گیرایی سیگار چیست ؟

در این مقاله می خوانید :

منظور از گیرایی سیگار چیست ؟

بنا بر گفته یکی از اساتید دنیای سیگار به نام  Steve Saka گیرایی سیگار عبارت است از : معیاری جهت بیان تاثیرات فیزیکی آن بر روی بدن فرد مصرف کننده و مهمترین المان تأثیرگذار بر این معیار ، نیکوتین و ویژگیهای آن همانند تندی و تیزی و تاثیراتش بر روی فرد مصرف کننده ، می باشد .

و یا به عقیده یکی دیگر از اساتید دنیای سیگار Francisco Almonte گیرایی سیگار یعنی قدرت برگ توتون استفاده شده در آن .

و یا بنا بر گفته یکی دیگر از افراد سرشناس در این زمینه José Blanco گیرایی سیگار برخاسته از مرحله Priming در فرآیند کاشت ، رشد و پرورش گیاه می‌باشد .

به منظور افزایش تولید گیاهان زراعی در واحد سطح راه‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها استفاده از بذر با کیفیت بالاست . پرایمینگ بذر روشی ساده و کم هزینه برای افزایش کیفیت بذر است که در صورت انجام صحیح آن به افزایش عملکرد منجر می‌شود. پرایمینگ بذر به اعمال هر نوع تیماری قبل از کاشت به منظور ارتقاء مؤلفه‌هایی چون جوانه‌زنی، استقرار اولیه و غیره اطلاق می‌شود . بذر به واسطه پرایمینگ و پیش از قرار گرفتن در بستر خود به لحاظ فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی دچار تغییر می‌شود که تبعات آنها در گیاه حاصل از آن نیز دیده می‌شود . به طور کلی این موارد را می‌توان در چگونگی جوانه‌زنی ، استقرار اولیه گیاهچه ، بهره‌برداری بهتر از نهاده‌های محیطی، مقاومت بیشتر در برابر شرایط نامساعد محیطی ، رقابت بهتر با علف‌های هرز ، زودرسی و افزایش کمی و کیفی محصول مشاهده کرد . با وجود فواید این روش بزرگترین عیب بذرهای پرایم شده این است که نمی‌توان آنها را انبار کرد و بایستی هرچه زودتر بعد از پرایمینگ کشت شوند . یادآوری می‌شود پارامترهایی نظیر پتانسیل اسمزی محلول پرایمینگ ، مدت زمان پرایمینگ ، دمای پرایمینگ ، تهویه محلول پرایمینگ ، کنترل عوامل بیماریزا در حین پرایمینگ و نحوه خشک کردن بذر پس از پرایمینگ بر میزان تأثیر این تکنیک موثر هستند .

بیشتر بخوانید:  سیگار برگ کوهیبا سیگلو |Cohiba Siglo

هر چه این مرحله با کیفیت بالاتری انجام گیرد شاهد برگ‌های توتون با گیرایی بالاتری خواهیم بود .
به عقیده وی انجام فرآیند با‌کیفیت‌ مناسب ، باعث برخورداری گیاه از حداکثر نور خورشید شده و در نتیجه گیرایی آن بالا می رود .
عامل دیگر تاثیر گذار در گیرایی سیگار فرآیند تخمیر و عمل آوری توتون می باشد ، هرچه این مرحله طولانی تر باشد گیرایی کاهش پیدا میکند .
عامل دیگر ، رنگ لایه بیرونی سیگار است ، به عقیده بسیاری از مصرف کنندگان ، سیگار هایی با رنگ تیره تر ، گیرایی بالاتری دارند اگرچه تهیه‌کنندگان سیگار با این عقیده موافق نیستند .

بنابر گفته Willie Flores لایه بیرونی در گیرایی سیگار تاثیرگذار می‌باشد اما رنگ آن مهم نیست .
پس توصیه میشود رنگ لایه بیرونی سیگار را معیاری جهت گیرا بودن آن در نظر نگیرید .

به عنوان مثال لایه بیرونی از نوع Maduro به سیگار ، شیرینی ، طعم و مزه و پیچیدگی خاصی می‌دهد اما گیرایی آن را بالا نمیبرد با اینکه رنگ تیره ای دارند .

گیرایی سیگار نشأت گرفته از لایه درونی آن است تولید کنندگان سیگار جهت تهیه سیگارهای با گیرایی بالا از اصول و قواعد مشخصی استفاده می‌کنند مانند انتخاب صحیح گونه مناسب توتون و همچنین انجام مرحله پرایمینگ با کیفیت بالا .

تعدادی از توتون های با گیرای بالا عبارتند از :
Pennsylvania Broadleaf
Dominican Piloto Cubano and San Vincente
Honduran Corojo
Nicaraguan Criollo ’۹۸
Ecuadorian Sumatra

بیشتر تولید کنندگان سیگار بر این باورند که برای تشخیص و سنجش گیرایی سیگار باید از روش اسموک Retrohale استفاده شود .
تنها به دلیل مزه دار و ادویه ای بودن سیگار نمی‌توان گفت که آن سیگار گیرایی بالایی نیز دارد .
هنگامی که شما از طریق دهان اسموک می کنید میتوانید طعم سیگار را تا اندازه‌ای درک کنید ، با استفاده از تکنیک Retrohaling فرآیند اسموک کامل شده و قادر خواهید بود پروفایل عطری و طعمی کامل تری را درک کنید .

بیشتر بخوانید:  سیگار برگ Panter Sprint | ساخت هلند

گیرایی و قدرت سیگار نیز تنها به این صورت و با استفاده از مسیر هوایی بینی قابل حس و سنجش خواهد بود .

برخی افراد تاثیرات گیرایی سیگار را در ناحیه شکم خود احساس می کنند ، بیشتر افراد بر اساس تاثیرات فیزیکی که در بدن آنها ایجاد می‌شود گیرایی سیگار را می‌سنجند .

سیگارهایی با گیرایی بالا می توانند تاثیراتی همچون سردرد و سرگیجه خفیف ، دردهای ناحیه شکمی و یا حتی در شرایط حاد ، احساس بیماری و مریضی در فرد ایجاد کنند .

بسیاری از اساتید اهل فن ، گیرایی توتون را از طریق جویدن برگ توتون در دهان و ترشح شیره آن در ترکیب با بزاق دهان بر روی پرزهای چشایی زبان و تاثیرات آن بر روی لبها ، می سنجند .

سنجش و تعیین میزان عددی گیرایی سیگار یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای دنیای سیگار ، برای تولید کنندگان می باشد .

به طور مرسوم برای اینکار میزان گیرایی سیگار را بر اساس محدوده‌ای بین یک یعنی کمترین میزان گیرایی تا ۱۰ یعنی بیشترین میزان گیرایی تعیین می کنند .

گیرایی سیگار چیست ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها