معرفی توتون برلی

در این مقاله می خوانید :

معرفی توتون برلی

toton berli5

«بِرلی» نام یکی از نژادهای گیاه تنباکو می باشد. علت انتخاب این اسم برای این نوع از تنباکو مقاومت و سرسختی آن در شرایط مختلف آب و هوایی و سازگاری و خشونت این گیاه می باشد. بِرلی (burly) در زبان انگلیسی به معنی زبر و خشن می باشد. امروزه تمامی کمپانی های تولید توتون در جهان از این نوع توتون در برخی از بلِند (ترکیب) های خود استفاده می کنند. کشت این نژاد از توتون در مناطقی از کشورهای کانادا ، مالاوی ، برزیل ، مکزیک ، و آرژانتین انجام می شود. اما بخش عمده آن در مناطق کسترده ای از جنوب تا غرب منطقه آتلانتیک واقع در ایالات متحده آمریکا پرورش داده می شود.در توصیف خصوصیات توتون برلی باید گفت : شیرینی طبیعی کم ، عطر زیاد و نیکون آن متوسط رو به بالاست. نژاد تیره آن دارای طعم تند و اسپایسی است و بیشتر صرف تهیه سیگار برگ می گردد و گیرایی بالایی دارد. در حالیکه رنگ های روشن تر آن ( که قالباً در صنعت توتون و تنباکو از آن به برلی سفید یاد می شود) دارای طعم قالب فندقی است اما می توان طعم های متفاوتی مانند کوکا را از آن تجربه کرد.
اکثر تیپ های توتون در درجه اول با یک متد واحد پخته و آماده می شوند. اما برلی یک استثناست.برای تهیه تنباکوی برلی چند روش استفاده می گردد. یکی از روشهای معمولِ تهیه برلی روش هوا پخت نام دارد. در این روش برگهای توتون از سقف انبار غله آویخته می شوند تا توسط جریان هوا خشک شوند. و سپس عملیات تخمیر بر روی آنها شروع می شود. روش دیگرِ تهیه برلی ، روش سیاه سوزی است (dark fired) .در این روش توتون پس از عملیات خشک کردن و تخمیر؛ بر روی آتشِ سر بازی که حرارت آن مستقیم به برگ توتون می رسد قرار می گیرد تا پخته شود. البته باید خاطر نشان کرد انجام تمامی این مراحل که شاید به نظر آسان برسد احتیاج به فن و تجربه بسیار بسیار زیاد خواهد داشت. توتونی که با این روش به دست می آید طعم دودی بسیار مطبوعی دارد که شاید تا حد زیادی نزدیک به طعم لاتاکیا باشد. توتون بدست آمده با این روش در بین طرفداران توتونِ برلی، به اسم برلی کنتاکی نیز معروف است. محصول نهایی در دسته برلی سیاه (dark burly) دسته بندی می شود و از موارد استفاده آن نیز می توان به سیگار های برگ DeNobili و یا Parodi اشاره کرد.
توتون برلی به نوعی از حد لایت تا بلک را از نظر طعمی پوشش میدهد. در مدل ملایمتر، برلی دارای نتی اندک ترش با ته مایه های گردویی است. ولی طعمی نسبتا خنثی دارد. بنابر این وقتی این نوع از توتونهای برلی طعم دار میشوند. بیشتر از توتونهای اصیل قابل تشخیص هستند. این توتون با گرفتن کام سنگین نوعی طعم خاکی و تیز در گلو ایجاد میکند که بخاطر نیکوتین بالای آن است و تداعی گر طعم سیگار برگ ، مانند سیگار هندوراس می باشد.
به نظر می رسد که برلی میزان بیشتری ویتامین «N» داشته باشد.(منظور همان نیکوتین عزیز خودمان است). توتون برلی در ترکیبات (blend)ها معمولا زمانی استفاده می شود که استفاده کننده تندی بیشتری می خواهد. بیشتر کمپانی های بزرگ تولید کننده توتون و تنباکو در انگلستان برای قوی کردن طعم توتون از برلی سیاه (DARK BURLY) استفاده میکنند. همین رویه در سایر محصولات توتون، مانند سیگار(منظور سیگار برگ است) و حتی تنباکو جویدنی پیش گرفته می شود. توتون ذکر شده با روش straight dark air-cured burley پخته و آماده می شود. این گونه تنباکو طعم قوی و سیگار گونه ای دارد. یکی از ویژگیهای توتون برلی که طرفدارانِ آن را ترغیب به مصرف این نوع می  کند؛ خاصیت قلیائی آن است. یکی از عوامل موثر در جذب بالاتر و بهتر نیکوتین در بدن، قلیائی بودن توتون است. و ذکر این موضوع خالی از لطف نیست که بدانید؛ نیکوتین، خود از خانوده موادِ قلیائی است. و یکی از مهارتهای پیچیده در ساخت و عمل آوردن توتون این است که سازنده دقت لازم را به عمل آورد تا محصول نهایی از لحاظ قلیائی بودن. بالاتر از حد مجاز و کمتر از میزان مورد قبول نباشد. بنابراین همواره سعی بر آن داشته باشید تا از توتونهای مرغوب که توسط کمپانیهای معتبر بِلِند شده اند و حدالمقدور خالص و بدون اسانس استفاده نمائید.
اصطلاحات انگلیسی در دنیای توتون :
blend : هر نوع پروسه پخت و عمل آوری و ترکیب توتون
straight : یک دست و یکنواخت بدون ناخالصی ( این روش برای توتونهای خالص و مرغوب که بدون اسانس می باشد اعمال می شود)
air-cure: با این روش توتون در رطوبت و حرارت بسیار خاص و منظم پخته می شود
ترجمه : آقای محمد مرتضی دهقانی ( از اعضای انجمن پاسارگاد )

بیشتر بخوانید:  توتون پلام کیک

Burley tobacco

برلی (Burley) توتون پیپ به عنوان پایه ای برای توتون های عطری و غیر عطری و همچنین برای تغییر حالت سوختن ترکیب توتون استفاده میشود.کم شکر، نیکوتین بالا، آهسته سوختن توتون با طعم بسیار ظریف از مشخصات این توتون هست.روی هر بسته ی توتونی که کلمه ی کوندیش رو دیدین، مطمئن باشین آروماتیک هست.البته لزوما اینطور نیست بعضی تیپهای انگلیسی هم کاوندیش دارند
ولی با این وجود میتونه یع قاعده ی نسبتا کلی برای تشخیص توتون مورد نظر باشه…

Burley tobacco

توتون برلی نوعی تنباکو سبک ، طلایی یا زرد است که در هوا خشک می شود. گرچه غالباً رنگ آن نسبت به انواع دیگر تنباکو روشن تر است ، اما دارای طعم متراکم تری مانند سیگار برگ است. این احتمالاً با کمبود قند توتون برلی ارتباط دارد.
اغلب اوقات برای کاهش طعم و مزه شدید و تیره شکر به توتون برلی اضافه می شود. همچنین با انواع دیگر توتون و تنباکو ترکیب می شود تا دودی مخلوط ، متعادل و خوش طعم ایجاد کند.اگرچه مردم قرن ها است که توتون و تنباکو می کارند ، توتون برلی تا اواخر دهه ۱۸۰۰ محبوبیت زیادی پیدا نکرد. با این حال ، به زودی به دلیل داشتن محتوای قند اضافه شده ، در کانادا با ممنوعیت هایی روبرو شد.
شدت آن به اندازه تنباکو ترکی نیست که در سطح جهانی به دلیل طعم و مزه آن شناخته شده است ، اما ضربه توتون برلی بسیار بیشتر از اکثر سویه های توتون و تنباکو است. به همین دلیل ، اغلب توسط علاقه مندان به پیپ که از یک دود غنی و عمیق لذت می برند ، استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  تاریخچه پوشل تاباک ( poschl tabak )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *