چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداند

در این مقاله می خوانید :

 ۱ –  Cake

مورد جالبی است چرا که بسته به اینکه در کجا مورد استفاده قرار گیرد میتواند معانی مختلفی داشته باشد !

اگر صحبت در زمینه توتون پیپ باشد : کیک به ترکیب توتونی کات شده بصورت ریبون گفته میشود که بصورت حجم کوچک متراکم و پرس شده باشد .

اگر چه به ظاهر شبیه فلیک و پلاگ است ولی با آنها متفاوت است !
برخلاف آنها برای تهیه کیک نیازی به استفاده از برگ کامل توتون نیست و همچنین تراکم و چگالی کمتری نسبت به فلیک و پلاگ دارد و در هنگام مصرف به آسانی خرد شده و به تکه های ریزتر جهت بارگذاری در پیپ تبدیل میشود .

حال اگر در زمینه پیپ صحبت کنیم : کیک به لایه کربنی تشکیل شده بر اثر سوختن توتون بر روی دیواره داخلی آتشگاه پیپ گفته میشود .
اگر چه در ابتدا شاید وجود این لایه ناخوشایند به نظر آید ولی باید بدانید برای داشتن تجربه ای لذت بخش از کشیدن پیپ وجود آن ضروری است .

وجود این لایه مانع از سوختن دیواره آتشگاه و همچنین ورود و تاثیر گذاشتن طعم های خارجی بر روی طعم اصلی توتون مصرفی ، میشود .

پس همیشه حواستان به ضخامت این لایه باشد ! چرا که ضخامت زیاد باعث ایجاد ترک و شکستگی در بدنه پیپ بر اثر گرما میگردد و همچنین تاثیر نامطلوب بر روی طعم توتون خواهد گذاشت .

۲ – Dottle

معمولا هنگامی که مدت زمان پیپ کشیدن به هر دلیلی به اندازه کافی برای سوختن تمام توتون بارگذاری شده ، کافی نباشد در انتهای کار با داتل مواجه خواهید شد .

اگر چه شاید این نام برای شما نا آشنا باشد !
چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداندداتل به تکه های کوچک نسوخته توتون در کف آتشگاه گفته می شود که در هنگام خالی کردن خاکستر توتون با آنها مواجه می شوید .

امروزه اکثر پیپ کشها این تکه های نسوخته توتون را بهمراه خاکستر بجا مانده از سوختن توتون خالی کرده و دور میریزند ولی در گذشته و شاید در حال حاضر بودند و هستند کسانی که این تکه های نسوخته را برای مصرف دوباره جمع آوری میکنند .

بیشتر بخوانید:  پیپ پاک کن و تزیین !!!

در داستانهای کاراگاه معروف شرلوک هولمز در برخی قسمتها اشاره به این نکته شده که هولمز تکه های نسوخته توتون را برای مصرف دوباره نگه می داشته .

چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداند

۳ – Ferrule

به احتمال زیاد این کلمه برای بسیاری ناآشنا می باشد ! اگرچه شاید بدون اینکه اطلاعی در مورد آن داشته باشید هر روز در ساختار پیپ خود به آن نگاه میکنید !

فرول به قسمتی که در ساخت برخی پیپ ها به انتهای شنک اضافه می شود ، گفته میشود .

میتوان از یک ماده خالص و یا از یک ماده ترکیبی در ساخت فرول استفاده کرد .

برخلاف حلقه های فلزی مرسوم و سنتی که در ساخت برخی پیپ ها ( بخصوص پیپ های پترسون ) بصورت روکش در انتهای شنک و در محل اتصال قسمت مورتیس استم به شنک قرار میگیرد ، در پیپ های فرول دار ، مورتیس و یا همان تنون استم بطور مستقیم در داخل فرول جای گرفته و به اصطلاح داخل فرول برای جای گرفتن تنون ، دریل میشود و فقط نقش روکش فلزی ندارد بلکه خود قطعه ای مستقل است .

از مواد گوناگونی ساخته میشود : شاخ ، عاج ، اکریلیک ، چوب های سخت مختلف و …. !

چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداند

مورتیس / مورتس یکی از اجزا جدا ناشدنی و اصلی ساختمان هر پیپ بحساب می آید .

سوراخی در انتهای شنک که قسمت استومل را به قسمت استم متصل میکند .
چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداندمورتیساین قسمت بصورت دستی با قسمت دیگر یعنی تنون که زائده ای در انتهای استم است ، باهم جفت میشوند .

تنون بعنوان قسمت نرینگی و مورتس بعنوان قسمت مادگی ، در کنار هم اتصالی را ایجاد میکنند که در واقع ضعیف ترین قسمت در ساختار هر پیپ نیز است .

بنابراین در هنگام باز و بسته کردن این قسمت کمال دقت و احتیاط را همواره داشته باشید و سعی کنید هنگامی که پیپ هنوز گرم است استم را از کاسه جدا نکنید .

۴ – Mount ( Army / Spigot )

روشی است در ساخت پیپ جهت تقویت محل اتصال تنون به مورتس .

بیشتر بخوانید:  بالسا، تئوری استفاده از چوب

به دو صورت انجام میشود :

در روش Army Mount بر روی قسمت مورتس در انتهای شنک روکش و لایه ای فلزی به جهت تقویت محل اتصال با تنون در برابر فشارهای وارده ، قرار میدهند .

در این روش قسمت تنون نیز دست خوش تغییراتی میشود به این صورت که تنون برخلاف فرم و شکل مرسوم که به صورت استوانه ای ساخته میشود در این روش به صورت باریک شونده به سمت جلو ساخته میشود و در قسمت مورتس جای میگیرد . به این فرم تنون به اصطلاح Tapered Tenon گفته میشود .

با این وصف در روش Army Mount یک مورتس روکش شده با فلز و یک تنون باریک شونده جهت تقویت محل اتصال استم به شنک خواهیم داشت .

در روش دوم Spigot Mount همان شیوه برای ساخت مورتس در پیش گرفته میشود و در ساخت تنون نیز از همان روش قبلی یعنی تنون باریک شونده ، استفاده میشود تنها تفاوت در این است که در این روش بر روی تنون نیز روکشی فلزی که معمولا نقره است ، کشیده میشود .

چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداند

 در مورد پیداش استفاده از این روش ها جهت تقویت محل اتصال استم و شنک داستانی نقل میشود که در جنگ جهانی اول سربازی شنک ترک خورده پیپ خود را با جنسی نامعلوم روکش میکند و همین کار باعث میشود که ترک بیشتر نشود و شنک نشکند و به این صورت بوده که این دو روش به جهت تقویت محل اتصال استم و شنک ابداع شده !

استفاده از تنون باریک شونده نیز باعث کمتر شدن فشار وارده بر تنون شده و احتمال شکستن آن را کمتر میکند .

چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداند

۵ – Button / Slot

اساسا به برجستگی قسمت انتهایی استم به سمت دهان Button گفته میشود که خود ، قسمت Slot و یا شکاف خروجی دود را در بر میگیرد .

در طراحی های مدرن و امروزی شکاف قسمت دهانی استم و یا همان Slot بصورت برشی افقی و در ادامه سوراخ هوایی موجود درون استم که به قسمت Button منتهی میشود ، اجرا میشود که این فرم طراحی خارج شدن دود در هنگام پیپ کشیدن و همچنین تمیز کردن پیپ با نخ تمیز کننده بعد از پیپ کشیدن را راحت تر میکند .

بیشتر بخوانید:  ره آورد بازدید آقای لوچیانو بوتزی از مجموعه پاسارگاد تاباک

امروزه سازندگان پیپ در طراحی و ساخت این قسمت از پیپ توجه و دقت خاصی از خود نشان میدهند چون عقیده دارند که این قسمت محل پیوند پیپ با فرد مصرف کننده است ، به عبارت دیگر امروزه یکی از شخصی ترین و انحصاری ترین قسمت های پیپ در طراحی و ساخت همین قسمت Button میباشد که هر سازنده سعی در حفظ طراحی انحصاری خود در ساخت آن دارد و معمولا این طراحی های انحصاری بعنوان امضا سازندگان پیپ در محصول نهایی در نظر گرفته میشوند .چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداند

اگر مطالعه ای در زمینه پیپ داشته اید حتما با این کلمه Stummel برخورد کرده اید .

به ظاهر لغتی عجیب و نامانوس به نظر میرسد اما در واقع پایه اصلی و اساسی ساختار هر پیپ را شامل میشود !

بطور کلی در فرم های اصلی و کلاسیک پیپ Stummel در برگیرنده سه قسمت اصلی ساختار پیپ می باشد :

۶ – The Bowl

کاسه پیپ که خود در برگیرنده قسمت آتشگاه پیپ است .

۷ – The Shank

قسمتی از بدنه پیپ که وظیفه اتصال کاسه به استم را بر عهده دارد .

۸ – The Transition

محل اتصال کاسه به شنک می باشد .

۹ – Stummel

پس در حقیقت Stummel شامل تمامی قسمت های اصلی پیپ بجز استم و متعلقات مربوط به آن و افزودنی های دیگر مانند درپوش پیپ و … میباشد .

البته امروزه در فرمهای جدید و به اصطلاح Free Hand تشخیص و تمایز قسمتهای مختلف ساختار پیپ تا حدی پیچیده و دشوار شده است .

از این کلمه در محافل سازندگان پیپ در مباحث مربوط به طراحی ساختار پیپ و ایجاد هارمونی بین اجزاء مختلف بدنه پیپ برای رسیدن به فرمی ایده آل و نهایی ، زیاد استفاده میشود .

پس آشنایی با این کلمه و مفهوم آن برای دوستداران پیپ مفید و ضروری به نظر میرسد .

چند کلمه ای که هر پیپ کش باید بداند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =