همه چیز درباره سیگار الکترونیکی | پویش نه به سیگار الکترونیکی

در این مقاله می خوانید :

محبوبیت سیگار الکترونیکی

امروزه محبوبیت و استفاده از سیگارهای الکترونیکی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است با اینکه شواهد روشنی در مورد ایمنی سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد .

آزمایش ها و گزارش ها نشان می‌دهند که این محصولات با پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط هستند .

اثربخشی سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار بسیار کم است و به نظر می‌رسد در بهترین حالت با چسب نیکوتین در صورت داشتن اراده واقعی جهت ترک سیگار میتواند مشابه باشد .

خطره بالقوه سیگارهای الکترونیکی در سلامت از مزایای شناخته شده آنها به عنوان یک راه درمان توصیه شده در تبلیغات ، بیشتر است .

به همین حاطر است که افراد باید در مورد اثربخشی شناخته شده و خطرات احتمالی سیگارهای الکترونیکی آگاهی یابند .

تاریخچه سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی امروزی در اوایل دهه ۲۰۰۰ توسط یک داروساز چینی اختراع شد که پس از مرگ پدرش بر اثر سرطان ریه ناشی از سیگار کشیدن به دنبال روشی کم خطر تر جهت استفاده از نیکوتین بود .

طراحی کلی و اولیه سیگار الکترونیکی شامل یک باتری لیتیومی است که با استفاده از عنصر حرارتی ( اتومایزر ) ، المان مرطوب کننده ( پروپیلن گلیکول ، گلیسیرین گیاهی و یا پلی اتیلن گلیکول ) را که حاوی نیکوتین مایع است را تبخیر می کند و این عمل تبخیر اجازه استنشاق بخار را می دهد که با آن در اصطلاح ویپ کردن
می گویند و شبیه ساز حالت اسموک سیگار معمولی می باشد .

انواع سیگار های الکترونیکی

سیگار الکترونیکی را می‌توان به سه دسته‌ی کلی طبقه بندی کرد :

سیگار الکترونیکی شبیه به سیگار : Cigalikes

سیگار الکترونیکی : Egos

که بزرگتر از نوع اول هستند با مخزن هایی قابل تعویض که می توان آنها را جایگزین کرد .

سیگارهای الکترونیکی : Mods

در اصل تمام این سیگار ها به عنوان دستگاه های یکبار مصرف یا به عنوان دستگاه های قابل استفاده مجدد فروخته میشود .

سیگارهای الکترونیکی خریداری شده به عنوان دستگاه قابل استفاده مجدد را می‌توان به اتومایزر ها و کارتریج های ترکیبی از پیش پر شده به نام کارت مایزر متصل کرد .

تاکنون بیش از ۷ هزار طعم منحصر به فرد برای استفاده در این سیگارها ارایه شده است .

در دست رفته بود سیگارهای الکترونیکی نسل جدید نیکوتین بیشتری را به کاربر می رساند زیرا دستگاههای اتومایزر ، باتری ها و مدارهای الکترونیکی بزرگتر و در نتیجه کارایی و ارائه نیکوتین بیشتری را به مصرف کننده دارند .

تجربه سیگار کشیدن با سیگار الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی جذاب هستند زیرا در ساخت آنها بر روی جنبه‌های روانی ، اجتماعی و رفتاری سیگار کشیدن ، تکیه شده است .

با استفاده از این دستگاه می‌توانید تجربه سیگار کشیدن سیگار را با بخاری که دود تنباکو را شبیه‌سازی می‌کند ، استفاده از دستگاهی که تجربه دست به دهان شدن را شبیه‌سازی می‌کند و طعم دهنده هایی که طعم سیگار را شبیه‌سازی می‌کند ، یادآوری کرد .

بیشتر بخوانید:  ترک سیگار

مانند سیگار های معمولی ذرات بخار سیگار الکترونیکی به اندازه ای کوچک هستند که می توانند خود را به سلول های برسانند که نیکوتین در آنها جذب می شود .

دلایل مختلفی برای استفاده از سیگار الکترونیکی آورده شده است که رایج ترین آن ها ترک یا کاهش کشیدن سیگار میباشد و یا استفاده از یک محصول سالم تر از سیگار های معمولی ، دور زدن محدودیت های سیگار و کاهش هزینه های مرتبط به مصرف دخانیات است .

قوانین مربوط به سیگارهای الکترونیکی در کشور های جهان

مقررات مربوط به سیگار الکترونیکی در جهان متفاوت است و از عدم وجود مقررات تا ممنوعیت کامل را شامل می‌شود .

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا FDA سیگارهای الکترونیکی را به عنوان دستگاه های داروسازی و پزشکی و یا کمک پزشکی طبقه بندی نمی کند و در عوض سیگارهای الکترونیکی و سایر محصولات ساخته شده یا مشتق شده از تنباکو را به عنوان محصولات تنباکو تحت قانون پیشگیری از مصرف سیگار و کنترل تنباکو که در سال ۲۰۰۹ تنظیم شده است ، قرار میدهد و دارو یا وسیله ای پزشکی محسوب نمی شوند مگر اینکه برای اهداف درمانی به بازار عرضه شده باشد .

این رویکرد نظارتی برای سیگارهای الکترونیکی از حکم استیناف دادگاه که در سال ۲۰۱۰ به وجود آمده است .

در آوریل ۲۰۱۴ سازمان غذا و داروی آمریکا با استفاده از ابزارهای ارائه شده از طریق قانون کنترل دخانیات برای تنظیمات محصولات تنباکو اما نه به طور خاصی الکترونیکی پیشنهاد کرد که سیگارهای الکترونیکی را تحت نظارت نظارتی قرار دهند و در نتیجه با اسنتاد به این قانون سازمان غذا و دارو آمریکا پیشنهادات زیر را ارائه داد :

  • فروش سیگارهای الکترونیکی به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع شود .
  • نیاز به نمایش هشدارهای بهداشتی روی بسته بندی .
  • ممنوعیت توزیع در دستگاه های فروش خودکار .
  • ممنوعیت ارائه نمونه های رایگان .
  • الزام ثبت محصولات و مواد تشکیل دهنده توسط تولید کنندگان .

قبل از طرح ادعای کاهش آسیب نیاز به شواهد علمی بیشتری می باشد

آمار و گزارشات استفاده از سیگار الکترونیکی

بر طبق آمار موجود تقریباً ۶۶ درصد از کل بزرگسال ایالات متحده و ۲۱ درصد از بزرگسالان سیگاری ایالات متحده سیگارهای الکترونیکی را امتحان کردند .

در میان دانش‌آموزان دبیرستانی ۵۰ درصد از سیگارهای الکترونیکی آگاه هستند .

در سال ۲۰۱۲ داده‌های مربوط به ایالات متحده بریتانیا و کانادا و استرالیا نشان می‌دهد تقریباً نیمی از سیگارهای فعلی و سابق از سیگارهای الکترونیکی آگاه هستند .

در میان دانش آموزان دبیرستانی و راهنمایی که قبلا از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده‌اند ۲۰ درصد گزارش کردند که هرگز سیگارهای معمولی مصرف نکرده اند .

عوارض و اثرات استفاده از سیگار های الکترونیکی

بر طبق بررسی های انجام شده استفاده از سیگارهای الکترونیکی ممکن است با احساسات روحی نوجوانان مرتبط باشد و بعید است که استفاده از سیگارهای الکترونیکی در نوجوانان با کاهش و ترک دخانیات مربوط باشد .

بیشتر بخوانید:  تاثیرات منفی عادت‌های بد زندگی از جمله سیگار

سازمان غذا و دارو و آمریکا گزارش هایی از عوارض جانبی مرتبط با استفاده از سیگارهای الکترونیکی از جمله : سردرد ، درد قفسه سینه ، حالت تهوع و عوارض جانبی عمده مانند بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی احتمالی قلبی ، تشنج ، افزایشضربان قلب ، دریافت کرده است همچنین سوختگی های مربوط به مصرف معمولی از بیماری های ریوی منتسب به استفاده از سیگارهای الکترونیکی نیز منتشر شده است .

داده های جمع آوری شده از طریق انجمن های آنلاین سیگار الکترونیکی نشان می دهد که اثرات نامطلوب اغلب در دهان ، گلو ، سیستم های تنفسی عصبی ، حسی و گوارش رخ می دهد .

نتایج آزمایشگاهی شواهدی را ارائه می دهند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی ممکن است با پیامدهای نامطلوب سلامتی همراه باشد .

در مطالعه‌ای که در اثرات فوری سیگارهای الکترونیکی بر عملکرد ریه انجام شده ، ارزیابی کرده که ۵ دقیقه استفاده از سیگارهای الکترونیکی با افزایش قابل توجه مقاومت جریان هوا در ریه همراه بوده است .

مطالعات دیگری مسمومیت زا بودن سیگارهای الکترونیکی را بر روی جنین و بزرگسالان ارزیابی کرده .

شواهد کشف شده نشان می دهد که عوامل طعم‌دهنده مضر موجود در سیگارهای الکترونیکی به طور خاص به عنوان یک ماده بسیار مسمومیت زا بخصوص در مایعاتی با طعم دارچین شناخته شده اند .

سازمان غذا و داروی آمریکا سطوحی از مواد سرطان زا مانند دی اتیلن گلیکول یک ماده مضر موجود در ضد یخ را در آنالیز های آزمایشگاهی انواع کارتریج های سیگارهای الکترونیکی شناسایی کرده است .

سیگارهای الکترونیکی همچنین می توانند اثرات نامطلوبی بر سلامتی افراد غیر مصرف کننده نیز داشته باشند .

سیگارهای الکترونیک ممکن است منبع بالقوه تماس فرد ثالت با نیکوتین باشند و سیگارهای الکترونیکی با سیستم مخزن که بخار بیشتری تولید میکنه ممکن است این مشمومیت را افزایش داد .

نکته مهم این است که با افزایش مصرف سیگار الکترونیکی تعداد تماس‌های افراد ثالث غیر سیگاری و قرار گرفتن ناخواسته در معرض سیگارهای الکترونیکی و طعم دهنده های الکترونیکی و استنشاق و جذب پوستی مخصوصا توسط کودکان خردسال به طور قابل توجهی افزایش یافته است .

همچنین مواردی از مجروح شدن افراد بر اثر انفجار باتری های لیتیومی نیز گزارش شده است .

برخی از باتری های لیتیومی بعلت طراحی ضعیفی و استفاده از مواد با کیفیت پایین در ساخت آنها و یا نقص های طراحی و تولید می توانند منجر به فرار حرارتی شوند که باعث می شود دمای باتری داخلی افزایش می‌یابد و منجر به آتش سوزی و انفجار شود .

همچنین این تصور که سیگارهای الکترونیکی ایمن تر از سیگارهای معمولی هستند ممکن است استفاده از آنها را در دوران بارداری افزایش دهد .

اثر مواد مسمومیت زای سیگارهای الکترونیکی بر روی سلولهای بنیادی می‌تواند به از دست دادن جنین یا نقص های رشدی تبدیل شود .

با قرار گرفتن جنین در معرض مواد شیمیایی موجود در سیگار های الکترونیکی این امر ارتباط مستقیم دارد .

بیشتر بخوانید:  معجون پاکسازی ریه

ادعاهای مستقیم در مورد اثربخشی ترک مصرف مواد دخانی با استفاده از سیگارهای الکتروکنیکی توسط قانون ممنوع است .

استفاده دوگانه از سیگارهای الکترونیکی و تنباکوی معمولی نیز به بهانه راه حلی برای ترک مصرف دخانیات نیز یک نگرانی مهم است .

پزشکان موظف به ترویج ترک سیگار با استفاده از راهبردهای درمانی مبتنی بر شواهد علمی هستند و تا این لحظه دلیل و مدرک علمی جهت تاثیر مثبت سیگارهای الکترونیکی جهت ترگ مصرف دخانیات و نداشتن تاثیرات منفی در سلامت افراد ، بدست نیامده است .

توصیه های پزشکی مربوط به سیگار های الکترونیکی

توصیه های ذکر شده پزشکی در مورد سیگارهای الکترونیکی را میتوان به طور خلاصه این چنین مطرح کرد :

این سیگارها به وضوح نسبت به داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا برای ترک سیگار برتری خاصی ندارند .

ممکن است برای ترک سیگار موثر نباشند و استفاده دوگانه از سیگارهای الکترونیکی و ادامه سیگار کشیدن معمولی قرار گرفتن در معرض توتون را طولانی تر می کند .

برای درمان وابستگی به تنباکو مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا نیستند .

داده های ایمنی کوتاه مدت نشان میدهد که ممکن است باعث واکنش پذیری و آسیب به دستگاه تنفسی شوند .

سلامتی افراد به دلیل طولانی مدت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تشکیل دهنده سیگار های الکترونیکی در معرض خطر است .

در حال حاضر هیچ نظارتی مانند الزامات استاندارهای کیفی تولید برای دستگاههای سیگارهای الکترونیکی یا طعم دهنده های الکترونیکی وجود ندارد .

قبل از اینکه سیگارهای الکترونیکی بتوانند جایگاهی در رویکرد های بالینی استاندارد برای درمان وابستگی به تنباکو داشته باشند به داده های ایمنی بالینی بیشتر و افزایش قابلیت اطمینان و مقررات محصول نیز نیاز است .

سیگار الکترونیکی با طعم نعنا

سیگار الکترونیکی با طعم نعنا برای ریه مضرتر و خطرناک‌تر از سیگارهای الکترونیکی بدون طعم‌اند !
جدیدترین مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که افزودن طعم نعنا به مایع ویپ ( سیگار الکترونیکی ) ، آن‌ها را سمی‌تر و برای ریه‌ها مضرتر می‌کند .

به گزارش اسکای‌نیوز ، محققان دریافته‌اند که مایع با طعم نعنا نسبت به مایع بدون طعم « ذرات سمی بسیار بیشتری در ریه » تولید می‌کند .

محققان برای این ‌تحقیق از رباتی استفاده کردند که می‌تواند تنفس انسان را شبیه‌سازی کند .
دانشمندان همچنین تنفس افرادی را که از سیگارهای الکترونیکی با طعم نعنا استفاده می‌کنند ، با افراد دیگر که سیگار با مایع‌ بدون طمع می‌کشند ، مقایسه کردند و متوجه شدند که بدون در نظرگرفتن سن ، جنسیت و نژاد ریه‌های افراد در گروه اول بسیار ضعیف‌تر است .

کامبز اچ بنم ، نویسنده ارشد این مقاله که دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ آمریکا است ، می‌گوید : « بسیاری از مردم به ویژه جوانان به اشتباه تصور می‌کنند که سیگارهای الکترونیکی که با بخار کار می‌کنند ، بی‌خطرند اما حتی مایع‌های سیگار بدون نیکوتین هم حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به ریه‌ها آسیب برساند .

سیگار الکترونیکی با طعم نعنا
سیگار الکترونیکی با طعم نعنا

 

همه چیز درباره سیگار الکترونیکی | پویش نه به سیگار الکترونیکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *