چپُق کسی را چاق کردن!

در این مقاله می خوانید :

چپُق کسی را چاق کردن

در مراسم سَربُری مرسوم در دوران قاجار، بعد از غذا نوبت به قلیان یا چپق بود. «چُپُق» همان پیپ فرنگی است. با این تفاوت که دسته‌اش بسیار بلندتر و کاسه‌اش بزرگتر است. توتون بیشتری نیاز داشته و کشیدنش با توجه به حجم توتون مهارتی خاص می‌خواهد و گیرایی عجیب و شدیدی دارد. آنگونه که با یک کام ممکن است فرد ناشی را بی‌هوش کند.
مجموعه ای بی نظیر پیپ را از ما بخواهید…
القصه! فرد محکوم وقتی غذایش را تمام می‌کرد یکی از فرّاشان چپقی را برایش روشن کرده و اصطلاحاً چاق (= روبره ، آماده ، بی‌عیب ، کامل) می‌کرد. محکوم می‌بایست دست کم یک کام از این چپق بگیرد و اگر دودی نبود همین یک کام او را به سرفه و سرگیجه می‌انداخت و موجبات خنده حضار را جور می‌کرد. بعد از این مرحله میرغضب با شمشیر و پیش بند چرمی و سینی و لگن منتظر فرمان شاه بود تا سر محکوم را بیندازد.
حالا وقتی کسی موجبات مجازات فردی را مهیا سازد و یا موجب استخفاف و تنبیه شدنش بشود می‌گویند:« چپق فلانی رو چاق کرد!» یا وقتی فردی بخواهد کسی را تهدید نماید که او را به بلایی دچار خواهد کرد می‌گوید:« یه چپقی برات چاق کنم که خودت کیف کنی!» یا برای تهیج فردی برای مبارزه با فرد دیگر می‌گویند:« چپقش رو چاق کن».
چپق و پیپ از قدیم در ایران مرسوم بود و از توتون های ساده محلی که به صورت آتش خانه ای یا سایه خشک تهیه می شد استفاده می شد و مورد توجه خانم ها هم بود.
انجمن پیپ ایران
مرجع تخصصی توتون در ایران

بیشتر بخوانید:  کتاب پیپ

چپُق کسی را چاق کردن!به نظرتون معنی اش چیه !؟

می دونستید از خیلی قدیم ایرانی ها پیپ می کشیدن و فقط توتون ساده !
چرا الان همه پیپ رو برای خوش بو بودنش می کشن!
در حالی که ساده اش با کیفیت تره
چرا باید پیپ بکشی برای دیگران !
باید تو انجمن پیپ یه قانون بگذاریم هرکی پیپ تقلبی خرید چپقش رو چاق کنیم

پیپ کشیدن بهتر هست برای خودتون باشه
یعنی هم پیپ خودتون باشه
هم توتون رو برای خودتون انتخاب کنید
نه اینکه بگید توتونی بدید که بوش همه جا رو بر داره
در واقع پیپ برای زندگی شخصی شماست
در مورد انتخاب توتون هم بهتره اینطور بهش نگاه کنید اون توتونی که خیلی معروفه تو‌ ایران که نمی تونیم اسمش رو ببریم نکشید کلا پیپ تقلبی نخرید به خودتون اهمیت بدید
شما خیلی مهم هستید یادتون نره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =