افزایش آسیب به دی ان ای با مصرف سیگارت و سیگار الکترونیکی !

در این مقاله می خوانید :

محققان در یک مطالعه جدید ثابت کرده‌اند که نه‌تنها استعمال‌کنندگان سیگارهای معمولی حاوی تنباکو بلکه طرفداران سیگارهای الکترونیکی نیز در معرض آسیب دی‌ان‌ای هستند .

به‌گزارش مدیکال‌اکسپرس در این مطالعه منحصر‌به‌فرد ، گروهی از محققان از مدرسه پزشکی کِک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ، سلول‌های اپیتلیال گرفته‌شده از دهان ۷۲ فرد سیگاری ، مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی (ویپرها) و افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند را تجزیه‌و‌تحلیل کردند . آنها دریافتند که افراد سیگاری و ویپرها دارای سطوح مشابهی از آسیب DNA هستند ؛ بیش از دو برابر میزانی که در افراد غیر سیگاری مشاهده می‌شود .

به‌گفته محققان ، آسیب DNA به سلول‌های اپیتلیال دهان ، یک تغییر اولیه است که با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از انواع بیماری‌های مزمن ، از جمله سرطان و بیماری‌های التهابی مرتبط است .

این تحقیق که به‌تازگی در ژورنال Nicotine & Tobacco Research منتشر شده است ، اولین تحقیقی است که جزئیاتی را در مورد خطراتی که ویپرها با آن مواجه هستند ، بر اساس تعداد دفعات استعمال سیگار الکترونیکی و نوع طعم آنها ارائه می‌دهد .

بر اساس این مطالعه ، از نظر طعم ، سیگارهای الکترونیکی با طعم شیرین با بالاترین سطح آسیب DNA مرتبط بودند و پس از آن ویپ‌های با طعم نعناع/منتول و میوه‌ها .

مطالعه جدید مبتنی بر تحقیقات قبلی است که نشان می‌دهد استعمال سیگار الکترونیکی با تغییرات در بیان ژن ، تغییرات اپی‌ژنتیک و سایر تغییرات بیولوژیکی مرتبط است که در ایجاد بیماری‌های جدی نقش دارند .

افزایش آسیب به دی ان ای با مصرف سیگارت و سیگار الکترونیکی !
افزایش آسیب به دی ان ای با مصرف سیگارت و سیگار الکترونیکی !

به‌گفته محققان این یافته‌ها برای سازمان‌های بهداشت عمومی که هدفشان دور نگه‌داشتن محصولات خطرناک از گروه‌های آسیب‌پذیر ، از جمله کودکان و نوجوانان است ، بسیار مهم است . زیرا محبوب‌ترین محصولات ، از جمله سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار که توسط حدود ۸۵ درصد از نوجوانانی که ویپ می‌کنند ، استفاده می‌شود ، از نظر ایجاد آسیب DNA ، مضرترین آنها به نظر می‌رسد .

بیشتر بخوانید:  آسیب سیگار‌های الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی که به‌طور منظم توسط بیش از ۱۰ درصد از نوجوانان آمریکایی و بیش از ۳ درصد از بزرگسالان استفاده می‌شود ، زمانی به‌عنوان یک جایگزین سالم برای سیگارهای حاوی تنباکو معرفی می‌شدند . اما تحقیقات به‌طور فزاینده‌ای استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا استعمال دخانیات را به بسیاری از بیماری‌های تهدید‌کننده زندگی مرتبط می‌کنند .

فروش سیگارهای الکترونیکی «جول» در آمریکا ممنوع شد !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *