گسترش توتون از کجا ؟

در این مقاله می خوانید :

گسترش توتون از کجا ؟

والتر راله شخصیت معروف دیگری است که دوران زندگیش با اوایل استعمال توتون در اروپا همزمان است.


به نظر می رسد که او در مصرف توتون زیاده روی می کرد و چون فرد مشهوری بود , سبب شد که استعمال توتون در انگلیس رایج و مردم پسند شود .
کریستف کلمب و همراهانش در سال ۱۴۹۲ میلادی با کشتی های نینیا , پینتا و سانتاماریا از اسپانیا عازم غرب و دریاهای ناشناخته شدند . هر چند هدف اصلی کریستف کلمب یافتن راه تجاری جدید و کوتاهی به کشور هند بود , ولی همچنین , امیدوار بود بتواند ثابت کند که زمین گرد است . اما یک مشکل بزرگ در میان بود . او هیچگاه حدس نمی زد که بین آسیا و اروپا خشکی بزرگی وجود داشته باشد .
البته ما امروزه این خشکی بزرگ را می شناسیم و می دانیم که از قاره های آمریکای شمالی و جنوبی تشکیل شده است . اما کریستف کلمب به جزیره ای در میان آمریکای شمالی و جنوبی رسید پنداشت که آن جزیره کشور هند است و به همین علت اهالی آنجا را (indian ) نامید .
بومیان با تازه واردان رفتاری دوستانه داشتند . کریستف کلمب به هنگام اقامت خود متوجه شد که اهالی آنجا کاری را انجام می دهند که تا آن زمان هیچ یک از مردم اروپا از آن اطلاع نداشتند .
بومیان دود حاصل از سوختن برگهای یک گیاه عجیب را به داخل ریه های خود می کشیدند . این مردم تصور می کردند برگهایی که دود می کنند برای مداوای بعضی بیماریها سودمند است . آنان , این برگها را در آیین های قبیله ای هم دود می کردند . کریستف کلمب ضمن تماشانی بومیان تصور کرد که چیزی جادویی کشف کرده است و هنگام مراجعت به اسپانیا مقداری از برگها و دانه های آن گیاه عجیب را با خود برد .
این داستان , به طور مختصر , چگونگی ورود توتون به اروپاست . مردم اروپا این گیاه را( توباکو tobacco ) نامیدند . زیرا بومیان آمریکا برای دود کردن آن گیاه از نوعی چپق به نام “تاباکو “ استفاده می کردند . این چپق به صورت یک لوله تو خالی Y مانند بود که دوشاخه آن در بینی قرار می گرفت , و در انتهای دیگر , برگهای توتون را قرار داده و می سوزاندند و بدین ترتیب دود توتون را به بینی می کشیدند . و چنین بود که برگهای توتون بعدها به نام “ توباکو “ شناخته شد . اما پس از ورود توتون به اروپا برخی از شخصیت های مشهور سبب رواج استعمال توتون شدند . نام یک مرد مشهور فرانسوی کلمه ای است که امروزه با توتون ارتباط دارد . در اواسط قرن ۱۶ م. ژان نیکوت , سفیر فرانسه در پرتغال , به گیاهی که کریستف کلمب از “ سرزمین نو “ به همراه آورده بود علاقمند شد .
گفته شده است که ژان نیکوت حتی مقداری دانه توتون برای ملکه فرانسه فرستاد .
احتمالا اکنون متوجه شده اید که “ نیکوت “ نام فامیل این سفیر , ریشه لغت “ نیکوتین “ از مهمترین سموم موجود در سیگار است .
والتر راله شخصیت معروف دیگری است که دوران زندگیش با اوایل استعمال توتون در اروپا همزمان است . به نظر می رسد که او در مصرف توتون زیاده روی می کرد و چون فرد مشهوری بود , سبب شد که استعمال توتون در انگلیس رایج و مردم پسند شود .
شاید می دانید که والتر راله یکی از کاشفان بزرگ انگلیسی و مردی خودنما بوده است . یک بار شنل خود را بر روی زمینی گل آلود انداخت تا کفشهای ملکه تمیز بماند .
درباره والتر راله یک داستان جالب دیگر نیز حکایت شده که مربوط به استفاده او از توتون است . یک روز هنگامی که والتر راله مشغول استعمال توتون بود و دود أن را به درون حلق وبینی خود می کشید یکی از خدمتکارانش دید که از دهان و بینی او دود بیرون می آید . نگران اربابش شد که مبادا از درون آتش گرفته باشد و فوری یک سطل آب روی سر والتر راله ریخت!

بیشتر بخوانید:  پیپ و تابستان
گسترش توتون از کجا ؟

1 دیدگاه دربارهٔ «گسترش توتون از کجا ؟»

  1. مطلب خیلی جالبی بود
    ممنونم که با درج مطالب و آموزش هاتون
    به آگاهی و بالابردن مهارت های من و امثال من کمک میکنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سه =