نقاط عطف تاریخ سیگاربرگ

در این مقاله می خوانید :

نقاط عطف تاریخ سیگاربرگ

نقطه عطف شماره ۱ تاریخ سیگاربرگ: خلقت

یک روبوستوی زیبا می‌کشید؟ لنسرو؟ یک پیرامید؟

اولین سیگار فقط از نظر مفهومی شبیه سیگارهایی بود که امروز از آن لذت می‌بریم. حداقل، اگر بخواهیم باور کنیم که مایاهای آمریکای مرکزی (احتمالاً در گواتمالا یا یوکاتان مکزیک) در قرن دهم یا قبل از آن، اولین کسانی بودند که از تنباکو به شکل سیگار معمولی استفاده کردند، چنین است.

تصاویر روی سفال‌های آن زمان نشان می‌دهد که تنباکوی مایاها ممکن است، در پوسته ذرت یا نوعی برگ نورد شده باشد. تصور می‌شود چیزی که ما آن را پرکننده می‌نامیم آنقدر قوی بوده که باعث توهم می‌شده است. مایاها نیز از تنباکو نوعی نوشیدنی  درست می‌کردند. نام “سیگار” احتمالاً از کلمه مایا “سیگار” گرفته شده است، به معنای دود کردن برگ‌های توتون و تنباکو.

مایاها هنگام مهاجرت در قرن‌های بعد تا شمال کانادا و جنوب به شیلی تنباکو را با خود بردند. چیزی که مشخص نیست این است که آیا آن‌ها سیگارهای خود را از سراسر دریای کارائیب به جزایر برده اند یا خیر. به احتمال زیاد، مصرف مستقل تنباکو در هیسپانیولا (هائیتی و جمهوری دومینیکن امروزی) و کوبا و احتمالاً در سایر نقاط نیمکره وجود داشته است.

نقطه عطف شماره ۲: کشف

مطمئناً در سال ۱۴۹۲، زمانی که کریستف کلمب به جزایر رسید، سیگاربرگ توسط بومیان اسموک می‌شده است. کشف اروپایی توسط چند ملوان کلمب در ۱۲ اکتبر ۱۴۹۲ در کوبا مشخص شد. گزارش شده است که بومیان تاینو [TAH-ee-no] سیگاری می‌کشیدند که از برگ‌های خشک تنباکو پیچیده شده در برگ خرما یا چنار ساخته شده بود. یا شاید نوامبر بود و بومیان تنباکو را در پیپ‌های ساخته شده از ساقه نیشکر خالی شده، می‌کشیدند.

هنگامی که کلمب و سایر کاوشگران تنباکو را به اروپا بردند، سیگار کشیدن برگ آن بسیار محبوب شد. اسپانیا کارخانه‌های سیگاربرگ در کوبا افتتاح کرد و صادرات بین‌المللی را محدود کرد. سیگار بیشتر تصفیه شد، به جای گیاهان دیگر در تنباکو پیچیده شد و به عنوان محصولی که در بسیاری از کشورها و مستعمرات کشت می‌شد، ارزش مالی فوق‌العاده‌ای به دست آورد.

سفیر فرانسه در پرتغال، ژان نیکوت، که از نام او کلمه نیکوتین گرفته شده است، در اواخر دهه ۱۵۰۰ تنباکو و سیگاربرگ را وارد فرانسه کرد.

فروشگاه تنباکوی A La Civette در سال ۱۷۱۶ در پاریس افتتاح شد و تا به امروز در آنجا وجود دارد.

اولین تنباکوی ایالات متحده که از کیفیت کافی برای سیگاربرگ برخوردار بود، در ابتدا در ویندزور، کانکتیکات، در حدود سال ۱۶۴۰ کشت شد. برای نزدیک به سه قرن، تنباکوی پیپ و سیگاربرگ در اروپا محبوبیت زیادی پیدا کرد.

سیگار نیز در قرن هجدهم. اما آنچه که تنباکو و به ویژه سیگاربرگ‌های کوبایی را به یک پدیده جهانی تبدیل کرد در سال ۱۷۶۲ در جریان جنگ انگلیس و اسپانیا رخ داد.

بیشتر بخوانید:  برش صحیح و روشن کردن سیگاربرگ

نقطه عطف شماره ۳: افسانه کوبا

انگلستان که همیشه با اسپانیا به عنوان یک قدرت جهانی در آن روز مخالف بود، هاوانا را به مدت ۹ ماه تصرف کرد. در آن مدت، کشتی‌های بین‌المللی بیشتری نسبت به بیش از دو قرنی که اسپانیا مروارید آنتیل را کنترل می‌کرد، از کوبا عبور کرد و جهان با سیگار کوبایی آشنا شد. اسپانیا از طریق یک معاهده کنترل خود را دوباره به دست گرفت، اما راز سیگار کوبایی آشکار شده بود.

افسانه متولد شد.

در انگلستان، سیگاربرگ بیشتر از تنباکو پیپ محبوب شد. لفاف کانکتیکات که امروز می‌شناسیم و دوست داریم از آنجا شروع شد که یک افسر انگلیسی که در نزدیکی هارتفورد زندگی می‌کرد و در محاصره هاوانا شرکت داشت با حدود ۳۰۰۰۰ سیگاربرگ و دانه کوبایی کافی که به مرور زمان با آب و هوای متفاوت سازگار می‌شد به خانه خود در کانکتیکات بازگشت. در سال ۱۸۰۴، با افزایش تقاضا برای “هاوانا” در سراسر جهان، کوبا بیش از یک میلیون پوند برگ آمریکایی وارد کرد که بیشتر آن لفاف و چسب کانکتیکات بود.

در طول قرن بعد و بیشتر، کوبا در تولید تنباکو و سیگار از ایالات متحده که از تنباکوی وارداتی کوبایی استفاده می‌کرد، عقب بود. در سال ۱۸۶۰، نزدیک به ۱۵۰۰ کارخانه سیگاربرگ در ایالات متحده وجود داشت که در نیمه آخر قرن نوزدهم، برندهای سیگار کوبایی نمادین مانند Partagas، El Rey del Mundo، Sancho Panza، Hoyo de Monterrey و Montecristo و همچنین مارک‌های آمریکایی تأسیس شدند. مثل لا پالینا، با این حال، کوبا در آن زمان چیزی جز ایده‌آل برای تجارت سیگاربرگ بود.

نقطه عطف شماره ۴: ورود به آمریکا

قیام‌های مداوم علیه اشغال اسپانیا در کوبا وجود داشت. یکی، به اصطلاح “جنگ ۱۰ ساله” در سال ۱۸۶۸ به عنوان شورشی به رهبری کشاورزان شکر و تنباکو آغاز شد.

بی ثباتی باعث شد که ویسنته مارتینز یبور عملیات پرنسیپ دو گالز (شاهزاده ولز) خود را از هاوانا به کی وست و بعداً (۱۸۸۵) به شهر Ybor در تامپا بزرگ منتقل کند. دیگران به دنبال آن و منطقه به عنوان “سیگار شهر” شناخته شد. در سال ۱۸۹۰، تعداد کارخانه‌های سیگاربرگ در ایالت های مختلف به ۳۵۰۰ تخمین زده شده بود.

درگیری‌های بیشتر در کوبا، از جمله جنگ اسپانیا و آمریکا (مین)، همچنان ایالات متحده را به مکان بهتری برای تجارت سیگار تبدیل کرد.

بزرگترین سال برای تولید سیگار در ایالات متحده سال ۱۹۲۰ بود، حتی با وجود ممنوعیت الکل، هشت میلیارد سیگاربرگ ساخته شد و اولین دستگاه خودکار سیگاربرگ با لایه پرکننده کوتاه معرفی شد. اندکی بعد، بیش از ۴۰۰۰ دستگاه در حال کار بودند که باعث افزایش بهره‌وری بیش از ۳۰۰ درصد از آنچه تا آن زمان فقط با دست ساخته می شد، سیگاربرگ بود.

بیشتر بخوانید:  اصول نگهداری سیگار داخل هومیدور

آن رونق با ظهور رکود بزرگ در سال ۱۹۲۹ از بین رفت. سیگار نیکل با کاهش درآمد شخصی به استاندارد صنعت تبدیل شد. آمریکایی‌ها دیگر نمی توانستند سیگارهای کوبایی را که هر کدام به قیمت ۳۵ سنت تا ۲ دلار به فروش می رسید، بخرند.

نقطه عطف شماره ۵: انقلاب کوبا

شاید نقطه عطفی که بیشترین تأثیر را بر سیگارهایی که امروزه همه ما از آن لذت می‌بریم داشته است در سال ۱۹۵۹ بود که فیدل کاسترو یک انقلاب موفقیت آمیز را در کوبا به پایان رساند. یک سال بعد، صنعت سیگاربرگ کوبا ملی شد. در سال ۱۹۶۱، برند Cohiba به عنوان سیگاربرگ برای افراد VIP و خود کاسترو تاسیس شد.

کلمه “کوهیبا” از کلمه بومی Taino برای تنباکو گرفته شده است. در سال ۱۹۶۲، ایالات متحده کالاهای کوبایی را تحریم کرد. سیگاربرگ کوبایی بزرگترین بازار خود را از دست داده بود. در طول سه دهه بعد، آن‌ها به عنوان “میوه ممنوعه” مورد علاقه قرار گرفتند. طبق گفته وزارت کشاورزی، مصرف سیگار در ایالات متحده بیش از دو سوم کاهش یافت.

مهاجرت بسیاری از سیگارسازان کوبایی، که برخی از آن‌ها توانستند با دانه‌هایی جزیره را ترک کنند، منجر به ایجاد مناطق جدید سیگاربرگ شد. تنباکوی تولید شده در کوبا در دسترس نبود.

نام تجاری Montecristo به تازگی در جزایر قناری به عنوان “Montecruz” نامگذاری شد. در جامائیکا، شرکت جنرال سیگار برند Macanudo را به شهرت رساند. جمهوری دومینیکن، هندوراس، مکزیک، سپس نیکاراگوئه همگی از استادان سیگاربرگ کوبایی استقبال کردند و شاهد بودند که برندهایی مانند Partagas، Punch، H. Upmann، Hoyo de Monterrey و دیگران به عنوان نسخه‌های غیرکوبایی متولد شدند که با استقبال سیگارهای جدید در ایالات متحده در دسترس قرار گرفتند.

کشورها همراه با هزینه‌های کمتر نیروی کار و تولید در آنجا، کاهش صنعت سیگاربرگ دست ساز ممتاز را در ایالات متحده تسریع کردند. حتی سیگاربرگ Arturo Fuente که در سال ۱۹۱۲ در تامپا تأسیس شد، فعالیت خود را در دهه ۱۹۷۰ ابتدا به نیکاراگوئه و سپس به جمهوری دومینیکن منتقل کرد. با این حال، صنعت تا دهه هشتاد با مشکل مواجه شد. از هر سیگارساز بپرسید که آن زمان چگونه بوده است و کلمه “ممکن” اغلب شنیده می‌شود.

رابرت لوین، بنیانگذار اشتون سیگارز، از دهه ۱۹۸۰ به عنوان “زمان آرام” یاد می‌کند. لوین گفت: “هیچ برند جدیدی وجود نداشت”. تجارت به نوعی در حال کوچک شدن بود. این تجارت قوی نبود، بنابراین تنباکو کمتری تولید می‌شد. اوایل دهه ۹۰ زمانی بود که همه چیز شروع به رشد مجدد کرد.

نقطه عطف شماره ۶: رونق

در اوایل دهه ۱۹۹۰، ایالات متحده شاهد کاهش مصرف سیگار و افزایش تیک سیگاربرگ بود. در اواسط سال ۱۹۹۱، این کشور در حال خروج از رکودی بود که در واقع برخی از ثروتمندان را ثروتمند تر کرد و همگی  سیگار می‌خریدند. در سال ۱۹۹۲ مجله Cigar Aficionado راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید:  سیگار برگ دیویدوف اسکوریو روبوستو توبوس

بسیاری از افراد در این صنعت مجله را به خاطر احیا یا حداقل به حرکت درآوردن رونق سیگاربرگ که تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت اعتبار می‌دهند. سیگار اکنون بخشی از “زندگی خوب” بود. در سال ۱۹۹۳، واردات سیگاربرگ دومینیکن ۱۸ درصد افزایش یافت و به ۵۵ میلیون سیگار رسید.

در این دوره از رونق و مصرف آشکار در کشور سرمایه‌دار پیشرو جهان، هوس انگیزترین سیگار توسط کمونیست‌ها ساخته شد. کوهیبا که به عنوان یک برند خصوصی برای نخبگان در کوبا در نظر گرفته شده بود، برای فروش در خارج از ایالات متحده در دسترس عموم قرار گرفته بود.

رونق سیگار در دهه نود پنج سال به طول انجامید. بسیاری از برندهای جدید ایجاد شدند – La Flor Dominicana، در میان دیگران – و بسیاری از آنها که سال ها در اطراف بودند – Padron، Fuente، Ashton – قدردانی را دریافت کردند که شایسته آن بود.

در همان زمان، کیفیت اغلب آسیب می دید زیرا برخی از شرکت ها در فرآیند تولید عجله داشتند. برخی از برندها دارای ویتولاها (شکل‌های) خاصی بودند که برای هفته‌ها در دسترس نبودند. خانه تکانی در سال ۱۹۹۷، سالی که رونق به پایان رسید، دوستداران سیگاربرگ را با سیگاربرگ‌های درجه یک مواجه کرد. استاندارد امروز بالاتر است.

برندهای بوتیک مانند Tatuaje اپراتورهای جوان‌تری را معرفی کردند. موفقیت سیگاربرگ‌های ممتاز همچنین با شرکت‌های بزرگی مانند سوئد مچ، ادغام شد و شرکت‌های مستقلی مانند ال کردیتو را خریداری کرد.

حتی سیگارهای کوبایی که سال‌ها از نظر کیفیت و ثبات رنج می‌بردند، در سال ۲۰۰۰ با سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای از Altadis، سرمایه‌گذاری مشترک انحصارات اسپانیایی و فرانسوی، در هابانوس، SA، سازمانی که بر صنعت سیگاربرگ کوبا نظارت می‌کند، کمک دریافت کرد.

نقطه عطف شماره ۷: یک شروع

مهم‌ترین نقطه عطف اخیر برای مصرف کنندگان، کاهش محدودیت ها در سال ۲۰۱۴ توسط رئیس جمهور باراک اوباما در مورد توانایی آمریکایی‌ها برای سفر به کوبا و بازگرداندن سیگارهای کوبایی بود. امروزه می‌توانید سیگار کوبایی را در کشورهایی غیر از کوبا خریداری کنید و با محدودیت‌هایی، سیگارهای خود را به ایالات متحده بیاورید.

بسیاری از هزینه‌هایی که امروزه برای سیگار می‌پردازید، ناشی از مالیات‌های بسیار بالا بر سیگار است و سیگار نیکل (سیگارهای ارزان قیمت ۵ سنتی دوران رکود) دیگر وجود ندارد. البته، سیگارهای نیکل نیز آن به معنی چیزی نیست که قبلا بود.

یک سیگار ممتاز امروزه به طور متوسط ​​نزدیک به ۸ دلار قیمت دارد، اما برخی از آن‌های عالی با قیمت کمتر نیز وجود دارند  و فراموش نکنید، همیشه از مایاها تشکر کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع سیگاربرگ به صورت آنلاین در وب سایت فروشگاه پاسارگاد تاباک یا بصورت حضوری آن را تهیه کنید.

نقاط عطف تاریخ سیگاربرگ، سیگاربرگ کوبایی، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

2 دیدگاه دربارهٔ «نقاط عطف تاریخ سیگاربرگ»

  1. برای منی که تازه وارد دنیای سیگار برگ شدم
    این مطالب با این نوشتار روان حکم طلارو داره
    ممنونم از ماسترو رحیمی و استاد کامران عزیز
    به جرعت میگم شما تنها مرج در ایران هستید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *