برخلاف انسان‌ها، پرندگان از سیگار استفاده مفید می‌کنند

در این مقاله می خوانید :

برخلاف انسان‌ها، پرندگان از سیگار استفاده مفید می‌کنند

طبیعت – زندگی شهری برای حیوانات هم چالش‌برانگیز است. اما پرنده‌ها، سازگاری خوبی نشان می‌دهند. آن‌ها یاد گرفته‌اند که با جای دادن ته‌ سیگار در لانه، هم انگل‌ها را دفع می‌کنند و هم، با عایق‌بندی،‌ لانه‌ای راحت‌تر برای خود درست کنند.
بهنوش خرم‌روز: زندگی شهرنشینی فقط برای انسان‌ها جدید و پر از چالش نیست. موجودات دیگری که در کنار انسان‌ها در شهرها زندگی می‌کنند، از گربه‌ها و کلاغ‌ها گرفته تا پرنده‌های کوچک، مجبورند که خود را با سبک زندگی تازه، مواد و خوراکی‌های تازه و مسائل تازه وفق دهند تا بتوانند زنده بمانند.

به نظر می‌رسد پرنده‌های شهری، خود را با زندگی در شهر حسابی وفق داده‌اند و کم‌کم دارند می‌آموزند که چه‌طور از یافتنی‌های درون شهر برای ساختن لانه‌های بهتر استفاده کنند. برای نمونه،مطالعه جدید محققین نشان می‌دهد پرندگان یاد گرفته‌اند از ته‌سیگار، به نحوی مفید در ساخت لانه خود استفاده کنند. به گفته محققین، پرنده‌های شهری، ته‌سیگار‌ها را در لانه‌های خود جا می‌دهند تا هم، حشره‌های ریز مزاحم را از خود دور کنند و هم، لانه‌های خود را عایق کرده باشند.
به گزارش دیسکاوری، محققین به تازگی در مطالعات خود توانسته‌اند توضیح بدهند که چرا در لانه بسیاری از پرنده‌های ساکن شهرها، ته‌سیگار پیدا می‌شود.  ایزابل لوپز- رول، از موسسه اکولوژیا، UNAM، به اتفاق همکارانش با مطالعات خود، ‌به تاثیر کشنده و دافع ته‌سیگار بر انگل‌ها پی برده‌اند. به طور خلاصه، شما اگر به جای یک انگل باشید، به هیچ‌عنوان به سمت محلی که در آن یک ته‌سیگار وجود دارد نمی‌روید.

بیشتر بخوانید:  تفاوت پلوم (شکرک) و کپک سیگار!

نویسندگان این مقاله می‌گویند: «میزان استات سلولز ناشی از ته‌سیگار در لانه‌های دو نوع از متداول‌ترین پرنده‌های ساکن شهر، با تعداد انگل‌هایی که به لانه‌ها هجوم می‌برند، رابطه‌ای منفی دارد. به علاوه، در حالی که انگل‌ها جذب تله‌های گرمایی اطراف ته‌سیگار کشیده شده یا مصرف‌نشده می‌شوند، تعداد کمی از آن‌ها واقعا به سراغ آن می‌روند،‌ فرض بر این است که دلیل این دوری کردن،‌ نیکوتین باشد.»
علاوه بر این، دو گونه پرنده مورد مطالعه، یعنی گونه‌ای موسوم به فنچ خانگی و گنجشک، از ته‌سیگار برای عایق‌بندی لانه خود در نتیجه ایجاد شرایطی راحت‌تر، استفاه می‌کنند. البته، سایر پرنده‌ها هم در لانه خود ته‌سیگار جای می‌دهند، اما در این مطالعه، این دو گونه هدف بررسی بوده‌اند.

به گفته محققین این مطالعه، پرنده‌ها به طور معمول در طبیعت برای دور کردن انگل‌ها از لانه‌های خود،‌ از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند. برای نمونه، برخی از گونه‌های پرندگان، گیاهان تازه را به لانه خود می‌برند که حاوی ترکیبات فرار هستند و انگل‌ها را دفع می‌کنند. بنابراین، استفاده از ته‌سیگار، ‌در راستای یک رفتار قبلی است.
محققین در این‌باره می‌نویسند: «به دلیل این که شهرنشینی، ‌فراوانی و نوع منابعی که زندگی پرندگان به آن‌ها وابسته است را تغییر داده، از جمله موادی که برای ساخت لانه به کار می‌روند و گیاهانی که برای خود- درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، همان‌طور که نتایج ما در این مطالعه هم نشان می‌‌دهد، شهرنشینی چالش‌های جدیدی را در زندگی پرندگان ایجاد کرده است. پرنده‌ها هم با سازگاری، از عهده این چالش‌ها برآمده‌اند.»

برخلاف انسان‌ها، پرندگان از سیگار استفاده مفید می‌کنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *