نگاهی دقیق تر به طرح و نقش های برایر متریال ساخت پیپ

در این مقاله می خوانید :

نگاهی دقیق تر به طرح و نقش های برایر متریال ساخت پیپ

تقریباً ۱۵۰ سال است که استفاده از چوب برایر بر تولید پیپ تسلط داشته است. این چوب فوق‌العاده مقاوم در برابر حرارت است که آن را برای احتراق تنباکو کارآمد و بادوام می‌کند و جذابیت ظاهری و طرح‌های زیبا دارد.

سازندگان پیپ خلاقیت قابل توجهی را به کار گرفته‌اند تا از طرح‌های طبیعی بریار با اشکالی مانند Blowfish بهره ببرند، برای مثال طرح چشم پرنده با طرح گرد و طرح‌های صاف با پانل‌های مسطح به چشم می‌آید، همه با ویژگی‌های ارگانیک و زیبا.

برایر متریال اصولی ساخت پیپ در جهان

بسیاری از اشکال و فرم‌های پیپ برای برجسته کردن طرح‌های برایر ساخته شده‌اند.

روش ساخت “اول شکل، بعد مته کاری”، که در آن محفظه تنباکو و سوراخ کاری آن پس از تعیین شکل و فرم ظاهری بر اساس طرح روی چوب برایر به منظور بهره‌برداری از بهترین حالت از طرح و نقش برایر، انجام می‌شود، گواه اهمیت برش با جهت‌گیری مناسب، به‌ویژه در طرح چشم پرنده و مستقیم است.

فرم‌هایی مانند طرح دوبلین، به‌ویژه برای ماهیت شعله‌ور و زاویه‌دار طرح برایر مناسب است که در پایین کاسه پیپ متراکم تر است و در حین حرکت به سمت بالا به بیرون باز می‌شود و شکل کاسه دوبلین با منبسط شدن از پاشنه، آن زاویه را تکمیل می‌کند به سمت لبه شکل آتشگاه، در فرم دوبلین معکوس شده، طرح‌ها از لبه تا پاشنه به سمت بیرون باز می‌شود. هنگامی که کناره‌های پیپ با زاویه طرح مطابقت دارد، طول مویرگ‌ها طرح قابل مشاهده است. اگر زوایای آن مطابقت نداشته باشند، طرح بصورت بیضی شکل دیده می‌شود و زمانی که سطح آن عمود بر طرح برایر باشد، الگوی چشم پرنده ظاهر می‌شود.

الگوهای برایر، نیازی به سطوح صاف و بکر ندارند. سطح سندبلاست شده با خطوط پرپیچ و خم و بازخورد لمسی، شخصیت خود را به نمایش در می‌آورد که خود بُعد دیگری را به تجربه اسموک وارد می‌کند. سندبلاست سطوح ناهموارتری ارائه می‌دهد که درک بافت را در زیر انگشتان ممکن می‌کند و همچنین جذابیت بصری را ارائه می‌دهد.

جهت دهی طرح‌های برایر در بلوک هایی که برای پیپ‌سازان مفید است، هنری است که توسط برش زن ها در کارخانه چوب‌بُری که چوب را آماده می‌کند انجام می‌شود. می‌توانند طرح‌های پنهان شده در داخل را در سطحی نزدیک به معجزه به نمایش می‌گذارند، مانند بسیاری از سازندگان پیپ.

بیشتر بخوانید:  تکنیک های پیپ کشیدن

اگر بلوک‌های برایر به درستی جهت گیری و درجه‌بندی نشده بودند، پیپ‌های جذابی که از سازندگان انتظار داریم تقریبا غیرممکن می‌شد.

درخت هیث

Erica Arborea همچنین به عنوان Heath شناخته می‌شود، درختچه‌ای، درخت مانند، محبوب‌ترین برای ساخت پیپ است. بهترین انواع آن در منطقه مدیترانه رشد می‌کند اگرچه در مناطق دیگر نیز رشد می‌کند، اما تپه‌های گرم و خشک مدیترانه، با خاکی نازک، جایی است که سخت‌ترین و مقاوم‌ترین این نوع درختچه در برابر آتش رشد می‌کند.

در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که برداشت سنتی برایر متوقف شد، لورل کوهی کارولینای شمالی، که از نظر فنی شبیه به برایر بود، برای ساخت پیپ استفاده شد. اما خاک بسیار غنی، آب بسیار فراوان در کوه باعث می شد این درختچه‌ها نسبت به انواع مشابه خود در مناطق مدیترانه‌ای انعطاف‌پذیر و نرم‌تر شوند. چوبی که در طول سال‌ها در زمین خشک و نامساعد برای رشد تلاش می‌کند برای ساخت پیپ ترجیح داده می‌شود. به نحوی، این تربیت سخت باعث می‌شود که گرمای مورد نیاز حاصل از اسموک را تحمل کند.

برایر متریال اصولی ساخت پیپ در جهان

قسمتی از درخت که برای ساخت پیپ استفاده می‌شود، یک غده در ریشه است که به آن برل می‌گویند و آب را برای گیاه جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. بسته به سن آن، می‌تواند از اندازه طالبی تا چیزی شبیه توپ ساحلی متوسط ​​باشد. این قسمت درست در زیر سطح زمین قرار دارد، ریشه‌های آن از زیر برای جمع آوری رطوبت و شاخه‌های از بالا رشد می‌کنند و خاک را می‌شکنند و به تنه تبدیل می‌شوند. به عنوان مخزن گیاه، برل، آب را به سمت بالا تنه به سمت برگ‌ها هدایت می‌کند و گرما را تعدیل می‌کند و این قسمت از درختچه است که برای ساخت پیپ‌ها برداشت می‌شود.

شکل گیری طرح در قسمت برل

از آنجایی که برل کروی است، طرح و الگو از مرکز به بیرون شکل  می‌گیرد. خطوط ریز طرح که ما از دیدن آن‌ها روی پیپ‌های خود لذت می‌بریم از آوندهای بسیار ریز در چوب تشکیل شده‌اند که برای انتقال آب به گیاه استفاده می‌شود. اما این آوندها به شکل هندسی رشد نمی‌کنند. شن و ماسه و سنگ هنگام رشد توسط برل برداشته می‌شود و طرح و نقش ها در اطراف این ناخالصی‌ها شکل می‌گیرند. شاخه‌های درخت نیز در برل شروع به شکل گیری می‌کنند. وقتی یک الگوی عجیب از طرح و نقش را روی پیپ می‌بینید، چیزی که ممکن است به اندازه یک اثر انگشت به نظر برسد که در آن طرح‌ها به طور کامل جابجا می‌شوند و شسته می‌شوند، اینجاست که شاخه‌ای ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:  تاریخ معاصر پیپ (Contemporary Pipe History)

طرح‌ها اطراف آن، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این امر باید توسط برش زن و همچنین پیپ ساز در نظر گرفته شود.

مرکز یا قلب برل طرح و الگویی ندارد  و قرمز رنگ است و به دلیل رنگ آن، خون نامیده می‌شود. این بخش از برل آب را جمع می‌کند و مویرگ ندارد. از این رو، بدون طرح می‌باشد. از آن، مویرگ‌ها تشکیل می‌شوند و به سمت بیرون رشد می‌کنند. می‌بینید که طرح‌های موازی کاملاً غیر ممکن است زیرا زوایای طرح‌ها از مرکز به سمت بیرون می‌آیند و هر خط از خط بعدی به شکل پروانه‌ای زاویه‌دار است.

نقص‌ها اجتناب ناپذیر

طرح‌ها همچنین، شن و سنگ‌های ذکر شده قبلی و همچنین هرگونه آسیب ناشی از حشرات را در خود جای می‌دهند. هر بلوک برایر حاوی چنین نقص‌ها و شکل‌های طبیعی مشابه است. هنگامی که یک سازنده پیپ، کاری را آغاز می‌کند امیدوار است پیپی با طرح بی عیب و نقص باشد، به طور معمول در ابتدا کار را با بلوکی شروع می‌کند که هیچ نقص ظاهری ندارد. اما ممکن است هر چیزی در داخل آن وجود داشته باشد، از چوب تقریباً بی عیب و نقص گرفته تا آن که حاوی سنگ، شکاف، ماسه، ترک یا طرح‌های غیر جالب باشد. دنیای پیپ سازی چنین است. داستان‌های پیپ‌سازها در مورد پیپ‌هایی دارای طرح‌های خیره‌کننده که در آخرین لحظه به دلیل نقصی که در چوب ظاهر شده، خراب شده‌اند، فراوان هستند. عامل ناامیدی باید در واقعیت بسیار زیاد هستند اما بهترین اساتید در حین کار، نقص‌های کوچکی را در کار خود می‌بیند، اغلب اشکال خلاقانه‌ای پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند عیوب را تا رسیدن به مرحله سنباده از بین ببرند و همیشه امیدوارند که این عیوب در انتهای کار، ویران‌کننده نشوند.

طرح و نقش نه تنها از مویرگ‌ها و آوندها بلکه از حلقه‌های رشد نیز تشکیل می‌شوند. بیشتر در پیپ‌های سندبلاست دیده می‌شوند، اگرچه در پیپ‌های صاف با طرح‌های عالی نیز قابل تشخیص است، حلقه‌های رشد ممکن است با شکل بریدگی کروی ظاهر شوند. با گذشت سال‌ها، برل بصورت لایه‌های سالانه رشد می‌کند که غده ریشه را، لایه به لایه، به سمت بیرون از مرکز می‌پوشاند و مویرگ‌ها را با زوایای تقریباً قائم به دو نیم می‌کند.

حلقه‌های رشد و طرح و نقش

اگر به یک پیپ سندبلاست شده با طرح و نقش خوب را با دقت نگاه کنید، ممکن است طرح‌های حلقه ای را ببینید که طرح‌ها را بالا و پایین می‌کند، اما حلقه‌های رشد در کاسه عمود بر طرح روی هم چیده شده‌اند. به این ترتیب است که می‌توانیم طرح‌های ریز یک سندبلاست را ببینیم که به‌طور عمودی اجرا می‌شود، برای مثال، با حلقه‌های رشد که طرح‌ها را به‌صورت افقی تقسیم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  بهترین وسیله استعمال توتون پیپ چیست؟

طرح Birdseye در نوک انتهایی آوندها ظاهر می‌شود. در پیپ‌هایی ساخته شده از بلاک پلاتو،  چشم پرنده را در بالای پیپ، می‌توان مشاهده کرد. هنگامی که بلاک به گونه‌ای است که طرح‌ها به‌صورت افقی اجرا شوند، چشمه پرنده در کناره‌های پیپ ظاهر می‌شود، اما اغلب جهت‌گیری به این صورت است که طرح و نقش چشم پرنده در لبه و پاشنه کاسه پیپ قرار گیرد. همه چیز مربوط به زاویه‌ای برشی است است که آوندها در آن دیده می‌شوند.

جهت طرح‌ها توسط برش کار تعیین می‌شود و توسط پیپ‌ساز برای شکل یا گروهی از اشکال خاص سفارش داده می‌شود. در پیپ‌های صاف، حلقه‌های رشد دشوارتر دیده می‌شوند، اما وجود دارند، به خصوص زمانی که طرح و نقش، عالی باشد. طرح و نقش‌های بصری ضعیف ممکن است از زاویه صحیح و در نور مناسب مشاهده شوند و طرح‌های حلقه‌ای که در نتیجه سندبلاست ایجاد می‌شود، آشکار است.

بسیاری پیپ سندبلاست شده را به یک پیپ با فینیش صاف ترجیح می‌دهند و اغلب هنگام مشاهده یک پیپ با فینیش صاف با طرح‌های الهام بخش، فکر می‌کنند چه حیف است که سندبلاست نشده است! به این دلیل که نه تنها با این کار نتیجه کار بصورت بصری قابل دیدن است بلکه در یک پیپ سندبلاست شده این زیبایی قابل لمس نیز می‌باشد. به راحتی می‌توان پیپ سندبلاست را به دلیل بافت تهاجمی و زمخت خود، در دست گرفت و زیبایی آن را در زیر انگشتان حس کرد.

چه از طرفداران پیپ‌هایی با فینیش صاف یا سندبلاست باشید، تنوع بی حد و حصر از روش‌های جالب که حلقه‌های طرح و رشد با مهارت برش‌دهنده و سازنده مطابقت دارد تضمین می‌کند که ما همیشه به دنبال بهترین پیپ بعدی با چشم‌گیرترین طرح و نقش خواهیم بود که طبیعت می‌تواند فراهم کند.

برایر متریال اصولی ساخت پیپ در جهان 4

شما می‌توانید برای تهیه پیپ و ادوات آن به صورت آنلاین در وب سایت فروشگاه پاسارگاد تاباک یا بصورت حضوری آن را تهیه کنید.

برایر متریال اصولی ساخت پیپ در جهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *