مضرات و خواص داروی توتون

در این مقاله می خوانید :

مضرات و خواص داروی توتون

اولین هشدار درباره مضرات دود تنباکو :

قهوه تقریبا صد سال پیش از تاسیس حکومت صفوی وارد ایران شده بود ولی در این دوره با گسترش تجارت از هند به واسطه پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها، رواج پیدا کرد. تنباکو را پرتغالی‌ها به هند و ایران آوردند. جالب آن‌که در هند، پزشک ایرانی به نام ابوالفتح گیلانی برای تصفیه و خنک کردن دود تنباکو، آن را از ظرف آبی عبور داد و به این ترتیب قلیان را اختراع کرد. جالب‌تر آن‌که اولین پزشک تاریخ که به مضر بودن دود تنباکو اشاره کرده، یک پزشک ایرانی دیگر در همین عصر به نام کمال‌الدین است که نوشته: «فقط خدا می‌داند که چرا تنباکو از ملزومات حیاتی مردم گردیده و چرا مردم سراسر جهان دود مسموم آن را وارد بدن خود می‌سازند؟» این در حالی است که کشف زیان‌آوری سیگار در غرب فقط حدود پنجاه سال قدمت دارد.

خواص دارویی توتون را بدانید!!

تنباکو به سه درجه گرم و خشک و عطش زا و یبوست آور تقسیم می شود. دود آن ضد عفونی کننده و پاک کننده محیط و هوای آلوده است. بر طرف کننده تنگی نفس و دردسینه و بلغم آن میباشد. برای کبد ضرر دارد و غلظت خون را بالا میبرد.

نکته قابل توجه این است که نه تنها دخانیات اعصاب را تسکین نمیدهد بلکه اعصاب را نیز تحریک میکند.توتونی که در سیگار استفاده میشود از لحاظ زیان شبیه به تنباکو است . کشیدن سیگار به مدت طولانی و عادت به آن باعث و عامل تصلب شرائین (گرفتگی عروق) می شود و نیکوتین موجود در آن باعث ضعیف شدن شنوایی میگردد. در ضمن افراد سیگاری باید همه روزه ویتامین C استفاده کنند زیرا این افراد ویتامین بدنشان را خیلی زود از دست می دهند و مبتلا به بیماریهای عفونی می شوند.

بیشتر بخوانید:  مروری مختصر بر فرآیند کهنه کردن توتون

تنباکو یا توتون گیاهی با برگ‌های پهن است که در اصل در آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌کرد و امروزه در سراسر جهان کشت می‌شود. نام تنباکو به برگ‌های خشک و بریده شدهٔ این گیاه هم گفته می‌شود. مصرف اصلی این گیاه تدخین دود حاصل از سوزاندن برگ‌های خشک آن است که دارای نیکوتین است. این کار با پیچیدن آن در کاغذ یا پیچیدن برگ‌های برش نخوردهٔ آن به صورت سیگار یا سیگار برگ و یا ریختن آنها در سر قلیان و تدخین (کشیدن) آنها انجام می‌شود.

این گیاه به طور معمول پانزده تا بیست و پنج سانتی‌متر رشد می‌کنند، برگ‌های آن بزرگ و پهن بوده و حدود نیم متر ارتفاع دارند که دارای شیرهٔ چسبنده‌ای است.

خشک کردن تنباکو به روش آفتابی در منطقهٔ بسطام استان آذربایجان غربی :

در اواخر قرن پانزدهم میلادی پس از آن که کریستف کلمب قاره آمریکا را کشف کرد، توانست شیوهٔ استعمال تنباکو را از سرخ‌پوستان بیاموزد. از نظر سرخ‌پوستان تنباکو گیاهی مقدس بود و آنها را با عالم ارواح ارتباط می‌داد. تنباکو به اقتصاد آمریکا کمک شایانی کرد و به اروپا و سپس دیگر نقاط جهان راه یافت.

این محصول، یک کالای با ارزش در اقتصاد کشورهایی چون کوبا، هند، چین و ایالات متحده‌ی آمریکا است.

آلکالوید نیکوتین معمولاً به عنوان جزء اصلی تنباکو شناخته می‌شود، امّا نیکوتین خود به تنهایی اعتیادآور نیست. به نظر می‌رسد که واکنش بین بتا کربولین‌ها و نیکوتین عامل بیشتر خواصّ اعتیادآور مصرف تنباکو است. تأثیرات زیان آور تنباکو حاصل از هزاران ترکیب مختلف موجود در دود آن مانند پولیسیکلیک آروماتیک هیدرو کربن (مثل بنزپیرن)، فرمالدهید، کادمیم، نیکل، آرسنیک، نیتروسامین‌های مخصوص تنباکو (TSNAs)، فنول‌ها و بسیاری دیگر است.

بیشتر بخوانید:  توتون پیپ Brookfield Aromatic No 1
photo_2022-06-02_12-19-27

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *