پویش نه به سیگارت

در این مقاله می خوانید :

تبلیغات سیگارت

تبلیغات سیگارت یه زمانی در دنیا بسیار آزادانه و تاثیر گذار بوده است و امروزه در تمام کشور ها شدیدا در حال برخورد با تبلیغات سیگارت هستند …

پویش نه به سیگار


کاهش سن استعمال دخانیات در کشور

کارخانه‌های سیگار ژاپنی‌ها در مناطق آزاد ایران

دکتر محمدرضا مسجدی
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات :

?در حالی که در ۸ الی ۱۰ سال اخیر صنایع کشور تا ۵۰ درصد تعطیل شدند یا با یک سوم قدرت کار می‌کنند اما واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از ۷ واحد به ۲۱ واحد رسیده است.

?متاسفانه سن استعمال دخانیات در کشور به ۱۲ سال رسیده است و نزدیک ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان سیگاری بوده و کمتر از ۳ درصد خانم‌ها سیگاری هستند.

?شما هم در
پویش نه به قلیان ، نه به سیگارت ، نه به ویپ شرکت کنید


مصرف سیگارت احتمال ابتلای شدید به کرونا را بالا می‌برد

سازمان بهداشت جهانی در آستانه ۳۱ مه، روز جهانی بدون دخانیات اعلام کرد، در سیگاری‌ها ریسک ابتلای شدید به بیماری کووید ۱۹ و مرگ بر اثر آن تا ۵۰ برابر بیش از افراد عادی است
بنا بر ارزیابی‌های این سازمان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مصرف‌کننده تنباکو در سراسر جهان وجود دارد.
به علاوه، بیش از هشت میلیون نفر سالانه جان خود را بر اثر مصرف تنباکو در جهان از دست می‌دهند.


ارتباط ترک سیگارت و افزایش وزن

نه به سیگارت نه به قلیان نه به ویپ زمانی که سیگارت را ترک می‌کنید، افزایش وزن بین ۵ تا ۱۰ پوند
(۲.۲ تا ۴.۵ کیلوگرم) طی چند ماه نخست پس از ترک این عادت طبیعی است.در شرایطی افزایش وزن اندک عادی است اما افزایش بیش از حد وزن پس از ترک سیگارت می‌تواند مشکلات سلامت جدیدی را شکل داده و عزم فرد برای پرهیز از سیگارت را متزلزل کند.پیپ و سیگاربرگ و سیگارپیچ از سیگارت و قلیان سالم تر است و طبیعی تر است برای سلامتی خود دود را داخل ریه خود ندهید
از همین امروز تصمیم بگیرید سیگارت ها را بشکنید

پویش نه به سیگار


عکسی که مشاهده می‌کنید
جناب یوهان کرایف یکی از ۱۰ بازیکن-مربیِ برتر تاریخ فوتبال هستند
که براثر سرطان ریه دار فانی را وداع گفتند.
آقای کرایف نقل‌قول‌های مشهوری دارند، یکی از معروف‌ترین‌هاش اینه:
در زندگی دوچیز را بسیار دوست دارم؛ فوتبال و سیگار.
اولی، همه‌چیز به من داد.
دومی، همه‌چیز را از من گرفت

پویش نه به سیگار


 در انتهای قرن گذشته دنیا شاهد تولد دو آلمانی بود که برای همیشه در یادها باقی خواهند ماند :
آدولف هیتلر ، دیکتاتوری خون آشام
آلبرت انیشتین ، دانشمندی نابغه و صلح طلب
هر دوی این افراد عقیده و باوری راسخ در مورد مصرف دخانیات داشتند که تا آخر عمر خویش بر آن پایبند ماندند .
بد نیست ما نیز در این زمانه نگاهی به باورهای آنها داشته باشیم :
هیتلر فردی بود که در مورد بسیاری از مسائل از جمله مصرف دخانیات ، عقیده و نظری افراطی داشت .
فردی ضد دخانیات از نوع افراطی و نظامی بود !
از نظر وی مصرف دخانیات امری ناپسند و منزجر کننده بود .
بر اساس آرشیو مجله تایم وی یک متعصب افراطی ضد توتون بوده و عاشق این بوده که بطور علنی در مکان ها و زمان های مختلف اعلام کند که زنان وابسته به حکومت رایش سوم دخانیات مصرف نمیکنند و این امر را نوعی وارستگی و پاکی می دانسته ، غافل از اینکه در واقعیت بسیاری از آنها در خفا ، دخانیات مصرف میکردند .
ریچارد کلین Richard Klein در کتاب معروف خود با نام : Cigarettes Are Sublime هیتلر را اینگونه معرفی کرده است :
مردی خرافه پرست متعصب افراطی متنفر از توتون !!!
در سوی دیگر آلبرت انیشتین در مورد پیپ کشیدن خویش بسیار خرسند بود و به آن مباهات میکرد .
در طی یکی از سخنرانی هایش در دانشگاه ، به دلیل تمام شدن توتون پیپ خود ، تعدادی سیگارت از دانش اموزان خود قرض گرفت تا توتون آنها را در پیپ خود بارگذاری کند ! بعد از اولین اسموک بود که گفت : آقایان ، به گمانم به حقیقتی تازه دست یافته ام !
اینجا بود که برای اولین بار متوجه این مطلب شد که تفاوت بسیاری بین توتون پیپ با توتون سیگارت و دیگر محصولات دخانی وجود دارد
و به قول معروف :
میان ماه من تا ماه گردون ، تفاوت از زمین تا آسمان است .
وی متوجه شد که توتون سیگارت فاقد رایحه ، گیرایی ، طعم و مزه و کیفیت لازم در مقایسه با توتون پیپ است .
در هر صورت ، چیزی که باعث شیفتگی و علاقه مندی انیشتین به پیپ کشیدن شده بود ، تمام مراحل و مراسم لازم برای این کار بود :
انتخاب های آگاهانه و دقیق پیپ و توتون از میان گزینه های متعدد موجود ، زمانی که با دقت و ظرافت و وسواس صرف بارگذاری توتون در داخل پیپ برایری خویش میکرد ، کام گرفتن های آرام و ملایم و تمپ کردن های به موقع … که همگی منجر به ایجاد آرامش و تامل و تفکر در وی میشده .
در سال ۱۹۵۰ در سن ۷۱ سالگی در مراسمی که به مناسبت عضویت دائمی وی در کلوپ پیپ مونترال برگزار شده بود در سخنرانی کوتاه خود اینگونه بیان کرد :
من باور دارم که پیپ کشیدن باعث ایجاد نوعی آرامش و رسیدن به سطحی از شهود عینی و روشن بینی در انسان ها در مورد تمام مسائل و مراحل زندگی می شود .
غرض از بیان این مطالب تاریخی این است که :
اول ، خطاب به کسانی که دوستداران دخانیات را از مصرف آن منع میکنند ، سعی بیهوده نکنید چرا که افرادی که وارد این وادی می شوند راه برگشتی ندارند !
دوم ، خطاب به دوستانی که سیگارت ، قلیان ، ویپ و یا سایر محصولات دخانی را مصرف میکنند ، پیشنهاد میکنیم بنابر گفته و تجربه یکی از بزرگترین نوابغ بشری آلبرت انیشتین ، بهتر است راه مناسب تری را انتخاب کنید و وارد دنیای پیپ شوید و از مسیری بهتر به آرامشی که به دنبال آن هستید ، دست پیدا کنید و به جای مصرف چندین نخ سیگارت و یا قلیان و غیره که مضرات فراوان آنها به اثبات رسیده است به سمت پیپ کشیدن روی آورید و با دنیای بی پایان آن آشنا شوید ، از آن لذت برده و غرق در آرامش و تفکر شوید .
در همین راستا و به منظور دست یابی به اهداف بالا و دسترسی آسان و آشنایی شما دوستان به دنیای پیپ و توتون و سیگار برگ بر اساس اصول علمی و استاندار جهانی ، مجموعه پاسارگاد تاباک در سال ۱۳۹۰ به همت و کوشش جناب آقای امیر حسین رحیمی ( ماسترو رحیمی ) تاسیس و راه اندازی شد و تا کنون نیز به عنوان تنها مرجع رسمی و علمی بر اساس اصول مورد تایید مراجع جهانی ، به فعالیت خود ادامه داده است .
تمام سعی و تلاش ما در مجموعه پاسارگادتاباک بر این است که زمینه آشنایی شما با پیپ ، توتون ، سیگار برگ ، ادوات و خدمات وابسته به آن را ، در بستری مجهز بر پایه علم و استاندار روز جهانی ، به ساده ترین و در دسترس ترین شکل ممکن برای شما عزیزان فراهم کنیم .
به امید روزی که تدخین درست هم پایه کلاس جهانی ( پیپ ، سیگار برگ ) با سعی و تلاش شبانه روزی مجموعه پاسارگاد تاباک به پشتوانه و دلگرمی حضور و همراهی شما دوستان عزیز ، در کشور عزیزمان ایران همانند سایر نقاط جهان فراگیر شود .

بیشتر بخوانید:  قانون ممنوعیت سیگار برای نوجوانان در نیوزلند !

دود سیگار حاوی ۴۰۰۰ نوع ماده با آثار آنتی ژنی، جهش زایی و سرطان زایی است!
دود دخانیات ۳۰۰ برابر آدم کشی،۴۰ برابر آتش سوزی ،۲۰ برابر خودکشی و حتی ۳۰ برابر مواد مخدر جان می‌گیرد!
مصرف هر یک نخ سیگار، ۵/۵ دقیقه از عمر انسان می کاهد.
خانواده ها از سیگار کشیدن و قلیان کشیدن دختر هاشون بی خبر هستن و البته بعضی کار از کار گذشته و همه با هم می کشن‼
۹۰ درصد دخترانی که سیگاری هستند به مواد مخدر گل معتاد شده اند و دچار از هم پاشیدن خانواده و جدایی شده است !

1 2


درباره خاکستر حاصله با احتیاط رفتار شود که باعث آلودگی محیط عمومی یا منزل نشود.پیپ خود را برای خالی کردن خاکستر به جایی (از جمله زیر سیگاری یا اسباب دیگر) نکوبید. چون خود پیپ یا چیز دیگری را خواهید شکست.پیپ خود را تا جایی که ممکن است در انظار دیگران تمیزکاری نکنید چون اصلا منظره جالبی ندارد.جایی که علامت منع دخانیات هست نکشید. اگر در جای عمومی میکشید حواستان باشد که باعث ناراحتی کسی نشوید.اگر مهمان هستید برای پیپ کشیدن اول اجازه بگیرید. اگر مهمان خانم دارید از او اجازه بگیرید.

پویش نه به سیگار


2 3


سیگار کشیدن به چشم‌ به اندازه‌ ریه صدمه میزند ‼️

poyesh11

چطور ؟

دود سیگار دارای مواد‌ شیمیایی سمی است که باعث ناراحتی و آسیب چشم‌ می‌شود. برای مثال، فلزات سنگین، مانند روی و مس در پشت عدسی چشم یا همان قسمت شفاف پشت مردمک چشم جایی که شعاع‌های نور در آنجا متمرکز می‌شوند، انباشته می‌شوند و باعث ایجاد آب‌مروارید یا تاری عدسی چشم می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  در مورد قلیان

شیوع بیشتر آسم در تهران / ارتباط مستقیم دود سیگار با ابتلاء به آسم در کودکان❗️

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی:
آسم در گروه کودکان، بین پسران بیشتر از دختران شایع است در حالی که در گروه بزرگسال، این بیماری بین زنان شیوع بیشتری دارد.

یک چهارم کودکان مبتلا به آسم در معرض دود سیگار قرار دارند و بنابراین ارتباط واضحی بین در معرض دود سیگار قرار گرفتن با ابتلاء به آسم در هر دو گروه سنی وجود دارد.

بالاتر بودن شیوع آسم در تهران نسبت به آمار کلی ایران، به فاکتورهای مختلف دخیل در بیماری آسم از جمله آلودگی بیشتر هوا در استان تهران برمی‌گردد


چاقی عنوان “سیگارت جدید” را به خود اختصاص داده است !

پویش نه به سیگار

سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) هشدار داد در حال حاضر “چاقی” به لحاظ مضراتش برای سلامتی، جایگزین سیگارت شده و این فاکتور خطرزا به زودی موارد سرطان‌های مرتبط با وزن را افزایش می‌دهد


  در کانادا استعمال دخانیات تا فاصله ۹ متری زمین بازی کودکان ممنوع است.

21


مضرارات مصرف سیگارت

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به مصرف سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

عواقب مصرف سیگار
تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌کند، که برخی از آنها عبارتند از:
‌١- از دست دادن موها
با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.
‌٢ – آب مروارید (کاتاراکت)
افراد سیگاری ‌۴٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.
‌٣ – چین و چروک
استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌گردد.
پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لبها و چشمهاست.
‌۴ – ضایعات شنوایی
افراد سیگاری ‌٣ برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی دچار می‌شوند.
‌۵ – سرطان پوست
افراد سیگاری ‌٢ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند
‌۶ – فساد دندانها
افراد سیگاری ‌۵/١ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
‌٧ – پوکی استخوان
منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١۵ درصد می‌شود.
استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد افزایش پیدا می‌کند.
‌٨ – بیماریهای قلبی
بیماریهای قلبی ـ عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از ‌۶٠٠ هزار نفر را در سال در کشورهای توسعه یافته از بین می‌رود استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می‌شود.
‌٩ – زخم معده
استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود.
زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی که فرد سیگاری اکثرا اندک است.
‌١٠- تغییر رنگ انگشتان
قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.
‌١١ – سرطان رحم و سقط جنین
مصرف سیگار در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر بیشتر است
‌١٢ – تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان
استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می‌شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول‌تر از افراد غیر سیگاری است.
‌١٣ – سرطان
بیش از ‌۴٠ عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
طبق تحقیقات بی شماری که انجام شده است در صورت ادامه مصرف سیگار و سایر دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌۶ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بینی (‌٢ مرتبه بیشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مری (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، کلیه (‌۵ برابر)، آلت تناسلی مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌۵ برابر) مقعد (‌۵ تا ‌۶ مرتبه) وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  تاثیر سیگار الکترونیکی روی ریه

پویش نه به قلیان , نه به سیگارت


آمار سیگاری ها بعد از کرونا: افزایش مصرف در دختران

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان:
* آمار دانشجویان سیگاری پس از شیوع کرونا افزایش دو برابری داشته است.
* اگر چه دانشجویان پسر بیشتر از دختران سیگاری هستند، اما میزان گرایش به استعمال سیگار در بین دختران دانشجو نیز رو به افزایش است./ایسنا


عوارض مصرف همزمان دارو و سیگارت

سیگارت و دیگر انواع دخانیات که داخل ریه می دهند
به روش‌های گوناگونی روی دارو‌ها تاثیر منفی می‌گذارند و مصرف همزمان سیگارت و برخی دارو نیز عوارضی در پی دارد.
ترکیبات سمی سیگارت، اثر دارو‌های گوارشی را خنثی می‌کند و مصرف دارو‌های ضدبارداری و سیگارت نیز، خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
سیگابرگ ، پیپ و تدخین های برتر دنیا را داخل ریه نمی دهند .

نه به سیگارت ، نه به ویپ ، نه به سیگار الکترونیکی ، نه به قلیان

1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =