مضرات ماندگار مصرف سیگار

در این مقاله می خوانید :

مضرات ماندگار مصرف سیگار

سیگار چطور به تک تک سلول‌های بدن آسیب می‌رساند؟

همان ماده تیره‌ای که به فیلتر سیگار چسبیده است، وارد ریه‌های شما شده و دیواره آن را سیاه می‌کند.

به نوشته مدیکال اکسپرس، لذت مصرف سیگار، در مقایسه با آسیب‌های بی‌شماری که به سلول‌ها وارد می‌کند، بی‌معنی به نظر می‌رسد. دود سیگار بعد از وارد شدن به دهان، به ریه‌ها و سلول‌ها رفته و سپس سیستم‌های عصبی را متأثر می‌کند. در هر مرحله، اثرات علمی ثابت‌شده‌ای را که این ماده در سطح میکروسکوپی و سلولی بر بدن ما دارد، خواهیم دید.

اولین سلول‌هایی که دود را دریافت می‌کنند در دهان، بینی و گلو هستند. این دود حاوی ۵۰ ماده سرطان‌زا است که به سرعت در بزاق و مایعات بینی حل می‌شوند، به تمام سلول‌های این ناحیه می‌رسند و باعث مرگ سلولی می‌شوند.

مضرات ماندگار مصرف سیگار، نه به سیگار، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

در بدترین حالت، آن‌ها باعث “جهش DNA ” می‌شوند که می‌تواند منجر به ایجاد سرطان شود. هرچند سیگار را بیشتر با سرطان ریه مرتبط می‌دانیم، اما یکی از مهم‌ترین عوامل خطر، ایجاد سرطان دهان است که در رده هشتم میان سرطان‌های مرگبار قرار دارد.

علاوه بر این، سیگار باعث تغییراتی در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین دود سیگار حس چشایی و بویایی را از ما سلب می‌کند و طعم تلخ تقریباً مداومی در دهان باقی می‌گذارد. این نتیجه ضعف اندام‌های حسی ما است.

دود سیگار علائمی در ریه‌ها ایجاد می‌کند که بسیاری از آن‌ها تحت عنوان بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD دسته‌بندی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  سیگار و اختلالات روانی !

در این بیماری، عدم تعادل ناشی از سیگار در سلول‌های دهان، بینی و گلو باعث می‌شود که آن‌ها مخاط غلیظ‌تری تولید کنند. علاوه بر این، برونش‌ (مسیر هوایی ریه بعد از نای) مسدود می‌شود و علائمی شبیه خفگی ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به COPD بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

دانشمندان در انستیتو پاستور فرانسه دریافته‌اند که حتی سال‌ها پس از ترک سیگار، اثرات مصرف آن بر سیستم ایمنی بدن باقی می‌ماند.

محققان در پژوهش تازه خود تلاش کردند بررسی کنند که چه عوامل دیگری، به جز سن، جنس و ژنتیک، در نحوه دفاع از بدن در برابر مهاجمان خارجی نقش دارند.

آنان نمونه‌های خون ۱۰۰۰ فرد سالم را در معرض ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار دادند و پاسخ‌های ایمنی بدن آن‌ها را ثبت کردند.

معیارهای مورد بررسی در این تحقیق شامل ۱۳۶ متغیر از جمله شاخص توده بدنی (BMI)، سیگار کشیدن، خواب، ورزش و غیره بود.

پژوهشگران دریافتند که در میان این معیارها، سه عامل سیگار کشیدن، عفونت سیتومگالوویروس نهفته (ویروسی بدون علامت در خانواده تبخال) و شاخص توده بدنی بیشترین نقش را داشتند.

به گفته آنان سیستم ایمنی بدن سیگاری‌ها وقتی با باکتری تحریک می‌شود، واکنش‌های التهابی بیشتری از خود نشان می‌دهد.

هرچند این واکنش‌های التهابی با ترک سیگار از بین می‌رود، اما اثرات سیگار بر پاسخ‌های سلول‌های «لنفوسیت تی» (نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی که به حفاظت از بدن در برابر بیماری کمک می‌کنند) سال‌ها پس از ترک ادامه پیدا کرد.

دراگ دافی، رئیس واحد ایمونولوژی در انستیتو پاستور و از نویسندگان این مطالعه، در این باره گفت: مقایسه پاسخ‌های ایمنی در سیگاری‌ها و سیگاری‌های سابق نشان داد که پاسخ التهابی پس از ترک سیگار به سرعت به سطوح طبیعی بازگشت، در حالی که تأثیر آن بر ایمنی سازگار بدن برای ۱۰ تا ۱۵ سال ادامه داشت.

بیشتر بخوانید:  پویش نه به سیگار

این برای اولین بار است که تاثیر طولانی‌مدت سیگار بر پاسخ‌های ایمنی بدن به صورت علمی ثبت می‌شود. محققان می‌گویند که به نظر می‌رسد سیگار با تأثیر بر «بیان ژن» منجر به تغییرات پایدار در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

«بیان ژن» (Gene expression) فرایندی است که در آن اطلاعات درون ژن استفاده می‌شود تا یک محصول کاربردی از آن بدست آید.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تعداد مصرف‌کنندگان دخانیات در سراسر جهان در حال کاهش است، اما باید اقدامات بیشتری برای کمک به ترک سیگار انجام شود.

ویولن سن‌آندره، زیست‌شناس در انستیتو پاستور و نویسنده ارشد این مقاله، گفت:  این یک کشف بزرگ است که تأثیر سیگار را بر سیستم ایمنی افراد سالم و همچنین سیستم ایمنی افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف معلوم می‌کند.

نویسندگان نتیجه گرفتند: این یافته‌ها درک جدیدی را در مورد تاثیر سیگار بر سلامت انسان و نقش اثرات محیطی قابل‌تغییر بر تنوع پاسخ ایمنی ارائه می‌دهند.

دانشمندان می‌گویند هنوز مطالعات بیشتری بر روی جمعیت‌های متنوع‌تر مورد نیاز است تا تعاملات پروتئینی و ژنی تحت تاثیر سیگار شناسایی شوند.

شما هم به پویش های نه به سیگارت بپیوندید

مضرات ماندگار مصرف سیگار، نه به سیگار، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *