صنعت بسته بندی توتون

در این مقاله می خوانید :

صنعت بسته بندی توتون

در طول سال ها مصرف کنندگان برای نگهداری و حمل و نقل توتون مصرفی از روش های ابداعی خود استفاده می کردند.
بزرگترین مشکل در این راه مسئله خشک شدن توتون می باشد و اگر رطوبت به آن اضافه شود ممکن است بیش از حد لازم باشد و در نتیجه توتون غیر قابل استفاده شود. در ابتدا روش های ساده و نه چندان کارآمدی برای حفظ تازگی و رطوبت توتون مودد استفاده قرار میگرفت .
مسئله مهم دیگری که باید در نظر گرفته میشد موقعیت جغرافیایی مصرف کننده و چگونگی وضعیت آب و هوایی و میزان رطوبت و دما در مناطق مختلف کره زمین بود.
دمای بالا و رطوبت کم باعث تسریع در روند خشک شدن توتون می شود ، مسئله ای که تا به امروز هم تولید کنندگان با آن دست به گریبان هستند.

در گذشته روشهای بسیاری برای نگهداری توتون مورد استفاده قرار میگرفت اما در بهترین شرایط فقط روند خشک شدن و از بین رفتن توتون کمی کندتر میشد.

در گذشته ملوانان برای حفظ و نگهداری طراوت و تازگی توتون ، آن را در پارچه هایی از جنس کرباس می پیچیدند ، این کار کمک میکرد تا رطوبت توتون برای مدت زمان بیشتری حفظ شود ولی متاسفانه این روش روی طعم مزه توتون نیز تاثیر نامطلوب می گذاشت و لذت استفاده از توتون را تاحدی از بین میبرد و نکته منفی این روش محسوب می شد .

دریانوردان همچنین برای نگهداری توتون از بشکه های خالی رام استفاده میکردند که هم باعث حفظ تازگی و رطوبت توتون میشد و هم باعث اضافه شدن طعم و مزه رام موجود در بشکه های خالی به توتون میشد که البته خوشایند هم بود .

بعدها محفظه های گلدانی شکل نسبتا بزرگی از جنس سرامیک و پرسلین جهت نگهداری توتون مورد استفاده قرار گرفت .

مزیت این گلدان ها این بود که مدت زمان حفظ رطوبت را افزایش میداد اما عیبی که داشت این بود که حمل و نقل توتون را دشوار میکرد .

بیشتر بخوانید:  مختصری درباره توتون رتری : هالو د وایند

پس پیپ کش ها برای نگهداری و حمل و نقل توتون مورد استفاده چه می کردند !!؟

بیشتر پیپ کشها معمولا از کیف های چرمی کوچکی به منظور همراه داشتن توتون مصرفی خود، استفاده میکردند البته نه بصورت کیف های چرمی که ما امروزه با آنها آشنا هستیم !

بیشتر آنها فاقد روکش لاستیکی محافظ بودند و مسلما صنعت چرم سازی هنوز به درجه قابل قبولی نرسیده بود و محدودیتهایی وجود داشت .

متاسفانه از سوی کارخانه ها و تولید کنندگان توتون نیز ، راه حل مناسبی ارائه نمی شد !

تنها در ۱۵۰ سال اخیر در تاریخ پیپ و توتون است که شاهد فروخته شدن توتون در بسته بندی های مناسب که هم رطوبت و تازگی توتون مصرفی را حفظ میکنند و هم حمل و نقل آن را تسهیل بخشیده اند، هستیم .

با نگاهی به تاریخ ، گوناگونی و تنوع و سیر تکاملی صنعت بسته بندی توتون پیپ، مشاهده میکنیم که بسته بندی های اولیه شامل برگه های کاغذی ضخیم و همچنین روغنی بوده اند .

بعد ها قوطی های فلزی معرفی شدند، اما چیزی که باعث تحول و ایجاد نقطه عطفی در صنعت بسته بندی شد، ظهور مواد پلاستیکی و همچنین تکنولوژی وکیوم کردن و بسته بندی خلاء برای قوطی های فلزی بود .

امروزه تولیدکنندگان توتون ، محصولات خود را در بسته بندی های گوناگون که متداول ترین شکل آنها بصورت قوطی و کیسه ای می باشند ، عرضه می کنند .

بسته بندی کیسه ای ( پوچ ) :

این نوع بسته بندی تشکیل شده است از یک تکه کاغذ چاپ شده که بوسیله فویل پلاستیکی دربر گرفته شده است .

کاغذ چاپی به منظور درج مشخصات توتون و فویل پلاستیکی به جهت حفظ رطوبت محصول و جلوگیری از خشک شدن توتون ، به کار برده شده است .

ذکر این نکته لازم است که سطح رطوبت مطلوب مشخصی در بین مصرف کنندگان وجود ندارد و به دلیل تنوع و کثرت مصرف کنندگان توتون ، استاندارهای مختلفی از نقطه نظر مصرف کننده وجود دارد ! که همگی بر اساس طبع و سلیقه هستند . بعضی از پیپ کشها ترجیح می دهند توتون مصرفی شان تا حد امکان خشک باشد و برخی مصرف توتون مرطوب تر را مناسب میدانند .

بیشتر بخوانید:  چرا حضرت امام خمینی(ره) سیگار را ترک کرد؟

به همین دلیل در کمپانی مک بارن در هنگام بسته بندی سعی بر این است که رطوبت توتون بین ۱۲% تا ۱۴% به منظور حفظ رطوبت لازم تا رسیدن به مرحله مصرف ، در نظر گرفته می شود .

نکته :

یک راه تشخیص رطوبت توتون از روی بسته بندی کیسه ای این است که بسته بندی کیسه ای را به آرامی فشار دهید اگر انعطاف پذیری و نرمی لازم را در زیر انگشتان خود حس کردید و شکل بسته بندی به حالت اولیه بازگشت ، توتون برای مصرف مناسب است در غیر این صورت اگر بسته بندی خشک و سفت و توتون درون آن در زیرانگشتان شما خرد شد ، نشان دهنده این است که رطوبت خود را از دست داده است .

مزیت بسته بندی کیسه ای در این است که می توانید به راحتی توتون مصرفی خود را با حفظ رطوبت لازم ، بهمراه خود داشته باشید .

بسته بندی کیسه ای یا پاکتی : Pouch

بسته بندی پاکتی تشکیل شده است از یک تکه کاغذ چاپی که با فویل پلاستیکی در برگرفته شده است .
کاغذ چاپی به منظور درج مشخصات و فویل پلاستیکی به جهت جلوگیری از خشک شدن توتون ، به کاربرده شده است .
ذکر این نکته لازم است که سطح رطوبت مشخص و ثابتی در بین مصرف کنندگان توتون ، وجود ندارد و به دلیل کثرت و تنوع مصرف کنندگان ، استاندارهای مختلفی هم از نظر مصرف کننده وجود دارد که همگی بر اساس طبع و سلیقه مصرف کننده است .
بعضی از پیپ کش ها ترجیح میدهند توتونی که مصرف میکنند اندکی خشک باشد در حالب که برحی دیگر از توتون مرطوب تر لذت بیشتری میبرند .
بهمین دلیل در کمپانی های تولید توتون در هنگام بسته بندی سعی بر این است که رطوبت توتون بین ۱۲ تا ۱۴ درصد باشد بمنظور مرطوب ماندن توتون تا رسیدن به مرحله مصرف .
یک راه ساده تشخیص رطوبت توتون از روی بسته بندی پاکتی این است که بسته بندی را به آرامی فشار دهید اگر انعطاف پذیری لازم را داشت و به حالت اولیه برگشت و در زیر انگشتان خود نرمی توتون را حس کردین ، توتون برای مصرف مناسب است در غیر این صورت اگر بسته بندی خشک و سفت بود نشان دهنده این است که رطوبت موجود در بسته بندی مناسب نیست .
مزیت بسته بندی پاکتی در این است که براحتی میتوانید توتون مصرفی خود را در هرجا بهمراه داشته باشید .

بیشتر بخوانید:  توتون پیپ ساموئل گاویث سنت جیمز فلیک

بسته بندی قوطی : Tin

توتون های مشابه صرف نظر از نوع بسته بندی آنها ، از نظر کیفیت کاملا یکسان هستند .

بسته بندی قوطی حجم بیشتری از توتون را میتواند در اختیار مصرف کننده قرار دهد .

همچنین هر هنگام که درب یک بسته بندی قوطی توتون را باز کنید طراوت و تازگی توتون موجود در آن همانند روز اول است .

مراحل کار به این صورت است که ابتدا حجم مشخصی از توتون : پنجاه و یا صد گرم را داخل قوطی ریخته سپس یک ورقه کاغذی برای حفاظت روی آن قرار میدهند و در انتها درپوش قوطی روی آن قرار میگیرد .

دورتادور داخل درب قوطی با یک نوار لاستیکی پوشیده شده است ، این کار باعث میشود تا بعد از اتمام مراحله بسته بندی و خارج کردن هوای داخل قوطی ( معمولا تا ۴۰ درصد هوای داخل قوطی را خارج میکنند ) تا رسیدن به دست مشتری و باز شدن درب قوطی ، تبادل هوا بین محتویات داخل قوطی و خارج صورت نگیرد و توتون تازگی خود را حفظ کند .

پس تا وقتی که درب قوطی باز نشود و یا نوار لاستیکی داخلی درب قوطی فاسد نشود ( با گذشت زمان طولانی امکان فاسد شدن نوار لاستیکی وجود دارد ) رطوبت و تازگی توتون داخل قوطی حفظ خواهد شد .

عیب بسته بندی قوطی در سختی حمل و نقل و جابجایی آن است که برای مصرف کننده همراه داشتن توتون مصرفی با قوطی را مشکل میسازد .

صنعت بسته بندی توتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *