پیپ و سابقه…

در این مقاله می خوانید :

پیپ و سابقه…

تدخین سابقه بسیار طولانی با انسان دارد. هزاران سال است که انسان از دخانیات استفاده می کند و شواهد آن در غار نوشته های بسیار قدیمی یافت شده است. این که چرا تدخین و دخانیات می تواند اینقدر مهم باشد که بشر نخستین به دنبال آن برود و حتی آلات بسیار اولیه برای آن تهیه ببیند هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. هزاران سال پیش انسان از دخانیات استفاده می کرده است .
البته این امر در همه جای دنیا دیده شده است! از سرخپوستان گرفته تا اقوام ساکن در خاورمیانه و حتی خاور دور هم در این مکتب می گنجند.
جالب است بدانید که قلیان اصالتی با پیشینه کشورمان دارد (موقعیت جغرافیایی در حدود ایران امروزی و کرانه های وسیعتری از خلیج فارس). در کتاب الفرد دانهیل (که در اکثر مجامع جهانی مورد رفرنس قرار می گیرد) به آن اشاره شده است.
پیپ اصالتی بیشتر اروپایی دارد، دلیل آن ممکن است نوع برگ های توتونی باشد که در دسترس مردم آن زمان بوده است، البته سرخپوستان هنوز هم مبتکر انواع پیشرفته آن به حساب می آیند و انواع توتونی که آنها استفاده کرده اند با کیفیت تر بوده است. بله، امروزه توتون بخش عظیمی از صادرات آمریکا را به خود اختصاص داده و ایالت های ویرجینیا و کنتاکی تولید کنندگان مطرح این صنعت هستند. در این زمان است که غول های سیگارت سازی جهان متولد شدند و پا به میدان غظیم مصرف دخانیات گذاشتند.(کنت، وینستون و…)
عمر پیپ در ایران همراه با ورود انگلیسی ها و پرتقالی ها میباشد (چپق وسیله ای دیگر است چون از آن برای استعمال توتون های بسیار ریز برگ و یا گونه ای از توتون مصرف شده در قلیان استفاده می شده). در حقیقت پیپ وسیله ای پیشرفته و کوچک برای استعمال توتون فراوری شده (توتون پیپ) است. بسیاری از مهندسین انگلیسی (صنعت نفت) که به ایران می آمدند پیپ می کشیدند و کم کم پیپ به صورت امروزی و پیشرفته وارد ایران گردید.
جنوب ایران که از مراکز نفت خیز است به دلیل رفت و آمد خارجیان که معمولا شرکت نفتی بودند و همچنین به دلیل بندر بودن رونق اولیه ای از بابت کالاهای خارجی به خود گرفتند. (حتی همین الان هم خیلی ها تجارت را در بنادر میجویند)
پیپ و توتون مرسوم در امارات متحده عربی و برخی بخش های جنوبی ایران، به نام مدواخ
پیپ از این امر مستثنی نبود و کم کم پای خود را به پایتخت باز کرد. پیپ کشیدن هم به طبقات متفاوتی از ایران وارد شد و در هر محله ای می شد چند پیپ کش پیدا کرد، حتی همین الان هم مردم به دوستانی که پیپ می کشند گونه ای دیگر نگاه می کنند!
در طهران آن زمان عرضه کنندگان توتون و پیپ بسیار محدود بودند (الان هم بسیار محدودند) و از هر جایی نمی شد نشانی از آن جست. معمولا فروشگاه هایی که کالای خرازی خاصی عرضه می کردند و یا فروشگاه های قهوه، پیپ می فروختند و تنوع توتون هم کم بود. هنوز فندک دوپون و دانهیل و رانسون را می شد در ایران جست (الان امتیاز فندک دانهیل واگذار شده، رانسون ادغام شده و دوپون هم علاوه بر فندک محصولات عامه تری هم تولید می کند).
غول های تولید چینی وارد بازار شدند و بازار را با دگرگونی های بزرگی مواجه ساختند و اصالت به بخش فراموش شده کالا تبدیل شد.
مجموعه ای بی نظیر از فندک زیپو در فروشگاه پاسارگاد تاباک

بیشتر بخوانید:  ملوان زبل و دنيای پيپ

در بازار امروز پیپ ایران چه می گذرد؟

با دستاورد هایی که در ده ها سال اخیر در زمینه مضرات دخانیات به دست آمده است و با ورود دنیا به مبازره با دخانیات و کم رنگ شدن عمومی دخانیات، ایران هم از این امر مستثنا نبود و پیپ با همان بازار سنتی پیش رفته است. عدم تولید در داخل (بازار اندک)، ورود پیپ های بی کیفیت و ارزان چینی و همچنین گرانی ارز مصرف کننده را به سوی نا معلومی رانده است. متاسفانه کیفیت فدای قیمت می شود، آنهم در مبارزه ای که بسیاری از فروشندگان کالای قلابی را به جای کالای اصل به خریدار می فروشند و هدف فقط تحصیل پول است.

پیپ های چینی چگونه تولید می شوند؟

این پیپ ها توسط تولید کننده به تیراژ بسیار زیاد و بدون حک و نام تولید می شوند (No Name). بسیاری از این پیپ ها اصلا از چوب ساخته نمی شوند (فلز یا پلاستیک) و برخی هم شبه چوب هستند، یعنی براده های چوب جمع آوری شده و با چسب به خمیر تبدیل شده و با دستگاه (شبیه دستگاه پلاستیک) به صورت پیپ یا هر محصولی تولید می شوند. سپس بازرگان ایرانی آنها را خریداری کرده و سفارش نام روی پیپ را می دهد. دقیقا به همین علت هم رنگ بدنه پیپ با حک آن تفاوت دارد. در حالی که پیپ های برند نامشان به صورت داغ روی پیپ می نشیند و تغییر رنگی با بدنه پیپ ندارد.
بازار توتون پیپ هم تقریبا دچار همین وضع است با این تفاوت که خوشبختانه برادران چینی یا توتون تولید نمی کنند یا خدا را شکر هنوز به بازار این محصول در ایران نگاه نمی کنند. اکثر توتون های موجود در بازار اصل هستند و مبادی آنها عموعا اروپایی هستند. مشکل عدم توزیع صحیح این محصول البته داستانی دیگر است، مثلا شیر را روزانه می خرند و تاریخ مصرف بسیاری از آنها نهایتا یک ماه است.
توتون هم از این نظر کاملا شبیه شیر است با این تفاوت که اگر در جای صحیح نگهداری شود می تواند تا سالها سالم، زنده و با کیفیت تر بماند. هومیدور، وسیله ای ساخته شده از نوع مخصوصی از چوب است که امکان نگهداری رطوبت و تنفس با توتون را دارد، این وسیله در ابعاد گوناگون ساخته و بسته به نوع اندازه مورد نیاز خریداری می شوند.
پس گام اول، توتون را از جایی خریداری کنید که وسیله نگهداری آن را دارد، تا حداقل محصول سالم خریداری کرده باشید.

بیشتر بخوانید:  تاریخ طراحی پیپ فرانسه، انگلستان

چه توتونی باید خرید؟

هر انسانی صاحب ذائقه است پس ذائقه متفاونی با دیگران می تواند داشته باشد ولی ذائقه یک منطقه خاص تقریبا شبیه به هم است. مثلا غذای هندی کمی تند است، غذای چینی معمولا دریایی و خام است و ایرانی ها چرب بودن غذا را مزیت می دانند.
آب و هوا یکی از موثرترین موارد است که در ذائقه انسان دخالت مستقیم دارد. بسیار طبیعی است که در هوای سرد شما چای یا قهوه بنوشید و در هوای گرم شربت تازه و خنک، بله در تابستان شرکت های بستنی سازی می فروشند و زمستان کمی استراحت می کنند.
گونه ذائقه ایرانیان هم توتون های منحصر به فردی را می طلبد. (درک این مطلب سالها فعالیت در این زمینه را می طلبد) پس گام دوم، توتونی باید خرید که به مزاج سازگار باشد.

چه پیپی باید خرید؟

پیپ ها از جنس های متفاوتی از چوب ساخته می شوند. رز، عناب ها (گونه های فراوانی دارند)، نسترن ها (گونه های متفاوتی دارد) و چوب های مدیترانه ای از شاخص ترین ها هستند (جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشنامه پیپ مراجعه شود: www.pipedia.org). یک پیپ استاندارد می تواند اسموک خوبی داشته باشد، قیمت عامل تعیین کننده نیست. بسته به مصرف خود می توانید پیپ انتخاب کنید و شاید کمی زیاده طلبی مصرف کننده باشد که در گام نخست پیپ گران خریداری می کند.

انواع فینیش پیپ / برگرفته از شرکت بربیا
فینیش روی پیپ یکی از عوامل مهم است، فینیش رابطه مستقیمی یا کیفیت چوب دارد. امبرتا (رنگ روشن)، پیورا امبرتا (روشن و شفاف)، نوسه (گردویی)، سابیاتا (سند بلاست)، روستیکا و نهایتا اوتر. هر کدام از این فینیش ها اسموک مخصوص به خودشان را دارند، مثلا امبرتا اسموک یکدست و خنکی دارد، نوسه کمی تلخ است ولی لایت، روستیکا که با پیشرفت توتون تند تر می شود و سند بلاست که کمی سنگیت است و معمولا رنگ تیره ای هم دارد.
گام چهارم، پیپ اول شما باید ارزان ولی استاندارد باشد، یک پیپ کش در سال ممکن است چند پیپ بخرد پس برای خرید پیپ گران عجله نکنید.

پر کردن و روشن کردن:

در صورتی که پیپ به نحو صحیح پر نشود اسموک مطلوبی نخواهد داشت. عوامل بسیار پیچیده ای که خارج از حوصله این مقاله است مطرح هستند که اشاره تمامی آنها به پر کردن صحیح پیپ است. توتون باید به گونه ای پر شود که هنگام استعمال توتون روی هم انبار نشده و امکان سوختن همه توتون ریخته شده در پیپ مهیا گردد.
روشن کردن هم بخش مهمی از قضیه است.  حتما توتون باید به صورت پایین تراکم کمتر و بالا با تراکم بیشتری پرشود، دلیل آن هم پیشروی آتش به سمت پایین است. روی پیپ اگر به صورت درستی کاملا متراکم باشد اصلا احتیاجی به کنترل هوا با دست نمی باشد.

بیشتر بخوانید:  پیپ پدر پسر شجاع !

اکثر پیپ های آماتور حدود ۲ گرم توتون در خود جای می دهند و اسموک آنها حداقل ۲۰ دقیقه است. حتما سعی کنید به مدت زمان یاد شده برسید و از پک زدن های سریع و با حجم زیاد بپرهیزید.
هنگامی که توتون در پیپ به درستی پر شد، آنرا کاملا سرخ کنید. پس از آن توتون های موجود روی پیپ سیخ می شوند و شما باید با بیلچه آنرا بکوبید و دوباره آتش بزنید، پیپ شما آماده استفاده است.

روش نگهداری توتون:
توتون باید به درستی نگهداری شود تا خشک نشود. توتون خشک به منزله زباله است، خارش گلو، سوزش زبان و دود زیاد از علایم خشک بودن توتون هستند.

توتون ها به دو گونه عرضه می شوند:

۱- پانچ: گونه ای از بسته بندی است که در کیسه صورت می گیرد و قیمت تمام شده آن هم پایین است. معمولا توتون ها با کیفیت پایین تر در بسته بندی های پانچ که ارزان تر هم هستند عرضه می گردند. این بسته بندی ماندگاری کمی دارد و بیشتر افرادی خریداری می کنند که توتون را به سرعت استفاده می کنند.
توتون مانگو وانیل ۵۰ گرمی
توتون مانگو وانیل ۵۰ گرمی

۲- قوطی: بسته بندی قوطی بسیار محفوظ تر است و معمولا هم احتیاجی به نگهداری در هومیدور یا جای مخصوصی ندارد. همه شرکت ها ی تولید کننده توتون  محصول با کیفیت تر خود را در قوطی و با قیمتی بالاتر عرضه می کنند.
برای اطلاع از قیمت توتون پیپ به فروشگاه مراجعه فرمایید…
برای نگهداری توتون به وسایل کمی و شرایط آسانی نیاز دارید. اگر که از توتون کیسه ای استفاده می کنید و آن را برای مدتی بیش از یک ۱۵ روز نگهداری می کنید بهتر است از سنگ رطوبت ساز استفاده کنید. این سنگ با جذب رطوبت از آب، رطوبت جذب شده را با توتون مبادله می کند و مانع از خشک شدن آن خواهد شد.
قانون طلایی توتون، هیچ گاه توتون پیپ و یا توتون سیگار را برای مدت زمان طولانی روی میز نگذارید. توتون در اثر تبادل هوا به سرعت خشک خواهد شد. توتون خود را در کمد یا کشویی که کمتر درب آن باز می شود بگذارید و به راحتی نگهداری کنید.

پیپ و سابقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *