرهنگی ؟!

نه به قلیان نه به سیگار
پویش مردمی آگاهی از مضرات دخانیات

خانم دکتر کارآموز


شخصیت هایی که در بزرگسانی تمایل به مصرف دخانیات دارند ، و دلایل آن ؟

تثبیت دهانی:
‎علت اینکه چرا همیشه بعضی از افراد سیگار می‌کشند، ناخن می‌جوند و یا علاقه به مکیدن آب نبات چوبی دارند در نظریه رشد شخصیت زیگموند فرویدو مفهوم تثبیت دهانی مشخص شده است.
مرحله دهانی
در خلال این مرحله، تنها راه تعامل نوزاد با جهان خارج از طریق دهان است و در نتیجه واکنش مکیدن اهمیت خاصی دارد. دهان برای خوردن، ضرورت دارد و نوزاد از تحریک دهانی از طریق فعالیت‌های ارضاءکننده‌ای نظیر مکیدن و مزه کردن، لذت می‌برد. به دلیل آن که نوزاد به طور کامل به پرستارش وابسته است (کسی که به او غذا می‌دهد)، نوعی حس اعتماد و آسایش از طریق این تحریک دهانی در او رشد می‌یابد. تعارض اصلی در این مرحله، فرایند از شیرگرفتن است- بچه باید وابستگی کمتری به پرستارش پیدا کند. اگر تثبیت در این مرحله اتفاق افتد، فروید معتقد است که فرد در آینده با مشکلاتی از قبیل وابستگی یا پرخاشگری روبرو خواهد شد. تثبیت دهانی می‌تواند به مسائلی در خوردن، آشامیدن، سیگارکشیدن یا ناخن جویدن منجر شود.

نه به قلیان نه به سیگار
پویش مردمی آگاهی از مضرات دخانیات

خانم دکتر کار آموز

عوامل وجود تمايل به كشيدن دخانيات و مواد مخدر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *