میرشام

در این مقاله می خوانید :

میرشام

کلمه میرشام یک لغت آلمانیست برای توصیف ماده ای معدنی با بافتی نرم و به معنی کف روی آب دریاست و کنایه به این باور که از کف امواج دریای متراکم شده تشکیل شده است همانطور که در افسانه خدایان قدیم در داستان آفرودیت ، خدای زیبایی آمده است .به صورت سنگ معدنی کدر و غیر شفاف و به رنگ سفید یا کرم است که در هنگام استخراج بسیار نرم و شکننده می باشد اما هنگامی که در معرض نور خورشید یا گرم خانه ها یا کوره های پخت مخصوص قرار میگیرد ، سختی آن افزایش می یابد .
اکثر سنگ مرشام هایی که در بازار یافت میشوند از معادنی در آسیا و در منطقه اسکیشهیر در ترکیه به دست می آیند که به صورت توده سنگهای رسوبی در مناطقی خاص یافت میشوند و برای استخراج آنها زحمات و مشقات بسیاری کشیده میشود .
بعد از استخراج تراش خورده سپس خشک میشوند ، بار دیگر تراش خورده و بعد از آن با واکس مخصوص پولیش زده میشوند ، سپس بلوکهای خام میرشام به کارگاه های سراسر دنیا فرستاده میشوند تا با هنر دست استادکاران به شکل پیپ های زیبا ، چوب سیگار و اشیا و مجسمه های تزیینی و زیبا تراش خورده و روانه بازار میشوند .
میرشام یکی از دلایل شهرت و معروفیت منطقه اسکیشهیر ترکیه است .
سنگ میرشام در ساختمان تشکیل دهنده خود حاوی منیزیم وهیدروکسیکات میباشد . در کنار هم قرار گرفتن مناسب اتم های منیزیم ، سیلیکون ، هیدروژن و اکسیژن در قالب یک ساختار جامد کریستالی باعث تشکیل سپولایت ( ماده معدنی رسوبی که در دنیای پیپ به اسم میرشام شناخته میشود ) که برای مصرف دخانیات بسیار مناسب است، میشود .

بیشتر بخوانید:  آموزش پر کردن فندک زیپو

میرشام
شاید برایتان جالب باشد که ویدئوی رنگ دهی پیپ مرشام در ایران را ببینید…
اسکیشهیر خالص ترین و سفید ترین و قابل کنده کاری ترین سنگ میرشام در دنیا را داراست . معادن سنگ میرشام با بالا ترین کیفیت تنها در یک نقطه از جهان یافت میشوند و آن هم در منطقه ای در حدود ۴ مایل مربع در شهر کوچک اسکیشهیر در مرکز ترکیه است .
بلوکهای سنگ میرشام به اشکال و سایزهای مختلف یافت میشوند . به دلیل داشتن چگالی کمتر در آب شناور میمانند ، در هنگام استخراج بافتی نرم شبیه صابون دارند که با گذشت زمان سخت تر میشوند . به دلیل رنگ سفید آن طلای سفید هم نامیده میشوند.معادن میرشام به صورت خانوادگی و توسط مردان خانواده های معدنچی ساکن منطقه در طول سال های متمادی اداره شده است . تمام مراحل اکتشاف و استخراج معادن به صورت دستی و با ابزارهای دستی انجام میگیرند . سنگ میرشام در عمق ۲۰۰ تا ۳۰۰ پایی از سطح زمین یافت میشوند . معدنچیان پس از استخراج توده های سنگ میرشام آنها را شسته و بر حسب درجه کیفیت به پنج دسته تقسیم بندی میکنند که هر کدام از این پنج دسته بر اساس سایز ، کیفیت رنگ ، میزان تخلخل ، یکنواختی و … به ۱۲ گروه تقسیم میشوند .
در حدود سیصد سال پیش اولین پیپ دست ساز میرشام ساخته شد و تا امروز نیز ، این پیپ های منحصربفرد و زیبا ، با هنر دست استادکاران این حرفه تولید میشوند .
اساتید ماهر و با تجربه هر یک از بلوکهای میرشام را به طور جداگانه و دقیق بررسی میکنند و بر اساس تجربه و مهارت اندوخته شده در طی سالیان ، بلوکها را به قطعات کوچکتر برش میزنند . سپس تکه های میرشام به مدت پانزده تا سی دقیقه درون آب قرارمیگیرند تا به استحکامی شبیه به پنیر برسند .
استادکاران ، فرم و شکل اولیه پیپ را بدون جزییات و قبل از اجرای سوراخکاری های لازم در ذهن خود اندازه گیری کرده و تکه های میرشام را به اندازه های لازم در می آورند.
همانند هر شیء دست ساز دیگری ، هیچ دو پیپ میرشامی شبیه یکدیگر نیستند .
تکه های تراش خورده میرشام درون کوره های مخصوص با حرارت بالا قرار میگیرند ، فرایندی که باعث از بین رفتن رطوبت موجود در میرشام میشود . سپس اجزای مختلف و اصلی پیپ شکل میگیرند ، ابتدا شنک تراشیده شده و فرم میگیرد و به اندازه و سایز مناسب برای استم مربوطه در می آید سپس با وسواس و دقت بالایی بدنه پیپ به وسیله سنباده های مخصوص و با درجه زبری متفاوت ، پولیش خورده میشود و برای مرحله واکس زدن آماده میشوند .
اگرچه انواع مختلف واکس با فرمولهای گوناگون برای این کار وجود دارند اما در این میان “بیزواکس” در تجانس و آمیزش با بهترین و مرغوبترین میرشامها باعث ایجاد رنگی قوی ، عمیق و زیبا میشود .
بعد از ذوب شدن و سفید شدن بیزواکس آماده است تا روی پیپ مالیده شود .
تفاوتهای ماهرانه و دقیق در رنگ پیپ های میرشام به طور عمد ایجاد شده که با فروبردن پیپ به دفعات و مدت زمان مشخص به وجود می آید .
میرشام بهترین طعم اسموک را به شما میدهد و زیباترین پیپی است که میتوانید داشته باشید . میرشام یکی از متخلخل ترین موادی است که در طبیعت یافت میشود . کل بدنه پیپ همانند یک فیلتر عمل کرده ، نیکوتین و مواد زائد توتون را جذب کرده و بهترین اسموک ممکن را برای شما به ارمغان می آورد . در میرشام اسموکی خنک و دلپذیری را تجربه میکنید که در سایر پیپ ها یافت نمیشود . هر چه قدیمی تر و کهنه تر میشود به رنگ قهوه ای عسلی در می آید و از نظر طعم و ظاهر بهتر میشود .
پیپ های مرشام با حداقل مراقبت و نگهداری یک عمر دوام می آورند و برخلاف پیپ های برایری نمیسوزند . پیپ های میرشام یک سرمایه گذاری واقعی به منظور لذت بردن از اسموکی بی نظیر است .
هرچند که میرشام در ظاهر بسیار زیبا به نظر میرسد اما زیبایی واقعی آنرا باید تجربه کرد .

بیشتر بخوانید:  درباره Tommaso Spanu
میرشام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها