مشاهیر اهل پیپ در جهان

در این مقاله می خوانید :

مشاهیر اهل پیپ در جهان

مخترع آمریکایی مایکروویو : Percy Lebaron Spencer

۴۴ سال پیش در چنین روزی یعنی ۸ سپتامبر سال ۱۹۷۰ پرسی لی بارون اسپنسر مخترع آمریکایی که با اختراع دستگاه مایکروویو نام خود را در تاریخ علم و فناوری جاودان کرده است چشم از جهان فروبست. پرسی در ۱۹ جولای سال ۱۸۹۴ در شهر هاولند متولد شد. پرسی زمانی که تنها ۱۸ ماه بیشتر نداشت پدرش را از دست داد و مادرش او را نزد عمویش قرار داد و وی را ترک کرد.

سرنوشت تقدیر سختری را برای پرسی پیش رو قرار داده بود، پرسی زمانی که هفت سال بیشتر نداشت عمویش را نیز از دست داد و با توجه به این موضوع که زن عمویش که نقش مادر را در زندگی وی ایفا می‌کرد وضعیت مالی مناسبی نداشت مدرسه را ترک کرد تا با کار کردن در همان سنین پایین بتواند به خانواده در تامین مخارج زندگی کمک کند.

اپنسر در ۱۲ سالگی شروع به کار در یک آسیاب کرد که در آن ساعت کاری وی از طلوع تا غروب خورشید بود و به این کار تا ۱۶ سالگی ادامه داد. پرسی در منطقه‌ای دور افتاده زندگی می‌کرد که مردمش اطلاع زیادی از پیشرفت‌های فناوری نداشتند در همین زمان پرسی با خواندن روزنامه‌های محلی متوجه شده بود که قرار است آسیاب ها به برق مجهز شوند و تجهیزات آنها با برق کار کند.

با اطلاع از این موضوع پرسی شروع جمع آوری اطلاعات و شناخت دانش برق کرد تا بتواند برای کار در آسیاب‌هایی که قرار بود با برق کار کنند درخواست کند. زمانی که تجهیزات برقی وارد شهر شد پرسی به عنوان تکنسین برای راه اندازی تجهیزات اعلام آمادگی کرد و جزو سه نفری که برای این منظور انتخاب شدند قرار گرفت حتی با وجودی که تحت هیچ آموزش فنی قرار نگرفته بود و تنها با مطالعه چند کتاب و انجام آزمایش توانسته بود مهارت لازم در حد یک تکنسین برق را کسب کند.

بیشتر بخوانید:  توضیحاتی مختصر درباره کالاباش

در ۱۸ سالگی پرسی تصمیم گرفت که وارد نیروی دریای آمریکا شود و با فعالیت در بخش ارتباطات بی سیم در خصوص این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کند. زمانی که وارد نیروی دریایی شد توانست خیلی زود به عنوان تکنسین ارتباطات رادیویی شروع به کار کند. پرسی اسپنسر در خاطرات خود عنوان می‌کند بدون گذراندن هیچ دوره آموزشی و تنها با خواندن منابع آموزشی بعد از فعالیت‌های معمول در نیروی دریایی توانست مهارت های لازم را کسب کند و بتواند به این موقعیت دست پیدا کند.

پرسی اسپنسر بخاطر این موضوع که حتی دوره ابتدایی را به پایان نرسانده بود در بعضی از علوم با مشکل روبرو بود که در همین دوران تنها با مطالعه کتاب‌های آموزشی توانست ریاضیات، مثلثات ، شیمی ، فیزیک و متالوژی را فراگیرد. پرسی به مطالعات و کار فنی ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۳۹ تبدیل به یکی از بزرگترین متخصصان طراحی لامپ‌های رادار شد. در آن دوران پرسی اسپنسر برای شرکت رایتون که زیر نظر وزارت دفاع امریکا فعالیت می‌کرد، مشغول به کار بود.

پرسی اسپنسر با طرح‌های توجیهی و فنی فوق‌العاده خود باعث شد تا شرکت رایتون برنده مناقصه ساخت و توسعه تجهیزات رادارهای جنگی با وزارت دفاع آمریکا شود و زیربنای موفقیت‌های بعدی شرکت رایتون را فراهم ساخت. این پروژه در خلال جنگ جهانی دوم به عنوان دومین طرح مهم و حیاتی وزارت دفاع آمریکا بعد از پروژه منهتن برای بمب‌های اتمی شناخته می‌شد.

در همین دوران بود که اسپنسر موفق به بهبود و توسعه سیگنال‌های رادیویی مایکروویو شد که به عنوان هسته اصلی رادارها استفاده می‌شد. به مرور متخصصانی که زیر نظر اسپنسر کار می‌کردند از ۱۵ نفر به ۵٫۰۰۰ نفر افزایش یافتند و پرسی اسپنسر تبدیل به یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دانشمندان و متخصصین فناوری‌های رادیویی پیشرفته در آمریکا شد.

بیشتر بخوانید:  چطور یک پیپ ساز شویم !

جالب است که پرسی اسپنسر حتی تحصیلات ابتدایی را به پایان نرسانده بود و تمامی دانش خود را با مطالعه کتاب‌های علمی فراگرفته بود. در خلال یکی از آزمایش‌ها زمانی که اسپنسر در کنار هسته یکی از رادارها ایستاده بود متوجه ذوب شدن شکلاتی که در جیبش قرار داشت شد.

در ابتدا اسپنسر دلیل این اتفاق را متوجه نشد ولی با کمی آزمایش‌های بیشتر با مواد غذایی مثل ذرت و تخم مرغ سرانجام دلیل این اتقاق را متوجه شد و همین موضوع باعث شد تا به فکر دستگاهی بیافتد که به کمک امواج مایکروویو بتواند باعث گرم شدن و پخته شدن مواد غذایی شود.

در تاریخ ۸ اکتبر سال ۱۹۴۵ پرسی اسپنر اختراع اجاق مایکروویو را بنام خود به ثبت رساند و در ابتدا این دستگاه را رادارنج نامید. درسال ۱۹۴۷ اسپنسر اولین نمونه تجاری این دستگاه را با ارتفا حدودی ۲ متر و وزن ۳۴۰ کیلوگرم و با قیمت حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار وارد بازار کرد.

اما ساخت دستگاهی در ابعاد و قیمتی مناسب‌تر تا سال ۱۹۶۷ بطول انجامید تا نمونه‌های شبیه آنچه امروزه به عنوان دستگاه مایکروویو می‌شناسیم با قیمت حدودی ۵۰۰ دلار وارد بازار شود. پرسی اسپنسر تا پایان در شرکت رایتون به فعالیت ادامه داد و تا مقام نایب ریس و عضو ارشد هیت مدیره شرکت پیش رفت. پرسی اسپنسر در دوران فعالیت در شرکت رایتون حدود ۳۰۰ پتنت را به نام خود ثبت کرد.

سرانجام در تاریخ ۸ سپتامبر سال ۱۹۷۰ پرسی لی بارون اسپنسر فردی که در شرایطی سخت توانست اراده خود را به رخ بکشاند و سختی‌های زندگی را به چالش بکشد و قله‌های افتخار را فتح کند دیده از جهان فروبست .

بیشتر بخوانید:  تاریخچه برند آنجلو | Angelo
مشاهیر اهل پیپ در جهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *