روش های نگهداری توتون پیپ

در این مقاله می خوانید :

روش های نگهداری توتون پیپ

در مورد نگهداری توتون و پیرو آن مسئله رطوبت رسانی به توتون لازم دانستم نکته ای را توضیح بدهم :
اگر قصد نگهداری توتون را دارید باید توجه داشته باشید که بدلیل وجود میکرو ارگانیسم ها در توتون و محیط اطراف ، همیشه احتمال کپک زدن و از بین رفتن کیفیت توتون وجود دارد.مخصوصا اینکه شرایط لازم برای نگهداری توتون اصولا مرطوب و نسبتا گرم است و مناسب رشد انواع میکرو ارگانیسم ها !!حتی گاهی دیده شده سنگ های رطوبت سازی که برای حفظ رطوبت توتون استفاده می شوند خود دچار کپک زدگی می شوند !!

برای جلوگیری از این مشکل چند توصیه ارائه می دهیم :

اولا سعی کنید توتون مصرفی خودتان را به اندازه مصرف تهیه کنید و در قوطی بسته بندی نگهداری و تازه مصرف کنید .اگر هم تعداد بیشتری توتون تهیه می کنید و تنوع مصرف دارید پیشنهاد میکنم برای نگهداری توتون بیش از یکی دو هفته ، سعی کنید از جارهای شیشه ای استفاده کنید ، توجه داشته باشید که بعد از تهیه شیشه و قبل از استفاده از آن حتما با اب جوشیده آن را استریل کنید.مطلب دیگر اینکه هیچگاه سنگ رطوبت ساز را در تماس مستقیم با توتون قرار ندهید .و از همه مهمتر اگر برای رطوبت رسانی از سنگ استفاده می کنید هیچ گاه از آب معمولی و یا بدتر از از آب معدنی که حاوی املاح بسیار است استفاده نکنید !حتما سعی کنید برای ایجاد رطوبت از آب مقطر و یا آب جوشیده استفاده کنید .
بازهم تاکید میکنم سعی کنید توتون را تازه از فروشگاه توتون پاسارگادتاباک تهیه کنید که نیاز به نگهداری طولانی نباشد تا بتوانید از توتون تازه ، نهایت لذت را ببرید .

وسایل نگهداری از توتون پیپ :

۱- کیف نگهداری توتون پیپ :

کیف نگهداری کوتاه مدت توتون جهت حمل روزانه چرم ایرانی پوشش نانو داخلی جهت حفظ رطوبت

negahdari toton 2

۲- جارهای شیشه ای نگهداری توتون پیپ  :

نگهداری توتون پیپ در جارهی شیشه ای هم برای کهنه کردن دراز مدت توتون، و هم برای توتون هایی که بصورت روزانه استفاده میکنید میتونید بکار بگیرید.برای داشتن یک انبار/سرداب توتون و کهنه کردن توتون های دلخواه تون میتونید از ظرف (جار) های شیشه ای که درپوش واشردار دارند استفاده کنید. جارهای شیشه ای به این دلیل که عایق هوا و رطوبت و همینطور در اندازه های گوناگون در دسترس هستند بسیار مناسب نگهداری و کهنه کردن توتون می باشند.

Captureبرای نگهداری و کهنه کردن توتون در جار های شیشه ای بهتره ابتدا جارها رو با آب جوش شستوشو بدید تا استریل شود. پس از اینکه جار بطور کامل خشک شد، بسته (پاکت/قوطی) توتون رو باز و بطور کامل و فشرده داخل جار پر کنید. مراقب باشید که در هنگام بستن جار تکه های توتون بین درب و دهنه جار قرار نگیرند تا درب جار به خوبی چفت و مهرو موم شود.
سعی کنید اندازه جارها تون رو متناسب با میزان توتونی که میخواهد کهنه کنید انتخاب کنید تا هوای کمتری در جار شیشه ای باقی بمونه. البته رطوبت همین میزان کم هوا به سرعت با رطوبت توتون های تراز شده و باعث خشک شدن توتون نخواهد شد. در ضمن وجود مقدار کمی اکسیژن در جار باعث تندتر شدن روند تخمیر خواهد شد که نکته مثبتی هست.
به دلیل تولید مقدار کمی گاز که حاصل از انجام فرآیند تخمیر هست، هراز چندگاهی درب جارهاتون رو سفت کنید. در چهار تا شش ماه ابتدایی، ماهی یک بار و پس از آن هر سه تا شش ماه یک بار درب جارهاتون رو بررسی و سفت کنید.
-یادتون باشه در مدتی که میخواهید توتون رو کهنه کنید نباید درب جارها رو باز کنید.
-پیشنهاد میکنم توتون ها رو در جارهایی با اندازه کوچک و یا متوسط نگهداری کنید تا از هر توتون چند شیشه جداگانه داشته باشید. اینگونه میتونید یک جار رو پس از مدتی باز و مصرف کنید و جارهای دیگر رو باز هم نگهداری کنید تا کهنه تر شوند.
-پیشنهاد میکنم روی جارها تون برچسب بچسبونید و اطلاعات مربوط به ترکیب توتون، میزان توتون موجود در جار، و تاریخ باز کردن بسته توتون و شروع کهنه کردن توتون در جار رو یاداشت کنید.
-جارهاتون رو باید در یک جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم نگه دارید. برای این منظور کمد جای بسیار مناسبی هست، چرا که هوای خشکی داره و مرطوبت نیست، تاریکه و به نسبت دمای پایینی داره و همینطور جریان هوای کمی هم درش جریان داره…

بیشتر بخوانید:  توتون فليك كهنه

۳ – نگهداری توتون در بسته بندی اصلی کارخانه:

برای نگهداری و کهنه کردن توتون در بسته بندی اصی پیشنهاد میکنم توتون مورد نظر رو با بسته بندی قوطی تهیه کنید. استفاده از توتون های پاکتی به هیچ وجه توصیه نمیشه!
سه گونه مختلف بسته بندی قوطی وجود دارد:
۱. بسته بندی قوطی خلاء: در این مورد توتون در شرایط نزدیک خلا درون قوطی بسته بندی میشوند. داخل درب این قوطی ها واشر پلاستیکی وجود دارد تا از راه یافتن هوا به درون قوطی توتون جلوگیری شود. برای نمونه شرکت های مک بارن، ساوئل
گاویث، پیترسون، اورلیک (تولید کننده توتون های دانهیل، ارینمور)، سولانی (قوطی های ۵۰گرمی) و … از این بسته بندی استفاده میکنند.
۲. بسته بندی قوطی با درب آلومینیوم: نمونه قابل درک برای این بسته بندی قوطی های کنسرو هست. درپوش این قوطی ها آلومینیومی هست و با استفاده از ابزاری که به کلید معروف هست باز میشه. در این بسته بندی درون قوطی خلا ایجاد نمیشه و مقداری هوا درون قوطی توتون باقی میمونه. شرکت های مک کلَلِند، کرنل اند دیل، جی.ال.پیز، راترریز، … از این بسته بندی استفاده میکنند.
۳. بسته بندی فویل-قوطی: در ابتدا توتون ها بدون ایجاد شرایط خلا درون پاکت فویل بسته بندی و مهر و موم میشوند، سپس درون یک قوطی فلزی قرار میگیرند. شرکت های پلنتا تاباک، دابلیو.او.لارسن، سولانی (قوطی های ۱۰۰گرمی) و … از این بسته
بندی استفاده میکنند.قوطی های خلاء و آلومینیومی توتون رو تا زمانی که درب قوطی رو باز نکردید، میتونید برای مدت زمان بسیار طولانی نگهداری و کهنه کنید. کافی که در یک جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم نگهش دارید (برای این منظور کمد
جای بسیار مناسبی هست).
پیشنهاد میکنم زیر قوطی ها تاریخ خرید قوطی (شروع کهنه کردن توتون) رو یاداشت کنید.
توتون هایی که درون فویل-قوطی بسته بندی شدند رو پیشنهاد نمیکنم با با این روش نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:  معرفی توتون ERINMORE MIXTURE

۴ -استفاده از همیدور توتون (Tobacco Humidors ) :

برای خشک نشدن توتون، تنها راه اینه که یک همیدور توتون (Tobacco Humidors ) تهیه کنید.
همیدور در اشکال مختلف برای نگه داری سیگار برگ و توتون در انواع مختلف کوچک برای استفاده های شخصی تا مدل های تجارتی عظیم مانند همیدورهای بزرگ مغازه های سیگار فروشی و تاباک شاپ ها که اکثرا به کمد های کشویی شباهت دارند تولید و در بازار بفروش میرسد.
این وسیله با ایجاد یک رطوبت دائمی و استاندارد در داخل محفظه نگهداری؛ از خشک شدن توتون یا سیگار جلوگیری میکند.)


چند نکته که در نگهداری توتون نباید انجام بدید:

-توتون پیپ رو نباید در هیومیدور که از چوب سرو (Cedar) ساخته شده اند و مختص سیگار برگ هستند نگهداری کنید! هیومیدورهای چوبی مخصوص سیگار برگ هستند و در صورتی که توتون پیپ رو در هیومیدور قرار بدید چوب سرو مقداری از رطوبت و همینطور طعم توتون پیپ رو به شدت جذب میکند. از طرفی سیگار برگ (که بر پایه توتون برلی ساخته میشود، که توتونی با طعمی خثنی و بسیار خفیف هست و طعم توتون های دیگر رو به خود جذب میکند) طعم توتون پیپ رو جذب میکند و طعمش دگرگون میشود!

-بسته توتون رو داخل یخچال نگذارید!!! فضای داخلی یخچال برای اینکار بیش از حد سرد و مرطوب هست. اگر بسته رو داخل یخچال بگذارید رطوبت داخلی برگ ها (همینطور هوای مرطوب داخل پاکت/قوطی) بیش از حد سرد شده و بصورت بلورهای ریز آب بر روی توتون یخ میبندد. همین باعث میشود که توتون بافت و کیفیت خودش رو از دست بدهد. در ضمن وقتی توتون رو در این شرایط نگهداری کنید در هنگام روشن کردن و سوختن، این بلورهای یخ زده آب شده و با شیره/قطران (که حالت روغنی داره) ترکیب شده و باعث بروز مشکل میشود!

بیشتر بخوانید:  توتون پیپ ساموئل گاویث اسکیف میکسچر

-زمانی که میخواهد توتون رو داخل جار بریزید مراقب باشید جار شیشه ای بطور کامل خشک شده باشد. همینطور دیسک/سنگ های رطوبت دهنده رو درون جار نگذارید. رطوبت طبیعی توتون پیپ بین ۱۰-۱۸% هست. اگر توتون رو با هر روشی (قرار دادن دیسک/سنگ های رطوبت دهنده، افزودن آب مقطر،…) بیش از حد مرطوب کنید شرایط رشد کپک در جار فراهم خواهد شد و ممکن هست توتون کپک زده و فاسد شود.

-برای نگه داری و کهنه کردن توتون از جارهایی که پیش تر مواد خوراکی و یا ترشیجات رو درش نگهداری کردید استفاده نکنید. حتی با جوشاندن جار، برخی از میکروارگانیسم و باکتری های موجود در مواد خوراکی و ترشی و البته بوی این مواد از بین نمیرود! که ممکن هست باعث خراب و حداقل بد بو شدن توتون شود.

یک نکته در مورد توتون هایی که میخواهید بصورت روزانه استفاده کنید:
(برای نگهداری طولانی مدت و کهنه کردن توتون به هیچ وجه استفاده از دیسک/سنگ های رطوبت دهنده توصیه نمیشه!)
ولی برای توتون که بصورت روزانه استفاده میکنید:
اگر درب جار رو زیاد باز و بسته نکنید توتون رطوبت زیادی رو از دست نمیده… اگر به مرور توتون رطوبتش رو از دست داد و مشاهده کردید که بیش از حد خشک شده (وقتی توتون رو بین دو انگشت فشار بدید و توتون خرد بشه نشان دهنده اینه که خشک هست)، میتونید از دیسک/سنگ های رطوبت دهنده   مخصوصا بربیا استفاده کنید. اون رو ۲-۳ دقیقه داخل آب جوشیده ی سرد شده کتری (بهتر از اون آب مقطر هست) قرار بدید و پس از اینکه بیرون آوردید کاملا سطحش رو با یک دستمال/پارچه خشک کنید.
پیشنهاد میکنم دیسک/سنگ رطوبت دهنده رو در تماس مستقیم با توتون قرار ندید! برای این کار میتونید پس از اینکه سطحش رو خشک کردید، اون رو داخل پلاستیک های کوچک زیپ دار (همین پلاستیک هایی که فیلتر بالسا رو داخلش بسته بندی میکنند) قرار بدید که در تماس مستقیم با توتون نباشد…

روش های نگهداری توتون پیپ

1 دیدگاه دربارهٔ «روش های نگهداری توتون پیپ»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها