خطرات ویپ در نوجوانان !

در این مقاله می خوانید :

خطرات ویپ در نوجوانان !

محبوبیت نگران کننده سیگار الکترونیک  و ویپ در کودکان و نوجوانان

پژوهشی علمی نشان داده است احتمال ابتلا به برونشیت و تنگی نفس در میان نوجوانانی که ویپ می‌کشند و در کنار آن سیگار هم می‌کشند، بالاتر است.

پژوهشگران آمریکایی طی مطالعه سلامت کودکان کالیفرنیای جنوبی، سلامت تنفسی نوجوانان را بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ پیگیری کردند.

آن‌ها درمورد مصرف سیگار و ویپ ظرف ۳۰ روز قبل، از افراد سوال کردند. پژوهشگران سوال‌هایی درمورد نشانه‌های برونشیت مانند سرفه روزانه برای سه ماه متوالی، خس‌خس سینه و تنگی نفس را نیز در آن گنجاندند.

مطالعه فوق نشان داد که احتمال خس‌خس سینه بین کسانی که ظرف ۳۰ روز قبل سیگار الکترونیک می‌کشیدند، ۸۱ درصد بیشتر از کسانی بود که به آن لب نمی‌زدند.

احتمال بروز نشانه‌های برونشیت [در این گروه] دو برابر بیشتر بود، درحالی‌که نشانه‌های تنگی نفس بعد از محاسبه موج نظرسنجی، سن، جنس، نژاد و تحصیلات والدین، افزایش ۷۸ درصدی نشان داد.

پرسش‌های نخستین نظرسنجی را حدود ۲۰۹۷ نوجوان با میانگین سنی ۱۷ سال در ۲۰۱۴ پاسخ دادند، به دنبال آن ۱۶۰۹ نفر در سال ۲۰۱۵، ۱۵۰۲ نفر در سال ۲۰۱۷ و ۱۶۳۷ نفر نیز در سال ۲۰۱۸ در این نظرسنجی شرکت کردند.

در پرسشنامه سال ۲۰۱۷ استفاده از شاهدانه [کانابیس] نیز افزوده شد.

در نخستین نظرسنجی ۱۹.۵ درصد شرکت‌کنندگان نشانه‌های برونشیت گزارش کردند و در پرسشنامه‌های بعدی، این میزان به ۲۳.۵ درصد و ۲۶ درصد رسید.

در سه نظرسنجی نخست، ۱۱.۷ درصد، ۱۱.۸ درصد و ۱۱ درصد نوجوانان ظرف ۳۰ روز گذشته سیگار الکترونیک کشیده بودند و این رقم در نظرسنجی نهایی به ۱۵.۵ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره روشن کردن پیپ

نتیجه‌گیری آن‌ها از مطالعه این بود که: استفاده از سیگار الکترونیک بعد از درنظرگرفتن مصرف هم‌زمان سیگار و شاهدانه، و نیز قرار گرفتن در معرض دود دست دوم هریک از این محصولات و سیگار الکترونیکی با علائم تنفسی همراه است.

این نتایج شواهد همه‌گیرشناختی آثار نامطلوب تنفسی سیگار الکترونیک را تأیید می‌کند که با آثار شناخته‌ شده مواد تشکیل‌دهنده سیگار الکترونیکی همخوانی دارد.

پژوهشگران همچنین گفتند که یافته‌های آنان به شواهد نوظهور از مطالعات انسانی و سم‌شناسی مبنی بر اینکه سیگار الکترونیکی باعث ایجاد نشانه‌های تنفسی می‌شود، به مقرراتی که برای سیگار الکترونیکی باید درنظرگرفته ‌شود کمک می‌کند.

جان فاستر، مدیر سیاست شرکت بریتانیایی  Asthma + Lung، گفت: جالب است! که این مطالعه رابطه‌ای بین ویپ و مشکلات ریوی در نوجوانان پیدا کرد. او در عین حال گفت که مقررات مربوط به میزان نیکوتین و مواد شیمیایی مصرفی در سیگار الکترونیک در بریتانیا بسیار سختگیرانه‌تر از ایالات متحده آمریکا است.

او افزود : باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود تا بفهمیم آیا وضعیت در بریتانیا نیز به همین منوال است یا خیر.

اما با توجه به اینکه در مورد آثار طولانی‌مدت ویپ هنوز اطلاعات کمی داریم، محبوبیت فزاینده آن بین کودکان و نوجوانان نگران‌کننده است.

در بریتانیا فراخوان‌های بیشتری برای اعمال محدودیت‌های شدیدتر در بسته‌بندی و بازاریابی سیگار الکترونیک اعلام شده است تا جذابیت این عادت برای کودکان کمتر شود.

ماه گذشته کمیته بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی گفت که دولت باید ویپ را نیز مانند سایر دخانیات در بسته‌بندی‌های ساده ارائه کند.

ارقام سازمان ملی خدمات سلامت (ان‌اچ‌اس) در ماه ژوئن نشان داد که ۴۰ کودک و نوجوان در سال گذشته به‌دلیل «اختلالات مربوط به ویپ در بیمارستانی در انگلستان بستری شدند که در مقایسه با ۱۱ مورد دو سال قبل، افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:  آگهی ضد سیگار

فاستر ادامه داد: دولت باید به‌ویژه برای جلوگیری از دسترسی افراد زیر ۱۸ سال به دستگاه ویپ، اقدام‌های جدی‌تری انجام دهد.

توصیه می‌کنیم فقط کسانی که سیگار می‌کشند و به‌دنبال ترک دخانیات هستند از ویپ استفاده کنند، چون روشی موثر برای ترک سیگار است. توصیه نمی‌کنیم که شخص دیگری از ویپ استفاده کند.

برآورد موسسه خیریه در مورد سیگار کشیدن و سلامتی، نشان می‌دهد که ۹.۱ درصد (۴.۷ میلیون) بزرگسال در بریتانیا ویپ می‌کشند.

از این تعداد، ۲.۷ میلیون نفر قبلا سیگاری بودند، ۱.۷ میلیون نفر سیگاری‌اند و ۳۲۰ هزار نفر هرگز سیگار نکشیده‌اند.

خطرات ویپ در نوجوانان !

1 دیدگاه دربارهٔ «خطرات ویپ در نوجوانان !»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *