نوشته های فارسی روی بسته بندی های توتون نشانه چیست؟

در این مقاله می خوانید :

نوشته های فارسی روی بسته بندی های توتون نشانه چیست؟

بسیاری از مشتریان می پرسند که لیبل های دخانیات که روی بسته بندی های توتون پیپ و توتون سیگار چاپ شده است نشانه چیست؟


آیا محصول در ایران تولید می شود؟ چرا این لیبل ها چاپ یا نصب شده است؟ در این مقاله به تشریح به این مقوله پرداخته خواهد شد و اصول قانونی و شرکتی آن به ریز تشریح خواهد شد.

نوشته های فارسی روی بسته بندی های توتون نشانه چیست؟
طبق دستور العمل اجرایی صدور مجوز عاملیت دخانیات (شرکت دخانیات ایران / معاونت بازرگانی) صموبه سال ۱۳۸۹، تبصره سوم این قانون به دقت اشاره چاپ پیام بهداشتی “دخانیات عامل اصلی سرطان و برای سلامتی زیان آور است” دارد. این هشدار باید با فونت درشت نوشته شده و مصرف کننده به وضوح آن را ببیند. علاوه بر آن به دلیل اهمیت موضوع تصویر هشدار دهنده نیز باید که چاپ و بر روی بسته بندی های دخانی نصب گردد.

این که دخانیات برای سلامتی مضر است و اعلام آن به مصرف کننده امری واجب است مسئله ای کاملا روشن است. اشاعه مصرف دخانیات ممنوع است ولی اطلاع رسانی به شرطی که مخاطب بیش از ۱۸ سال سن داشته باشد مشکلی ندارد.  در وب سایت های خارجی این مسئله ذکر شده که ” این وب سایت حاوی مطالبی در مورد دخانیات است و ورود افراد زیر ۱۸ سال سن ممنوع می باشد”.

در بازه زمانی بلند مدت هر کشوری چند برابر مالیاتی که از دخانیات دریافت می کند را میباسیتی خرج درمان این افراد کند و آگاه سازی مصرف کننده به ترک دخانیات و یا به حداقل رساندن آن در اولویت های درمانی هر کشوری قرار داد.

بیشتر بخوانید:  معرفی توتون : McClelland _ Frogmorton On The Town _ Craftsbury Series

فکر می کنم به اندازه کافی درباره موارد قانونی چاپ صحبت شده است. مورد مثبت در چاپ این لیبل ها الزام سازنده دخانیات به تحویل آنالیز محصول دخانی است. همچنین سازنده میباسیتی کالای تجاری خود را مطابق آنالیز اعطایی تحویل دهد. چه مورد خوبی، یعنی کیفیت کالا یکسان خواهد بود، ممکنه شما توتونی بخرید که مورد پسند قرار نگیره یا به عکس مقبول باشه، شما همیشه همین کالا را تحویل خواهید گرفت. (خیلی از مصرف کنندگان توتون کاپتان بلک می گویند ممکنه یک بار توتون کیفیت خوبی داشته باشه و دفعه بعد با کیفیت دیگه ای بخرم!)

یعنی اینکه تغییر در کیفیت کالای فروخته شده نباید مشاهده شود و متضمن آن شرکت تولید کننده کالاست، خوب تا اینجای مسئله که بد نشد.
سمت دیگر قضیه، آیا توتون های فوق در ایران تولید می شوند؟
جواب: در حال حاضر توتون پیپ و یا توتون سیگاری  وجود ندارد که در ایران تولید شود. این کالاها در مبدا ذکر شده روی بسته بندی تولید شده، هشدارهای دخانی روی آن نصب شده و سپس برای ایران ارسال می گردند. این چرخه قانونی و واقعی در حال اجرا در ایران است و به دلیل حساسیت های پزشکی نظارت مستمر و خاصی در حال اجراست.
این که در زمان های نه چندان دور توتون پیپی به نام کاسپین در ایران تولید می شد و در نهایت به دلیل های سو مدیریتی حذف شده جای صحبت دارد. کشور ایران به دلیل پهناوری و تنوع زیاد آب هوایی امکان تولید توتون های مرغوبی دارد. انحصارات دولتی، عدم در نظر گیری برند سازی، حفظ کیفیت کالای تولید شده، عدم ورود کالا در چرخه توزیع مناسب و به خصوص عدم ورود بخش خصوصی در این صنعت عامل های بازدارنده ایران در تولید توتون پیپ برای مصرف داخلی بوده است.
دو سال قبل، قوانین تقربیا خوبی در زمینه باز گذاشتن دست بخش خصوصی در ورود به این صنعت مصوب و اعلام شد که خصوصی سازی شرکت دخانیات ایران هم یکی از این گام ها بوده است. مقررات دست و پا گیر و به خصوص مبهم بودن آن هنوز راه ها را باز نکرده است.

بیشتر بخوانید:  برداشتی از توتون ويرجينيا |Virginia

به نظر نگارنده این مقاله در صورتی که سیستم قانونگذاری بتواند مقررات روشن و ثابتی وضع و با شرایط یکسانی برای همه اجراکند گام موثر و مثبتی خواهد بود(حمایت پیشکش). این که ایران بتواند توتون پیپ مورد مصرف خود را خودش تولید و عرضه کند جای فعالیت بسیاری دارد که نیروی جوان کشور و تجربه دوستان در شرکت دخانیات میتواند شروع خوبی برای ورود نیروهای نو و خلاق  بخش خصوصی در این صنعت باشد.
پس در پایان باید اشاره کرد که کالایی که در حال حاضر توزیع می گردد بجز کیفیت ثابت، تضمین بهداشتی و تضمین های سازنده اصل هستند. تلاش ما بر ارائه کالایی با کیفیت و در کلاس مصرف کننده ایرانی است و فکر می کنم تقریبا هم موفق بوده ایم.
ما را با نظرات خود راهنمایی و کمک کنید.

نوشته های فارسی روی بسته بندی های توتون نشانه چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *