جلوگیری از جذب کودکان به سیگارالکترونیکی

در این مقاله می خوانید :

جلوگیری از جذب کودکان به سیگارالکترونیکی

هشدار سازمان بهداشت جهانی: اقدام فوری برای محافظت از کودکان و جلوگیری از جذب به سیگارالکترونیکی لازم است!

اقدامات فوری برای کنترل سیگارهای الکترونیکی برای محافظت از کودکان و همچنین افراد غیر سیگاری و به حداقل رساندن آسیب‌های بهداشتی برای جمعیت مورد نیاز است. سیگارهای الکترونیکی به عنوان محصولات مصرفی برای ترک مصرف دخانیات در سطح جامعه موثر نیستند. در عوض، شواهد هشداردهنده‌ای در مورد اثرات نامطلوب بر سلامت جامعه پدیدار شده است.

سیگارهای الکترونیکی در بازار آزاد مجاز شده و به طور گسترده‌ای برای جوانان عرضه شده است.

متاسفانه سی و چهار کشور فروش سیگارهای الکترونیکی را ممنوع کرده‌اند، ۸۸ کشور حداقل سنی برای خرید سیگار الکترونیکی ندارند و ۷۴ کشور هیچ مقرراتی برای این محصولات مضر ندارند.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت: کودکان در سنین پایین برای استفاده از سیگارهای الکترونیکی جذب و به دام می‌افتند و ممکن است به نیکوتین معتاد شوند. من از کشورها می‌خواهم برای محافظت از شهروندان خود اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای جلوگیری از مصرف آن به کار گیرند. مخصوصاً فرزندان و جوانان.

سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین بسیار اعتیادآور بوده و برای سلامتی مضر هستند. در حالی که اثرات طولانی مدت سلامتی به طور کامل شناخته نشده است، ثابت شده است که آن‌ها مواد سمی تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها باعث سرطان می‌شوند و برخی خطر ابتلا به اختلالات قلبی و ریوی را افزایش می‌دهند. استفاده از سیگارهای الکترونیکی نیز می‌تواند بر رشد مغز تأثیر بگذارد و منجر به اختلالات یادگیری برای جوانان شود. قرار گرفتن جنین در معرض سیگارهای الکترونیکی می‌تواند بر رشد جنین در زنان باردار تأثیر منفی بگذارد. قرار گرفتن در معرض گازهای گلخانه‌ای ناشی از سیگارهای الکترونیکی نیز خطراتی را برای اطرافیان به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:  پویش مردمی نه به الکل

سیگارهای الکترونیکی کودکان را از طریق رسانه‌های اجتماعی و افراد تأثیرگذار با حداقل ۱۶۰۰۰ طعم مختلف، هدف قرار می‌دهند. برخی از این محصولات از شخصیت‌های کارتونی استفاده می‌کنند و طرح‌های شیکی دارند که برای نسل جوان جذابیت دارد. دکتر رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، افزایش هشداردهنده‌ای در استفاده از سیگارهای الکترونیکی در بین کودکان و جوانان وجود دارد که میزان مصرف آن از بزرگسالان بیشتر است.

کودکان ۱۳ تا ۱۵ ساله در تمام مناطق (سازمان بهداشت جهانی) WHO با نرخی بالاتر از بزرگسالان از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. در کانادا، میزان استفاده از سیگار الکترونیکی در بین افراد ۱۶ تا ۱۹ ساله بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ دو برابر شده است و در انگلیس (بریتانیا) تعداد کاربران جوان در سه سال گذشته سه برابر شده است.

حتی قرار گرفتن کوتاه در معرض محتوای سیگار الکترونیکی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند با افزایش تمایل به استفاده از این محصولات و همچنین نگرش مثبت‌تر نسبت به سیگارهای الکترونیکی همراه باشد. مطالعات به طور مداوم نشان می‌دهد که جوانانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند تقریباً سه برابر بیشتر در آینده در زندگی خود از سیگار استفاده می‌کنند.

اقدامات فوری برای جلوگیری از جذب سیگارهای الکترونیکی و مقابله با اعتیاد به نیکوتین در کنار رویکردی جامع برای کنترل دخانیات و با توجه به شرایط ملی ضروری است.

در مواردی که کشورها فروش سیگارهای الکترونیکی را ممنوع می‌کنند، برای تقویت اجرای این ممنوعیت و ادامه نظارت، نظارت برای حمایت از مداخلات بهداشت عمومی و اطمینان از اجرای قوی و در مواردی که کشورها اجازه تجاری سازی (فروش، واردات، توزیع و ساخت) سیگارهای الکترونیکی را به عنوان محصولات مصرفی می‌دهند، برای اطمینان از مقررات قوی برای کاهش جذابیت و آسیب آن‌ها به مردم، از جمله ممنوعیت همه طعم‌ها، محدود کردن غلظت و کیفیت نیکوتین، و مالیات گرفتن از آن‌ها ضروری است.

بیشتر بخوانید:  مضرات سیگارهای الکترونیکی بر روی سیستم دفاعی مغز

راهبردهای توقف باید بر اساس بهترین شواهد موجود از اثربخشی، همراه با سایر اقدامات کنترل دخانیات و مشروط به نظارت و ارزیابی باشد. بر اساس شواهد موجود، توصیه نمی‌شود که دولت‌ها اجازه فروش سیگارهای الکترونیکی را به‌عنوان محصولات مصرفی در تعقیب یک هدف قطع کنند.

هر دولتی که استراتژی ترک سیگار را با استفاده از سیگارهای الکترونیکی دنبال می‌کند باید شرایط دسترسی به محصولات را کنترل کند تا از شرایط بالینی مناسب اطمینان حاصل کند و محصولات را به عنوان دارو تنظیم کند (از جمله نیاز به مجوز بازاریابی به عنوان دارو). تصمیم برای پیگیری هدف ترک سیگار، حتی در چنین شکل کنترل شده‌ای، باید تنها پس از در نظر گرفتن شرایط ملی، همراه با خطر جذب و پس از اتمام سایر راهبردهای ترک اثبات شده اتخاذ شود.

صنعت دخانیات از تخریب سلامت سود می‌برد و از این محصولات جدیدتر برای به دست آوردن جایگاهی بر سر میز سیاست‌گذاری با دولت‌ها برای لابی کردن علیه سیاست‌های بهداشتی استفاده می‌کند. صنعت دخانیات با حمایت مالی و ترویج شواهد نادرست، استدلال می‌کند که این محصولات آسیب را کاهش می‌دهند، در حالی که در عین حال این محصولات را به شدت برای کودکان و افراد غیر سیگاری تبلیغ می‌کنند و به فروش میلیاردها سیگار ادامه می‌دهند.

برای جلوگیری از جذب سیگارهای الکترونیکی بر اساس شواهد رو به رشد استفاده از آن توسط کودکان و نوجوانان و آسیب‌های سلامتی، اقدام قاطعانه‌ای لازم است.

طبق تحقیقات جدید آیکاس هم به شدت برای سلامتی جوانان مضر است!

سال‌هاست ماسترو رحیمی در مورد خطرات مصرف سیگارت، قلیان، ویپ، آیکاس، سیگارهای الکترونیکی و الکل هشدار داده است!

بیشتر بخوانید:  خطرات ویپ در نوجوانان !

شما به عنوان عضو انجمن پیپ چقدر در این پویش فعال بودید؟!!

شما چه میزان برای پویش‌های انجمن پیپ فعالیت کردید؟!

شما هم در پویش نه به قلیان، نه به سیگارت، نه به ویپ، نه به مواد مخدر، نه به مشروبات الکلی شرکت کنید.

هشدار جلوگیری از جذب کودکان به سیگارالکترونیکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *