کدام پیپ با کدام توتون؟

در این مقاله می خوانید :

کدام پیپ با کدام توتون؟

برای اکثر پایپرها (پیپ کش ها) تقریبا ۳ سال طول میکشد تا ترکیب توتون مورد علاقه خود را پیدا کنند . در این مدت معمولا چند تایی پیپ تهیه کرده اند و احتمالا ۵ یا ۶ ترکیب مختلف توتون را در هر کدام از پیپ ها امتحان کرده اند . در ابتدای مسیر پیپ کشیدن ،ما فقط پیپی که میخواهیم بکشیم را برمیداریم و آنرا با توتون پر میکنیم . اما باید به این نکته توجه داشت که رابطه خاصی بین پیپ و توتونی که در آن میریزید وجود دارد به طوریکه بعضی از ترکیبهای توتون با بعضی پیپها تناسب بیشتری دارند . درست است که شما میتوانید هر نوع توتونی را در هر پیپی استفاده کنید و از آن لذت ببرید اما اگر به دنبال دست یافتن به بهترین کیفیت از لحاظ طعم و مزه و رایحه ، هستید قواعد زیر به شما کمک خواهند کرد .
در این مقاله در مورد انواع مختلف پیپ و اینکه هر پیپ چه واکنشی نسبت به توتون نشان میدهد و رفتار خاص خود را دارد ، صحبت خواهیم کرد.اما قبل از آن اشاره ی کوچکی به انواع آتشگاه و توتون مناسب آن خواهیم داشت، البته میتوان گفت این موضوع بسیار سلیقه ای است و برای آن جواب قطعی وجود ندارد . مهم این است که شما بتوانید راه و روش مختص خودتان را برای پیپ کشیدن پیدا کنید .

fire

  آتشگاه /_\ شکل بیشتر برای توتون هایی با برش فلیک استفاده میشود .
  آتشگاه |_| شکل با ارتفاع بیشتر نسبت به قطر دهانه آتشگاه ، بیشتر برای توتون های ویرجینیا استفاده میشود .
  آتشگاه |___| شکل با قطر دهانه بیشتر و یا مساوی با ارتفاع آتشگاه است ، برای توتون های سبک انگلیش بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد .

پیپ های برایر :

 کدام پیپ با کدام توتون؟

میتوان گفت که رایج ترین وسیله برای استعمال توتون پیپ میباشند . دلایل زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه چرا برایرها به عنوان بهترین شناخته میشوند . در مورد کیفیت آنها باید گفت که یک برایر خوب هیچ نوع بو و رایحه طبیعی ندارد . همچنین ساختمان  برایرازمنفذهای بسیار ریزی تشکیل شده است که باعث سبکی آن میشود و نیز قابلیت جذب شیره و طعم و مزه توتون را به آن میدهد . برایر نقطه شروع بینظیری برای استعمال توتون است وقتی که شما پیپ خود را پر میکنید منفذهای موجود در ساختمان آن باعث جذب طعم و مزه توتون میشود و در واقع در آن لحظه است که میتوانید از پیپ کشیدن لذت ببرید . توجه داشته باشید از آنجایی که برایر قدرت جذب زیادی دارد مقدار زیاد شیره حاصل از سوختن توتون ممکن است باعث پر شدن منفذهای موجود در ساختمان برایر گردد و به این معناست که پیپ شما دیگر قادر به جذب مناسب طعم و مزه توتون نیست و فرضا گاهی طعم و مزه ترشی به خود میگیرد و در مواقعی دیگر در مزه ای دیگر گیر میکند . به همین علت است که استعمال یک نوع ترکیب توتون به طور منظم و پیوسته بهترین راه برای طعم دادن به پیپ برایراست . به خاطر قدرت جذب بالای برایر پیشنهاد میشود از استعمال توتونهای آروماتیک با رایحه غلیظ در این نوع پیپ ها خودداری کنید .

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره برایر Briar

پیپ های میرشام :

مهم ترین نکته که باید در مورد این نوع پیپ ها بدانید این است که میرشام یکی از پرمنفذ ترین و متخلخل ترین مواد روی زمین است که باعث به وجود آمدن اسموکی بسیار دلنشین میشود . همانند برایر قدرت جذب بالایی دارد با این تفاوت که میرشام بسیار نفوذپذیرتر و حساس تر است . مقدار زیاد شیره حاصل از سوختن توتون نه تنها باعث تغییر طعم و مزه میشود بلکه باعث سوختن آن با دمای بسیار بالا میگردد این اتفاق میتواند باعث ترک خوردن پیپ شود پس باید از پیپ های میرشام با دقت و مراقبت زیاد استفاده کرد .
به طور کلی استفاده از ترکیبهای انگلیسی که حاوی مقدار زیادی توتون لاتاکیا ، پریک و اورینتال هستند در پیپ های میرشام توصیه میشوند . مقدار شیره موجود در این ترکیبات برای پیپ های میرشام ایده آل است و با استفاده از آنها میتوانید اسموک دلنشینی از پیپ خود داشته باشید .

 کدام پیپ با کدام توتون؟

نکته دیگری که باید در مورد پیپ های میرشام بدانید تغییر رنگ این نوع پیپ هاست . برای مشخص کردن زمان و چگونگی این تغییر رنگ روش علمی و منطقی وجود ندارد هر پیپ میرشام مراحل و روند خاص خود را در تغییر رنگ دارد . فرضا ممکن است یک پیپ میرشام با استفاده از یک ترکیب توتون تغییر رنگ دهد در حالی که پیپ میرشام دیگر با همان ترکیب توتون دچار تغییر رنگ نشودو یا تغییر رنگ کمتری پیدا کند .

پیپ های کورن کاب :

این پیپ ها ارزان و با دوام هستند و همین امر موجب محبوبیت آنها شده است . یک کورن کاب جدید طعم و مزه شگرفی از آجیل و شیرینی به توتون شما اضافه میکند . پس اگر طعم شیرینی را دوست ندارید این پیپ به شما پیشنهاد نمیشود . از جنبه های دیگر کورن کاب ، قدرت جذب بسیار بالای آنها میباشد . کورن کاب به دلیل استفاده بیش از حد خراب میشود و به علت قیمت کمی که دارد بیشتر مواقع به طور درستی از آنها استفاده نمیشود و خیلی سریع به یک مزه ترشی میرسد . اگرچه سرانجام تمام پیپ های کورن کاب ، رسیدن به همان مرحله ترشیدگی است و هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد . فقط مدت زمان رسیدن به آن مرحله متغیر است .
پیشنهاد میشود توتونهای روغنی و مرطوب و آروماتیک با رایحه سنگین را در این نوع پیپ ها مصرف کنید .
در آخر به این نکته توجه داشته باشید آشنایی با پیپ و توتون مصرفی خودتان بهترین راه برای رسیدن به بهترین اسموک است .
برای خودتان ریتمی پیدا کنید و آنرا رها نکنید .
پیپ کشیدن را بیشتر از یک فعالیت عصرانه و یک سرگرمی در نظر بگیرید.

 کدام پیپ با کدام توتون؟

در این قسمت به فرمها و اشکال مختلف پیپ و رفتار آنها در هنگام استعمال ترکیبات مختلف توتون میپردازیم . نگاهی می اندازیم به فرمهای رایج درساختمان پیپ و متناسب با هر کدام توتونی پیشنهاد میدهیم .

بیشتر بخوانید:  چند توتون مساوی است با چند پيپ

طرح بیلیارد :

طرح بیلیارد بدون شک شناخته شده ترین و رایج ترین شکل ساختاری پیپ میباشد . پیپهای بیلیاردی برای آماتورهایی که میخواهند پیپ کشیدن را یاد بگیرند و همچنین برای حرفه ای هایی که هر روز چندین بار پیپ میکشند ، بهترین انتخاب است . ویژگیهایی که به پیپ های بیلیارد معنا و تعریف خاصی میبخشند کاسه استوانه ای شکل و آتشگاهی که به صورت موازی و با ضخامت یکسان از دیواره خارجی کاسه ، از بالا تا پایین کشیده شده است ، میباشند . پیپهای بیلیاردی بسیار محبوب هستند به دلیل آنکه ، حداقل ضخامت دیواره کاسه را که به گفته برایان لوین یک چهارم اینچ است. کدام پیپ با کدام توتون؟

توتون پیپ های بیلیاردی :

پیپ بیلیاردی برای هر نوع ترکیب توتون یک گزینه عالی به شمار میرود . داشتن طراحی صاف و مستقیم ، کاسه ضخیم و شنک بلند باعث شده است تا هر نوع ترکیب توتون در آن بهترین کیفیت و مزه را بروز دهد اما بنابر تجربه استفاده از توتون هایی با شیره زیاد توصیه نمی شود چون بدلیل فرم صاف و مستقیم و بدون انحنای پیپ شیره حاصل از سوختن توتون می تواند براحتی وارد دهان شود . توتون پیشنهادی برای این نوع پیپ سات لیف ۱۸۴۹ است که طعم و مزه غلیظ و خاصی دارد .

 کدام پیپ با کدام توتون؟

طرح پوکر :

پوکرها معمولا پیپهایی هستند با بدنه ای صاف و دیواره خارجی موازی از بالا تا پایین ، شنکی کوتاهتر که بر کاسه عمود است . این نوع پیپ بسیار مورد علاقه و توجه پایپرهای با تجربه است . پوکرها یکی از بی عیب ترین فرمهای پیپ هستند . باید گفت که پوکرها به خاطر مورد استفاده قرار گرفتن توسط کارگران به علت داشتن شنک کوتاه و راحتی و سهولت نگهداری آن در دهان به هنگام کار ، کمی بدنام شده اند .
به علت کوتاه و صاف بودن شنک معمولا استعمال توتونهای سنگین و ویرجینیا اصلا توصیه نمیشود . در هنگام استفاده از پیپهای پوکر احتمال جمع شدن بزاق دهان در استم زیاد است . اگر قصد دارید در هنگام پیپ کشیدن کارهای معمول و دستی خود را انجام دهید ، این احتمال وجود دارد که تجربه ناخوشایند جمع شدن بزاق دهانتان را در استم پیپ داشته باشید .

توتون پیشنهادی برای پیپ های پوکر :

مصرف توتون غلیظ و قوی لاتاکیا در این پیپها توصیه میشود چون در اصل برای این نوع ترکیب توتون در نظر گرفته شده اند . همچنین پوکر با ترکیبات نیکوتین دار شیره ای نیز طعم و مزه خوبی میدهد . دیواره های ضخیم به جذب بهتر طعم و مزه کمک میکند و بعد از چند بار مصرف یک نوع ترکیب توتون ، طعم آن تقویت میشود و با هر بار استعمال ، خوشایند تر میگردد . توتون پیشنهادی زیر یک ترکیب عالی برای راضی شدن هر پایپری است .

بیشتر بخوانید:  توتون پیپ استاندارد میکسچر پترسون

درباره توتون لاتاکیا بیشتر بخوانید…

 کدام پیپ با کدام توتون؟

طرح بول داگ :

به خاطر طراحی زیبا و بینظیر الماس شکل استم و نیز توانایی ممتاز اسموک آن برای مدتی طولانی ، پیپ مورد علاقه کلکسیونرها بوده است . کاسه بول داگ به شکل دو قیف وارونه بر روی هم میباشد . این شکل قیف مانند باعث میشود تا کاسه بول داگ ضخیم شود و در نتیجه بول داگ را برای استعمال ترکیبهای سنگین توتون مناسب میکند . ضخیم بودن کاسه بول داگ باعث جذب استثنایی حرارت و شیره حاصل از سوختن توتون میگردد . همانطور که قبلا اشاره شد کمترین میزان ضخامت برای دیواره های کاسه پیپ یک چهارم اینچ میباشد ، بول داگ نیز ضخامتی به همین اندازه در قسمت بالای کاسه خود دارد اما ضخامت قسمت قیفی شکل تا پایین کاسه بیشتر و بیشتر میشود و معمولا به نیم اینچ میرسد .

 کدام پیپ با کدام توتون؟

کیفیت اسموک یک پیپ بول داگ و توتون پیشنهادی :
کاسه ضخیم باعث شده تا بول داگ برای استعمال توتون فلیک که توتونی تکه تکه و فشرده شده و حاوی مقدار زیادی نیکوتین است و به خاطر شیره موجود در آن با حرارت بالا میسوزد ، مناسب باشد . دیواره های ضخیم بول داگ آنرا به پیپی ایده آل برای مصرف توتون فلیک تبدیل کرده است . توتون مک بارن لاتاکیا فلیک سری اچ اچ برای مصرف در این نوع پیپ پیشنهاد میشود .

flakes

طرح خمیده :
پیپهای خمیده شامل فرمهای مختلف مانند : اپل (سیب) ، بیلیارد ، رودزیا ، بولداگ و … میباشند با وجود تفاوتهایی بین هر کدام از این فرمها همگی دارای ویژگی استم خمیده میباشند .

توتون پیشنهادی برای پیپهای خمیده :
بدون شک پیپهای خمیده بهترین گزینه برای استعمال ترکیبات ویرجینیا هستند . ترکیبات ویرجینیا به خاطر ایجاد سوزش زبان و نوع ترکیب شیمیایی و حرارت سوختن بالای آن ، به یک پایپر با صبر و حوصله نیاز دارد .
به طورکلی استم پیپهای خمیده بلندتر ساخته میشود تا کاسه در فاصله ثابتی از دهان قرار گیرد . استم بلند تر سبب ایجاد اسموکی ، خنک و خشک و جلوگیری از ایجاد سوزش زبان میشود .
استعمال توتونهای آروماتیک سنگین نیز در پیپهای خمیده مناسب هستند . پوشش طعمدار بعضی از این نوع توتونها باعث تولید بزاق دهان میشود اما طبیعت پیپهای خمیده باعث میگردد تا از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری شود . اگر احساس میکنید که توتون آروماتیک مورد علاقه تان طعم مرطوبی دارد ، آنرا در یک پیپ خمیده امتحان کنید به طور حتم تغییرات ایجاد شده را حس خواهید کرد .
یکی از بهترین ترکیباتی که میتوانید در پیپهای خمیده مصرف کنید توتون پترسون شرلوک هولمز است . نه تنها ترکیب برلی و ویرجینیا در پیپهای خمیده بسیار با هم همراهی میکنند بلکه استعمال ترکیب شرلوک هولمز نیز حتما باید در پیپ خمیده انجام گیرد :

0409
کلام پایانی :
در آخر باید گفت که پیپ کشیدن یک فعالیت شخصی است و چیزی که آنرا به یک سرگرمی شگفت انگیز تبدیل میکند ، اراده و خواست خود شماست.

پیپ و ...

1 دیدگاه دربارهٔ «کدام پیپ با کدام توتون؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + ده =