جار توتون و داستان کهنه کردن توتون

در این مقاله می خوانید :

جار توتون و داستان کهنه کردن توتون

جار تخصصی نگهداری بلند مدت و کهنه کردن توتون

دنیای نگهداری توتون در ایران به قبل از وجود مجموعه پاسارگادتاباک و بعد از آن تقسیم می‌شود!

بله؛ قبل از آموزش‌های ماسترو رحیمی و استاد کامران در مورد کهنه کردن توتون، کسی نمی‌دانست داستان کهنه کردن توتون چیست! حتی جار مناسب نگهداری توتون در ایران وجود نداشت.

جار توتون و داستان کهنه کردن توتون، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

اولین جار نگهداری توتون و جارهای میسون جار توسط ماسترو رحیمی و استاد کامران معرفی شدند. دنیای توتون پیپ را برای شما گسترده و آموزش‌های خوبی برای شما خواهیم داشت.

می‌توان گفت بهترین گزینه جهت نگهداری توتون و تنباکو چه به جهت مصرف روزانه و چه به جهت کهنه کردن توتون بعد از بازکردن بسته بندی استفاده از جارهای شیشه‌ای با درب دو تکه است که نمونه‌های خارجی آن تحت عنوان جارهای شیشه‌ای میسون در جهان شناخته شده است و متاسفانه پیدا کردن این نوع از جارهای شیشه‌ای چه نمونه های خارجی و چه نمونه‌های ساخت داخل، بسیار کار سختی است و کالایی کمیاب در بازار محسوب می‌شوند.

تأکید بر دو تکه بودن درب این جارهای شیشه‌ای به این علت است که می‌تواند ابزار کنترلی مناسبی برای هوابند کردن درب آن در طول پروسه نگهداری توتون، باشد.

تمیز کردن

اول از همه بد نیست بدانید که لازم نیست قبل از ریختن تنباکو در آن، شیشه خود را حتما تمیز کنید. یک متخصص شناخته شده که یک متخصص SQF است و دستگاه‌ها را برای تولید شیر آزمایش می‌کند، آزمایشی را برای آزمایش آلاینده‌ها انجام داده است و یافته‌ها نشان می‌دهند که این جارهای شیشه‌ای در ابتدا تمیزتر از زمانی هستند که آن‌ها را از ماشین ظرفشویی عبور دهید.

می‌دانیم که بسیاری با فکر باز کردن و ریختن تنباکو در آن چندان راحت نیستند ولی فقط کافی است مطمئن شوید که شیشه‌ها قبل از شروع به ریختن توتون کاملا خشک شده‌اند.

اما اگر می‌خواهید یک قدم جلوتر روید، شیشه‌های خالی را در یک قابلمه یا ظرف آب جوش قرار دهید. قابلمه را با آب داغ (نه در حال جوش) تا ۱ اینچ بالای سر شیشه‌ها پر کنید. در ارتفاعات کمتر از ۱۰۰۰ فوت به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. ارتفاعات بالاتر به ازای هر ۱۰۰۰ فوت یک دقیقه اضافه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  مروری بر بریرسیگار (برایرسیگار)

جار توتون و داستان کهنه کردن توتون، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

برخی از افراد شیشه‌ها و درب ها را قبل از گذاشتن تنباکو در آن گرم می‌کنند – برای اینکه مهر و موم و هوابند بهتری داشته باشند که این امر ممکن است بسته به محیط، ارتفاع، رطوبت و غیره متفاوت باشد.

مقدار تنباکو

جارهای شیشه‌ای  (ظرفیت ۴ اونس مایع، هر اونس در حدود ۲۹ میلی لیتر)

در این شیشه‌ها معمولاً می‌توانید ۱ تا ۱.۵ اونس تنباکو با برش روبانی قرار دهید، فقط درون آن بریزید، فشار دهید تا فشرده شود، بیشتر بریزید، فشرده کنید و به همین ترتیب تا پر شور. درب را ببندید. تنباکوهای مختلف نسبت وزن به حجم متفاوتی دارند، بنابراین نتایج شما در مورد توتون‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

جارهای شیشه‌ای (ظرفیت ۸ اونس مایع)

۲ تا ۳ اونس تنباکو با برش روبانی و تنباکوی شگ بسته به چگالی آن و فلیک با ۲.۵ اونس برای یک شیشه مناسب است. ۵۰ گرم Erinmore Flake  که کاملاً  جا می‌شود.

جارهای شیشه‌ای (ظرفیت ۱۶ اونس مایع)

به طور کلی در حدود  ۴-۵ اونس تنباکو با برش روبان و تنباکو شگ.

جارهای شیشه‌ای (ظرفیت ۳۲ اونس مایع)

چیزی مابین ۸ تا ۱۰ اونس از تنباکو با برش روبانی و شگ را در بر می‌گیرد و نتایج شما ممکن است در مورد توتون‌های مختلف متفاوت باشد.

جارهای شیشه‌ای  ۸ اونس (۲۵۰ میلی‌لیتر)

برای نگهداری تنباکوهای واقعاً فشرده، آن‌ها بهترین هستند.

آب بندی جارها

فقط توتون را در آن قرار دهید و محکم ببندید. یک هفته بعد دوباره چک کنید و در صورت نیاز دوباره درب آن را سفت کنید.

ابتدا درب را گرم کنید؟

لازم نیست، درب‌ها خود آب‌بندی هستند و باید بدون آن خوب عمل کنند.

موم پارافین؟

برخی دوست دارند پس از بسته شدن درب شیشه‌ها، یک مرحله اضافی برای مهر و موم کردن شیشه‌ها بردارند:

بیشتر بخوانید:  ترفند

هر چیزی که برای نگهداری طولانی مدت (بیش از ۶ ماه) انبار می‌شود، موم پارافین به آن اضافه می‌شود. دلیل این کار اضافه کردن لایه دوم آب‌بندی است. اگر آستر نازک درب که به شیشه می‌بندد به هر دلیلی از کار بیفتد، موم پوشاننده درب تضمین می‌کند که داخل شیشه همچنان از محیط اطراف جدا است.

ذخیره سازی و کهنه شدن

آروماتیک‌ها به خوبی ذخیره نمی‌شوند – این تصور کلی است!  این بدان معنا نیست که تنباکو خوب نیست – بیشتر به این معنی است که طعم دهنده‌ها و پوشش‌ها به مرور زمان از بین می‌روند. شما هنوز هم باید مواد معطر خود را در شیشه‌ها ببندید تا تا حد امکان ایمن نگه داشته شوند، فقط انتظار نداشته باشید ۱۰ سال بعد کیفیت اسموک خوبی داشته باشید.

دما

دمای یکنواخت با نوسان کم و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، بهترین حالت  است. اگر روش “مکان خشک خنک” را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که در محدوده کمتر از ۳۰ درجه فارنهایت قرار نمی‌گیرید.

آماده سازی تنباکو

برخی تنباکو را قبل از رفتن به شیشه آماده می‌کنند – به عنوان مثال:

معمولاً تکه‌های بلند و به سبک Gawith را قبل از اینکه آن‌ها را در شیشه‌های کوتاه‌تر بریزیم، نصف می‌کنیم.

سفت شدن درب به مرور زمان لزوماً نشانه‌ای از هواگیری نیست.

جار توتون و داستان کهنه کردن توتون، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

با کهنه شدن تنباکو، میکروب‌ها یا باکتری‌های خوب تنباکو، هوای شیشه را به آرامی مصرف می‌کنند و ممکن است درب آن سفت شود، یا حتی ممکن است معمولاً ضایعات یا گازهای دیگر در این فرآیند تولید می‌شود، ظاهر شود مانند قوطی‌های قدیمی‌ که نشانه‌های تورم را نشان می‌دهند.

می‌دانیم که میکروب‌ها می‌توانند گاز ایجاد کنند، فرضا یک قوطی ۴-۶ ساله که مانند بادکنک متورم شده است. با این حال، جارهای شیشه‌ای ۴-۶ ساله هستند که تورم ندارند، اما با این حال جارها و قوطی‌های مهر و موم شده و وکیوم معمولاً سالم هستند.

هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه چرا درب‌ها به یک صورت باز می‌شوند وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:  رطوبت رسانی و کهنه کردن توتون

کپک یا پلوم (شکرک)؟

در طول فرآیند کهنه شدن، کریستال شدن قند ممکن است رخ دهد که به طور کلی به نام Plume نامیده می‌شود و یک پودر سفید ظریف است که در قسمت بیرونی تنباکو ظاهر می‌شود – همچنین روی سیگارهایی که به خوبی کهنه شده‌اند نیز دیده می‌شود که پدیده خوبی است.

کپک معمولاً ابتدا در مناطق جدا شده، در کلنی های کوچک خوشه‌ای ایجاد می‌شود و واضح است که چیز بسیار بدی است.

شکوفه از نظر ظاهری کریستال مانند است، معمولاً به صورت رگه‌ای. شکوفه نشانه کهنگی در برگ‌های تنباکوی پر قند است. معمولاً کمک به صورت فازی و سه بعدی تشکیل می‌شود و شکوفه روی برگ بصورت صاف است.

پلوم به عنوان “شکوفه” یا “شکرک” شناخته می‌شود – من شخصاً “شکوفه” را ترجیح می‌دهم، زیرا به نظر می‌رسد که تنباکو شکوفا شده است که کاملاً دقیق است.

وقتی تنباکو کهنه می‌شود، روغن‌های موجود در تنباکو گاهی اوقات به شکل کریستال به سطح می‌آیند. این موضوع جای نگرانی ندارد و در واقع نشانه این است که تنباکو شما به خوبی کهنه شده است.

زمانی که بدانید به دنبال چه چیزی هستید، تشخیص تفاوت بین کپک و شکوفه بسیار آسان است: شکوفه همیشه سفید یا خاکستری روشن است، باید به راحتی ساییده شود، هیچ لکه‌ای باقی نمی‌گذارد، کریستال دارد و نباید بو داشته باشد.

از سوی دیگر، کپک می‌تواند رنگ‌های مختلفی از جمله زرد داشته باشد، کریستال نداشته باشد، اغلب پرزدار است و احتمالاً بو می‌دهد.

ممکن است برای دیدن بهتر آنچه دارید به یک ذره بین نیاز داشته باشید.

استفاده مجدد از جارهای شیشه‌ای

استفاده مجدد از جارها یک ویژگی مثبت به حساب می‌آید. به سادگی شیشه‌های خود را در چرخه شستشو یا چرخه ضدعفونی کردن در ماشین ظرف شویی قرار دهید و از یک درب جدید استفاده کنید.

جار توتون، با قابلیت ماندگاری دو برابر

بیشتر از ظروف دیگر، ویژه توتون پیپ

جار توتون با پوشش چرم طبیعی

جار تخصصی توتون

جار با درب دو تکه استنلس استیل

 

جار توتون و داستان کهنه کردن توتون، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

2 دیدگاه دربارهٔ «جار توتون و داستان کهنه کردن توتون»

  1. من از جار های شما استفاده میکنم
    بسیار عالی و استاندارد هستن
    ممنونم از زحمت هاتون و دستاورد های بی نظیرتون ماسترو رحیمی عزیز

  2. بسیار مطلب مفیدی بود و به خیلی از سوالات من راجب کهنه کردن توتون جواب داده شد
    ممنونم از زحمات ماسترو رحیمی و استاد کامران عزیز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *