ممنوعیت سیگار الکترونیکی

در این مقاله می خوانید :

مردان تا سال ۲۰۴۵ دیگر اسپرم تولید نمی‌کنند و کاملاً عقیم می‌شوند!!

طبق اظهارات دکتر شانا اچ. سوان استاد دانشکده Icahn_ عادت‌های غلطِ سبک زندگی و نیز مصرف مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده، لوازم آرایشی، لوازم و ظروف پلاستیکی اعمّ از آن‌هایی که در خانه و در کارخانه استفاده می‌شود و در نتیجه در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد.

همچنین تدخین دخانیات های نسل جدید مثل ویپ و سیگار های الکترونیکی و هر نوع مواد شیمیایی موجود در محیط پیرامون ما سبب مختل شدن غدد درون‌ریز بدن شده و به تولید مثل انسان آسیب می‌زند.

وی در مصاحبه خود با WFAA اظهار داشت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت اسپرم مردان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.پروفسور سوان در کتاب جدید خود «شمارش معکوس» هشدار می‌دهد که مردان تا سال ۲۰۴۵ قادر به تولید مثل نخواهند بود..‌.!

ممنوعیت سیگار الکترونیکی
ممنوعیت سیگار الکترونیکی

بر اساس تحقیقات اخیر در مورد باروری مردان ، تعداد اسپرم در سراسر جهان طی ۵۰ سال گذشته به نصف کاهش یافته و سرعت کاهش از سال ۲۰۰۰ بیش از دو برابر شده است .

دلیل این اتفاق چیست و چطور می‌شود از سلامت اسپرم‌ها محافظت کرد؟

به گفته دانشمندان ظرفیت باروری مردان در دهه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. تجزیه و تحلیل‌ هزاران مطالعه از قبل انجام شده ، عواملی که بیشترین ریسک را برای کیفیت اسپرم ایجاد می‌کنند نشان داده است .

بر اساس تحقیقات اخیر در مورد باروری مردان ، تعداد اسپرم در سراسر جهان طی ۵۰ سال گذشته به نصف کاهش یافته و سرعت کاهش از سال ۲۰۰۰ بیش از دو برابر شده است .

محققان دانشگاه «سملویز» در مجارستان یافته‌های نزدیک به ۲۷ هزار مطالعه را برای تعیین بزرگترین علل تخریب سلول‌های اسپرم بررسی کرده و دریافته‌اند که آلودگی ، سیگار ، سن و برخی بیماری‌های زمینه‌ای بیشترین تاثیر را در این میان داشته است .

یافته‌های آنها در مجله «بیولوژی ریپروداکشن و اِندوکرینولوژی» منتشر شده است . دکتر زسولت کوپا ، رئیس مرکز آندرولوژی در گروه اورولوژی دانشگاه سملویز توضیح داد که عملکرد سلول‌های اسپرم توسط «تجزیه و تحلیل خرد کردن دی‌ان‌ای» آزمایش شده است .

او گفت : این روش محتوای دی‌ان‌ای اسپرم‌ها، یعنی نسبت مواد ژنتیکی دست نخورده یا خرد شده در اسپرم را بررسی می‌کند . هرچه دی‌ان‌ای خردتر باشد،توانایی اسپرم برای بارور شدن کمتر می‌شود. همچنین  این شرایط می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد .

این تحقیق در بحبوحه نگرانی فزاینده در مورد کاهش چشمگیر ظرفیت تولید مثل مردان انجام شده است . تحقیقات منتشر شده در اواخر سال گذشته در مجله «هیومن ریپروداکشن» نشان داد که تعداد اسپرم‌ها در سراسر جهان طی پنج دهه گذشته به نصف کاهش یافته است .

پروفسور هاگای لوین ، یکی از محققان این مطالعه گفت : ما یک مشکل جدی داریم که اگر برطرف نشود ، می‌تواند بقای بشر را تهدید کند .

سیگار ، سن ، آلودگی ، سبک زندگی :

دانشمندان سملویز سه پایگاه بین‌المللی داده و اطلاعات را در مطالعات منتشر شده قبلی بررسی کرده‌اند . آنها ۲۶ هزار و ۹۰۱ مقاله را یافتند و از ۱۹۰ مقاله در متاآنالیز خود استفاده کردند . همه این مقاله‌های بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ و بیشتر در اروپا، ایالات متحده و آسیا و برخی در آفریقا و استرالیا منتشر شده‌اند .

داده‌های هزاران مرد تحت درمان در کلینیک‌های ناباروری با هم مقایسه شد و برخی از نتایج حتی محققان را شگفت زده کرد . دکتر آنت سزابو ،‌ دانشجوی دکترا می‌گوید : بر اساس تحقیقات قبلی ، ما انتظار داشتیم که کیفیت سلول‌های اسپرم پس از ۴۰ سالگی به طور قابل توجهی بدتر شود ، اما متاآنالیز ما نشان می‌دهد که این سن می‌تواند بسیار بالاتر از ۴۰ سال باشد .

او ادامه داد : اما این بدان معنا نیست که برای تشکیل خانواده می‌توان بیشتر صبر کرد ، زیرا سایر پارامترهای مهم هم می‌توانند با افزایش سن بدتر شوند .

طبق اظهارات دکتر شانا اچ. سوان استاد دانشکده Icahn_ عادت‌های غلطِ سبک زندگی و نیز مصرف مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده ، لوازم آرایشی ، لوازم و ظروف پلاستیکی اعمّ از آن‌هایی که در خانه و در کارخانه استفاده می‌شود و در نتیجه در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد
همچنین تدخین دخانیات های نسل جدید مثل ویپ و سیگار های الکترونیکی و هر نوع مواد شیمیایی موجود در محیط پیرامون ما سبب مختل شدن غدد درون‌ریز بدن شده و به تولید مثل انسان آسیب می‌زند .

وی در مصاحبه خود با WFAA اظهار داشت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت اسپرم مردان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است .

پروفسور سوان در کتاب جدید خود «شمارش معکوس» هشدار می‌دهد که مردان تا سال ۲۰۴۵ قادر به تولید مثل نخواهند بود !

این محققان دریافتند که سیگار کشیدن می‌تواند خرد شدن دی‌ان‌ای اسپرم را در مقایسه با افراد غیرسیگاری به طور متوسط ۹.۱۹ درصد افزایش دهد .

طبق این تحقیق ، الکل و وزن بدن از نظر بالینی نقش مهمی در خرد شدن این ماده ژنتیکی نداشتند . اما اینکه الکل بیشتر و وزن بالاتر گرایش به خرد شدن  اسپرم را افزایش می‌دهد قابل تشخیص بوده است .

علاوه بر این ، آلودگی اثر مخرب آشکاری بر کیفیت اسپرم داشته است . یکی از مطالعه‌ها تاثیر آلودگی را روی کیفیت اسپرم در منطقه‌ای در ایتالیا با آلودگی محیطی بالا نشان داده است . مطالعه دوم اثرات مشابهی را روی افسران پلیسی که در ساعات شلوغ ترافیک مشغول به کارند را نشان می‌دهد .

این متاآنالیز نشان داد که عوامل مختلفی مانند آلودگی هوا ، قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها یا حشره‌کش‌ها ، خرد شدن دی‌ان‌ای اسپرم را به طور متوسط ۹.۶۸ درصد افزایش داده است .

بیشتر بخوانید:  نیکوتین و لاغری !

مشکلات زمینه‌ای سلامتی :

برخی از مشکلات زمینه‌ای سلامتی هم به عنوان یک عامل کاهش کیفیت نشان داده شده‌اند .

واریکوسل که پهن‌ترین ورید طناب اسپرمی است به طور متوسط احتمال خرد شدن دی‌ان‌ای اسپرم را ۱۳.۶۲ درصد افزایش می‌دهد . همچنین کاهش «تحمل گلوکز خوراکی» هم به میزان مشابهی بر آن تاثیر می‌گذارد .

در همین حال ، تومورها می‌توانند باعث افزایش ۱۱.۳ درصدی در خرد شدن اسپرم‌ها شوند .

عفونت‌هایی مانند کلامیدیا و اچ‌پی‌وی به نظر نمی‌رسد کیفیت اسپرم را مختل کند ، اما باکتری‌ها یا سایر بیماری‌های مقاربتی افزایش جزیی در خرد شدن اسپرم را نشان می‌دهند .

کوپا گفت : در سال‌های اخیر تقاضای فزاینده‌ای برای اندازه‌گیری باروری مردان با پارامترهای کاربردی و عینی وجود داشته است .

او اضافه کرد : تجزیه دی‌ان‌ای می‌تواند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد و این آزمایش به طور رسمی در دستورالعمل‌های بین‌المللی سال ۲۰۲۱ گنجانده شد . با این حال ، هنوز هیچ استاندارد رسمی در مورد مقادیر ناباروری و باروری وجود ندارد .

متخصصان اضافه کردند که ترک سیگار ، ورزش کافی یا تغذیه سالم‌تر می‌تواند شروع خوبی برای افرادی باشد که قصد دارند بچه‌دار شوند .

همانطور که مطلع هستید اخیرا فروش سیگار الکترونیکی در ایران هم ممنوع شده است و امیدواریم جدی با فروشندگان انواع ویپ و پاد و آیکاس و انواع سیگار های الکترونیکی برخورد جدی شود  شما هم به پویش های نه به سیگار الکترونیکی تدخین جهان سومی بپیوندید.

فروش سیگار الکترونیکی ممنوع است

رییس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
سیگار الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب‌رسان معرفی شده و عرضه آن یک نوع قاچاق محسوب می‌شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.
بر اساس هشدار سازمان جهانی بهداشت، مواد معطر سیگارهای الکترونیکی برای سلامت افراد مضر است و به آنها آسیب می‌رساند.
اولین مرگ مرتبط با مصرف سیگار برقی در سال ۲۰۱۹ در آمریکا رخ داد.

قلیان مضرتر از سیگار است

حیدری، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی:
درصورتی که مصرف تفننی سیگار و قلیان را نیز در نظر بگیریم، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه (زن و مرد) مصرف دخانیات دارند.
استعمال قلیان در زنان در دو دهه اخیر به عنوان یک تفریح، سرگرمی تفننی و رفتار دسته جمعی افزایش یافته است.

♦️افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در افراد بالای ۱۸ سال

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت:
حدود ۲۶ درصد از مردان و ۴/۵ درصد از زنان بالای ۱۸ سال مصرف کننده انواع محصولات دخانی هستند.
مصرف قلیان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۵ حدود ۵۰ درصد در افراد بالای ۱۸ سال افزایش پیدا کرده است./ باشگاه خبرنگاران

مصرف سیگار در ایران ۶۰ میلیارد نخ در سال است

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال، گفت: مصرف سیگار در ایران به طور متوسط ۶۰ میلیارد نخ در سال است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز سالانه صرف درمان بیماری‌های مرتبط با بخش سلامت می‌شود./ ایرنا

تنباکوهای معطر بی‌کیفیت و آغشته به میکروب‌های مختلف هستند

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه (زن و مرد) دخانیات مصرف می‌کنند.
در حال حاضر شروع مصرف سیگار در کشور به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است.
استعمال قلیان در زنان در دو دهه اخیر  افزایش یافته است.
تنباکوهای عطری بی‌کیفیت هستند که با یکسری ترکیبات رنگی و معطر آنها را آماده می‌کنند و اغلب به میکروب‌های مختلف آغشته هستند./ایسنا

هزینه ۶۰ هزار میلیاردی ایرانی‌هابرای سیگار و قلیان/ دود شدن سالانه ۷۳ میلیارد نخ سیگار در ایران

فرهیختگان:
آمارهای رسمی وزارت صمت نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ ایرانی‌ها ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کردند که این تعداد تا سال ۱۴۰۱ به ۷۳ میلیارد نخ رسیده است.
طبق آمارهای وزارت صمت، در سال ۱۴۰۰ مجموع تولید سیگار کشورمان ۶۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون نخ بوده و حدود ۱۱ میلیارد نخ از نیاز کشور نیز از طریق قاچاق تهیه شده و واردات رسمی سیگار صفر بوده است.

در کنار سیگار، گرچه از میزان مصرف تنباکو در کشور اطلاعات رسمی در دست نیست اما گزارش وزارت صمت نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ درمجموع ۴ هزار و ۸۸۶ تن تنباکو تولید شده که ۶۰۰ تن آن صادر و ۴۳۰۰ تن آن در داخل کشور به مصرف رسیده است.

همچنین طبق آمارهای گمرک، در همان سال ۱۴۰۰ حدود ۴ هزار و ۴۲۵ تن انواع تنباکو وارد کشور شده که ارزش آن نزدیک به ۲۹ میلیون دلار بوده است.

هزینه ۶۰ هزار میلیاردی ایرانی‌ها
هزینه ۶۰ هزار میلیاردی ایرانی‌ها

۳۱ مه روز جهانی بدون دخانیات یا به تعبیری روز جهانی بدون تنباکو

سازمان بهداشت جهانی(WHO)برای جلب توجه و تشویق افراد در راستای ترک محصولات دخانی،خواستار اجرای عدم مصرف این محصولات در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته می باشد.
این روز برای جلب توجه نسبت به شیوع گسترده تاثیرات تنباکو بر سلامت انسان در نظر گرفته شده است که در حال حاضر منجر به مرگ و میری بالغ بر ۶ میلیون نفر در سال می‌شود.

روز جهانی بدون دخانیات
روز جهانی بدون دخانیات

سال هاست ماسترو رحیمی در مورد خطرات مصرف سیگارت ، قلیان ، ویپ ، آیکاس ، سیگارهای الکترونیکی هشدار داده است !

شما به عنوان عضو انجمن پیپ چقدر در این پویش فعال بودید ؟!!
شما چه میزان برای پویش های انجمن پیپ فعالیت کردید ؟!

شما هم در پویش نه به قلیان ، نه به سیگارت ، نه به ویپ شرکت کنید

مطالعه صفحه پویش ها

منبع خبر : اعتماد آنلاین

مصرف سالانه سیگار در ایران

مصرف سالانه سیگار در ایران در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار میلیارد نخ افزایش یافته ‏و به ۷۳ میلیارد نخ رسیده است.

بیشتر بخوانید:  دشمن نسل آینده!

هم‌زمان با «روز جهانی بدون دخانیات» در روز دهم خرداد (۳۱ مه)، گزارش‌های رسمی منتشر شده در ایران حاکی از آن است که ۲۵ درصد از جمعیت ایران دخانیات مصرف می‌کنند . سن شروع سیگار کشیدن که در دهه پنجاهِ خورشیدی ۲۵ سالگی بود، اکنون به ۱۳ سالگی رسیده است . در عین حال ، بخش عمده‌ «بازار ۴۰هزار میلیارد تومانی قاچاق سیگار» در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است .

بنا بر گزارش رسمی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، مصرف سالانه سیگار در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار میلیارد نخ افزایش یافته است .

مصرف سالانه سیگار در ایران در سال ۱۳۹۶، طبق این آمار، ۵۵ میلیارد نخ بود. در سال ۱۳۹۷، این میزان به ۵۹ میلیارد، در سال ۱۳۹۸ به ۶۳ میلیارد، و پس از آن در سال ۱۳۹۹ به ۶۵ میلیارد نخ افزایش یافت. با ادامه روند پرشتاب افزایشی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، مصرف سیگار به ۷۳ میلیارد نخ در سال رسیده است.

در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین عنوان شده است که هر سال در ایران دست‌‌کم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن تنباکوی معسل (میوه‌ای) مصرف می‌شود که در حدود ۴ هزار و ۸۰۰ تن آن در داخل تولید شده، ۴ هزار و ۴۰۰ تن آن از طریق واردات تامین می‌شود، و ۲ هزار و ۳۰۰ تن آن نیز حاصل قاچاق یا عرضه توتون تقلبی است.

در همین حال، روزنامه فرهیختگان گزارش داد که «گردش مالی دخانیات در ایران سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان» است. در گزارش‌ نهادهای بین‌المللی، گردش مالی دخانیات در ایران برای سال ۲۰۲۲ میلادی معادل ۲ میلیارد دلار عنوان شده است.

خسارت ناشی از مصرف دخانیات در ایران، بنا بر اعلام نهادهای رسمی، بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان، شامل ۶۰ هزار میلیارد تومان مصرف دخانیات و ۶۰ هزار میلیارد تومان خسارات به بخش سلامت، تخمین زده شده است.

در چنین شرایطی، دستگاه‌های حکومتی فقط سیاست «افزایش مالیات بر مصرف دخانیات» را برای محدود کردن مصرف دخانیات اجرا کرده‌اند. از اقدام‌های دیگر، از جمله تبلیغات به منظور کاهش مصرف دخانیات، به‌ویژه سیگار، یا تدابیر دیگری که در سایر کشورهای دنیا برای کاهش مصرف سیگار و دخانیات به کار گرفته می‌شود، در ایران خبری نیست.

طبق آمارهای رسمی در ایران، شمار افراد سیگاری ۹ میلیون نفر است، اما برخی کارشناسان آمار واقعی افراد سیگاری را بیش از این تعداد می‌دانند، زیرا در این جامعه آماری، کشیدن ۷۳ میلیارد نخ سیگار «سرانه مصرف روزانه سیگار» در ایران به ۲۲ نخ در شبانه روز می‌شود، در حالی که متوسط مصرف روزانه سیگار در دنیا ۸ تا ۱۰ نخ است. به گفته کارشناسان، جمعیت سیگاری ایران بیشتر از ۹ میلیون نفری است که در آمارهای رسمی اعلام شده است.

غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران، روز ۸ خرداد گفت: «در صورتی که مصرف تفننی سیگار و قلیان را نیز در نظر بگیریم، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه، اعم از زن و مرد، مصرف دخانیات دارند.»

حیدری با اشاره به روند پرشتاب کاهش سن شروع مصرف دخانیات در دو دهه اخیر در کشور هشدار داد و گفت: «در دهه ۱۳۴۰، سن شروع مصرف سیگار در کشور ۳۰ سالگی، در دهه ۱۳۵۰ حدود ۲۵ سالگی، و در دهه ۱۳۷۰ زیر ۱۸ سال بود، اما امروز به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است.»
او با اشاره به اینکه سیگار کشیدن در میان زنان ایرانی حدود یک‌هشتم کمتر از مردان، اما قلیان کشیدن در هر دو جنس برابر است، افزود که قلیان کشیدن تفریحی و سرگرمی و تفننی، به صورت رفتاری جمعی، در زنان در دو دهه اخیر افزایش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران یک سال پیش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱، نیز آماری از افزایش مصرف دخانیات در دوره شیوع بیماری کرونا در ایران اعلام کرده بود که بیانگر پیامدهای زیان‌بار و غیرمستقیم شیوع کرونا در ایران است.

به گفته غلامرضا حیدری، تا «قبل از بحران کرونا، حدود ۱۵ درصد افراد بالای ۱۵ سال در ایران مصرف دخانیات داشتند، که این آمار در مردان ۲۵ و در زنان ۵ درصد بود»، اما پس از دوره شیوع کرونا، «حدود ۳۰ درصد مردان و ۱۰ درصد زنان مصرف سیگار دارند.»

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی بهشتی با تاکید بر اینکه «حدود ۷۵ درصد بیماری‌های ریوی، ۶۰ درصد بیماری‌های قلبی، و بیش از ۵۰ درصد از سرطان‌ها» با مصرف دخانیات مرتبط‌اند، گفت که «در هر جامعه‌ای، هزینه‌های پنهانی که مصرف دخانیات به آن جامعه تحمیل می‌کند ۴ تا ۱۰ برابر هزینه‌های خرید و مصرف دخانیات است.

سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ گفت: «مجلس نام و نشان قاچاقچیان و مافیای سیگار را می‌داند، اما به آن‌ها اشاره مستقیم نمی‌کند.»
محمدعلی زم، رئیس وقت حوزه هنری، از نهادهای زیر نظر علی خامنه‌ای در دهه هفتاد، سال ۱۳۹۶ در کانال تلگرامی خود درباره نحوه تامین بودجه حوزه هنری نوشت که «با وساطت احمد جنتی و همکاری دخانیات»، این حوزه در صدد بوده است بخشی از درآمدهای خود را از طریق تولید سیگار بهمن تامین کند.

زم در همین یادداشت فاش کرد که «در دهه هفتاد سالانه بیش از ۳۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق وینستون، مارلبرو، و کنت آمریکایی وارد کشور می‌شد و سود آن مستقیما در اختیار چند نهاد انقلابی و مذهبی قدرتمند قرار می‌گرفت» و این نهادها «برای حفظ منافع خود، اولین مخالف راه‌اندازی چرخه تولید سیگار با کیفیت داخلی» بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:  ماده خاکستری کمتر مغزی در نوجوانان اهل سیگار

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت، نیز در سال ۱۳۹۰ قاچاق بسیاری از کالاها از جمله «سیگار» را به «برادران قاچاقچی» نسبت داد و گفت که فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و دیگر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با «احداث اسکله‌ها و بنادر دور از نظارت‌های دولتی و گمرک، مشغول واردات غیرقانونی و قاچاق کالا» هستند.
به گفته غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، «قانون کنترل و مبارزه با دخانیات» در ایران در حدود دو دهه قبل پیشنهاد و تصویب شده است، اما هنوز به شکل کامل اجرا نمی‌شود و برای اجرای کامل آن، به هماهنگی‌های بین بخشی و درون سازمانی از طریق دولت نیاز است.

پشت پرده بازار دست‌کم ۴۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق سیگار

بنا بر آمار‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۴۰۰، مجموع تولید سیگار در ایران ۶۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون نخ بوده است. در حالی که واردات رسمی سیگار به کشور «صفر» بوده است، در حدود ۱۱ میلیارد نخ از مصرف سیگار در ایران از طریق «قاچاق» تامین شده است.

این در حالی است که «آمار کشفیات سیگار» در ایران در شش ‌ماه نخست سال ۱۴۰۰ فقط «۱۲۳میلیون نخ» به ارزش «۷۳ میلیارد تومان» بوده است.

به گفته مصطفی پورکاظم شایسته، معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آمار کشفیات و سیگارهای قاچاق توقیف‌شده به‌وسیله همه دستگاه‌های حکومتی فقط «۸ درصد میزان واقعی قاچاق سیگار به کشور» است.

شبکه خبر دانشجو در دی ماه سال ۱۴۰۰ در گزارشی اعلام کرد که میزان «واقعی قاچاق سیگار به کشور سالانه ۲۰ میلیارد نخ» است و «گردش مالی سیگار قاچاق در ایران سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان» و «معادل چهار ماه درآمد مالیاتی کل کشور» است.

دستگاه‌های حکومتی در سال‌های اخیر اشاره‌ای به دست‌های پشت پرده قاچاق سیگار به ایران نکرده‌اند، اما به گفته محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی، بخش عمده‌ای از «قاچاق سیگار به صورت رسمی و ترانزیت وارد کشور» می‌شود ‌.

قاچاق سیگار
قاچاق سیگار

مواد غذایی خوب و بد در ترک سیگار :

به‌ گزارش نشریه پزشکی :Everyday Health همزمان با روز جهانی بدون دخانیات ؛ ۳۱ ماه می ، کارشناسان یادآور می‌شوند که دود سیگار ترکیبی سمی از حدود ۷ هزار ماده شیمیایی آزاد می‌کند که برخی از آنها می‌توانند به گیرنده‌های عصبی در دهان آسیب برسانند و حس چشایی و حتی بویایی را کاهش دهند .

خبر خوب : این آسیب همیشه دائمی نیست .

مطالعات نشان داده که در عرض دو هفته پس از ترک ، متوجه خواهید شد که می‌توانید از طعم‌ها لذت ببرید .در‌ این‌ میان ، برخی از غذاها می‌توانند شانس شما را برای ترک سیگار افزایش دهند و برخی ممکن است ترک این عادت را سخت‌تر کنند :

بهترین : شیر

اگر احساس کردید که هوس سیگار دارید ، یک لیوان شیر بخورید . در مطالعه‌ای که در مجله :

Nicotine & Tobacco Research

منتشر شده ، محققان از گروهی متشکل از ۲۰۹ سیگاری پرسیدند که کدام غذاها با طعم سیگار تداخل دارند . محصولات لبنی یکی از غذاهایی بود که طعم سیگار را بدتر می‌کرد .

بدترین : قهوه

برخلاف شیر ، قهوه و سیگار اغلب دست‌به‌دست هم می‌‌دهند . این دو از نظر روانی به‌هم مرتبط و تقریباً جدایی‌ناپذیرند . خوردن قهوه مساوی است با سیگارکشیدن . مطالعات مختلف نیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار به‌عنوان چیزی که باعث طعم بهتر سیگار می‌شود ، نام برده‌اند .

هترین : میوه‌ها و سبزیجات

بر‌ اساس مطالعه دیگری که در ژورنالNicotine & Tobacco Research منتشر شده است ، سیگاری‌ها نسبت به افرادی‌ که سیگار نمی‌کشند تمایل به خوردن میوه و سبزی کمتری دارند . متخصصان کلینیک مایو توصیه می‌کنند که وقتی احساس می‌کنید که هوس سیگار در شما تشدید می‌شود ، هویج خام یا هر میوه و سبزی ترد و خوشمزه را بخورید . موسسه ملی سرطان در آمریکا جویدن سیب یا کرفس را پیشنهاد می‌کند زیرا مشغول نگه‌داشتن دهان ممکن است نیاز روانی به سیگار را متوقف کند .

بدترین : الکل

مردم اغلب هنگام نوشیدن آبجو ، شراب یا سایر نوشیدنی‌های حاوی الکل ، سیگار می‌کشند این چیزها به‌قدری به‌هم مرتبط هستند که فرد حتی مجبور نیست هنگام نوشیدن آبجو به فکر روشن‌کردن سیگار باشند بلکه این یک عمل خودکار است . همچنین ، مطالعه منتشرشده در

Nicotine & Tobacco Research

از الکل به‌عنوان چیزی که طعم سیگار را بهتر می‌کند ، نام برده است . سعی کنید در اولین ماه بدون سیگار ، از مصرف الکل خودداری کنید ، بخصوص زمانی که خطر کشیدن سیگار در بالاترین حد است .

بهترین : پاپ‌کورن و سایر تنقلات

وقتی سیگار را ترک می‌کنید ، میل شما به میان‌وعده‌ها بیشتر می‌شود ، عمدتاً به‌ این‌ دلیل که دیگر نمی‌توانید دست و دهان خود را با سیگار درگیر کنید . اگر برای دفع میل به سیگارکشیدن نیاز دارید چیزی را در دهان خود بگذارید ، پاپ‌کورن را امتحان کنید . این میان‌وعده کم‌کالری نه‌‌تنها با مشغول نگه‌داشتن دست‌ها و دهان به ترک سیگار کمک می‌کند بلکه می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید . کلینیک مایو همچنین استفاده از دانه‌های آفتابگردان ، آدامس‌های بدون قند یا آب‌نبات‌های سفت را برای کمک به ترک سیگار توصیه می‌کند .

بدترین : گوشت

مطالعات نشان داده که محصولات گوشتی مانند قهوه و الکل باعث طعم بهتر سیگار می‌شود .

بدترین : غذاهای تند و شیرین

به‌گفته انجمن سرطان آمریکا ، زمانی که می‌خواهید سیگار را ترک کنید بهتر است از مصرف غذاهای تند و شیرین پرهیز کنید زیرا این مواد باعث می‌شوند که افراد تمایل بیشتری به سیگار داشته باشند .

هزینه ۶۰ هزار میلیاردی ایرانی‌ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *