کالیبره کردن دستگاه رطوبت سنج ( هومیدور )

در این مقاله می خوانید :

کالیبره کردن دستگاه رطوبت سنج ( هومیدور )

هومیدور وسیله ای است جهت نرم و سالم نگه داشتن سیگار برگ. اگر که شما عادت به استفاده از سیگار برگ و یا توتون دارید داشتن یک هومیدور مناسب با استفاده برای شما حتمی است. هومیدور میبایستی ۶۸ تا ۷۴% درصد رطوبت و دمایی در حدود ۶۸ درجه فارتهایت را تامین کند. اگر که سیگار برگ شما خارج از هومیدور باشد حتما خشک می شود. در این زمان است که سیگار برگ خشک بسیار تند می سوزد و معمولا طعم تند و رایحه ای خشک به خود می گیرد. این در حالی است که سیگار برگ های نرم و سالم که در هومیدور بوده اند بسیار نرم می سوزند و طعم آنها خنک و لایت است.معمولا داخل هومیدور ها با چوب سدر و یا چوب ماهوت ساخته می شوند. قسمت خارجی آن میتواند در برخی قسمتها پلاستیک و یا فلز باشد. داخل هومیدور دستگاهی وجود دارد به نام هومیدیفیر. کار هومیدیفیر رطوبت سازی مناسی برای نگهداری توتون و سیگار برگ است. در صورتی که سیگار برگ استفاده می کنید و یا به طور همیشگی پیپ می کشید تهیه یک هومیدور با اندازه متناسب حتما توصیه می گردد..
سیگار برگ هایی که خارج از هومیرور نگهداری میگردد بعد از مدت زمانی زطوبت خود را از دست داده و طعمی تند و آتشین به خود میگیرند.در هر حال خرید یک هومیدور از یک فروشنده آگاه حتما به شما توصیه می گردد.
یخچال را با هومیدور اشتباه نگیرید: بسیاری از دوستان از یخچال برای نگهداری سیگار برگ و توتون استفاده می کنند که کاملا اشتباه است. هومیدور تزریق رطوبت است و از سرما برای کنترل رطوبت استفاده میگردد(تزریق مستمر رطوبت است و از سرما هم برای کنترل آن می شود استفاده کرد)  ولی یخچال صرفا سرمایش. توتون ها و سیگار برگ هایی که در یخچال نگهداری میگردد به دلیل از دست دادن رطوبت و وارد شدن سرما معمولا دچار شکستگی توتون و برگ میشوند.
در هومیدورها قسمت خاصی جهت ریختن آب مقطر تعبیه شده است. البته اضافه کردن پروپیلن گلیکول نیز هر سال یک بار توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید:  سیگار برگ توسکانو | Toscano Cigars

انواع سیگار برگ های کوبایی و همچنین تولید دیگر کشور ها رو می توانید از فروشگاههای پاسارگاد تاباک خریداری کنید.

گاهی پیش میاد که با وجود اینکه رطوبت سنج مقدار رطوبت خوبی رو نشان میده اما سیگار های داخل هیومیدور یا خشک هستن یا رطوبت زیادی دارند خوب این مشکلات نشان دهنده ی این هستند که رطوبت سنج کالیبره نیست و درست کار نمی کنه بنابراین بهترین کار بعد از خرید یک رطوبت سنج کالیبره کردنش هست که روش های متفاوتی هست که یکی از این روش ها (تست نمک) یا روش نمک نام دارد

کالیبره کردن رطوبت سنج(روش نمک)
وسایل مورد نیاز:
۱_آب مقطر
۲_قطره چکان
۳_نمک
۴_کیسه زیپ دار یا هر کیسه ای که رطوبت را در خودش نگه دارد.
۵_ درب بطری آب معدنی

مراحل انجام :
ابتدا درب بطری را تقریباً تا بالا پر از نمک کرده و سپس به کمک قطره چکان مقدار آبی اضافه می کنیم تا تقریباً همش جذب نمک بشه بعد درب بطری رو به همراه رطوبت سنج داخل کیسه قرار بدید و درش رو محکم ببندید .
پس از گذشته ۶ تا ۸ ساعت رطوبت به ۷۵% میرسد که موقع چک کردن رطوبت سنج و کالیبره کردنش هست.

توجه :

شاید خیلی ها سوال داشته باشند که آیا میشه از آب معدنی یا آب شهری در هومیدور استفاده کرد یا نه!؟!؟

خوب جواب ۱۰۰% نه، هستش چون این آب ها دارای باکتری هستن و فقط ریسک این که سیگار برگاتون مولد (mold) بشه بالا میره .

بهترین نوع آبی که می تونید استفاده کنید آب مقطر هستش.

بیشتر بخوانید:  باید ها و نباید های دنیای سیگار

گردآورنده : آقای امین هنجانی ( از اعضای انجمن پاسارگاد )

کالیبره کردن دستگاه رطوبت سنج ( هومیدور )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *