درباره فرآیند کهنه شدن تنباکو بیشتر بدانیم

در این مقاله می خوانید :

درباره فرآیند کهنه شدن تنباکو بیشتر بدانیم

اما تنباکو با ظرافت بیشتری پیر و کهنه می‌شود و هر پیپ‌کشی باید از این فرآیند برای رسیدن به اوج آنچه که کشیدن پیپ ارائه می‌دهد استفاده کند.

از لحاظ تاریخی، سازندگان تنباکو توجه زیادی به این موضوع نداشتند که پس از بسته‌بندی چه اتفاقی برای تنباکو می‌افتد. توتون برای فروش و اسموک سریع تولید می‌شد. انبارکردن و ذخیره تنباکو، پدیده‌ای نسبتاً جدید است و مزایای تنباکوی کهنه فقط در حدود ۳۰ سال اخیر به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است.

تمام تولید کنندگان بدون شک فرآیند پیری و کهنه شدن تنباکو را مورد توجه قرار دادند، اما به نظر می‌رسد شرکت مک کللند، اولین کسی بود که واقعاً از آن برای اهداف کیفی استفاده کرد و قوطی‌های ویرجینیا را تا سه سال قبل از در دسترس قرار دادن آن‌ها در اختیار خرده‌فروشان کهنه و ذخیره و انبار می‌کرد.

McClelland’s Millennium یک تنباکوی خالص ویرجینیا بود که برای پنج سال قبل از افتتاح در سال ۲۰۰۰ طراحی شده بود و تمام محصولات کریسمسی این شرکت به دلیل ویژگی‌های کهنه بودن خود شناخته شده هستند.

اثر کهنه شدن

تأثیر کهنه شدن منحصر به نوع تنباکو است. بیشتر افراد احساس می‌کنند که با افزایش سن، مواد معطر بهبود نمی‌یابند، اگرچه تنباکوی پایه، محتوای قند خوبی داشته باشد، طعم‌ها با هم ترکیب می‌شوند و نرم‌تر می‌شوند. با این حال، تنباکوهایی با محتوای قند نسبتاً کم معمولاً برای مواد معطر استفاده می‌شوند، زیرا برگ‌های درجه بالاتر با افزودن مواد طعم‌دهنده طعم را بهبود نمی‌بخشد (زیرا قبلاً شیرین است) اما برگ درجه پایین‌تر این کار را انجام می‌دهد. این بدان معنا نیست که مواد معطر با کیفیت بالا و با طعم ملایم وجود ندارد، اما اضافه شدن طعم‌دهنده به برگ با کیفیت، امری غیر معمول است.

درباره فرآیند کهنه شدن تنباکو بیشتر بدانیم

جزء اصلی معمولاً بلک کاوندیش است که در آن ویرجینیا و یا برلی با بخار حرارت داده می‌شوند و با طعم‌دهنده‌ها آغشته می‌شوند، بنابراین بلک کاوندیش بیشتر یک فرآیند است تا یک نوع تنباکو.

بیشتر بخوانید:  پیپ كش حرفه ای كيست ؟

ترکیبات انگلیسی و بالکان بهتر از ترکیبات معطر کهنه می‌شوند. این مخلوط‌ها حاوی برگ‌های ترکیش / اورینتال از جمله لاتاکیا هستند اما پس از پردازش نسبتاً پایدار هستند و نباید انتظار پیشرفت زیادی داشته باشید. ویرجینیاها بیشترین پیشرفت را در طول فرآیند کهنگی نشان خواهند داد. یک قانون اساسی که باید به خاطر داشته باشید این است که هر چه میزان قند برگ بیشتر باشد، بهتر کهنه می‌شود. تنباکوهای برلی و مریلند به طور متوسط ​​فقط ۰.۲ درصد قند دارند در حالی که ترکیش / اورینتال به طور متوسط ​​حدود ۱۲ درصد و ویرجینیاها به طور متوسط ​​حدود ۲۲ درصد هستند و این میزان قند می‌تواند تا حدود ۳۰ هم افزایش پیدا کند.

تأثیر فرآوری

بخشی از دلیل نابرابری در محتوای قند، روش فرآوری تنباکوهای مختلف است. فرآیند کهنگی که ما به آن علاقه مندیم اساساً ادامه فرآیند فرآوری است. برگ‌های گیاهان سطوح بالایی نشاسته برای ذخیره کربوهیدرات‌ها در طول زندگی خود تولید می‌کنند، وقتی برگ‌ها شروع به مردن می‌کنند، آن نشاسته ها شروع به تبدیل شدن به قند می‌کنند.

برلی را در انبارها آویزان می‌کنند تا به آرامی کهنه شود و در طول چند ماه بمیرد، در طی آن نشاسته‌ها به قند تبدیل می‌شوند و قندها در نهایت به دی اکسید کربن تبدیل می‌شوند و در هوا آزاد می‌شوند. محتوای قند نهایی برلی کم است زیرا فرآیند پخت نشاسته‌ها را از مرحله قند عبور می‌دهد و مستقیماً بدون افزودن شکر اضافی به برگ به CO2 می‌رسد.

برای ویرجینیاها، فرآیند شیمیایی متفاوت است. ما دوست نداریم که ویرجینیا مستقیماً از مزرعه خارج شود زیرا سرشار از نشاسته است. برگ‌های پر نشاسته تند و دودی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  رنه ماگریت|اثر خیانت به تصاویر:شاهکار سورئالیستی

در فرآوری با جریان هوا، دمای انبار به سرعت افزایش می‌یابد و تبدیل نشاسته به قند را تسریع می‌کند و سپس تنباکو را خشک می‌کند و فعالیت آنزیمی را متوقف می‌کند که سپس قندها را به CO2 تبدیل می‌کند. بدون آن، محتوای قند تثبیت می‌شود، اغلب در ۲۵٪ یا بیشتر. فرآوری جریان هوا، میزان نشاسته را کاهش و میزان قند را افزایش می‌دهد با هدف تثبیت برگ در محتوای قند بالا.

جادوی بسته بندی

پس از فرآوری، مخلوط کردن و بسته بندی، حتی اگر مخلوط‌ها دارای محتوای قند بالایی باشند، همچنان از ترکیبی از قند و نشاسته تشکیل شده‌اند. این نشاسته‌ها با سرعت بسیار کمتری در بسته بندی تبدیل می‌شوند. تنباکو می‌تواند برای دهه‌ها همچنان بهبود یابد. تنباکو با افزایش سن پیچیده‌تر می‌شود، طعم‌ها با هم ترکیب می‌شوند و با سرعت کمتری به تخمیر ادامه می‌دهند. تنباکو پس از باز کردن ظرف، پیری را متوقف می‌کند زیرا تنفس از سر گرفته می‌شود.

برگ‌های تنباکو ساختارهای ریز و مو مانندی دارند که ترپن‌ها را تولید می‌کنند که ترکیباتی مسئول عطر هستند. ترپن‌های مختلف عبارتند از منتول و چوب کاج. ترپن‌ها، دوواترین دیول‌ها را تولید می‌کنند که ترکیباتی مسئول طعم و عطر منحصر به فرد تنباکو هستند. آنچه را که به عنوان تنباکو در هنگام استشمام در هوا می‌شناسیم تا حدودی به دلیل تجزیه دوواترین دیول‌ها است. فرآیند کهنگی، طعم و عطر بیشتری را فراهم می‌کند و سال به سال افزایش می‌یابد.

هنگامی که پروتئین‌ها مانند اسیدهای آمینه تجزیه می‌شوند، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه باقی می‌مانند که ترکیبات طعم دهنده قابل توجهی هستند. این اسیدهای چرب ترکیبات کِتونی تولید می‌کنند که برهمکنش بیشتری دارند و واکنش میلارد را ایجاد می‌کنند. واکنش Maillard به قدری مهم است که جای تعجب است که هنوز هیچکس پیپی را به نام آن نامگذاری نکرده است. این یک واکنش شیمیایی است که یک ترکیب آمودوریک تولید می‌کند که در غذا یافت می‌شود و طعم را افزایش می‌دهد. همچنین پیرازین تولید می‌کند که با رایحه‌هایی مانند ذرت بو داده شبیه است. پیرازین چیزی است که انسان‌ها از نظر فیزیولوژیکی به آن حساس می‌شوند تا بو و طعم را درک کنند و تنها به مقدار کمی نیاز دارد تا تأثیر عمیقی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  اطلاعیه های انجمن پیپ | رونمایی از اولین پیپ های ساخته شده در ایران

با افزایش سن و تبدیل کربوهیدرات‌های تنباکو به قند، واکنش‌های دیگری نیز در حال وقوع است که باعث ایجاد واکنش‌های میلارد می‌شود. نیکوتین، اسیدهای آمینه و پلیمرهای آلی به نام لیگنین با قندها و سایر ترکیبات برای واکنش های اضافی Maillard واکنش می‌دهند و طعم را بیشتر می‌کنند.

این همان چیزی است که در قوطی‌های شما اتفاق می‌افتد که سال‌ها روی قفسه‌ها می‌نشینند و ارزش صبر کردن را دارد.

تنباکوی مورد علاقه شخصی من ترکیبی از ویرجینیا/پریک است که آن را تا زمانی که حداقل دو سال و ترجیحاً پنج سال کهنه نشود، مصرف نمی‌کنم زیرا بعد از این فرآیند، تنباکویی متفاوت است.

اگر توتون ویرجینیا را دوست دارید و حتی اگر دوست ندارید، حتماً مقداری را برای آینده کنار بگذارید، ارزشمندتر می‌شود و مشخصات طعم همچنان عطری آن بهبود می یابد. تنباکوی کهنه شیرین‌تر و ملایم‌تر است، طعم‌ها عمیق‌تر، ممزوج شده و نرم‌تر هستند و احتمال گاز گرفتن زبان کاهش می‌یابد.

کهنه و ذخیره کردن توتون زمان می‌برد و هزینه دیگری ندارد اما تغییرات مثبت ایجاد شده، باعث خوشحالی و هیجان نهایی در مصرف تنباکوی کهنه می‌شود.

منابع:

Stanion, Chuck. “Older is Better,” Pipes and tobaccos Vol. 3, No. 4, pages 32-36.

Conversations with Dr. David Danehower, University of North Carolina

Conversations with Dr. Wes Weeks, University of North Carolina.

شما می‌توانید برای تهیه پیپ و ادوات آن به صورت آنلاین در وب سایت فروشگاه پاسارگاد تاباک یا بصورت حضوری آن را تهیه کنید.

درباره فرآیند کهنه شدن تنباکو بیشتر بدانیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *